Mitä eroa GSX-R WP WR jne.?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hans_81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hans_81

New member
Onko noilla kovin rakenteellista eroa?

Itellä on -94 1100 ja mikähän se noista on?  
withstupid.gif

Sit luin tuolta ulkomaan foorumeilta että joissain vesiärrissä on "keulimisjohto".  
biggrin.gif
Kyllähän noissa uusissa kilosessa ja busassa on se että sytkän ajoitus säätyy pienellä vaihteella. Mutta ettäkö näissä vanhemmissakin??  
omg.gif

Kopion sieltä pikkupätkän tekstiä liittyen siihen keulimisjohtoon:

"As far as I know only US spec. models have the so called wheely wire, a pink wire from the CDI box which retards the mill in first gear to keep it from wheelying."

Meni jotenkin näin: WP=-93 WR=94 WS=95 WT=96 jne
WP ja WR- mallit olivat sitä ekaa vesiärrämallia, banaanihaarukka jne,. -95 tuli erityyppinen takahaarukka, erilainen yläkate+ajovalo (ei enää erillistä parkkivaloa), mittaristo siirtyi katteeseen, reijitetyt etujarrulevyt, ylimääräiset moottorin kiinnityskorvakkeet kanteen jne. Myös keulan liukuputket olivat ainakin omassa WT:ssä paksummat kuin -93 mallissa. Jostain luin että myös nokat olis vaihtaneet profiiliaan saman updeittauksen mukana. Niin ja orkkisputkisto vaihteli lähes vuosittain yhtä tai kahta piippua.
Paljon mahdollista myös tuo pikkuvaihteen tehonalennus, varsinkin jenkit tykkää kaikesta tuommosesta, en usko kuitenkaan että euromalleissa moista olis ollut...
nixweiss.gif

No selvispähän tuo putkiasia ainakin nyt. Kaikki väitti että mulle on ite tehty/vaihdettu alkukäyrästö. Koska menee 4-2-1, ja kuulemma kaikki vesiärrät on kahdella vaimentajalla.  
nixweiss.gif
Mutta mulla on siellä alkukäyrissä GSX-R 1100 leimat.  
omg.gif
samoin siinä väliputkessa. Pyörässä oli kiinni joku hiilari bold-on kun ostin sen. Ja nyt on ite tehty suoralla röörillä oleva vaimennin.

Pitäis saada talveks hommattua jonkun valmistajan (esim. Akrapovic, tms.) alkuosa ennen kun alan putkiprojektiin. Keväällä kävin dynossa ja keskivaiheilla on aika suuri kuoppa, säätäjän mukaan johtuu käyrästöstä ja kuulemma vois jäykemmät luistimenjouset vaihtaa.

Dynokäppyrä.

Samassa penkissä oli ajettu samanlainen pyörä kun mulla ja samoilla osilla putkea lukuunottamatta: dynojet, K&N, syttypyörä ja Akran kokoputkisto. Siitä oli lähteny 138hp  ja multa vaan 129.9hp.  
confused_orig.gif

Uusimmassa (?) Performance Bikessä (en muista numeroa, mutta kannessa tonninen cebari ja 750 gixxer) oli aika kattava historiikki 1100 GSX-R:stä. Kannattaa ostaa...

Keulimisenestojohto löyty ainakin omasta P-mallista. Musta piuha punaisella raidalla. Voit tsekata sen mittaamalla esim. yleismittarilla, linja maadoittuu kun 1. on silmässä.
Vaikutus oli aikas suuri kun poistin tuon sytkän viivästyksen.
P ja R malleissa oma ketjurataspaketti (parilenkkiä pidempi ketju ja suuremmat rattaat e/t), vaihdelaatikossa ja kytkimessä hieman poikkeavuuksia, ym pientä erilaisuutta siellä sun täällä.
Runkonumerosta se selviää, JS1GU75A P,R,S,T,V,W 21xxxx
ja taitaa olla siis vuosimalleittain. Suurin rakenteellinen ero
taitaa olla tuo KUJOn mainitsema takahaarukka-linkku-iskari ja keulaputket.

