• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Millä rasvaatte ketjut.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sek1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sek1

New member
Millä rasvaatte ketjut.

Mitä olette käyttäneet ketjujenne rasvaukseen. Onko jollain hyviä kokemuksia jostain tuotteesta, joka sotkee mahdollisimman vähän vanteen ja muut paikat.

Yleensä GL4 80w/90 öljy. Vaihdoin moottoriin öljyt ja samalla täytin rasvarin säiliön 10w40 Castrolilla kun en jaksanut GL4:sta hakea, hyvin tuntuu toimivan. Kaikki öljyt sotkee mutta myös tunkeutuu ketjun rullien väliin, sinne ei vahat tunkeudu.

Sitä ölppää olen oileriin laittanut mitä on sattunut löytymään. Pesevä moottoriöljy nyt viimeksi. Sitkoaineita sisältäviä en ole suosinut, parempi että pölyinen töhnä irtoaa ketjulta (eturattaan kotelosta se löytyy).

Perämoottorin peräöljyllä, koska se on halvempaa kuin 80/w90 vaihteistoöljy...

Sillä aina ajon jälkeen ketjut läpimäräksi --> puhdistuu hyvin ja sitten reissussa ketjusprayöljyä.
Sotkee jos haluaa, mutta kun sen tekee hallitusti keskiseisontatuella, niin öljy valuu maahan eikä roisku joka paikkaan.

Vuositasolla merkittävä säästö kun ketjun voiteluun menee kesässä muutama desi öljyä... paljonko se on halvempaa?

Mie oon sen verran suurpiirteinen tuon löträyksen kanssa, että ei muutama desi riitä:thumbsup:

En mie muista paljon se on halvempaa, mutta jo euron säästö tarkoittaa yhtä "ilmaista" olutta...

Nykyajoilla muutama tonni/v näyttäisi puoli litraa öljyä riittävän n 10v. Öjynä Shell Tonna 220 työstökoneen johdevoiteluöljy. Speed Triplessä oli myydessä 52tkm ajetut alkuperäiset ketjut moitteettomassa kunnossa, joten ei kai se ihan pielessäkään voi olla.

Öljy on huomattavan jäykkää esim vaihteistoölyihin verrattuna ja laitan niin vähän ettei lentele ympäriinsä

Öjynä Shell Tonna 220 työstökoneen johdevoiteluöljy. Öljy on huomattavan jäykkää esim vaihteistoölyihin verrattuna ja laitan niin vähän ettei lentele ympäriinsä

Sama havainto Mobil Vactran kanssa, ei juurikaan roiski ja pysyy hyvin ketjussa. Pölyisillä teillä ajavalle ei paras mahdollinen koska ei pese ketjuja yhtä hyvin kun notkeammat öljyt ja kohta ketjut on öljy/pöly töhnän peitossa, siellä GL4 toimii vähän paremmin mutta sekään ei niin hyvin kun notkeampi moottoriöljy.

Kiitos vinkeistä.
Itse olen käyttänyt tähän asti erimerkkistä ketju spraytä ja aina pitänyt ketju hyvin rasvassa, enkä niitä pessyt. Puhdistanut tarpeen tullen vanteet jne. Nyt vaan tuli hankittua pyörä josta roiskeita vaikea putsata tilan ahtauden takia ja sillä ajattelin kysyä ehdotuksia. Ja ehdotuksia saa esittää tähän ketjuun edelleen :)

Mobilin perämoottoriöljyä suosin. Ei se tavan lootaöljyä parempaa ole, mutta pakkaus on kätevä. Kärsii pitää ajossa mukana ilman että öljyt leviä ympäriinsä.

Mielenkiinnosta kysyn, jotta miksi ei tuollaiset ihan hommaan tehdyt ketjurasvat kelpaa?

Omissa mopoissa tulee käytettyä noita iponen tuotteita, joista on tuntunut että offroad versio sotkee vielä piirun vähemmän. Lämpöisiin ketjuihin ajon jälkeen ja yön yli ajamatta, niin eipä oo levinnyt oikeastaan edes vanteeseen.
Toisaalta mun kilsoilla taitaa olla sama rasvaako vai ajaako kuivalla ketjulla:D

Teräketjuöljy ei oo huono vaihtoehto myöskään. Halpaa ja sisältää sitkoainetta eli pysyy hyvin ketjussa. Itellä tuli CLSn ketjurasvarin mukana litran purkki ölppää, joka on täsmälleen samaa ainetta kuin Stihlin (=moottorisaha) teräketjuöljy. Siitä se sitte lähti.

Bilteman ketjurasvalla, mutta usein myös moottoriöljyllä/vaihteistoöljyllä.. viimeiset sotkee paljon mutta helpostihan se lika lähtee irtikin

Mielenkiinnosta kysyn, jotta miksi ei tuollaiset ihan hommaan tehdyt ketjurasvat kelpaa?

Varmaan osittain siitä syystä, että ketjusprayt ovat suht kalliita merkistä riippuen, osoittautuneet monen mielestä sotkuisiksi käyttää ja eri ihmisillä sattuu olemaan erilaisia öljyjä käytettävissään. Joillakin jopa työstökoneen johdeöljyä 200L pytyssä. Asioissa on monta muuttujaa, mutta itse olen huopmannut ketjujen kestävän pidempään, kun ne voidellaan (jäykällä)öljyllä rasvatököttien sijaan. Voi hyvinkin olla muista muuttujistakin johtuvaa.

Oileria käytän siksi ettei reissuun tarvi ottaa rasvapurkkia erikseen mukaan ollenkaan. Käytännössä tarkistan säiliön noin 4000km välein, silloin tällöin katson näyttääkö ketju sopivalta. Muuten ei tarvi ketjusta välittää.

Öljyn lajilla tai sen hinnalla ei noissa määrissä ole merkitystä. 2-3 dl kesässä ei paljon maksa ja melkein kaikki toimii. Hypoidiöljytkin, mutta ne haisee p@skalta, joten niitä en käytä siitä syystä.

Täälläkin yleensä vaihteistoöljyjä, moottorisahan ketjuöljyä crossiin ja muita ylijäämiä. Idea juurikin tuo, että nuo ylijäämät on "ilmaisia" ja jouten, niitä menee niin onnettoman vähän. Ja tuollainen öljy irtoaa helposti puhdistettaessa. Sen huomannut että jäykempi öljy on parempaa, ei ihan niin helposti lennä pois ketjulta, mutta tärkeintä on laittaa sitä riittävän vähän. Yleensä pensselillä sivelen ketjut molemmilta puolilta, ja sitten rätillä pyyhin enimmät pois. Pysyy ketjut puhtaina ja rasvattuina.

Ketjusprayt ja vahat on kalliita, menee yllättävän paljon sitä ja sotkee kaiken. Minäkin joskus 10v sitten noita kokeilin ja kyllästyin siihen sotkuun ja tahmaisuuteen.

Back