Mitä järkeä on käyttää kypäräpuhelimia ja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja claymore
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

claymore

New member
En oikein ymmärrä kypäräpuhelimien/soittimien käyttöä ajaessa. Itse jätän ks. välineet nimenomaan kotiin, ettei tarvii "vapaalla" lässytellä.
Mitä asiaa sitten ajaessa tulee, että luurit pitää olla, täh??? Itse nautin Akrojen saundeista ihan sellaisenaan. Enkä raahaa myöskään mammaa matkoilla kitisemässä.
Jos takapenkkiläisellä on asiaa, niin kopauttaa nyrkillä kypärään ja huutaa korvan kohdalla, niin varmaan menee asia perille. Jos porukassa ollaan, niin kyllä perinteiset käsimerkit toimii vielä, jos paussille halutaan!

Niin..kyllä tarkkaavaisuuskin pysyy yllä ja voi keskittyä paremmin ajamiseen ilman noita helvetin härveleitäkin!

No! Nykyään pitää "kakillakin" olla napit korvissa, ainakin meidän klopeilla!!!!
wink.gif


Ai niin...navin käyttö ehkä Euroopan turneella on asia erikseen, jos niihinkään on luottamista!

Saa haukkua vapaasti!
biggrin.gif
 
No minä taas kuuntelen hyvää musiikkia huomattavasti mielummin kun tuulen/mopon mölinää puhelinta ei kyllä ole tarvetta käyttää.
 
samaa käytäntöä toteutan kuin aloittaja. antaa muzzyn, yoshimuran tai vance &hinesin laulaa.
 
Nämä on niitä juttuja mitä osaa arvostaa vasta sitten kun kokeilee ja tottuu ..
smile_org.gif


Musiikin kuuntelu pidemmillä matkoilla on huomattavasti mielekkäämpää kuin pelkän tuulen suhinan. Onko teillä autossakin mankka kiinni ja kuuntelette moottorin ääntä? ;)

Myös kypäräpuhelimet helpottaa porukassa ajamisessa..
Niin ja tietysti ne navigaattorin opasteet. On helpompaa kuunnella opasteita ja keskittyä ajamiseen kuin jatkuvasti kytätä näyttöä että joko ajoin ohi
 
Olisin aloittajan kanssa eri mieltä. Kypäräpuhelimelle on monta hyvää käyttöä jopa diibadaaba-lärpättämisen ulkopuolella.

Luettelen niistä muutamia:
Vauhdikkaammassa porukka-ajossa: "hiekkaa prkle!" tai "öljyläikkä sinivaloineen vttu!". Valitettavasti bluetoothit eivät tue muita kuin kahdenvälisiä yhteyksiä.

Kaverin kanssa ulkomailla taajamassa: "navi sekos (vttu!)", "mihin Sä jäit, mä odotan seuraavien valojen jälkeen...".

Rouvan kanssa ulkomailla: "Katokato makeet maisemat", "katokatokato magee prse...". Noh, ei tartte enää Rvan kanssa ajella kun se on ulkoistanut itsensä.

Mielestäni kommunikaatioteknolookia on usein hyödyllistä, kyllä toki muitakin hyödyllisiä käyttötapoja varmasti on. Itse en kuitenkaan innostu musiikin soittamisesta ajaessa.
 
Silloin kun ajoin työmatkoja prätkällä, tuli istuttua pyörän selässä myös työaikana jolloin eräs ehto prätkän käyttöön oli se, että minut saa myös silloin puhelimella kiinni. Itse valitsin mielummin autocomin kypärään kuin kauniilla kesäkelillä pakollisen 500km autoajelun.

Osa porukasta on myöskin sellaisissa töissä joissa on päivystysvelvollisuus, eli puhelimeen on pakko vastata soiton tullessa. Näissä tapauksissa kypäräpuhelin on paljon mielekkäämpi ratkaisu kuin koko harrastuksen jättäminen päivystyksien ajaksi.

