Morjens!
Alkaa kohta 5v. jampalle käymään Yamahan PW50 pieneksi ja olen katsellut seuraavaa laitetta. 2-tahti 65cc lienee vähän raju peli, lisäksi vaihteiden ja kytkimen opettelu.
Vaihtoehtoja miettinyt Yamahan TT-R 50, KTM SX50 tai Betan sähkölaite.
Onko vihjeitä millä jatkaa harrastusta sekä tuosta Betan sähkölaitteesta? Kooltaan vaikuttaisi aika hyvältä pikku jammun jälkeen.
Ajo on radalla ja kotona nurkissa heinämaa sekä sänkipeltoa.
t. Juha
http://www.betasuomi.fi/tuotteet/enduro/Minicross_-E-_MY20/
Jaahas. Kerrataan muutamia tilanteeseen liittyviä juttuja ilman värilaseja.
Aluksi olisi hyvä valita kahdesta peruslinjasta jatkon suhteen.
Halutaanko ylipäänsä tapailla, tai ajella hieman tarmokkaamminkin "crossia",
vai onko painopiste sittenkin enemmän "paskaringin" vetämisessä hymyssä suin ?
Molemmathan on ihan hienoja lajeja.
Jos kuitenkin halutaan ajaa edes pikkuisen "crossia", laitteessa on oltava jotenkuten
ihan oikeasti siihen soveltuva jousitus. Niin lähtökohtaisesti kuin kuskille ja hänen taitotasolleen
sovitettavilla säädöillä.
Muuten on kiusallisen nopeasti edessä tilanne, jossa täysin soveltumaton/toimimaton
alusta ajattaa katolleen ja tulee vaan turhaan kipeetä vauhdin hiemankin kasvaessa.
Jos kuskilla vielä sattuisi olemaan sitä vauhdinnälkää, niin hommahan on sitten ihan reisillä.
"Mökki/paskarinkihommiin" lienee kokonaisuutena parempi vaihtoehto joku pikkunelari.
"Crossin" myötä tulee kuvaan myös väistämättä vaihteet ja kytkin.
Nämä ovat perinteisesti olleet, kerta toisensa jälkeen, monta kertaluokkaa suurempi
ongelma vanhemmille kuin pienelle kuskille

. Trust me

.
Mitä laitteen "suolaisuuteen" tulee (60-65cc 2T ), sekin on oikeasti sama ongelma kuin tuossa edellä.
Lapset ovat kaikki omanlaisiaan, mutta vuosien varrella ja määrältään oikeasti sataluokissa
3-11v pikku-ukkojen paimentamisen kokemuksella tehoja ei ole liikaa, varsinkaan jos ihan alkukokeilut on jo
takana esim. PW- luokan peleillä.
Noiden 65cc pelien osalta kannattaa muuten ottaa heti käyttöön yksi varsin vähän käytetty kikka.
Reilusti isompaa ratasta taakse (esim. +5 piikkiä) ja ketjuja sen myötä oikean mittaisiksi.
Helpottaa huomattavasti ajamista alkuun ja itse asiassa vielä siinäkin vaiheessa kun
laitetta aletaan hypyttämään ihan kunnon vauhdillakin.
Kokonaisvälitys ei todellakaan lopu missään vaiheessa kesken ennen isompiin laitteisiin siirtymistä.
Monissa, ainakin isommissa kerhoissa lienee edelleenkin hyvää käytännön kokemusta ja asiallista, avuliasta
porukkaa näissä asioissa.