• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Miksi?

Tuppi Nurin

New member
Aina ihmetellään ja valitetaan liikennevalvonnasta ja erityisesti nopeusvalvonnasta ja varsinkin paikoista, missä nopeusvalvontaa suoritetaan.

Esille nousee yleisesti kolme paikkaa, missä nopeusvalvonta on hullun hommaa ja ihmisten kiusausta. Suora tie, moottoritie ja ohituskaistojen päät.

Tässä tapauksessa osuu kolmesta kohdasta kaksi kohdalle. Suora tie ja ohituskaistan pää.

Vastaus esittämääni otsikon kysymykseen, miksi? Oma tulkinta. Poliisi suorittaa nopeusvalvontaa ohituskaistojen päissä ja suorilla ehkäistäkseen tällaisia tapahtumia.

Sinänsä ikävä tapahtuma, enkä soisi kenellekään tapahtuvan. Sanomattakin selvää.

Ilmeisesti tarvetta ylinopeusvalvonnalle ohituskaistoillakin on. Tuokin olisi varmasti ollut vältettävissä moottoripyöräilijän omalla toiminnalla.

ei lehtijutussa ainakaan mainita että kyseessä olisi ylinopeus
tounge.gif

edit: ja viestin otsikointi.. hmm.. erittäin kuvaava

Nopeuden valvonta kuuluu yhtenä suurena osana poliisin esilläoloon ja monen ihmisen turvallisuudentunteen ylläpitämiseen. Liikenne on poliisin mielestä kehittynyt sellaiseksi, että 5 % ajoneuvon kuljettajista ajaa sellaisella vastuuttomalla tavalla ja senteella, joille ei kuuluisi ajokorttia myöntää. Nopeudenvalvonta on poliisille erinomainen väline suorittaa tuloksellista ja oikeansuuntaista valvontaa.

Se, että nopeudenvalvontaa suoritetaan paikoissa, joissa kaistat päättyy ja joissa tehdään "kamikaze"-ohituksia on minunkin mielestäni juuri se oikea paikka laittaa maksumieheksi kus-päinen ajoneuvon kuljettaja. Ne (esim. 4-tien) tielevennykset, joissa ohituksia pääsee suorittamaan, siellä suoritetaan aivan järjettömiä ylinopeuksia. Monet ihmiset pelkäävät ihan oikeasti näitä pommi-kuljettajia ja ovat hyvin omintunnoin mukana poliisin rinnalla riisumassa ajokortteja ao. kuljettajilta.

Mulla on kesämökki Rantasalmella ja näen näitä aivan hulluja ihmisiä joka ikinen kerta, kun menen mökilleni. Autotie on ruuhkaiseen aikaan niin kapasiteettinsa ylärajoilla, että kus-päinen ohittaminen ei tuota mitään muuta, kuin stressiä kaikille tiellä liikkujille. Omaa isääni lainatakseni, hän kutsuu näitä holtittomia autoilijoita "ajojärjestyksen vaihtajioksi". Itse matemaattisesti ajatellen, ruuhka-aikana ohittaminen ei tuota 4-tiellä muutamassa kohdasssa, kuin korkeintaan 10 sek edun tälle ao. ohittajalle. Jos keskinopeutta ja matka-aikaa täytyy kasvattaa, täytyy keskinopeuden kasvaa. Yksi yksittäinen nopeuden piikki ei kasvata keskinopeutta ollenkaan. Ts. olen sitä mieltä, että ajokortti onb ihan turha ao. ajoasenteeen omaaville kuljettajille, niin motoristeille, kuin kotilon kuljettajille.

Mun mielestä poliisin pitäisi lisätä edelleen nopeudenvalvontaa juuri niissä paikoissa, joissa väärällä ja toisia huomioon ottamattaja jättävän kuljettajat ajavat. Vain tällä lailla saataisiin kasvatettua sitä oikeaa ja kunnioittavaa asennetta kaikkia liikenteessä liikkujia.

Hyvä arvoisa Poliisi!, lisää nopeudenvalvontaa, saadaan väärin asennoituneet kuljettajat pois liikenteestä.

Keskittyen olennaiseen
062802moto_prv.gif
,

Löytyy heti kaksi syytä:

-Ohituskaistalla pitää ajaa 170-200 km/h jos haluaa ohittaa satasta ajavan, koska paitsi, että ohitettava kiihdyttää, myös takana tuleva jono suppenee.

