• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mille -05 pätkii

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hepuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hepuli

New member
Alkaa olla jo hymyn aiheet vähissä tuon pyörän kanssa.
Ostin pyörän uutena vähän yli kaksi vuotta sitten. Pyörä toimi ihan ok vähän reilun vuoden, mitä nyt nopeusmittari näytti omiaan eli 250-300 km/h vaikka ajoin taajamassa neljääkymppiä. Tuon vien korjasin sitten itse käymällä takaosan piuhat läpi erkkarirullan kanssa. Oli Italian poika vetäny boksilta tulevan piuhan käsittämättömän typerästi terävien takarungon palkkien välistä. Hankautunut eristeet puhki ja yksi piuha otti maita. Ei tullut kuin pari tuhatta kilometriä ylimääräistä matkamittariin...

No niin...
Eli pyörä toimi ok reilun vuoden. Sitten kerran Helsingistä tänne keski-suomeen tullessa alkoi pyörä pätkimään. Pätki jopa siihen malliin että sammui täysin eikä enää kunnolla lähtenyt käyntiin ennenkuin antoi jäähtyä muutaman minuutin. Jäähdyttelyn jälkeen pääsin 10-20 kilometriä ja sama homma taas. Soitin Nakkilaan yhden jäähdyttelysession aikana ja epäilivät tankin korvausilman letkun olevan tukossa/lutussa. No kokeilin sitten ajella bensatankin korkki auki ja pääsinkin yhdellä istumalla kotiin asti (n. 40km).
Ongelma ei tosin ollut ihan noin helppoa ratkaista. Seuraavana päivänä testailin taas pyörää ja pääsin pihasta jopa 15 km ennenkuin pätkiminen alkoi. Avasin tankin korkin ja käännyin takaisin päin. 5 kilometriä pääsin kun taas pyörä alkoi hyytymään eli korvausilman saantiongelma oli näin poistettu vikalistalta.
Olin sopivasti juuri saanut uudet platinatulpat ja ajattelin kokeilla josko tulppien vaihto auttaisi. Nakkilasta neuvoivat samalla käymään läpi tulpanjohtojen kytkennät puolaan. Tulppien vaihto olikin vähän hankalampi homma kuin olin alunperin luullut, mutta selvisin koitoksesta voittajana. Kävin sitten samalla varmuuden vuoksi joka ikisen liittimen joka silmiini sattui tuon homman aikana. Kaikki liittimet saivat osansa CRC -purkin sisällöstä...
Sitten taas pyörää testaamaan... Jees, pyörä toimi ok sen 30 km:n lenkin. Vika poissa... vai oliko sittenkään? Kun seuraavan kerran olin päässyt n. 50 km kotipihasta, sama pätkiminen ja hyytyminen alkoi taas. Eikun pyörä ympäri ja jäähdyttelemään. Kotiin päästyäni otin yhteyttä pyörän myyneeseen liikkeeseen ja kerroin tuovani pyörän heille katsottavaksi (Jyväskylään eli n. 65 km:n päähän kotoani).

Pyörä oli huollettavana/katsottavana pari viikkoa, jonka jälkeen kertoivat etteivät saa tuolle vialle mitään tehtyä. Minun pitää kuulemma hoitaa asia Nakkilan pään kanssa (maahantuoja).

Lähdin sitten loppukesästä tuota pyörää Nakkilaa kohti ajelemaan (n. 350 km). Tupakkataukoja tuli pidettyä melko usein tuolla matkalla... Olin jo etukäteen varoitellut heitä tuovani pyörän heille, joten siellä olikin uusi ECU odottamassa paikalleenlaittoa. Eihän se sitten niin helppoa ollutkaan... Uusi ECU oli viallinen eikä sitä saatu ohjelmoitua. Pyörä jäi Nakkilaan.
Viikon päästä soitin ja kertoivat pyörän nyt olevan valmis noudettavaksi. "Kunnossa on."
Minä siltä istumalta Nakkilan suuntaan. Kun Nakkilaan pääsin, huoltomies kertoi pyörän toimineen ok illalla Nakkilasta Poriin ja aamulla takaisin. Olin jo lähellä jättää pyöräni vastaanottamatta, mutta luotin sitten kuitenkin heidän sen korjanneen, VIRHE. Pääsin n. 80 km kotia kohti kun pätkiminen taas alkoi. Kello oli jo sopivasti sen verran paljon, ettei ympäri auttanut kääntyä. Hampaita purren kotiin...

