• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Millainen ajoasu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kukkanen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kukkanen

New member
Hei,
olen vaatetusmuotoilun opiskelija ja teen opinnäytetyönäni motoristeille pienimuotoisen ajoasumalliston; chopper pyörään liittyen. Yksi asukokonaisuus toteutetaan. Työ liittyy Savonia Chopperiin. http://tapanile.deviantart.com/art/Savo ... r-95137802

Haluaisin Teiltä vastauksia (henkilökohtaisia mielipiteitä) seuraaviin kysymyksiin:

Minkälaiset turvallisuuteen liittyvät asiat tulisi ottaa ottaa huomioon?

Mitä materiaalia ajoasun tulisi olla?

Minkä värinen ajoasun tulisi olla?

Mitä muita turvallisuutta lisääviä asioita tulisi ottaa huomioon?

Pitäisikö housujen tai takin olla jotenkin säädeltävissä?

Pitäisikö housujen ja takin olla yhdistettävissä vai yhtenäinen?

Kärsiikö chopper-harrastajien imago turvallisuutta lisäävistä suojista?

Tulisiko ajoasun olla "perinteisen" vai esim. hanx:lta, richalta tai mp-asulta saatava "tavallisen" ajoasun näköinen? (Toki lisään plagioinnin ja muista erottautumisen vuoksi siihen omat leimani, mitkä vaikuttavat ulkonäköön -lähinnä tribali tai jokin muu kuvio -niitäkin saa ehdottaa.)

Sana on vapaa...

Olisin erittäin kiitollinen saamastani palautteesta ja sen vaikutuksesta mallistoon sekä opinnäytetyöhöni. Liitän saamani asialliset vastaukset opinnäytetyöni raporttiin.
Kiitos etukäteen!  
bowdown.gif

Vastauksia voi lähettää tämän palstan lisäksi sähköpostitse.
kirsi.kukkaslahti-kikari@student.savonia-amk.fi

smile_org.gif
Malta vielä vähän aikaa, jospa customkuskit malttaa kohta tulla koneen ääreen antamaan sinulle vinkkejä ja kommentteja.
Itse kun ajelen jonkinlaisella matkapyörällä niin en osaa auttaa
nixweiss.gif

Tsemppiä!
thumbs-up.gif

Noin eksoottisen näköiseen ajoneuvoon lähtisin kyllä liikkeelle ihan toisesta suunnasta kuin siitä mitä perinteisesti päälle puetaan.

Antaisin itse mielikuvituksen lentää ja tekisin jotain hieman erilaista, valmiin MP-asun puvun kopiointi ja tribaalikuvion lisääminen ei kuulosta kovin kunnianhimoiselta.

Vastaukset kysymyksiisi, oma näkemykseni:
Suojauksesta, perussuojat näkymättömästi mukaan, keskity hyvään selkäsuojaan.

Väri pyörän värimaailman mukaan, jos haluat lisäpisteitä turvallisuudesta, lisää esim. huomioraita ja muista heijastimet, ne saa piilotettua nätisti esim. saumoihin.

Yksittäiskappale asuun, korkeintaan hyvin minimaaliset säädöt, eiköhän tuo tehdä ns. ajajan mukaan. Eiköhän custom tuossa muodossa ole kuitenkin "custom".

Perinteisesti taidetaan chopperilla ajaa kaksiosaisessa asussa, mutta ei se välttämättä tarkoita että et voisi yksiosaista puhua tehdä. Itse valitsisin kyllä kaksiosaisen.

Itse en ajelisi ilman suojia.

en ole chopper- tai customkuski, mutta silti... Savonia chopperiin istuvat vaatteet ei tosiaan (mielestäni) ole mitään tylsiä keski-ikäisen jokamiehen nahkahipsukliseitä. näkisin että puku olisi enemmän high tech ja futuristinen. pitäisi olla vartalonmyötäinen kuin nahkapuku, mutta ei välttämättä nahkaa eikä välttämättä musta. joku (kallis) tekstiili, joka olisi huippukevyttä  ja -ohutta, mutta hankauskestävyydeltään jopa nahkaa parempaa. siihen sisäänrakennettuna vastaavasti kalliista materiaalista normisuojat, ,ml. täyspitkä selkäsuoja, siten että suojat olisivat lähes huomaamattomat. väritys tyylikäs mutta näkyvä. mustakin pinta voi olla heijastava!
062802moto_prv.gif

Kiitos jo kaikille vastanneille.
062802jumpie_prv.gif

En muuten ole itsekään chopper enkä custom-kuski, vaikka pyörällä ajankin.

