• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä mieltä enskoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja boomerang
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

boomerang

New member
Olen nyt ajellut joitakin tuhansia kilometrejä pikkukyykyllä (600cbr) ja ollut sinänsä tyytyväinen ajokkiini. Kaupunkiseudun nopeuksissa tahtoo vaan selkä ja niskat rasittua turhan paljon, samoin tehoreservistä on aika paljon käyttämättä/teho on aika ylhäällä... Olisiko antaa kokemusperäistä vinkkiä enskasta (varmaankin matka/katu-sellaisesta), valitettavasti hilloa on vain käytettyyn.
sad_orig.gif
Mitä mallia/merkkiä voit suositella. Olen 174 cm tumppi, miten se vaikuttaa? Saisi samalla ehkä pidemmän ajokaudenkin  
sport05.gif

Kokeileppa tuolta merkkikohtaista keskustelua-kurapyörät ja enskat foorumista.Sieltä löytyy varmaankin paaaljon tietoa enskoista.
wink.gif

Niin toi pituus aiheuttaa tossa ongelmia... Nää kun ei ole tehty pätkille. Bemun kuuspuolikas on varmaan matalin. Muuten ei muutakuin kattelemaan ja kyllä tohon korkeuteenkin tottuu ja ainahan sitä voi varvistaa
tounge.gif

Kyllä ainut syy miksi minä kyykyn hankkisin on tuo hapetus, muuten kaupungissa yms. enduron voittanutta ei ole ja plussana tulee vielä tuo rypeminen joka kun kerran siihen tottuu niin ei osaa ilman olla.
Se huono (?) puoli noissa on että eivät käännä päätä ihan samalla tavalla kuin HD mutta jos ego sen kestää niin parempaa (ja monikäyttösempää) pyörää saa hakea. Itse en pois vaihtais, korkeintaan isompaan.
Kipikapin kauppaan niin saadaan yksi enska kuski lisää, ne kun yleensä ovat vähän harvempien herkkua.

Kaupunkipyörityksessä enska/supermoto on aivan ykkönen. Ei pienet kaatumisetkaan (paikallaan) haittaa kun muoviosat eivät mene rikki helposti.

174cm on tarpeeks vähän korkeempaankin pyörään. Ite oon vaivaset 4cm pidempi ja hyvin yltää jalat maahan 250EXCn päältä.

174cm ei ole mikään tumppi.. ite oon 178 eikä maailmasta taida löytyä sellasta mopoa, millä ei tällä mitalla ajamaan pystyis.

Itellä on Suitsan 650 DR -00 eikä sekään ihan matalimmasta päästä noita enskoja ole. Ja saahan niitä madallettua, DR:ää saa madallettua 40mm ihan tehtaan jäljiltä, ovat ottaneet huomioon tuon lyhytjalkaisuudenkin kai... itellä on perää laskettu 40mm ja nokalla on 18" motovanne, jolloin tän mittasella kaverilla yltää kantapäätkin maahan... melkein
smile_org.gif

Ihan hyvä vehje tollanen enska on tähän PK-seudulla pyörimiseen. Itse olen tykännyt kovasti. Ainoa mikä vaivaa on tehon puute... Tuolla vehkeellä olen ajanut kaikkialla, hiekkamontusta autobaanaan ja radallakin sillä kerkeää ja kallistaa, varsinkin nyt kun on katuvanteet alla.

Oikeestaan voisin myydä ton poiskin. Nyt on sellanen syysmasennus päällä, että luopuisin vaikka mummostani, vaikka siitä ei mitään apua olisikaan. Myynnin ehtona tosin on, että saan pari viikkoa aikaa ehostaa katumisissa vaurioituneita osia, muuten tosta ei saa mitään
tounge.gif

Kaatumisista päästiinkin tän mopotyypin hyvään puoleen... se ei ole moksiskaan pienistä muksauksista. Ite olen kaatunut useita kertoja, pari kertaa radalla ja kerran metässä vähän kovempaa. Mopoon on tullut vaurioita vain matkustajan kauhukahvoihin, vilkkuihin, ohjaustankoon ja vaihde"keppiin". Uusia osia olen ostanut tasan yhden... kytkinkahvan.