Seuraavana arkipäivänä taas soitin Nakkilaan ja kerroin uutiset. Sanoin tuovani pyörän heille takaisin talven ajaksi. Kesä oli jo sen verran pitkällä, ettei kelit olleet niin lämpimiä ja pyörä saattoi parhaimmillaan toimia ok jopa pari sataa kilometriä eli liikkumaan pääsin kuitenkin. Saisivat talven aikaa laittaa laitteen kuntoon. Taisi olla ihan loppusyksyä/alkutalvea kun pyörän pakun kyydissä heille vein ja kerroin tulevani pyörän hakemaan vasta keväällä. Pitäisi ainakin ajan riittää...

Kävin 9.huhtikuuta pyörän pois hakemassa. Puhelimessa kerrottiin kaikkea mahdollista pyörälle tehdyn (ECU vaihdettu, kaikki mahdolliset piuhat käyty läpi ja polttoaineensuodatin vaihdettu). Pyörä on nyt kunnossa. Paikanpäällä huoltomieheltä kysyin mitä pyörälle on tehty talven aikana. Huoltomies vastasi ettei sille ole tehty paljon mitään. ANTEEKSI KUINKA!?!? Kun nyt kuitenkin se huoltomies, joka pyörääni oli korjannut oli vapaalla, ajattelin ettei tämä kaveri pyöräni historiasta paljon tiennyt. Luotin puhelimen kautta saamaani tietoon. Pyörä otettiin pakuun sisälle ja matkaan kotia kohti.

Olin melko skeptinen tuon pyörän korjauksen suhteen. Kaverit kyseli onko pyörä nyt vihdoin viimein kunnossa ja mitä sille on huollossa tehty. En kenellekään uskaltanut mitään varmaa sanoa, koska pyörähän toimi jotenkuten viileillä keleillä. Tänään sitten oli ensimmäinen oikein lämmin päivä...

Arvaatte varmaan... Pyörä alkoi pätkimään taas. Tasakaasulla pitää vauhdin, mutta jos kaasua avaa aavistuksenkin, nykiminen alkaa. Kuvitelkaa rekan ohittamista satasen alueella... ei onnistu. Mikään ei ole muuttunut viime kesästä.

Ostin tuon pyörän 7.4.2006 eli takuu on loppunut vajaa kuukausi sitten. Kun keväällä soitin Nakkilaan ja kerroin hakevani pyörän 9.4. , lupasivat takuun jatkuvan tämän vian osalta mikäli se ei ole poistunut. Nytpä jää sitten nähtäväksi pitävätkö lupauksensa...

Tulipa melko pitkä vuodatus. Paljon asioita jätin poiskin. Menisi koko päivä kirjoittaessa...
Olen tähän asti asiallisesti ja ystävällisesti yrittänyt saada asian hoidettua. Nyt tosin alkaa keittämään.

Ajatelkaa tällaista omalle kohdallenne. Mitä itse tekisitte minun sijassani?

Sen verran vielä lisään, etten pyörättömänä suinkaan joutunut viimekesäisten huoltojen aikana olemaan. Jyväskylästä sain Hondan 600RR:n lainaan (tuskaa V-2 koneeseen tottuneelle) ja Nakkilasta Aprilian Capo Nordin (huh... minä kun ajelen mielummin pää edellä). Talven ajaksi en sitten lainapyörää edes pyytänyt

Kyllä ottaisi päähän niin mielettömästi!

