Minkä kokoinen sportti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja terolius
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

terolius

New member
Seuraavanlaisia mietintöjä olisi.

Minkä kokoinen sportti olisi hyvä taidoiltaan ei mitenkään kauhean hyvälle kuskille, ikää vähän reilut 40. Pyörä EI tulisi ratakäyttöön. Ajokokemusta on, mutta erityyppisistä pyöristä eli customeista ja isoista vanhoista nakuista. Onpa joskus kauan sitten ollut alla 80-luvun sporttikin. Nyt haluaisi vähän vauhdikkaampaa ja kurvimenoihin sopivampaa pyörää.

Kyykkyasento ei ole fyysisellä puolella ongelma. Henkisestä puolesta en osaa vielä sanoa.

Kummalla on helpompi ajaa, 600 vai tonnisella? Kun 2000-luvun pyörissä ei ole enää niin eroja. Missään nimessä kaikkea voimavaroja ja ominaisuuksia ei pystytä käyttämään. Kyllähän sitä jonkun sadan kilometrin matkoja tulisi eteen. Ja Helsingin kantakaupungissa asuvalle tulisi tietysti sitä ruuhkassa olemista. Mutta kaupunkiajo on vain välttämätön paha. Pyörä on ennenkaikkea käyttöesine, vaikkei ulkonäöstä haittaakaan ole.

Mitä pyöriä kateltu on ainaskin R1 2002, GsX-r 750 2000 Suzuki ja  636 2004 edit: Kawasaki. Siis ei matkasporttia vaan nimenomaan kevyt ok tehokas pyörä. Mitä sillä teholla tekee koska aiemmin sanoit ettet voi käyttää kaikkea kuiteskaan, joku voi sanoa, mutta eihän siitä haittaa ole. Vai ikuisuuskysymyksenä voi kysyä, kannattaako ostaa sitten naku, sillä ei niin taitavat pystyvät varmaan parempiin ns suorituksiin? Nakupyöristä viehättää taas Triumphit Speed Four, Triple ja Kawasaki Z750 ja Z1000 2003. Noista Z750 on muotuilultaan tylsin.

Ja isot matkaendurot on jotenkin kanssa hienoja. Mutta mites ne varsin isoina jokapäiväisessä ajossa? Vaikka Suzuki Vstrom 1000?

Ai niin, kaksi pyörää unohtui, mutta nämä ovat matkapyöriä enemmänkin? Eli Aprilia Falco ja Ducati ST2. Kummankin näin liikkeessä ja miellyttivät ulkonäöltään sekä näin vanhana V2 kuskina moottoriratkaisu miellytti.
 
Itse en osaa kovastikkaan auttaa, kun vasta korttia odottelen
mad.gif


Mut itellä tallissa odottamassa Trumppa Daytona 955i... Kuullu melkeinpä pelkästään hyvää kyseisestä merkistä
nixweiss.gif
 
missä ovat kaikki kommentoijat: k8 gikseri,busa ym. ainakin 200hv takapyörällä pitää olla ennenkuin pyörän laittaa
tounge.gif
 
No joo...
Osta pari vuotta vanha, kohtuuhintainen kuussatanen kyykky.
Ajele mutkateitä, nautiskele sillä ja löydä "sisäinen motoristisi".

Tarkoitan oikeastaan että tolla 600:lla pääset hienosti alkuun kunnes keksit mitä oikeesti haluat.
 
Pakko sanoa lyhyesti ja ytimekkäästi:

* kerroit ensin halusta laittaa kyykky ja paljon asiaa siihen liittyen.
* sitten kuitenkin kerrot sivulauseena myös muutaman nakun kiinnostavan.
* ja ettei asiat olisi liian helppoja, mainitsit myös matka/katuenskat.

Jos olisit puhtaasti "kyykyttänyt", niin sille linjalle lähtisin neuvomaan. Nyt heitän sen perinteisen vastauksen eli

KOEAJOA kaikille noille pyörätyypeille. Tuossa on sulla valmista listausta, oli Rykköstä, seiskapätkä gixeriä, trumpan nakua, Suskan Stromia.. siinä on hyvä lista lähtä testailemaan.

Tähänkin ketjuun kertyy varmasti useita viestejä, joissa kehutaan sitä omaa pärrää. "tuon vm. R1 on just loistava", "750 Gixer mahtava, kuussatasen ajettavuus ja ketteryys, mutta enemmän tehoa ja vääntöä" jne. jne. jne.

Siltikään ei voi tietää sun ruumiinrakennetta, muita vaivoja, mieltymyksiä (lista voisi jatkua loputtomiin), jotta pystyis antamaan suoraan neuvon mille tielle lähteä.