-Päin vaistoin kuin harrastelijamatemaatikot yleisönosastoilla osoittavat, on matka-aika kääntäen verrannollinen keskinopeuteen. Jos ajat 1000 km keskinopeudella 120 km/h, kestää matka 8h 20 min. Keskinopeudella 80 km/h se kestää 12h 30 min. Jos taas keskinopeutta ei voi ohituksen jälkeenkään kasvattaa, ei matka-aika muutu. Tämä tosin koskee vain ruuhka-liikennettä, eli käytännössä työmatka-aikaa pk seudulla ja viikonloppu ruuhkaa 4-5 teiden alussa.

Mun mielestä poliisin pitäisi lisätä edelleen nopeudenvalvontaa juuri niissä paikoissa, joissa väärällä ja toisia huomioon ottamattaja jättävän kuljettajat ajavat. Vain tällä lailla saataisiin kasvatettua sitä oikeaa ja kunnioittavaa asennetta kaikkia liikenteessä liikkujia.

Hyvä arvoisa Poliisi!, lisää nopeudenvalvontaa, saadaan väärin asennoituneet kuljettajat pois liikenteestä.

Keskittyen olennaiseen  
062802moto_prv.gif
,
Sekopäät pois liikenteestä, olen samaa mieltä. "Väärällä" tai toisia huomioimattomalla tavalla ajavia sattuu vaan olemaan joka puolella maamme teillä. En tiedä missä tilastollisesti sattuu eniten vakavia onnettomuuksia, mutta siellä valvontaa pitäisi mielestäni lisätä. Voihan niitä olla nuo ohituskaistatkin. Mistä niitä voimavaroja lisätään liikenteenvalvontaan? Muista vähemmän tärkeistä tehtävistä vai?
Jos tutkaajat ohituskaistojen päissä vaihdettaisiin puhalluttajiksi, parantuisiko yleinen liikenneturvallisuus? Mielestäni kyllä. Sitoohan puhallutukset enemmän poliiseja kerralla kuin tutkat, mutta souvvat? Kyllä ne nopeudetkin siinä ratsian yhteydessä laskee ja voihan konstaapeli samalla tarkastaa yleissilmäyksellä vaikka ajoneuvonkin kunnon. Ilmeisesti automatisoidut liikenteenvalvontajärjestelmät maksavat itsensä takaisin ajan kanssa, joten niitä on kai turha karsia. Mutta miten on LP:n tarpeellisuuden laita? Mielestäni ko. osaston voisi lakkauttaa ja työntekijät uudelleen sijoittaa esim. järjestyspoliisiin.

Duunin ohessa näitä kun kirjoittaa, tuppaa välillä vähän ajatus katkeamaan. Yleisesti mun mielestä mihinkään, missä ei oletettavasti mitään peruuttamatonta satu on turha upottaa tärkeitä rahoja tai resursseja. Siviili R1 hankinta motoristien jallittamiseen on vaan kaikinpuolin turhaa. Ja alkuperäistä kysymystä en enää muista.

Moottoripyöräilijä kuoli Kuopiossa

Ikävä sattuma. Jutun perusteella moottoripyörä olisi törmännyt rekkaan. Valitettavasti jutusta ei saa kunnolla kuvaa siitä, mitä on tapahtunut ja miksi on päädytty tähän fataaliin lopputulokseen.

Jutussa mainitaan, että kolari tapahtui pitkän suoran ohituskaistan lopussa. Onkohan ajanut kisaa ohitettavan kanssa, ohitettava väistänyt yllättäen, ohitettava tehnyt jostain muusta syystä jotain moottoripyöräilijän kannalta odottamatonta, suorittanut ohituksen vain liian myöhään vai tehnyt itse jonkin virheen. Kiinnostus tähän kolariin heräsi, koska jostian syystä tuli sellainen olo, että tästä voisi jotain oppia, lähinnä ehkä tiedostamalla muutaman mahdollisen vaaran lisää.

Jaksamista omaisille ja tapahtuman osallisille, mikäli satutte lukemaan.

kynttila.gif

Nopeuden valvonta kuuluu yhtenä suurena osana poliisin esilläoloon ja monen ihmisen turvallisuudentunteen ylläpitämiseen. Liikenne on poliisin mielestä kehittynyt sellaiseksi, että 5 % ajoneuvon kuljettajista ajaa sellaisella vastuuttomalla tavalla ja senteella, joille ei kuuluisi ajokorttia myöntää. Nopeudenvalvonta on poliisille erinomainen väline suorittaa tuloksellista ja oikeansuuntaista valvontaa.