EIköhän olisi jo aika Maahantuojan takuuseen vaihtaa kone siihen josseivat muuten saa pyörää toimimaan...TUohan on ihan älytöntä juoksutusta..

Vaikket neuvoa kysynytkään: Niin jos itse nyt maallikkona täytyisi vikaa lähteä etsimään, tsekkaisin kaikkien sähköosien vastusarvot
Workshop manual Sivut 294 - 298.
Ilmeneekö vika jos pyörää käyttää kuumaksi asti tyhjäkäynnillä?

Eihän minulla tässä ole muuta mahdollisuutta kuin toivoa että huollossa löytäisivät tuon perimmäisen syyn temppuiluun. Vika kun on takuuaikana alkanut, en itse aio maksaa varaosia tai töitä. Sen verran kallis tuo pyörä on ostettaessa ollut...

Myyntiäkin olen jo muutamaan kertaan harkinnut, mutta kun ei omatunto anna periksi myydä viallista laitetta. Tosin jos joku jonkun Pyörä ja Mopo -liikkeen lähellä asuva haluaisi tuon ostaa...
smile_org.gif

Sähköjä en tuosta mitata osaa. Oliko Helsingissä oli joku firma jossa on saatu hyviä tuloksia aikaan?

Huomenissa lähden taas päästämään eteläsuomea kohti. Testaan tuon tyhjäkäynnillä lämmittämisen samalla. Ehkä pari tupakkia saattaa sillä tauolla mennä
smile_org.gif

Eihän minulla tässä ole muuta mahdollisuutta kuin toivoa että huollossa löytäisivät tuon perimmäisen syyn temppuiluun. Vika kun on takuuaikana alkanut, en itse aio maksaa varaosia tai töitä. Sen verran kallis tuo pyörä on ostettaessa ollut...

Myyntiäkin olen jo muutamaan kertaan harkinnut, mutta kun ei omatunto anna periksi myydä viallista laitetta. Tosin jos joku jonkun Pyörä ja Mopo -liikkeen lähellä asuva haluaisi tuon ostaa...
smile_org.gif

Sähköjä en tuosta mitata osaa. Oliko Helsingissä oli joku firma jossa on saatu hyviä tuloksia aikaan?

Huomenissa lähden taas päästämään eteläsuomea kohti. Testaan tuon tyhjäkäynnillä lämmittämisen samalla. Ehkä pari tupakkia saattaa sillä tauolla mennä
smile_org.gif
Kannattanee oieaksti istua alas liikkeen kanssa ja alkaa sovittelemaan tuota asiaa.

Jos he olankohautuksella kuittaavat ongelman jossakin on vikaa.

Vaihtakoot ECU:n, piuhasarjan, puolan, laturin, jännitteensäätimen ja vaikka koko motin jos ei pelaa...

Mites ne ruskeat liittimet laturilta jännitesäätimelle? Monista on sulaneet ja se todennäköisempi niistä on rungon takana oikealla puolella piilossa.

Eteläsuomessa on nyt sitten käyty eikä ongelmitta tälläkään kertaa päässyt...