Siksi siis koeajamaan, kevät on jo pitkällä ja kohta niitä pyöriä voi oikeasti testata käytännössä. Ja jos kyykkyyn päädyt, niin suosittelen  
tounge.gif


- P
 
No joo...
Osta pari vuotta vanha, kohtuuhintainen kuussatanen kyykky.
Ajele mutkateitä, nautiskele sillä ja löydä "sisäinen motoristisi".

Tarkoitan oikeastaan että tolla 600:lla pääset hienosti alkuun kunnes keksit mitä oikeesti haluat.
Ja tuskin kusiaisesta loppuu meno kesken(ainakaan ihan heti)..... vaikka 200hp takapyörältä jengi niin väittää.
 
Kyllä koeajot tulevat vielä kyseeseen, kun vaan pääsee niitä tekemään. Lähinnä tämä nyt on tunnustelua niin, että saa vähän suuntaa siihen, mitä lähtee koeajelemaan, kun aika ei riitä kuitenkaan kaikkeen. Ja se ajokuume kuitenkin tulee väliin ja ostopäätös on nopea sille päälle sattuessa. Eli tunteella mennään, mutta minne sitä voi ohjata. Siksi kyselyt.

En usko, että kuussatasesta loppuu teho ja noissa nykyaikaisissa lienee vääntöäkin ihan hyvin. Noi esimerkit oli vaan poimittu liikkeistä, missä kävin ja mitkä miellyttivät. Luin hyviä arvosteluja ainakin tuosta Kawasakin ZX 6 R 2003 pyörästä ja hintakin olisi sopiva budjetille. Sama kyllä R1 kohdalla, mutta samalla rahalla joutuu tiputtamaan muutaman vuosimallin alas ja lisäämään kilometrejä. Tarkoitin, että onko tonninen helpompi ajella kurviteillä ja kaupungissa kun vääntöä löytyy?

Nuo muut ovat lähinnä lisämausteita valintakisaan. Kevyt sportti kiinnostaa eniten. Mutta mietitään muunkin tyyppisiä pyöriä samalla ettei harmita sitten.
 
kaupunkipyörityksessä kortti kääntyy 600 suuntaan ja myös mutkateitä ajellessa.
mukavan ketterä käsitellä.
voimaakin varmasti löytyy jokaisesta 600 2000+ luvun pyörästä.
 
Mikä on yleinen mielipide, onko kyykky vaikeampi ajaa kuin pieni nakupyörä? Vaikka jokin ZX 6 R ja joku jotenkin lähellä oleva naku, vaikka Speed Four tai Honda Hornet 600.

Kyykyissä lienee vakiona parempi jousitus?
 
Kyllä koeajot tulevat vielä kyseeseen, kun vaan pääsee niitä tekemään. Lähinnä tämä nyt on tunnustelua niin, että saa vähän suuntaa siihen, mitä lähtee koeajelemaan, kun aika ei riitä kuitenkaan kaikkeen.
Jos nykyiset sääennustukset pitävät paikkansa, käyn hakemassa oman myynnissä olevan -02 GSX-R1000:n Helsinkiin ensi viikolla. Sitten pääsisi esimerkiksi sellaisella koeajolle.

Itse kyllä ajelisin aivan mielelläni myös 600:lla. Onhan niissä eroa, mutta hauskaa se ajaminen on molemmilla. Makuasia, kumman äänestä korva enemmän tykkää.
 
Mikä on yleinen mielipide, onko kyykky vaikeampi ajaa kuin pieni nakupyörä? Vaikka jokin ZX 6 R ja joku jotenkin lähellä oleva naku, vaikka Speed Four tai Honda Hornet 600.

Kyykyissä lienee vakiona parempi jousitus?
Riippuu minkälaisesta käytöstä on kysymys.. Siellä mutkapätkällä kyykky on jokasuhteessa helpompi, kun taas kaupunkipyörityksessä on se toisen tyyppinen näppärämpi..
 
Jos huomioi Suomen routavaurioiset mutkatiet, niin ei tuo enskakaan mikään huono vaihtoehto ole. V-stromissa, tai isossa Varaderossa tms isossa matkaenskassa riittää tehot keskivertokuskille takuuvarmasti. Varmasti kyllä riittää pienemmässäkin. Itse olen kokeillut näitä nelinumeroisia teitä talven jälkeen sekä nakulla, että enskalla ja kyllä se enska on ollut mukavampi ajettava. Kyykyistä en voi sanoa mitään, kun ei ole kokemusta, eikä varmaan tulekaan
smile_org.gif
 
Ehkä helpompi sanoa, mitä ei halua Harrikoitten, VS 1400, Yamaha XJ, XJR ja ensimmäisen mallin Suzuki Bandit 1200sen jälkeen: Ei painavaa pyörää, ei kömpelöä, koneen ei tarvitse olla massiivinen ja ehdottomasti ei ylimääräistä ropaustarvetta. Ainahan mikä vaan pyörä voi hajota, mutta varmatoimisuus olisi suotavaa.

