Minkä takia nahka ajovarusteet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja finn
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

finn

Aina rakentelu mielessä....
Minkä takia nahka ajovarusteet?

Espanjassa pukkaa kevättä ja kesää, parhaimmillan yli 25C, jopa vuorilla.

Tänne toin mukanani aikoinaan hankitut goretexit ja niillä on menty. Maaliskuun alun kaadon jälkeen totesin, että textiilit pyörimisen jälkeen täynnä reikiä, joten todellinen suojaavuus kysenalaista pahemmissa kaadoissa. Toteamus ja opetus oli, että ensi talveksi tännekin hankitaan nahat ajokautta varten.

Välillä ei voi kun ihmetellä, miten paikalliset Marquesit ajaa luonnon nahoissa, sortseissa ja t-paidassa kuin radalla! Onneksi suurimmalla osalla kuskeista kuitenkin kunnon nahkavarusteet.

Ellei meinaa kaatua, ihan sama vaikka shortseilla ajelisi.
Itselläni ei ole tarkoituksena kaatuilla.

Ellei meinaa kaatua, ihan sama vaikka shortseilla ajelisi.
Itselläni ei ole tarkoituksena kaatuilla.

Ei kai kenelläkään ole tarkoitus. Mutta kun liikenteessä et ole yksin. Täällä Härmässä vaan on entistä enemmän puolisokeita vanhuksia liikenteessä, joilta perhelääkäri ei henno ottaa korttia pois.

Kyllä mielummin lehmän nahkaa hinkkaan asfalttiin, kuin omaani. :p

Jos aina pitää pelätä kaikessa pahinta, ei pidä tehdä mitään.
Mä en kärsi ajovarusteista aiheutuvasta hikoilusta, vaan nautin tuulen tuiverruksesta.
Se nyt on vaan tyhmää kärsiä turhasta.

Jos aina pitää pelätä kaikessa pahinta, ei pidä tehdä mitään.
Mä en kärsi ajovarusteista aiheutuvasta hikoilusta, vaan nautin tuulen tuiverruksesta.
Se nyt on vaan tyhmää kärsiä turhasta.

Voin vakuuttaa, että yli 50v kokemuksella motoroidun kaksipyöräisen sarvissa, niin asenteesi suhteen kannattaisi ajatella hieman kauaskantoisemmin. Mutta, jokainen tehköön omat päätelmänsä.....

En suosittele ohjettasi muille.

Et sitten varmaan tarvitse kypärääkään ?

Tosi motoristit eivät käyttäneet kypärää vielä 70 luvulla, munattomat kylläkin....

Enää en lähtis kokeilemaan ilman kypärää, kyllä se pään kopsahdus asvalttiin oli sen verran reilu, että ilman kypärää jälki olis ollut ikävää katsottavaa.

Espanjassa pukkaa kevättä ja kesää, parhaimmillan yli 25C, jopa vuorilla.

Tänne toin mukanani aikoinaan hankitut goretexit ja niillä on menty. Maaliskuun alun kaadon jälkeen totesin, että textiilit pyörimisen jälkeen täynnä reikiä, joten todellinen suojaavuus kysenalaista pahemmissa kaadoissa. Toteamus ja opetus oli, että ensi talveksi tännekin hankitaan nahat ajokautta varten.

Välillä ei voi kun ihmetellä, miten paikalliset Marquesit ajaa luonnon nahoissa, sortseissa ja t-paidassa kuin radalla! Onneksi suurimmalla osalla kuskeista kuitenkin kunnon nahkavarusteet.