Alkumatka meni ok, mutta nykiminen ja pätkiminen alkoi Hartolan tienoilla (Jyväskylän ja Heinolan välissä). Pyörä liikkui kyllä eteenpäin tasakaasulla (tosin välillä nyhtäen) eikä kestänyt kaasun kääntöä ollenkaan. Kun aavistuksenkin käänsin lisää kaasua, nykiminen oli aivan hillitöntä.
En malttanut tien poskeen pysähtyä, joten ensimmäisen stopin tein Heinolassa, motarin varrella olevalla huoltoasemalla (Tähtihovi?).  Itseni ja pyöräni tankattuani lähdin jatkamaan matkaa motaria pitkin. Motarilla ajaessa huomasin ettei minkäänlaisia käyntiongelmia ollut. Johtuneeko sitten siitä, että kovemmalla vauhdilla ajoviima jäähdyttää tehokkaammin jotain kriittistä paikkaa?
Kun tuo motaripätkä meni noin hyvin, uskalsin tarjota pyörän keulaa luottavaisin mielin kehä ykköselle. Siitä se riemu alkoi... Tyhjäkäyntiä pyörä kävi ok ja kaasun kääntäminen paikallaan seistessä ei aiheuttanut mitään ongelmaa. Liikennevaloista liikkeelle pääseminen sitäkin enemmän. Armotonta kytkimen luistatusta ja kaasukahvan kääntelyä jokainen liikkeellelähtö. Viimein tulivat sitten ne valot, joissa tuokaan ei enää onnistunut. Juuri sen verran sain vauhtia että pääsin viereiselle jalkakäytävälle. Pyörästä virrat pois ja 5 sekunnin päästä uudelleen käyntiin. Loppumatka sujuikin sitten ongelmitta (n. 15 km).

Tänään taas takaisinpäin tullessa tuo motari meni ihan ok. Ongelmat alkoivat taas Heinolan ja Jyväskylän välillä.
Ennen ohituksia suoritettavat toimet:
Jätä pitkä väli edelläajavaan ja testaa pyörän toimivuus kaasua reippaasti kääntämällä. Jos toimii ok -> ohitus. Jos nykii -> kytkin pohjaan ja sammuta pyörä (avaimella tai tappokatkaisimesta) ja käynnistä samantien uudelleen -> ohitus.
Aika monta kertaa sai pyörän sammuttaa...

Tuo nykiminen/hyytyminen vain veto päällä kummastuttaa. Tasakaasulla ajaessa nykiminen on kuin kipinä jäisi antamatta sillointällöin. Veto päällä taas kuin 50 - 95% kipinöistä jäisi antamatta.

Voihan vika olla varmaan bensansaannissakin (polttoainepumppu)?

Syttyykö varoituskolmio vian ilmetessä?
Jos öljynpaineanturi on sökönä, varoitusvalo syttyy ja silloin loppuu kiertäminen kolmeen tonniin.
Jenkki foorumilla joillakin on ollut jotain ongelmia tankin sisällä olevan U-letkun kanssa, näkyy räjäytyskuvassa numerolla 1.
http://www.apriliaforum.com/forums....ht=fuel

Ikävä kyllä, minkäänlaista varoitusvaloa ei mittaristoon syty. Jos syttyisi, laite olisi korjattu jo aikapäiviä sitten...

ECU on vaihdettu uuteen. Vien pyörän loppuviikosta Helsingin pyörään ja mopoon. Annan vielä yhden tilaisuuden laittaa pyörä kuntoon. Nyt saavat testata sitä tien päällä sen kun ehtivät. Vaihdetaan osia yksi kerrallaan niin kauan kunnes laite on kunnossa.
Lainapyörääkin lupasivat korjauksen ajaksi. Toivottavasti enemmän mun tyylin pyörä
smile_org.gif

Sen verran vielä tarkennan etten pyörää suoraan Pyörän ja Mopon liikkeestä ostanut. Eivät vaan siinä liikkeessä, josta pyörän ostin, taitaisi koskaan saada pyörää kuntoon. Nakkilassa sentään on jonkin verran Aprilian osia hyllyssä. Hyvä kuitenkin että Nakkilan kaverit on ottaneet tuon pyörän itse hoidettavaksi...

Moro! Mulla oli samanlaisia oireita 05 factoryssä viime kesänä, jäin kaksikertaa tienposkeen kuumana päivänä. Pyörä lähti elokuussa huoltoon ja palautui juuri sopivasti kauden alkuun. Minullekkaan ei mitään varmaa diagnoosia asiasta koskaan annettu, ecu kuulemma päivitetty ja mittaristo vaihdettu koska nollautui sekin saatana...

Bensaletkuja oli myös vedetty menemään hieman eri reittiä, kuulemma muodostuu höyrylukkoja kuumalla. Tuo Rotaxin hyötysuhteeltaan loistava pannuhan kehittää lämpöä kuin helon kiuas...