Ja tosiaan muuna aikana tuli käytettyä autocomia sitten navin ja MP3-soittimen jatkeena. Navi puolestaan on suomessakin ihan kiva vekotin jos on tärkeää päästä pisteestä A pisteeseen B tietyn aikavälin puitteissa, kuitenkin päätiet kiertäen. Vaikka jonkin verran onkin Suomea tullut ajeltua ristiin rastiin, niin näin pääkaupunkiseutulaisena en osaisi tehdä päästäni reittiä esim. Kuusankoskelta Kuopion ja Vaasan kautta Uuteenkaupunkiin siten että matkalle sattuu hyvää mutkapätkää eikä lainkaan yksi tai kaksinumeroisia teitä.

Ymmärrän toki, että suurimmalle osalle porukasta moottoripyörä on pelkkä harrasteväline (kuten minullekin nykyään), jolloin navi saattaa vaikuttaa turhalta. Olen sitä kuitenkin käyttänyt menekstyksekkäästi myös uusien huvipätkien löytämiseen iltalenkeille.

On kai myös tunnustettava, että sisäinen insinööri herää aina kun näkee kaikenlaisia uusia teknisiä vempaimia ja niitä on kiva päästä käyttämään. Siinä varmaankin yksi syistä miksi tuollaiset on tulleet aikanaan hankittua ihan ilman mitään pakottavia syitäkin.
 
Minulle moottoripyörä edustaa arjesta ja yhteiskunnasta hetkellistä irtaantumista.
Kun kypärä laitetaan päähän, niin silloin ollaan yhtä koneen kanssa ja kuunnellaan mitä koneella on kerrottavana. Samalla annetaan aistien herkistyä siihen kaikkein tärkeimpään, eli moottoripyörän kuljettamiseen.

Siihen tilanteeseen ei vaan poppikoneet ja puhelimet mahdu.
Töissä saa radiota kuunnella 8h/pv ja puhelin on työkalu, niin joskus pitää irrotautua elämästä ja tyhjentää pää.
 
Oltiin puolen vuoden mittaisella mp-matkalla emännän kanssa. Ilman kypäräpuhelinta - tuumittiin kyllä, laitetaanko semmoiset, muttei sitten laitettu. Oli sitä elektroonista härpäkettä mukana ihan tarpeeksi jo muutenkin. Korvan muotoon valetut äänenvaimentimet/musatulpat oli kyllä molemmilla.

Ja ihan tarpeeksi hyvin pystyttiin näinkin kommunikoimaan, jos tuli asiaa niin hiukan koputteli kylkeen, ja tarpeen mukaan vaikka hidasti pikkuisen että kuuli, mitä se huutelee. Oltiin jopa kumpainenkin sitä mieltä, että oli ihan ok, kun ei tarttenut sitä toisen natkutusta aivan joka hetki kuunnella....  
biggrin.gif


Mutta keskinäiset kemiathan vaihtelee suuresti, eli jollain toisella pariskunnalla keskusteluyhteys ajon aikana voi olla ihan paikallaan.

Vähän samaa sarjaa tuollaisella reissulla kuin navigaattori (jollaista meillä ei myöskään ollut mukana). Eli joissain tilanteissa se olisi varmasti ihan kiva lisäapu, mutta ilmankin pystyy matkan todistettavasti tekemään, ja jopa täysin nautittavasti.
 
Osa porukasta on myöskin sellaisissa töissä joissa on päivystysvelvollisuus, eli puhelimeen on pakko vastata soiton tullessa. Näissä tapauksissa kypäräpuhelin on paljon mielekkäämpi ratkaisu kuin koko harrastuksen jättäminen päivystyksien ajaksi.
Tämä juuri itselläni se syy, että Autocomi tuli aikanaan hankittua. Mielummin sitä mopolla käy heittään lenkkiä myös päivystysviikolla kuin on koko viikon ajamatta.
 
Joskus kuuntelen moottoria ja tuulen suhinaa, joskus musaa, joskus emännän natkutusta kypäräpuhelimesta (ei vaan, ei se natkuta). Vaikka ne härpäkkeet on olemassa, eihän niitä aina tarvitse käyttää. Mutta joskus ihan kivoja ja hyödyllisiä, emännän ajaessa ehkä myös turvallisuutta lisääviä, kun on vielä vähän kokematon kuski ja muutenkin, neljä silmää näkee enemmän kuin kaksi.
 