Se, että nopeudenvalvontaa suoritetaan paikoissa, joissa kaistat päättyy ja joissa tehdään "kamikaze"-ohituksia on minunkin mielestäni juuri se oikea paikka laittaa maksumieheksi kus-päinen ajoneuvon kuljettaja. Ne (esim. 4-tien) tielevennykset, joissa ohituksia pääsee suorittamaan, siellä suoritetaan aivan järjettömiä ylinopeuksia. Monet ihmiset pelkäävät ihan oikeasti näitä pommi-kuljettajia ja ovat hyvin omintunnoin mukana poliisin rinnalla riisumassa ajokortteja ao. kuljettajilta.

Mulla on kesämökki Rantasalmella ja näen näitä aivan hulluja ihmisiä joka ikinen kerta, kun menen mökilleni. Autotie on ruuhkaiseen aikaan niin kapasiteettinsa ylärajoilla, että kus-päinen ohittaminen ei tuota mitään muuta, kuin stressiä kaikille tiellä liikkujille. Omaa isääni lainatakseni, hän kutsuu näitä holtittomia autoilijoita "ajojärjestyksen vaihtajioksi". Itse matemaattisesti ajatellen, ruuhka-aikana ohittaminen ei tuota 4-tiellä muutamassa kohdasssa, kuin korkeintaan 10 sek edun tälle ao. ohittajalle. Jos keskinopeutta ja matka-aikaa täytyy kasvattaa, täytyy keskinopeuden kasvaa. Yksi yksittäinen nopeuden piikki ei kasvata keskinopeutta ollenkaan. Ts. olen sitä mieltä, että ajokortti onb ihan turha ao. ajoasenteeen omaaville kuljettajille, niin motoristeille, kuin kotilon kuljettajille.

Keskittyen olennaiseen  
062802moto_prv.gif
,
bawling.gif
bawling.gif
bawling.gif
bawling.gif
bawling.gif
ei jaksa

Kyllä jaksaa, mua nimittäin
veryangry.gif

Sille ei todella voi näköjään mitään, että liikenne on 5 % kus-pääjengiä ja 1 % sellaista, kenelle pitäisi antaa pamppua ihan vaan hyvin vuoksi, koska asenne on mitä on...

Poliisin valvonnan lisäksi, esim. Lusin suoran jälkeen, joku oli päättänyt alkaa suorittamaan omatoimista liikenneohjausta
kaboom.gif
.

Kaveri kiilasi jonossa, ja purukalusto remonttiin... En itke suomalaisen oikeusjärjestelmän perään tässä kohtaa...

keskittyen olennaiseen
062802moto_prv.gif
,

Espanjassa ei ikinä vituta mikään, vaikka tiet olisi kuinka täynnä ja kaikki ohittelee miten sattuu. Sitten kun on tilaa, niin kanssa liikenne sujee. Toista on Suomessa, missä ei pääse yhtään mihinkään, vaikka olisi kuinka kuollutta. Suomessa on ihan tajuton jumitus ja nahkeus joka paikassa. Autoihin pitäisi sallia jotkut erikoispuskurit, että saisi tuuppia onnettomimmat edessä nussijat sivuun - mun mielestä. Sitten nämä itsekkäät paskiaiset vielä nussii ja ajelee alinopeutta tuolla liikenteessä, jos ei itsellä ole mihinkään kiire. Liikennevaloistakin aletaan arpoa vaihteita vasta, kun edellä ajava on jättänyt kaikkien urpo-oppien mukaisen sadan metrin turvavälin. Kierroksetkaan ei saa nousta yli tonnin, että säästää mikrolitran löpöä ja maailma pelastuu. Totta vitussa kannattaa ohittaa ja kiilailla aina kun onnistuu ja tiputtaa urpot järjestyksessä seuraavaksi. Ihan oikein, että niitäkin vituttaa.

Toista on Suomessa, missä ei pääse yhtään mihinkään, vaikka olisi kuinka kuollutta. Suomessa on ihan tajuton jumitus ja nahkeus joka paikassa.
Yksi tuttavani 30v kiteytti oman jumipäisyytensä yhteen lauseeseen:
"jos nopeusrajoitus on 50 ja ajelen kaksikaistaisen tien vasenta kaistaa, niin se 50 on suurin sallittu nopeus, eikä minun tarvi antaa takaatulijoille tietä"
Kaveri on semmoinen joka tietää kaikesta kaiken, eikä toisilta neuvoa kysele - oikein perusinttäjä. Sanoin vaan, että sehän on todellista joustavuutta tuolla liikenteessä.

Lahti-Mikkeli-välillä ainakin on niiin tyypillistä että kun ohituskaista alkaa niin ajetaan 20km/h ylinopeutta, ja kun kaista loppuu niin hidastetaan. Juuri kun ajattelee että nyt ohitan kun tulee ohituskaista mutta ei viitsisi älyttömiä ylinopeuksia ajella..