En itsekkään ollut kyllä ajatellut hapsunuttuja, vaan jotain ihan muuta.. Futuristinen, innovatiivinen, jotain uutta ja näkyvää.. eipä niihin asuihin juurikaan pysty suuresti teknisiltä puoliltaan vaikuttamaan. Suojia olin ajatellut lähinnä yläosan vaatteeseen -siis kaksiosaisen kannalla itsekin.
Lisää vinkkejä kaipaillaan, kiitos.

Hei,

edelleen kaipaan vastauksia. Opinnäytetyön varsinainen tekeminen (raadanta) alkaa 2 viikon kuluttua. Kaikenlaiset mielipiteet otetaan kiitollisina vastaan.
bowdown.gif

Ei tarvitse itse rakennella pyöriä voidakseen vatata tähän kyselyyn. On mielenkiinotista kuulla eri tyyppisiä vastauksia -näin siitä saa mahdollisimman monipuolisen kokonaiskuvan mitä mieltä muut ihmiset ovat.
sport05.gif

Malliltaan tiukka, suojat olkapäihin, kyynärpäihin ja selkään. Väriksi ei ainakaan kokomustaa! Joku helmiäisvalkoinen/hopea johon jotain voimakkaampaa väriä kaveriksi. Materiaaliksi joku hi-tec kangas ja hiilikuitua, harjattua terästä tai alumiinia voisi käyttää myös somisteena. Mahdolliset tribalit voisi olla malliltaan hieman kulmikkaita, eikä aivan perinteisiä kaarevia.

Puku voisi olla kaksiosainen, mutta esim piiloon jäävällä vetoketjulla yhdistettävissä tarvittaessa.

Siinä jotain ajatuksia, toivottavasti antoi jotain uusia ideoita
smile_org.gif

Tyyli saisi tosiaan olla futuristinen. Ehdottomasti kaksiosainen ja yhteenliitettävä. On mukavampi käytössä ja turvallisempikin. Vetoketju on paras, mutta ei pelkästään taakse. Sitä on hankala laittaa; vetoketju saisi kulkea 3/4 matkasta ympäri. Perus olka-, kyynärpää- ja polvisuojat. Voisihan siihen samalla tehdä taskun selkäsuojallekin. En pistäisi selkäpanssaria vakioksi.

Materiaali pääosin nahka. Joustoa kaipaaviin paikkoihin kannattaa pistää joustavaa materiaalia.  
omg.gif
Jos et viitsi panostaa nahkaan, johon on laminoitu Gore-Texiä (Rukkalla on ainakin 1 malli), pistä kangaspaikkoihin ainakin Windstopper-kalvo. Jonkunlainen avattavissa ja suljettavissa oleva tuuletus olisi hyvä. Ei pelkkää sisäänottoaukkoa, myös poisto pitää olla selkäpuolella.

Varusteet saavat tietty olla suht. vartalonmyötäiset, etteivät lepata, mutta näkisin, että tämäntyyppisessä pyörässä lahkeet pidetään kenkien päällä, joten siellä saa olla sen verran tilaa. Säädöistä ja kiristyksistä saa rouhean näköisiä, ja niitä olisi syytä olla ainakin vyötäröllä, ehkä myös hihoissa (hauiksien huitteilla). Ilmoista riippuen alla olevien vaatteiden paksuus kuitenkin vaihtelee ja ihmisilläkin on taipumusta lihota tai laihtua.

Matala kaulus, jossa on riittävästi säätöä, että sen saa kiinni vaikka alla olisi paksu poolopaita ja nahkakauluri. Toisaalta se on hyvä saada piukaksi pelkällä T-paidalla. Hihansuihin sen verran säätöjä, että hanskat saa päälle tai alle. Yksistään takissa saa olla sen verran taskuja, että lompakko, puhelin, avaimet ja jotain muuta (tupakit ja sytkä) mahtuu mukaan.