Musta piuha punaisella raidalla.
Eipäs ainakaan mulla ollu.  
confused_orig.gif
 Nappasin sen piuhan (musta punasella raidalla) pois. Kokeilin lähteekö käyntiin, lähti ihan hyvin. No mopo kasaan ja ajamaan, prkl  
mad.gif
kiekkamittari ei toimi.  
baaa.gif

No katteet pois ja johto kiinni, onneks en katkassu sitä, vaan otin liittimestä irti. Sit kävin ostaa yleismittarin ja mittailin kaikki johdot sytkäpoksilta, ei vaikutusta kun laittaa ykkösen. Mopo oli käynnissä. Eli ei sitä varmaan mulla oo, siinä liittimessä oli vielä tyhjiä paikkoja joten tuskin on ollutkaan kun keulii hyvin.  
biggrin.gif

Samalla mittasin ne virrat mitkä menee puolalle. Kolme oli ok mutta yksi näytti vaan 0.05v tyhjäkäynnillä.  
omg.gif
Sit kun laitoin kierrosta niin nous jopa 0.08v. Muut kolme näytti kokoajan n. 13-14v. Missähän on vika? Akun jännite n. 12,8v kun ei oo virrat päällä ja käynnissä ollessa ja kierroksia 5000 niin jännite 14v Aikasemmin katoin niin kaikki tulpat kyllä kipinän antaa. Viimesen kuukauden aikana on ollu semmosta häiriöö että korkeilla kierroksilla ei vedä kunnolla, ajattelin että johtuu siitä kun bensahanassa on häikkää, mutta olisko sittenkin vika tässä?

Ei oo ollu 1100 wesikoneissa ikinä yhtä pakoputkea vakiona. Uudemmissa 95 eteenpäin on bolt-on ja vanhemmissa slip-on, tuplaputket. Korjauskäsikirja ja suzukin mikrofilmit ei näytä muita vaihtoehtoja. Voi olla että ne alkukäyrät on vanhemmasta 1100R:stä tai 750:stä, lisäksi voihan alkukäyrästön hyödyntää, katkaista ja yrittää tehdä loppuosan itse.
Niin ne eroavaisuudet WPja WR:ssä on nokka-akselin nosto hieman suurempi ja sytytysennakko suurempi kuin uudemmissa malleissa. (olisiko päästöarvojen rajoilla merkitystä kesympiin nokkiin ja ennakoihin uudemmissa? joissain maissa aika tiukat rajat!!!Melu YM.)  Kommenteja on myös ollut, että uudemmat olisivat hieman sivistyneempiä ja kesympiä ajossa!!??

Väitän kuitenkin, että ainakin -94 oli yhdellä putkella. Tämänhän voi todeta vaikkapa tarkastelemalla vas puoleista takajalkatapin runkoa, josko sieltä olisi sitä putken korvaketta sahailtu.

Väittää voit, mutta ei sellaista mallia oo tehty. Suzukin varaosafilmeiltä ei löydy sellaisia osia yhdellepakoputkelle, että silleen. 94 ja 93 mallit muuten identtisiä paitsi väritys, eli tankki sinivalkoisessa on 94 valmistetuissa kokosininen ja 93 mallissa valko-sininen

Kävin ottamassa kuvat noista putken osista.

Klik

Eli vasemmassa alkukäyrässä lukee GSX 1100 R -93 1, loppu ei näy kunnolla tuossa kuvassa (jää puuttuu R -93 1).

Pitää selvittää runkonumeron mukaan onko mopo -94 vai -93. Otteessa lukee 94 ja sillä se mulle myytiin. Toki on mahdollista että tuo putkisto on koottu tallin perällä olleista osista ja pyörä on -94 ja osia -93:sta. Ei niistä sakemanneista tiedä.

Muissa kuvissa näkyy vähän niitä liitoksia, itekin yllätyin siitä missä kaks putkee jakaantuu yhdeks. Ei näyttäny yhtään tehtaan tekemälle. En ollu aikasemmin sitä niin katellu, nyt vasta kuvasta näin tarkemmin.

Jokatapauksessa tuo putkisto (siis alkuosa) saa väistyä toisen tieltä. Jahka sellaisen ensin löydän.

Ihan erillainen käyrästö sulla, kun alkuperäinen. Alkuperäisessä ei ole jousia käyrissä. Se sun käyrävalmistaja on stanssannut käyriin mihin pyörään sopii putket, kun irrallisina näyttävät aika samalta vaikka muutamien millien eroja on kiinnityspisteissä. 93 valmistetussa 2värinen tankki ja 94 valmistetussa yksivärinen.

93 valmistetussa 2värinen tankki ja 94 valmistetussa yksivärinen.
No mulla on sit -93 malli ja käyttöönotto -94. Koska tankki on kaksivärinen.  
confused_orig.gif
Mutta eipä sillä niin väliä kun ikää on jo yli kymmenen vuotta. Onneks kuitenkin nuo osat mitkä oon ostanu (suutinsarja, syttypyörä, yms.) on samanlaisia molemmissa vuosimalleissa.

Back