• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Minkälainen huolto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zambo Rock
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Zambo Rock

New member
Ostin huhtikuun 24. päivä Kawasaki GPZ 1000 RX:n. Vuosimalli 1986 ja kilometrejä mittarissa ostaessa 104750. Tai sitten vain 4750  
wink.gif
. Mopo vaikuttaa erittäin hyväkuntoiselta ja se on pidetty hyvin. Renkaat ovat uudenveroiset. Ei naarmuja missään ja kone käy kuin taskukello. Nyt olen itse ajanut sillä muutamassa viikossa jo 1300 km. Ostohetkellä kaverini havaitsi että mopon etujarrulevyt- ja kengät ovat kohtalaisen lopussa ja menevät vaihtoon. Mopoa ostaessa on muuten hyvä olla mukana mopoista enemmän tietävä henkilö. Itse ajattelin vain tulevia kilometrejä enkä olisi moista "pikkuvikaa" edes huomannut innostukseltani  
sport05.gif
. No, myyjä oli reilu ja pudotti hintaa noiden osien verran so no problem.

Kohtalaisen pitkä alustus kysymykselle, mutta kysymykseni kuuluu:

Kawassa ei ollut mukana minkäänlaista tietoa huoltohistoriasta. Öljyt on kuulemma vaihdettu pari tonnia sitten ja "tarvittavat säädöt on tehty". Haluaisin teettää Kawalle huollon jossa varmistettaisiin tärkeimpien osien toiminta ja mopon liikkuminen koko kesän pitkälle syksyyn. Noihin myyntipuheisiin en ihan täysillä luota kun mitään dokumenttia ei ole. Kun vien Kawan huoltoliikkeeseen (oma remonttitaitoni rajoittuu suunnilleen öljynvaihtoon) niin mitä pyydän tekemään jarrulevyjen- ja kenkien vaihdon lisäksi? Onkohan Mikkelissä edes luotettavaa huoltoliikettä joka osaisi räksän tarkastaa ja huoltaa? Niin ettei osia turhaan vaihdeta = laskuteta turhasta.

Noi jarruhommat on aika helpot. Palojen vaihto ei oo kummonen operaatio ja jarrunesteetkin saa vaihdettua helpolla jos on kaveri apuna. Kyllä se kriittisin kohta vanhassa kawassa on venttiilien välykset ilman muuta. Jos ei oo tietoa koska on viimeksi säädetty, niin jotta pitkältä itkulta vältytään, niin kannattaa tarkistuttaa/säädättää venttiilit.

Siinähän se jo tulikin, venavälykset. Jarrut myös, pysähtyä pitää. Kaikki nesteet melkein kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi jos ei ole varmuutta kunnosta. Katso muuten ne renkaatkin, minkä ikäiset? Voi näyttää uudelta mutta jos on lähinnä seisonut viimeiset 10 vuotta niin voip olla liukkaat. Normaalit kulutusosat, ketjut, rattaat, tulpat, suodattimet ym. kandee käydä läpi.

Tuon ikäinen mopo voi olla melkein missä kunnossa vaan. Tekisi mieli sanoa että jos ei itse/kaverit pysty/halua huoltaa ja ropata, niin uudemmalla pyörällä pääsee helpommalla. Vanhassa on aina jotain, ja jos sitä pitää koko ajan kiikuttaa liikkeeseen niin ei se enää niin halpakaan taida olla. Vaikka eihän -86 nyt vielä niiiin vanha ole (itsellä on -88).

Hieno peli, ja onnea sen kanssa! Ja varovaisuutta kans alkuun.

Kiitos neuvoista tähän asti. Löysin lopulta Storm Motorilta huolto-ohjekirjan tuohon Kawasakiin. Kunhan saan tehtyä ammattilaisen avustuksella venttiilinsäädöt ym. vaikeammat jutut, niin pakkohan se on opetella tekemään itsekin ainakin perusjuttuja. Muistan teinivuosien tee-se-itse mopohuolloista sen verran että usein kun moottorin oli laittanut takaisin kasaan virityksen tms. jäljiltä, löytyi Soliferin viereltä muutama pultti tai mutteri joille ei vaan löytynyt paikkaa
biggrin.gif
. Hyvin solikka kulki siitä huolimatta. 1000 kuution mopossa tuo saattaisi olla kohtalokkaampaa.

Back