Minusta tuo höyrylukko teoria voisi olla paras veikkaus, koska minullakaan ei mitään vika koodeja tullut, ja pärrä käynnistyi vain sammuakseen kohta uudestaan pienen jäähdyttelyn jälkeen.
Nyt pyörä on toiminut 1000km ilman ongelmia muuta kuin normaalia kytkimen ilmailua.

Onko tilanne selvinnyt yhtään? Olen katsellut noita Millejä "sillä silmällä", mutta jos se ei toimi niin eihän sillä mitään tee. Ajattelin tosin 03 tai vanhempaa mallia, joka on juttujen perusteella suht turvallinen?

Kyllä nämä toimii siinä missä muutkin, täällähän ei ole kuin näitä ongelma / pulma tilanteita.

Kukaan ei vaan muista muistuttaa kuinka hiton hauskasta pyörästä on kysymys.

Mun pyörä on edelleen huollossa. Toivottavasti saavat sen kuntoon. Voisi olla kyllä hyvä huoltomiehen vilkaista tätä viestiketjua...
Ei millään viitsisi neuvoa toista tekemään työtään
confused_orig.gif

Ikävä kyllä, minkäänlaista varoitusvaloa ei mittaristoon syty. Jos syttyisi, laite olisi korjattu jo aikapäiviä sitten...
Se ei välttämättä se vikailmoituskaan ole mikään autuus. Oma Tuono puotti etupytyn pois toiminnasta ja ilmoittaa viaksi etupytyn puola. Puola vaihdettu, johto hattuineen kunnossa ,tulppa uusittu, liitoksia tutkittu ja ecu ohjelmoitu uusiksi.Ed. sama vikailmoitus. Kokeiltu -05 RSV:n ecua jolla Tuono ei käynnistynyt jota hiukan osattiin odottaakin. Huomenna saan -08 Tuonon ecun kokeiltavaksi josko se sillä pelaisi. Pyörä on edelleen J:kylässä ja Nakkilasta on saatu koko ajan todella hyvin ohjeita että mitä tehdään.

Se ei välttämättä se vikailmoituskaan ole mikään autuus. Oma Tuono puotti etupytyn pois toiminnasta ja ilmoittaa viaksi etupytyn puola. Puola vaihdettu, johto hattuineen kunnossa ,tulppa uusittu, liitoksia tutkittu ja ecu ohjelmoitu uusiksi.Ed. sama vikailmoitus. Kokeiltu -05 RSV:n ecua jolla Tuono ei käynnistynyt jota hiukan osattiin odottaakin. Huomenna saan -08 Tuonon ecun kokeiltavaksi josko se sillä pelaisi. Pyörä on edelleen J:kylässä ja Nakkilasta on saatu koko ajan todella hyvin ohjeita että mitä tehdään.
No voi perse.....
bawling.gif

Yritä nyt saada se mopo kuntoon, maanantai on jo yllättävän lähellä!!
Vai joko uusi mopotin on tilattu??

No nyt toimii ja ajo jatkuu
062802jumpie_prv.gif
. Tosin ei tänään saa map2 asennettua niin viikonloppu menee vakioputkilla. Mutta eiköhän sekin parempi kuin ei mitään.

No nyt toimii ja ajo jatkuu
062802jumpie_prv.gif
. Tosin ei tänään saa map2 asennettua niin viikonloppu menee vakioputkilla. Mutta eiköhän sekin parempi kuin ei mitään.
Hyvä hyvä.....
sport05.gif
Mutta aivan kauhee ajettava vakiona , vaikka välitykset on hienot. Ei voi muistaa miten "huono" tää laite on ollut vakiona vakio välityksillä. Ainut hienous vakio mapissa on se että paukkuu moottorilla jarruttaessa hienosti , tosin vakioputkista se ei kuulosta kovin kaksiselta.

Back