On varmaan oleellista se, kuinka pärrää käytetään. Jos mennään kioskille muoviluodilla (ja "avarilla" putkilla) niin musiikin tai kyytiläisen kanssa juttelusta tulee tuskin mitää tai on edes tarvetta. Kun taas mennään matkailuosastolle niin navi + intercom on välttämätön mukavuutta lisäävä varustesetti. On kiva kysyä josko mentäisiinkin tuonne tai tänne jne. Matkustaessa reitit ja suunnitelmat kun elävät kokoajan.
 
Joo ja tuolla reissussa kun emäntä pääsee vaikuttamaan kahvila- ja taukopaikan valintaan online, niin rauha säilyy paljon paremmin. Vaikka ei mekään kyllä musiikkia kuunnella, ei ole löytynyt semmosta soitinta missä olis tarpeeks helpot säädöt.
 
Tällainen vanha patu pärjää ilman noita tekniikan ihmeitä eli en viitsi opetella.
 
Meillä ihmisillä on niin erilaisia mielihaluja ja elämäntilanteita, jolloin toiselle sopii ajaessa musiikin tai mamman kuuntelu, toisille taas joku muu.
On se luurisetti mulla ainakin ollut hyvä ratkaisu, kun voi yrittäjänä ulkoistaa itsensä mopolla reissun päälle ja hoidella työasioita siinä ajellessa. Eipähän tarvi aina reissuun lähtöä ajoittaa loma-aikaan ja jos on vielä läppäri sivulaukussa, niin mikäs on reissatessa. Saa niitä olla mukavuuksiakin käytössä, eisole pahasta.
 
Kyytiläisen kanssa kommunikoimista ja esimerkiksi matkapuhelimeen pälättämistä moottoripyörällä ajon aikana en henkilökohtaisesti laske aivan samaan sarjaan kuuluviksi.

Kyytiläinen voi itse arvioida, milloin on semmoinen hetki, jolloin sopii häiritä kuljettajaa, mutta matkapuhelimeen soittava henkilö luonnollisestikaan ei näin voi tehdä.

Prätkällä ajaminen nyt vaan on semmoinen puuha, missä kannattaa keskittyä siihen, mitä tekee, jos meinaa jatkaa harrastustaan, ja silti nähdä vielä ne eläkepäivätkin.

Tässä vain omat 0.02 centtiä asiaan liittyen, kenenkään ei ole tarvis olla samaa mieltä.
 
Kyytiläinen voi itse arvioida, milloin on semmoinen hetki, jolloin sopii häiritä kuljettajaa, mutta matkapuhelimeen soittava henkilö luonnollisestikaan ei näin voi tehdä.

Prätkällä ajaminen nyt vaan on semmoinen puuha, missä kannattaa keskittyä siihen, mitä tekee, jos meinaa jatkaa harrastustaan, ja silti nähdä vielä ne eläkepäivätkin.
Totta kolikon toinen puoli, mutta paljon vähempi häiriötä on kun intercom yhteydellä jutellaa vs huudellaan (tai siis yritellään huutaa) kuskille minne pitäisi mennä tms. Välillä oli käytössä erilaiset mekaaniset opastuksetkin
tounge.gif
eli taputeltiin sinne tänne jne.
Turvallisinta ja mukavinta meitille on intercom
ja tietty vain mun mielipide
smile_org.gif
 
Prätkällä ajaminen nyt vaan on semmoinen puuha, missä kannattaa keskittyä siihen, mitä tekee, jos meinaa jatkaa harrastustaan, ja silti nähdä vielä ne eläkepäivätkin.

Tässä vain omat 0.02 centtiä asiaan liittyen, kenenkään ei ole tarvis olla samaa mieltä.
Tietenkin jos on putkiaivot, eikä pysty keskittyyn puhumiseen, kuuntelemiseen ja ajamiseen samaan aikaan, ei varmaan kannata ees harkita ylimääräisiä härpäkkeitä.
wink.gif


No tämäkin on vaan oma mielipide eikä kannata imasta palkoja
smile_org.gif
 
Eikös se "mekaaninen" huomion herättäminen ole paljon vaarallisempaa kuin mikkiin puhuminen joka hoitaa sen viestin toiselle sivistyneesti?

Kenenkään kylkiluut sitä kestä että minuutin välein vetästään tehokas huomion herättämiskarateisku luiden väliin.
biggrin.gif

Parin viikon reisussa kylkiluut murskana ilman puhelinta....
nixweiss.gif
 
Back
Ylös