Tuota DR:ää voin kyllä suositella, ei tuosta oikein huonoja kokemuksia ole. Pyörä asettuu tuonne mettä- ja matkaenskojen välimaastoon, ollen painoltaan n. 40 kiloa liian painava metsään, mutta kuitenkin vielä 40 kiloa kevyempi kuin kunnon matkaenskat. Erittäin hyvä kompromissi mielestäni. Tuolla on tullut käytyä 2 kertaa Italiassa ja kuitenkin sillä on ylitetty pari suotakin.. pyörällä voi tehdä mitä vaan. Huoltoväli on matkaenskoille kaiketi yleinen 6tkm noiden kevyempien vehkeiden muutamaan tuntia vastaan. Varaosien saatavuus tuntuisi olevan hyvä, mitä nyt kaverin remonteista (vanhempi DR) olen kuullut.

Huonona puolena tohtorissa ehkä se, että näitä udempia ei enää tuoda maahan ja käytettyjäkin on aika nihkeästi. Vanhempia tohtoreita kyllä löytyy. Ilmeisesti näitä -00 mallisia ja sitä uudempia ei liene suomessa kuin muutamia kappaleita. Tästä ei ole sen parempaa tietoa kuin tuon pyörän myyneen kaverin arvio ja sausahdus siitä, että minulla lienee nyt suomen uusin iso DR (otettu käyttöön -01). Tiedä sitten.

Vaihtoehtoja on toki muitakin ja kotarit tuntuvat olevan kovin suosittuja. Niissä on hauskuuskerroin korkeampi (keulii helposti
smile_org.gif
), mutta niin on hintakin.

Onnea valitsemallasi tiellä
smile_org.gif

PS. mä voisin ottaa vaihteeksi katupyörän.. vaihdetaanko
smile_org.gif
Niin mulle tuli tääkin... vaihdoin yhtä vaihteluhaluisen kaverin kanssa päittäin Hornettin tähän
smile_org.gif

Yks vaihtoehto vois joku noista "alastonmalleista". Kuusataa kokoluokasta Hornet, Bandit, Fazer ja isommista XJR, ZRX, Fazer, Bandit... Näissä kun on pysty ajoasento ja toimivat sekä pitkillä matkoilla, että kaupungin vilskeessä kyykkypyöriä mukavammin. (Tosin niin toimivat myös isot matkaendurot.) Ja noita esimerkkejä saa jo ihan kohtuuhintaankin.

Itse hommasin Hondan cbf600s:n; pyörä on hornetin puolikatteellinen malli... Eli ajoasento on aika pysty ja säätöjäkin löytyy (penkki, stonga, peliksi...). Yksi syy tälläisen pyörän hankintaan oli juuri tuo kaupungissa ajo. Duunimatkat kun sillä ajelee ja valoihin joutuu usein pysähtelemään niin aika vaivatonta se on tuolla pyörällä... Kävin paria enskaakin ajamassa ennen ostopäätöstä, mutta jarrutuksissa tuppasi vaimo tulemaan niskaan kun penkit oli aika muodottomia. Pyörällä kun olisi tarkoitus matkustella kaksi päällä niin päädyin sitten tähän cbäffään...

Mutta kyllä se enskakin jossain vaiheessa pitää hommata
smile_org.gif
Kävin pari viikkoa sitten vanhempien luona prätkällä ja muutama kilsa piti hiekkatietä ajella, oli se vaan niin siistiä vetää mutkat sladissa, mutta vielä siistimpää se olisi ollut enskalla
smile_org.gif

Lake ja Mekanik sen tossa jo oikeestaan sanoikin, tommoinen keskikokoinen katuenska tai supermoto sopii mainiosti kaupunkipyöritykseen. Sen päältä näkee hyvin, se on ketterä ja riittävän erilainen, jos meinaat cebarin rinnalle toista mopotinta laittaa. Tehoa on tietty vähemmän, mutta niinkuin olet huomannut, ei siitä kusiaiskyykyn isommasta tehosta aina oo hyötyä keskustassa.
Esim. muhkuraisella mukulakivellä ajo saattaa olla suorastaan lystiä enskalla, mutta ei välttämäti jollain peruskyykyllä.