Tuohon tix texin reikiintymiseen konttaamistilanteessa vaikuttaa varmasti myös puvun laatu, johon en ota kantaa finnin tapauksessa. Mulla on pari tix texiä, Dainesen halpis ja Rukan gore. Tuo Dainesen halpispuku varmaankin jopa repaloituisi, ei siis reikiintyisi tai jopa sulaisi konttaamistilanteessa kun taas tuo Rukka todennäköisesti kestäisi paljon paremmin. Voisi jopa kuvitella, että siihen tulisi vain pieniä reikiä. Ongelma mun tapauksessa onkin se, että silloin kun käytän tix texiä, niin 90%:sti valinta on Dainese ja vain 10%:sti Rukka. En ole vieläkään parin vuoden jälkeen tottunut tuohon Rukkaan. Michelin ukon tunne on niin voimakas että koen puvun epämiellyttäväksi käyttää vaikka se olisi paljon turvallisempi kuin tuo Dainese.

Kun säät sallii niin mun ykkösvalinta on tietenkin nahat. Kylmillä keleillä niillä ei kuitenkaan tarkene varsinkin jos tekee pitempää matkaa. Viime syksynä tämäkin tuli koettua kun lämmitettävän välitakin piuha unohtu kotiin ja lämpötila oli alimmillaan 1.5C. Viluhan siinä tuli. Mutta tuon lämmitettävän välitakin ansiosta kyllä tarkenee vilpoisillakin keleilla. Tuolla Epsanjassa voi kyllä olla niin viileätä että nahoilla tulee vilu mutta kun on lämmitettävä välitakki niin hyvin pärjää.

Kunnolliset ja laadukkaat goretexit toimivat kaadossa ihan mallikkaasti. Itse tein sellaisen aikoinaan ja iho pysyi joka paikasta ehjänä. Goretexejen kuntoa en nähnyt, kun ne leikeltiin päältäni pois:paikallatuulee: mutta olivat suojanneet hyvin.

Nykyisin en enää goretexit päällä aja, kun olen huomannut nahkapukujen toimivan huomattavasti paremmin. Ne eivät ole liukkaita satulassa ja eivät hiosta:thumbup: Kun lähettää pyörän reippaasti keulien baanalle, niin satulassa pysyminen ilman turhaa rimpuilua on kivempaa:peukutpystyyn: Onneksi ajokausi alkaa kohta:cruising:

kaikkeen ei voi varautua mutta kun pitää hyvät ja turvalliset varusteet päällä niin saa ainakin mielenrauhan. ei paljon lohduta jos joku mummo lykkää auton keulan mp:n eteen ja kippaat sen takia, kunnon varusteilla säästyy monta neliöö omaa nahkaa ehjänä, voi jopa ajokausi jatkua samointein. varusteet on nykyään todella hyviä ja käytettynäkin on valikoimaa että väärästä paikasta säästää jos sortseilla ajaa. sitä paitsi satasen vauhdissa se koppakuoriainenkin tuntuu melko ilkeeltä ihoo vasten. mutta jokainen tavallaan. keväällä goree ja kesällä nahkaa (ei omaa :) )

Polkupyörälläkin pääsee kovaa, eikä sen vauhdin kaatumishetkellä tarvitse olla edes kova, kun asfaltti tekee pahaa jälkeä. Silti en juurikaan koskaan näe pyöräilijöitä kuin kesämekoissa ja shortseissa yms.
Turha hysteria pois, itse ainakin ajelen helteellä prätkällä kevyesti pukeutuneena, normaaliakin tarkkaavaisemmin.
Hyvää hellekesää kaikille.

Tuohon monen esille tuomaan "nahan kylmyyteen" voisi heittää pari kysymystä:

Mihin tuo pohjautuu?
Subjektiivinen huomio voi sinällään olla erinomaisen pätevä ja ainakin se on "konkreettinen".

Mutta sitten onkin ihan toinen asia se, onko "nahka kylmä", vai juontaako vilu itse asiassa
muista syistä kuin materiaalista????

Nahkojenhan pitää olla "napakat"..... tarkoittaa kylmällä yhtä kuin kylmät. Ihan sama kuin pienet kengät.

Alle ei mahdu keliin nähden riittävästi lämmintä..... tulee kylmä.

