• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Millä jarrutat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Millä jarrutat? - etu, taka vai molemmilla?

  • Etujarrulla pelkästään

    Ääniä: 2 66,7%
  • Takajarrulla pelkästään

    Ääniä: 0 0,0%
  • Molemmilla aina

    Ääniä: 1 33,3%
  • Vain molemmilla kun toinen on kyydissä

    Ääniä: 0 0,0%

  • Ääniä yhteensä
    3

juzu

New member
Miten jarrutat ajaessa? Käytätkö pelkkää etujarrua vai sotketko hommaan mukaan takajarrunkin joko yksin tai kaverina etujarrun kanssa? ... vai käytätkö molempia vain sillon kun kyydität kaveria jolloin takajarrustakin on enempi hyötyä?

Olisi kiva tietää mikä on suosituin tapa jarruttaa, ja mahdollisesti myös se turvallisin. Tietysti kumpaakin oikeaoppisesti käyttäen saavutetaan lyhyin mahdollinen jarrutusmatka, mutta...
 
Eipä tule käytettyä muuten kuin joskus hidasajossa takajarrua. Omassa pyörässä se on sen verran tunnoton + tehoton ettei siitä paljon muuta iloa olisikaan, moottorilla tulee jarruteltua takapyörää.
 
Tässä nurkissa/taajamassa pyöriessä ei mun mielest tarvii takajarruun koskea.. sit kun nopeudet on suurempia ni avittelen peräjarrullakin jos tarttee nopeemmin pysähdellä,jotenki vaa sellanen varmempi tunne käyttää tota etujarrua.... Kait sitä pitäs opetella oikeessa suhteessa käyttää molempia..
omg.gif
 
Yleensä etujarrua lähes yksistään. Hidasajossa tai hiekkaisella alustalla vain takajarrua. Joskus molemmillakin, kun siltä tuntuu.. ..tai tulee kiire pysähtyä.
 
Etujarrulla!! Kerran vähän liikaakin ja
bawling.gif
bawling.gif
mutta eihän muuten pysähdy!!
 
Pannari jarruttaa molemmilla, käytinpä sitten kumpaa tahansa jarrua.
biggrin.gif


Hiekallakin saa painaa etujarrua rystyset valkoisina - ABS hoitakoon tehtävänsä...
tounge.gif
 
Joskus kovemmissa vauhdeissa tulee käytettyä molempia, mutta yleensä pelkällä etujarrulla. Riippuu tietysti myös siitä onko kiire pysäyttää vai voiko jarrutella ihan kaikessa rauhassa.
 
JOVAIN KENKHIL !
talktohand.gif


Silvain enneku ei ollu muuta ku kumsaappai nii niil mie ainas jarruttelin, sithä mie huomasin jotta kuluvat nii hopsusti et koeti net vaihtaa kulutusta enempi kestäviin ni noihi puukenkii mie sit vaihoin. Vaa ei nekhän tahtonu kovi hyvi toppuutella vaik koivusta olki ne.

No sit ku alko noi noppeuvet ylen kohommaa ja väylätki parantuu nii nyt mie sit ou alakanut AINA toppuuttelemaan MOLEMMILA yhtaikaisesti et siit tulis semmone vaisto, oli sit tarve tai ei mut molemmil aina. Ja sit ku on abs-jarrut nii sit noila nyt!
talktohand.gif


thumb_grgr.jpg
 
Etusella tottakai, eihän takasesta ole juuri mihinkään. Jossain tilanteessa tottakai on takasestakin hyötyä
crazy.gif
 
eihän sitä takajarrua oikeen voi käyttää kun takarengas on ilmassa kun jarrutetaan
062802moto_prv.gif
 
Moottorilla... ja yleensä lisäksi etujarrulla.
Yllättävissä tilanteissa yleensä takajarru tulee kuitenkin ensin, sitten etu heti perään, refleksi?
nixweiss.gif


Viime huollossa vaihtoivat takajarrupalat, olivat kuulemma kuluneet ihan loppuun. Kumma juttu, mielestäni käytän aika vähän takajarrua. Ainoa selitys voi löytyä ajoasennosta, siis että saapas painoi jarrua usein epähuomiossa. Sittemmin olen kiinnittänyt asiaan huomiota...
 
Kyykyssä takajarrusta on hyötyä vasta kun osaa taittaa sillä takapyörän mutkaan Rossi-tyyliin.
bowdown.gif
 
99% etujarrulla, takajarrulla silloin testimielessä, kun välähtää mieleen, että pelaakohan se
biggrin.gif
 
Back
Ylös