Satulakorkeus voi tosiaan olla onkelma, varsinkin noissa vanhemmissa enskoissa, jos satut olemaan alle 176 cm tai jotain sinnepäin. Tosin noista 90-luvun malleista (ja osittain 80-luvun) yksi matalimmista ja helpoimmista ajaa myös kaupungissa lienee Yamaha XT 600 (tai TT 600), ainakin niistä mitä itse on tullut kokeiltua, ja tietty noi pienemmät mallit on usein hiukka matalampia. Yleensä supermotovanteilla satulakorkeuskin laskee hiukan.
Sitten jos mennään 2000 -luvun peleihin niin lähes kaikissa matkaenskoissa, Kotari ja muutama muu poislukien, on jo selvästi matalampi istuinkorkeus. Tosin hujopillehan sitten sopii melkein mikä malli tahansa, makuasia ja käyttömieltymykset ratkaisevat.
Eikun lystinpitovälinettä hommaamaan, ja näkemään koko pk-seutu ihan uusin silmin!
biggrin.gif

-editoitu paria lausetta, jotta niitä jummartaiskin-

No joo, tässä on harvinainen tilanne  
wink.gif

Enskoista "isot pojat" tykkäävät että KTM on kova sana.
On potkua kadulle ja mettään. Ja keveitä kuulema ovat myös.
Ihan kuulopuhetta, en ole ite noilla ajanut..

Tuo Suikan DR on hyvä jokapaikan höylä, ja siitä voi modata sellaisen kun tykkää.

Joku aika sitten Bikessä oli se tömäri testi ja jos sen hondan
uuden XR650 sais Suomessa valkokilpises, olis epäilemättä
kova peli.

Ja onhan se yksipyttyisen sävel suoralla putkella asia, joka kääntää päät kaupungilla  
062802moto_prv.gif

Pitää paikkansa  
cool.gif
Niin mutta tuo ulkonäkö ei meikäläistä mielytä. Toisaalta eipä noissa muissakaan ole ulkonäössä kehumista  
tounge.gif
Käytännöllisyys kaunistaa.

Muistaakseni tämänvuoden all road tourilla noita kottaraisia keskeytti luvattoman paljon... Nangu Lista Tuon DNF merkintä tuossa kuskin nimen perässä kielii juuri tästä.

Ja tuolla on keskustelua aiheesta.Pohjolan kurapyöräilijät

Olen nyt ajellut joitakin tuhansia kilometrejä pikkukyykyllä (600cbr) ja ollut sinänsä tyytyväinen ajokkiini. Kaupunkiseudun nopeuksissa tahtoo vaan selkä ja niskat rasittua turhan paljon, samoin tehoreservistä on aika paljon käyttämättä/teho on aika ylhäällä... Olisiko antaa kokemusperäistä vinkkiä enskasta (varmaankin matka/katu-sellaisesta), valitettavasti hilloa on vain käytettyyn.
sad_orig.gif
Mitä mallia/merkkiä voit suositella. Olen 174 cm tumppi, miten se vaikuttaa? Saisi samalla ehkä pidemmän ajokaudenkin  
sport05.gif
Varmaan helkkarin hyvin sopii tollanen citymopo tänne cityyn. Eli varmasti loistava ratkaisu, erityisesti jos et ole tekemässä mitään pidempiä reissuja. Jammun WR450:llä tuli kokeiltua kaivari - porkkala siivu ja se oli jo aivan tarpeeksi touringia tollaiselle.

Joku kotari kehiin niin saat huoletonta, tyylikästä ja jopa kutkuttavaa mopoilua, myy vaa sitten pois kun alkaa 10 000km lähestymään...

Edit: aijoo, meinas jäädä tärkein sanomatta. Eli tosta kyselit mitenkä sun pituus riittää motardiin. Hyvin se riittää kun lasket ja kiristät jousitusta, kuten supermopoissa kuuluukin tehdä. Surullisen usein näkee suomessa "motoja" joissa on täydet enska/krossisäädöt alustassa. Varmaan kiva ajaa sellasella lahnalla kehäteillä tai muilla nopeammilla pätkillä.