Yhdistä siihen vielä fiksusti mp3-soitin (esim. oikeaan hihaan siten, että sitä pystyy säätämään ajaessa) ja tee reitti kuulokkeiden piuhoille järkevästi.

E. Transalpin hiilikuitu/metalli oli mainio idea...

Tarkoitus on liittää chopper ja asu yhteen (linkistä näkee copperin), mutta tarkoituksenani on työstää mallisto erilaisia ajoasuja niin naisille kuin miehillekin. Lisää vastauksia, pliis. Olen jo saanut aika paljon hyviä vinkkejä ja ajatuksia..

~Kukkanen~
062802moto_prv.gif

Tarkoitus on liittää chopper ja asu yhteen (linkistä näkee copperin), mutta tarkoituksenani on työstää mallisto erilaisia ajoasuja niin naisille kuin miehillekin. Lisää vastauksia, pliis. Olen jo saanut aika paljon hyviä vinkkejä ja ajatuksia..

~Kukkanen~  
062802moto_prv.gif
Etkö sinä ole se tuleva suunnittelija? Älä kysy meiltä, mitä me haluamme, vaan suunnittele tuote, jonka kaikki haluavat!
062802jumpie_prv.gif

Rajapintoja toki voimme antaa esim. tuulenpitävyys, turvallisuus, lepattamattomuus (?).

Nomad aika hyvin toden laukaisi. Sinä olet suunnittelija. Suunnittele.

Asiakkaan näkökulma ei tule tässä casessa sillä selväksi, että heität jonkun futurorodin kuvan ja kysyt, mitä moottoripyöräilijät haluavat. Kun moottoripyöräilijöistä jotain 70 % ei halua edes sitä rodia.

Katselepa tuolta varustesivuilta, vakoile Rukkan sivuilta, kysy joltain tutulta nahkurilta ja tee omat visiosi.

Oma villi ennusteeni on, että nahka is back. Parhaimmillaan tuo suunnitelmasi on joku esim. BMW Atlantis customkäyttöön viritettynä.

Halvarssoniakin voisit vaklata. Kansa alka kohta vettyä noissa tixtexeissään. Sinisalolla ja Hanxilla on kai vielä nahkaosaamista jäljellä. Ottele sinnepäin kanssa yhteyksiä.

Suojien pitää olla kunnossa ja siinä lajissa on tapahtunut paljon kehitystä. Tee joku uniikki viritys nahasta ja ja kunnollisista suojista ja suunnittele samaan pakettiin hyvin toimiva sadekortsu, niin olet voittaja.

Tota noin... onhan se tarkoitus tehdä itse, mutta apuna saa käytää asiantuntijoita ja mitkäs sen parempia asiantuntijoita ovat, kuin sellaiset ihmiset, jotka itse vetävät ne vetimet "kesäisin" päälleen??  
wink.gif

Minähän sen malliston teen ja varmaan sen asunkin, mutta kyselen täällä ihmisiltä mielipiteitä. Nämä ovat loistavaa pohjamatskua ja tutkimustyötä (mitä siinä opinnäytetyössä täytyy olla) sitä varsinaista tehtävää työtä varten.
Saattaahan se olle, että tyhmä olen minäkin, kun tällaisia kyselen...  
sport05.gif
ja olen ymmärtänyt asian ihan väärin.. Käytänhän minä siinä myös sitä kuvaa jonkinlaisena punaisena lankana ja chopperin tehneitä ihmisiäkin tulee kuuunnella... hmmm... homman rahoittaakin joku muu kuin minä eli asiakaskin pitänee jotenkin noteerata vai kuinka?
Nooh, jos se tähän tyssää niin tyhmästä päästä kärsii koko ruumis..  
bowdown.gif

~Kukkanen~

Voisi olla ehkä hyvä idea kysellä suomalaisilta valmistajilta neuvoa/konsultaatioapua tai peräti kehitellä mahdollisia yhteistyökuvioita. Joku valmistaja voisi ehkä lähteäkin mukaan sponsoroimaan tuota. Esimerkiksi Eurobiker Oy, joka siis on Sweepin valmistaja, tekee malleistaan mittatilauspukuja: Eurobiker/Sweep. Tosin he ilmoittavat tekevänsä mittatilausasuja vain omista malleistaan, mutta ainahan kannattaa yrittää kokeilla kepillä jäätä.