Nyt pääsee tarkennukseen haluista.

Pyörä siis saisi olla kevyt, eloisa ja pirteähkökin. Jousitus ja ajo-ominaisuudet saisivat olla sporttiset. Ulkonäkö on makuasia, mutta räyhäkäskin pyörä voisi olla, Honda CBR 600 näyttää yhtään sitä väheksymättä vähän tylsältä vaikka ZX 6 R verrattuna. 170+ hevosvoimaa ei ole se juttu tässä todellakaan, vaan sellainen käytettävissä oleva määrä tehoa riittää.

Supermoto olisi ihannepyörä, mutta ei sellaisella, vaikka Ktm tai MT-03 jollaisen näin liikkeessä ja ihastuin siihen, taida pahemmin viitsiä matkaa kiikuttaa.

Eivät nuo isot endurot vaikuttaneet niin painavilta mitä aluksi luulisi jos sikseen tulee. Mutta kait 40-50 kilon painoero ajossa tuntuu. Kuten sanoin, Triumph tekee hienoja nakuja, mutta niistä ei kokemusta muuten.

Kyykyt lienevät lähimpänä hatarahkosti esitettyjä vaatimuksiani?
 
Osta rykkönen, Kevyt kuin kevari, mutta tehoa aivan perkeleesti, eli erittäin helppo käsitellä. Itsellä oli -03 r1 ensimmäisenä "isona" pyöränä. Ihan mukava mopohan se oli ja helposti tottui käsittelemään tehoja...
 
Osta kusiainen.

Päivitä viikon päästä isompaan jos olet epärationaalinen ja vuoden parin päästä rationaalisena. Pecha jo toisaalla totesi aika hauskasti .Org:in normitehosuosituksista.

Epäilen vahvasti, jos tehoa ei ole liikaa fillarilla oppii ajamaan ja joss on, niin tehoja oppii pelkäämään.
 
ei kyykyllä paljoa kadulla tee jos haluaa nauttia. Itse tonnisen kannalla niin ei tarvii ulvottaa, joskaan kaupunki/pikku matkoilla ei nousi kusiaisenkaan kierrokset korkealle orkkinopeuksissa. Kilonen vääntää eikä tarvii vaihteita potkia, mutta tylsää on. Smoto vaihtoehtojen joukkoon ja testaamaan...

edit olikin jo
biggrin.gif
 
Mikä on yleinen mielipide, onko kyykky vaikeampi ajaa kuin pieni nakupyörä? Vaikka jokin ZX 6 R ja joku jotenkin lähellä oleva naku, vaikka Speed Four tai Honda Hornet 600.

Kyykyissä lienee vakiona parempi jousitus?
Riippuu minkälaisesta käytöstä on kysymys.. Siellä mutkapätkällä kyykky on jokasuhteessa helpompi, kun taas kaupunkipyörityksessä on se toisen tyyppinen näppärämpi..
Enpä tuota väitettä allekirjottaisi - edellyttäen, että siinä toisentyyppisessä on asfaltille sopivat renkaat.

Mun mielestä kyykky on hankala vallankin kaupungilla ja ajoasento ei miellytä minua myöskään maantiellä, eikä mutkapätkilläkään. Tarkoitan siis todellista kyykkyä, en esim. omaa ajokkiani, joka saattaa jonkun mielestä näyttää kyykyltä, mutta on lähinnä matkasportti.
Mulla kramppaa jalat nivusista melko nopeasti, kun johonkin äärikyykkyyn vääntäydyn, lisäksi ajoasento käy ranteisiin aika tavalla.

Nämä jutut on paljon kuskista kiinni ja siitä miten sopiva pyörä on kuskin kokoon nähden. Pikkureissuille ja kaupungille en kyykkyä suosittelisi, mutta asiasta voi ja saa olla toistakin mieltä.
Koeajamallahan se sopivin selviää..
 
yks asia puoltaa kyllä kusiaisen suuntaan esim kawalla joiden parissa itse olen touhunnut mutta luulen että muilla merkeillä sama juttu on tuo 1vaihteen pituus tonnisessa esim 10r ei ole mikään kaupunki peli kun kulkee 1vaihteella jo 160-170km/h eli ei mikään helppo ja mielyttävä kaupunkinopeuksissa kun taas kusiainen ei pääse lähellekään sitä jolloin sopii tuonne kaupunkiin varmasti paremmin. mutta naku on sinne kuin tehty mutta sopii myös hyvin pidemmille reissuille kun matkanopeudet pysyy alle 150km/h
 
Back
Ylös