Pitää paikkansa  
cool.gif
Niin mutta tuo ulkonäkö ei meikäläistä mielytä. Toisaalta eipä noissa muissakaan ole ulkonäössä kehumista  
tounge.gif

Muistaakseni tämänvuoden all road tourilla noita kottaraisia keskeytti luvattoman paljon... Nangu Lista Tuon DNF merkintä tuossa kuskin nimen perässä kielii juuri tästä.

Hoh-hoijaa! Vai luvattoman paljon?? Listalla olijoista vain yksi keskeytti tekniseen vikaan... Keskeyttämiset taisivat johtua kuskeista.

Juu, tuo 10 tkm raja koskenee vain noita EXC -enduroita, ei LC4:a?

Pitää paikkansa  
cool.gif
tounge.gif

Hoh-hoijaa! Vai luvattoman paljon?? Listalla olijoista vain yksi keskeytti tekniseen vikaan... Keskeyttämiset taisivat johtua kuskeista.

Juu, tuo 10 tkm raja koskenee vain noita EXC -enduroita, ei LC4:a?
Jokatapauksessa keskeyttämisiä oli paljon. Syystä tai toisesta. Kuka sitä omaa mopoaan moittii elikkäs helposti väännetään se kuskin piikkiin. Kummallista vaan että noita keskeyttäneitä on noin helkkaristi. Vertaat niitä mihin muuhun merkkiin tahansa. Kaiveleppas vähän googlea niin huomaat että ei noi kottaraiset ole kaikkein kestävimpiä pelejä... Samankaltaista raporttia meinaan on tullut vähän ympäri palloa.

Katuenduroista voin varauksetta suositella TransAlpia. Yleensä sitä luonnehditaan sanoilla paras ei missään, mutta kaikessa hyvä. Polun ulkopuolella sillä ei tosin tee mitään, mutta sinullahan käyttö oli pääasiassa kaupunkiajoa. Soralla kotonaan ja itsellä suurin osa kilometreistä tulee lumella ja jäällä.
Kaksimukinen ravistaa huomattavan paljon vähemmän ja 600-650cc vääntää jo ihan kivasti. Matalimmasta päästä, jos BMW F650 GS jätetään pois. Ainakin Tampereella on ollut jopa koulupyöränä ja yksi tuttu tyttö sellaisella siellä kortinkin ajoi eikä kironnut liian korkeaksi.
Katupyörän tuhoutumisen vuoksi käytiin vaimokkeen kanssa Norjan reissulla tänä kesänä Transulla eikä ollut hullumpi laite kahdellekaan ja vielä neljällä laukulla lastattuna. Takapenkkiä olen kyllä hieman muotoillut. Orggis viettää eteenpäin ja matkustaja valuu kuskin selkään. Modaus oli vain parin tunnin homma.
On kestänyt aivan ruokotonta käyttöä ja muutaman kumpsahduksenkin.

Jep, olen googlettanutkin. LC4:sta en mitään kummempaa moitittavaa ole löytynyt. Yhdessä tosin taisi olla kytkinlaakerissa vikaa, mutta muilla ei vastaavia kokemuksia. Nangun listalla olijoista tosiaankin vain yksi keskeytti tekniseen vikaan, joten keskeyttämiset eivät kai voi johtua muusta kuin kuskeista? Tuosta EXC:stä oli mainintaa googlessa ja myös tuosta 10 tkm rajasta.

Kun kerran näytät tietävän enemmänkin noista kotareiden kestävyydestä, laita ihmeessä linkkiä tulemaan.

Ei pituus paljoo paina  
biggrin.gif
! Mul on Bemarin 650GS kolmatta kautta eika oo onglemia ollut 170 cm pituudella. Mukava ajoasento tonne 120km/h asti sit pitaa taittaa vartaloo. Jalat kivasti maassa ja rento olo liikennevaloissa, pitkat matkat on myos sujunut, matka Romaniaan kax paalla sujui hyvin. Ongelma siella paakaupunki seudulla on niiden sorateiden vahyys, pitaa ajaa kauemmas jotta saa pitkia sorapatkia, vaikka kaupunkiajeluun hankkisitkin niin kannattaa kokeilla, siella sen vauhdin hurman saa jo 80 nopeuksilla. Pari kertaa on mettassa kaatunu ja hyvin nousee ylos. Katseet??? Silla paasee paikkoihin joissa HD'ta ei oo nakynytkaan joten niitakin saa jo ego tarttee parantaa.