Muiltakin suomalaisiltavalmistajilta voisi yrittää kysellä, onhan noita ainakin MP-Asu, Sinisalo ja Rukka.

Tota noin... onhan se tarkoitus tehdä itse, mutta apuna saa käytää asiantuntijoita ja mitkäs sen parempia asiantuntijoita ovat, kuin sellaiset ihmiset, jotka itse vetävät ne vetimet "kesäisin" päälleen??  
wink.gif

Minähän sen malliston teen ja varmaan sen asunkin, mutta kyselen täällä ihmisiltä mielipiteitä. Nämä ovat loistavaa pohjamatskua ja tutkimustyötä (mitä siinä opinnäytetyössä täytyy olla) sitä varsinaista tehtävää työtä varten.
Saattaahan se olle, että tyhmä olen minäkin, kun tällaisia kyselen...  
sport05.gif
ja olen ymmärtänyt asian ihan väärin.. Käytänhän minä siinä myös sitä kuvaa jonkinlaisena punaisena lankana ja chopperin tehneitä ihmisiäkin tulee kuuunnella... hmmm... homman rahoittaakin joku muu kuin minä eli asiakaskin pitänee jotenkin noteerata vai kuinka?
Nooh, jos se tähän tyssää niin tyhmästä päästä kärsii koko ruumis..  
bowdown.gif

~Kukkanen~
Älääs nyt, ja Oravikoskihan on siinä ihan vieressä...

Jos valmista haluat, niin tinttaa siihen joku Iceman johteinen ferrarikopio tixtexklänninki ec suojilla ja gorelaminaatilla. Kai silläkin päättötyön saa läpi.

Pienellä vaivannäöllä ja vähemmilla anmteeksipyynnöillä voisit saada aikaan jotain pätevääkin. Kunhan panet sen Steppenwolfia ränkkäävän mankkarin ensin hetkeksi kiinni.

edit: vetäisin kesällä ilman muuta päälleni hitaasti kastuvat ja nopeasti kuivuvat perusomenaläskille mitoitetut nahkat ja varsinkin, jos niiden liiteeksi voisi samalla ostaa erillisen kevyen Gorekuoren vrt. retkeily/vaelluskuoret. Saisi vaikka maksaakin, mutta BMW Atlantis kuitenkin on se huippu/takaraja, mihin tähdätään niin ominaisuuksissa kuin yhteishinnassakin.

.... Saisi vaikka maksaakin, mutta BMW Atlantis kuitenkin on se huippu/takaraja, mihin tähdätään niin ominaisuuksissa kuin yhteishinnassakin. ....
Ton tyyppisille pyörille mä näytän takavaloa, mutta puhutaanpa puvusta. Jos hra1150 kehuu Bemaria, niin enhän mä voi olla samaa mieltä, vaan kehun Rukkaa. Se vaan on oikeasti loistava.

Panosta suojiin, osta Rukan, koska niiden materiaali antaa sulle suunnitteluvapauden. Selkäsuoja sieltä myös (pärjäsi Biken testissä hyvin). Yhdistettävät puvut ovat turvallisempia ja lämpimämpiä, mutta toteuta se piilottaen, sillä tuo MMFA-heimo on ihanan konservatiivista. Jos vyötärölinjalle saa joustoa, niin se palvelee taviskuluttajaa tässä tuhansien villahousujen maassa. Ja sitä paitsi, ajovaatteet kutistuvat talven aikana. James Dean villahousuissa!?

