• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Missä vika?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Compañero
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Compañero

New member
Parina viimeisenä kertana olen huomannut, kun pyörän olen käynnistänyt kylmänä, että ajovalot eivät pala. Syttyy vasta hetken päästä. Taka-, mittari- ja jarruvalot, sekä vilkut toimii/palaa.

Eli, syttyykö ajovalot, kun akun jännite on riittävä vai onko esim. kosketushäiriö? Vai?

Onkos tuommoisessa (olihan se vanhakoppainen?), valot jatkuvasti päällä?

Itsellä huomasin tuossa kun oli akku huonossa hapessa että vilkut eivät toimi jos akussa vähän virtaa..
Yleismittarilla olisi hyvä tsekata akun jännite ennen starttia ja startin jälkeen..

Eli: Jännite liian alhainen valojen releen ohjausnastalla.

Akku on uusi Euroglobe YTX12-BS. Yuasan valmistama, ei ilmeisesti kauheasti vielä markkinoilla. Myyjä sanoi kuitenkin, että on hyvä. Hinta oli reippaasti yli satasen, mutta sain 70€:lla ja vuoden takuu. Latasin akun varmuudeksi toissa päivänä. Pitää katsoa, kuinka toimii, kun kelit taas suosii (taitaa ens viikon sadella?). Olkoon diagnoosi siis tällähetkellä se, että akussa liian vähän virtaa tai akku ei ole sopiva. Niin joo, ja varashälytinhän tuossa on, mutta ei kai sen nyt pitäis uutta akkua noin vain tyhjentää(?).

EDIT

Uusi akku oli yllättäen sökö, takuuseen meni

"Joo siis mulla on kanssa joku ongelma UUDEN akun kanssa, vaikka on 12Ah. Ei kestä kahta peräkkäistä starttia, eikä starttia ilman latausta yön yli seisoneena.
Lataus toimii, yli 14V antaa käydessä kokoajan. Otin akun irti ja käyn kyselemässä huomenna liikkeestä että Yuasan laatuakkuun voisin vaihtaa, vaikka siihen 10Ah-malliin! Vanha Yuasa tosiaan jaksoi startata vaikka alle 12v näytti mittari..tämä uusi ei vaikka 12.6V näyttää lukemat. . .
Ajolenkin jälkeen tosiaan normi 13V lukemia näyttää akku niinkuin pitääkin, ja sellaisilla lukemilla vasta starttaa niinkuin pitää."

Tänään (parin viikon tauon jälkeen) otin pyörän ajoon. Varmuudeksi latasin puolisen tuntia. Virrat päälle...ei starttaa. Ei siis tapahtunut napista mitään, pari kertaa koitin...kunnes sitten ykskaks pärähti tulille ja nätisti kävi. Loppupäivänä ei ongelmia, muuta kuin kaksi kertaa pätkäsi/nykäsi kaupungilla körötellessä. Saa nähä, mikä on meininki yön jälkeen...

Tossa vielä akun speksit:
Voltage: 12 V.
Battery type: Hybrid
Cap. 10h: 10 Ah.
CCA EN(C2): 280 A.

Tuntuu siltä että pakko olla maadoitusongelma tuon..
Ainoa asia mikä voisi yhdistää aiemman valojen toimimattomuuden ja starttaamattomuuden. -> Starttireleen kautta startille kulkee vain +12v, Maa menee omassa ainakin yhtä piuhaa pitkin sylinterien väliin. Af1 foorumilla joillain oli maadoitusongelmaa ollut aiemmin.

Eip oo kiva ajella jos on pelko, että tielle jättää!

Parina viimeisenä kertana olen huomannut, kun pyörän olen käynnistänyt kylmänä, että ajovalot eivät pala. Syttyy vasta hetken päästä. Taka-, mittari- ja jarruvalot, sekä vilkut toimii/palaa.

Eli, syttyykö ajovalot, kun akun jännite on riittävä vai onko esim. kosketushäiriö? Vai?
V*tut siinä mitään vikaa ollut... "Vika" tuli korjattua n.kk sitten (sen jälkeen, kun ei mitkään ajovalot eivät palaneet) irroittamalla valojen liittimet ja laitettua takaisin kiinni. Virtakaan ei oo ollut vähissä, kun pakkaset loppui.

Tuo pyörä on kaiken kaikkiaan oikein mukava ja ennen kaikkea toiminut hyvin. Viimeaikoina tuntunut tulevan Aprilli osastolle vaikka minkälaista vikaa ja v*tutuksen aihetta. No, jos nyt jotain ketutusta itselle tullut, niin tässä muutamia: kierrosrajoitin tuppaa tulemaan kokoajan vastaan, autojen hälyttimet alkaa huutamaan ohi ajettaessa, kokoajan saa tankata ja rauhallisesti ei oikeestaan voi ajaa...

Back