Joskus kun päreet meinaa palaa niin ei siinä auton kiihdyttelyt haittaa kun kääntää tupin nurin
smile_org.gif

Lahti-Mikkeli-välillä ainakin on niiin tyypillistä että kun ohituskaista alkaa niin ajetaan 20km/h ylinopeutta, ja kun kaista loppuu niin hidastetaan. Juuri kun ajattelee että nyt ohitan kun tulee ohituskaista mutta ei viitsisi älyttömiä ylinopeuksia ajella..
Tämä mielnkiintoinen kansanluonne tulee esiin Savon maakuntarajat ylitettyä. Sama on yleisenä tapana myös puheena olevalla valtatie 17:llä. Ohittaja ravioinut väärin ohitetavan nopeuden, kun on lähtenyt ohitukseen aivan kaistan lopussa? (Yksi arvaus lisää tapahtuneesta, kun uutinen ei mainitse tarkkaa paikkaa siinä mielessä, että oliko ohistuskaista jo itse asiassa loppunut)

Keskittyen olennaiseen
062802moto_prv.gif
,
bawling.gif
bawling.gif
bawling.gif
bawling.gif
bawling.gif
ei jaksa
Itse ajattelin lähettää kaikille kansanedustajille sähköpostia, missä ilmaisen syvän huoleni liikennekurin höltymisestä. Ehdotan valvonnan lisäämistä, rangaistusten koventamista ja kaikkea mikä vituttaa "vetomiehiä". Saattaa jopa käydä kala pyydykseen...

kertokaas arvon kukkahatut minkä vuoksi ennen ohituskaistaa "alinopeutta" ajavat saavat tehopiikin ja ajavat jopa ylinopeutta estääkseen ohituksen ja kun kaista päättyy vedetään liinat kiinni. essolla kerskutaan, "näytin ohituskaistalla niille kyllä tääkin kulkee." Aivovamma? Ohituskateus? Kalamies?

veryangry.gif
veryangry.gif

kertokaas arvon kukkahatut minkä vuoksi ennen ohituskaistaa "alinopeutta" ajavat saavat tehopiikin ja ajavat jopa ylinopeutta estääkseen ohituksen ja kun kaista päättyy vedetään liinat kiinni. essolla kerskutaan, "näytin ohituskaistalla niille kyllä tääkin kulkee." Aivovamma? Ohituskateus? Kalamies?

veryangry.gif
veryangry.gif
Siis väität, että kaikki jotka eivät ole velli... eiku siis vetomiehiä ajavat kuvaamallasi tavalla ohituskaistoilla

Kävin paikalla äskettäin ja minäkin kaipaisin lisä tietoa tapahtuneesta.

Jokatapauksessa törmäys oli sattunut Joensuusta Kuopioon tulleen rekan kaistalla. Välissä sulkuviiva ja ohittajalla siis oma kaista josta on jotenkin ajautunut rekan alle.
Tuossa on vielä jonkin matkaa ennen kun kaista loppuu.

Näkyvyyttä alamäkeen on jo tuossa kohtaa kun on päästy mäen yli jossa kaista alkaa.
Tienpinta on hyvä mutta se oli märkä noihin aikoihin.

Espanjassa ei ikinä vituta mikään, vaikka tiet olisi kuinka täynnä ja kaikki ohittelee miten sattuu. Sitten kun on tilaa, niin kanssa liikenne sujee. Toista on Suomessa, missä ei pääse yhtään mihinkään, vaikka olisi kuinka kuollutta. Suomessa on ihan tajuton jumitus ja nahkeus joka paikassa. Autoihin pitäisi sallia jotkut erikoispuskurit, että saisi tuuppia onnettomimmat edessä nussijat sivuun - mun mielestä. Sitten nämä itsekkäät paskiaiset vielä nussii ja ajelee alinopeutta tuolla liikenteessä, jos ei itsellä ole mihinkään kiire. Liikennevaloistakin aletaan arpoa vaihteita vasta, kun edellä ajava on jättänyt kaikkien urpo-oppien mukaisen sadan metrin turvavälin. Kierroksetkaan ei saa nousta yli tonnin, että säästää mikrolitran löpöä ja maailma pelastuu. Totta vitussa kannattaa ohittaa ja kiilailla aina kun onnistuu ja tiputtaa urpot järjestyksessä seuraavaksi. Ihan oikein, että niitäkin vituttaa.
Täysin samaa mieltä kanssasi.

Ja kaikki omatoimiset liikenteenvalvojat saisi painua takaisin Neuvostoliittoonsa.

Back