MMFA:n puolella oli hyviä huomioita pukemisesta ja mitoituksesta, niissä oli varmaan kaikki olennainen. Se vain lisää, että kaikki mitat ajoasennossa. Anna kynän lentää: Savonian runko on kuin tehty malliksesi taskujen, vetoketjujen ja saumojen linjoihin. Mafalaiset ovat uskollisesti mustan puolesta, mutta näytä taitosi ja työstä tuota upeaa terästä tehostevärinä. Terästehoste näkyisi vain pimeässä? Hanki pyörästä yövalokuva, ja istuta se bensa-aseman/kaupungin yövaloihin. Siitä saattaisi nähdä jotain soveltamiskelpoista uutta muotolinjaa. Nostalgia-puolelta voisi kokeilla niitä pyöreitä saumausmuotoja, joita käytettiin olka- ja kyynärpäätoppauksissa ennen muotoiltuihin kovasuojiin siirtymistä. Mun mielestä ”vekatut” nahkajoustot, joita on kyykkyajopukujen polvien yläpuolella ja selässä, ovat tekstiilityönä upeita ja käytössä erinomaisia. Olihan ennenkin leveät munuaisvyöt melkein kuin painonnostajilla. Myös kauluksen linja/koko/muoto/materiaali voisi olla sellainen, jossa voisit räväyttää. Ja vetoketjuihin vetolenkit silikonista tms, että niistä niistä saa otteen myös jäätyneillä sormilla. Aina kuitenkin tuulee ja useimmiten tulee myös vettä.

Keksisitkö mihin tyylikkäästi jemmata gesmi, lompakko, röökit, korvatulpat, kotiavainnippu, nenäliina, leatherman jne tuhat pikkuasiaa (ja tietty ne jo mainitut maksukehoitukset), jotka pitäisi saada kulkemaan kuivana mukana ilman, että pömpöttävät taskuissa mahan päällä?

Kaksi realiteettia tässä tietty on
1) Savonia on näyttelypyörien heimoa ja sun pitäisi päättää, että teetkö sille pariksi Paris-Milano -näyttelypuvun vain Hki-Kemijärvi -linjalle käyttöpuvun. Kumpiakin tarvitaan.
2) Tee vähän taustatyötä: minkäkokoinen on kuski, jonka esittelisi Savoniaa ja pukuasi näyttelyissä? 200cm/120kg vai 168cm/53kg? Hyvä vaatturi on ennenkin tehnyt taviksista sankareita
smile_org.gif

Työn iloa sinulle!

PS. Hyödynnä myös ajosaappaat. Vaikka näyttäisit niistä vain pohjat, niin käytä tila hyödyksesi.

hra1150 kirjoitti seuraavaa: "Pienellä vaivannäöllä ja vähemmilla anmteeksipyynnöillä voisit saada aikaan jotain pätevääkin. Kunhan panet sen Steppenwolfia ränkkäävän mankkarin ensin hetkeksi kiinni."

En pyytele anteeksi.. Ja sinä väität, että en näe vaivaa?? Mitäs tämä sitten on?? Onko toi musiikkia -enpä ole kuullutkaan.
Kuvittelet varmaan, että oon ehkä just ja just 20-vuotias keltanokka. No omatpahan on kuvitelmasi...  
033102bebe_1_prv.gif

ps. hra1150: kannattaisi opetella kirjoittamaan edes oikein ennen kun aukoo päätään...
tounge.gif

7kurkoa kirjoitti kyllä todella osuvasti, että onko tarkoituksena olla oikeasti käyttövaate vai vain jonkin mallin päällä kaunis koriste.
Sepä tässä onkin nyt keljua -kun en tiedä -asiakas on tällä hetkellä tavoittamattomissa. Asiakkaalta saatava tieto tässä tapauksessa tärkeä, mutta itse lähtisin kyllä sille kannalle, että tästä on tarkoitus tehdä käyttövaate. En näe mitään järkeä käyttää kalliita materiaaleja tyhjän päiväiseen paskaan, millä kukaan ei kuitenkaan mitään tee. Teen tietty senkin, jos näin vaaditaan...  
biggrin.gif

Yritän vain tehdä taustatyötä ja omasta mielestäni kyllä kysyin ihan asioita, niin en myöskään tarvitse vastauksiksikaan pään aukomisia...

Kaunis kiitos asiallisesti vastanneille ihmisille  
bowdown.gif

~Kukkanen~

Back