Jep, olen googlettanutkin. LC4:sta en mitään kummempaa moitittavaa ole löytynyt. Yhdessä tosin taisi olla kytkinlaakerissa vikaa, mutta muilla ei vastaavia kokemuksia. Nangun listalla olijoista tosiaankin vain yksi keskeytti tekniseen vikaan, joten keskeyttämiset eivät kai voi johtua muusta kuin kuskeista? Tuosta EXC:stä oli mainintaa googlessa ja myös tuosta 10 tkm rajasta.

Kun kerran näytät tietävän enemmänkin noista kotareiden kestävyydestä, laita ihmeessä linkkiä tulemaan.
heh vissiin löytyi yksi kottaraisella ajelija...
biggrin.gif

Itse en nangussa mukana ollut mutta kuullut kylläkin tarinaa. En vain oikein jaksa sulattaa sitäkään että kaverit maksaa n€ reissustaan ja keskeyttää koska ei jaksa enään.
Pitäisikö tuosta tehdä sitten sellainen johtopäätös että ovat ikäviä ajettavia oikeasti huonoilla teillä... Sopii enemmänkin räppäilyyn kun soralle
nixweiss.gif

Kerro lisää tosta 10000 rajasta, siitä en ole kuullutkaan.

Nimim. joskus ktm merkkistä pyörää mökille havitteleva...
sport05.gif

vaikka kaupunkiajeluun hankkisitkin niin kannattaa kokeilla, siella sen vauhdin hurman saa jo 80 nopeuksilla. Pari kertaa on mettassa kaatunu ja hyvin nousee ylos. Katseet??? Silla paasee paikkoihin joissa HD'ta ei oo nakynytkaan joten niitakin saa jo ego tarttee parantaa.
Toi on kyllä taivaan tosi. Jo neljäkymppiä voi tuntua sadaltviideltäkympiltä kun alla on tarpeeks pieni tukkitie.
Kolhut noissa vaan kaunistavat, näyttävät että on ajettu muuallakin kun keskustassa. Saa sitä katu uskottavuutta.

Kyllä itsekin on pari kertaa rypiessä törmänny ihmisiin jossain korvessa ja ego kasvaa kummasti kun melkein poikkeuksetta ovat tulleet juttelemaan ja ihailemaan maastokelpoista peliä. Monet alkaneet jopa itse haaveilemaan moisesta joten kyllä tähtihetkiä noillekin sattuu. Toinen juttu sitten ydinkeskustassa kopterin vieressä, mutta edelleenkin tuo käyttökelpoisuus on 100% parempi
tounge.gif

sanoi:
Itse en nangussa mukana ollut mutta kuullut kylläkin tarinaa. En vain oikein jaksa sulattaa sitäkään että kaverit maksaa n€ reissustaan ja keskeyttää koska ei jaksa enään.
Pitäisikö tuosta tehdä sitten sellainen johtopäätös että ovat ikäviä ajettavia oikeasti huonoilla teillä... Sopii enemmänkin räppäilyyn kun soralle
nixweiss.gif

Kerro lisää tosta 10000 rajasta, siitä en ole kuullutkaan.

Nimim. joskus ktm merkkistä pyörää mökille havitteleva...
sport05.gif

No kyllä noi reissut on aikas rankkoja toisinaan sekä kuskille että mopolle. Niin ja kyllä siinä saattaa olla eroa etenemisessäkin, jos vertaat jotain perusjapsilehmää ja kotaria. Siis siellä paikanpäällä ja tositoimissa. Mutta olennaista tuossa on se että kyllä siellä jänkhällä aina sattuu ja tapahtuu, ihan merkistä riippumatta. Ei sen perusteella oikein kannata tehdä kovin kummoisia johtopäätöksiä minkään merkin kestävyydestä. Kuskejakin on monenlaisia.
Kyllähän siihen nyt vaikuttaa ajotapa ja sensemmoiset, eikä noita vehkeitä ole tehty ihan samojen konseptien mukaan. Kukin pörrää tyylillään.

Back