Tuohon kun vielä lisää vuotavaa vyötäröä, hihansuuta, kaula-aukkoa, "hengittävää aluetta" jne.
niin onhan se nyt kumma jos ei kylmällä tule kylmä :p.

Kylmässä mutta ei märässä kelissä kunnon täysnahka, tiiviit suualueet, riittävä koko
lämpimälle alusvaatetukselle, ettei mennä kuin HK:n sininen Prinssinakin kuoressa sanan varsinaisessa
merkityksessä lopputuleman suhteen, niin paha on omasta puolesta ihan rehellisesti
sanoa muutaman vuosikymmenen kenttäkokeiden perusteella että "nahat on kylmät."

Kylmille keleille sopivan kokoiset nahat tuntuu itse asiassa sen verran hyviltä, että kun samalla kelillä,
samoilla pohjilla, vaihtaa nahan tilalle tixtexin, tuntuu kuin olisi puolipukeissa liikkeellä.

Miula on kesällä kyykyn kyydissä nahkaa ja avokypärä, suoraselän kyydissä nahkaa, ajofarkkua avokypärä, enskalla enskakamat.
Sitten kun käydään jätsillä tai kulmapyörittelyssä, niin asu on vapaampi, vaikkapa shortsit ja Tee-paita.
Mökillä ajelen ilman kypärää maalaisilmaa haistellen.
Mutta aina on hyvät hanskat ja tukevat kengät, joka onnistuu helposti, koska pääsääntöisesti vaelluskenkätyyppistä ratkaisua.

Ennen sanottiin "Missä voi sulaa, siellä nahka palaa"
Aikoinaan mp-poliisi opasti nahkapuvun käyttöön perustelemalla sillä, että nahka ei sulaisi kaatumisen yhteydessä tapahtuvassa liukumisessa. Silloin oli jo goretexiä ja vastaavaa, jotka kuulemma sulaisivat. Saattavat olla parempia koostumukseltaan nykyään. Oma goretex pukuni on -80 luvun alusta ja nahkapuku -50 luvulta.

Kyllä minusta goretexit hengittää jopa paremman oloisesti ja sateella saattavat pitäää vettäkin ulkopuolella kohtuullisesti.

Nahan puolesta liputan ainakin minä, enkö tarkoita naturel nahkaa. :;):

Itse konttasin jokunen vuosi sitten radalla reilun satasen vauhdista nurin ja hyvin kesti Arlen Nessin nahkapuku. Tulihan siitä hivenen "kulunut", mutta edelleen se roikkuu varaston henkarissa kakkos pukuna.

Kuumahan tuo nahkapuku on auringonpaistekeleillä, mutta eipä täällä Suomen suvessa sitä kuumuutta kovin paljon kesäänkään mahdu. :)

Joo, kyllä nahka varmasti hyvä on.
Pitkässä persluisussa voi muuten persusta muistuttaa Hans Vili Vili Välimäen pyllyä.

Tuohan on todella asiantuntevan lausunto.

Väitän kyllä, että shortseissa ajaa turvallisemmin, kuin täyshaarniskassa. Kaikki suojat ovat kuitenkin melko onnettomia muussa kuin ihan maassa pyörimisessä ja saattavat antaa valheellisen turvallisuuden tunteen. Huvittavinta on nuo kiistelyt hihnanlukituksien paremmuudesta :p

Nahkojenhan pitää olla "napakat"..... tarkoittaa kylmällä yhtä kuin kylmät. Ihan sama kuin pienet kengät.

Alle ei mahdu keliin nähden riittävästi lämmintä..... tulee kylmä

Kyllä jo toisen maailmansodan saksalaiset varusmestarit tiesivät, että nahkakengän pitää olla niin tiukka, että nahka on ihossa kiinni. Toisaalta niillä taisi olla aika kylmä Venäjällä:grin:

Back