Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, myös sitä. Kynnykset ja terävät reunat yms otetaan pois. Asetetaan imusarja hyvin kanteen, niin ettei jää kynnyksiä. Lisäksi voidaan kiillotella ja silotella palotiloja yms.Kun puhutaan kansien porttauksesta, niin tarkottaako se kanavien siistimistä... vai olenko ymmärtänyt aivan väärin? Joku osaa sen varmasti selittää mitä se on?![]()
Parin MM -tason ison Ducen kannen oon nähnyt ja ihmetellyt kovasti niitä... Normaalistihan imukanaviin jätetään ns. työstöjälki ja sellainen pieni karheus. Olen ymmärtänyt että tämä tehdään sen takia ettei bensa pisaroidu kanavien reunoille tjms.Hmm.. pikkasen täytyy sekaantua tähän juttuun. Portaaminen tarkoittaa tosiaan kanavien avarrusta/muotoilua. Hmm.. ja toiseksi mp kannet ei tosiaankaan ole valmiita joka näin väittää niin on väärässä. Sillä muutamia esimerkkejä voisin heittää tähän.
R1 kansi vakiona virtaa 170 hp, viritettynä 197-200 hp. Hayabusa vakio 230 hp viritetty 240, 260, 280 hp mallista riippuen.
12r vakio 245 hp viritetty 260 hp. (Uus malli kehitteillä)
K4 kiksu vakio 200 hp viritetty 218 hp.
KTM 450 vakio 60 hp viritetty 70-75 hp mallista riippuen.
Hmm.. ja olisin kiinnostunut näkemään Ducatin kansia ja vilaseen mitkä mahdollisuudet/potenttiaali niistä löytyy. Hmm.. toisko kukaan näytille.
Tässä aluksi, mittauksia ja viritys töiden tuloksia saa minulta jos on kiinnostunut aiheesta ja oman mopon mahdollisuuksista.![]()
No kun nyt rupesitte näitä termejä selventämään, niin mitäs sviddua tuo seeti sitten tarkoittaa? Entäs kun joku kertoo shimmanneensa etupään? Sivistäkää nyt maallikkoa joka ei jaksa googlettaa.Samalla siihen R1:n kanteen tehtiin ohuemmat seetit.
Hmm.. mikäli tarkoitat 20 venasta välikannellista mallii niin pikkasen on ohi R1:sen. Paras tahän asti 260 hp/53% pako. Vakio 170hp. Hmm V-Max tulokset tulossa, muihin jammun kansiin en oo päässy tutustuun.kst mites toi 1000fzr kansi virtailee vakiona ja tietoja mitä voisi aikaan saada
Kannessa oleva istukka venttiilille.No kun nyt rupesitte näitä termejä selventämään, niin mitäs sviddua tuo seeti sitten tarkoittaa?
Elikäs just se osa kannesta, johon venttiilin lautasen reuna ottaa kiinni. Sitä kun kaventaa ja tekee siitä 3 kulmaisen niin saa parempia virtauksia. Liikaa ei voi tietenkään kaventaa, ei tahdo kestää!Kannessa oleva istukka venttiilille.No kun nyt rupesitte näitä termejä selventämään, niin mitäs sviddua tuo seeti sitten tarkoittaa?
Virtauspenkistä saatu tieto Ei OLE käyttökelvoton,siit on tieto."R1 kansi vakiona virtaa 170 hp, viritettynä 197-200 hp. Hayabusa vakio 230 hp viritetty 240, 260, 280 hp"
Tuo virtauspenkistä saatu huippuvirtaukseen perustuva 'arvio' on ihan käyttökelvoton katupyörässä. jos hayabusa virtaa 230hp, mutta pyörä ei vaparina ikinä siihen pääse ja vaikka pääsisi, niin kanavia ei kannata isontaa 240,260,280 heppaan. tämä siksi, että liian suuri kanava toimii huonosti alemmilla kierrosalueilla. Jos pyörästä lähtee esim se 170 heppaa, niin ei kannata vääntää kantta 200hp hengittäväksi, se ei auta mitään ja pilaa vain keskialuetta ja se on yleensä tärkeämpi kuin 1000kierroksen huipputeho.
Katupyörissä kanavien suurentelu on vähintään kyseenalaista. pyörä voi tuntua tehokkaammalta, koska pyörä ei toimi keskialueella. jos laitetaan rinnakkain Zx-10R esim vanhemman zzr:n kanssa, niin zx-10 on pienemmän kanavat venttiilien lähellä. kanava pienentyy ruiskurungoista koko ajan tasaisesti kohti venttiiliä. ns high velocity porting. Jos menet semmoisen avartamaan, kun tuntuu ahtaalta, niin menetät todennäköisesti tehoa kautta rantain.
Tärkeintä on tuo viimeistely ja monissa pyörissä kanavat ovat jo järjettömän hienot tehtaalta. Esim TLS1000:sessa kanavat on täysin samettiset, ei valuraateja missään. Venttiilin ohjuri leikattu täysin kanavan pintaan jo tehtaalta. 954rr:ssäkin on erittäin hyvät imukaulakohdistukset , mutta itse kannessa on vähän valuraatia yms jota voisi parantaa. Thundeacea katsoessa huomaa, että imukanavien portaat on järjettömät imusarjoihin. Se on ihan päin helvettiä tehtaalta. ja silti koneesta irtoaa tehoa ihan mukavasti vakionakin. Ehkä se kertoo jotain 5 venttiilisen koneen potentiaalista.
Mitä uudempi ja tehokkaampi pyörä, sitä paremmat kanavaviimeistelyt löytyy. ja oikeastaan niistä se teho niihin on otettu. Koko koneen viimeistely on viety entistä pidemmälle. konstruktio on sama GPZ-900 aloittama. nestejäähdytys, 2 cam, 16 valve.
Se on muuten jännä että ne seetit vaikuttaa niin paljon.. Kyse on kuitenkin niin pienestä kohdasta, ettei äkkiseltään kuvittelis niiden niin kauheesti vaikuttavan. Mutta kyllä ne vaan näyttäis vaikuttavan!Hmm.. monessa asiassa olen samaa mieltä. Venttiilien kanavien suhteutus sylinteri kokoon on tärkee juttu. Seetimuotoilu kaikkein tärkein. Minunkin terä valikoimasta löytyy 6, 8, 10, 12 R terät, pitopinnat 0,4 alkaen, seetikulmat 45-55 ast, niiden eri variaatiot, eri kansimallien tekemiseksi. Hmm.. 12 ärrän kansi tällä hetkellä kehittelyssä ja kanavan pienentäminen ja viimmeisten muotojen,imukanavien suuntaus tytön alla. Uusia lukuja tulollaan sinnekkin, pienennetyillä kanavilla.
Niin tuosta se varmaan johtuu. Nuo pienet nostot on tärkeitä. Myös se pieni hetki kun vena alkaa aukeamaan!"Se on muuten jännä että ne seetit vaikuttaa niin paljon.."
varmaan siksi, että venttiilin aukioloaika on todella lyhyt ja sen äärimmäisen aukaisun aika vieläkin lyhyempi. Kun venttiili on täysin auki, niin sylinteri myös imee voimakkaimmin, joten silloin kyllä tavaraa menee, mutta kun mäntä rupeaa kääntymään imulta puristukselle ja ollaan viimeisiä hetkiä auki imuvenalla, niin sylinterin viimeinen täyttö riippuu siitä kuinka kova vauhti on virtauksella, koska imu jo loppuu. tällöin varmaan seetin merkitys on kova, koska puhutaan siitä viimeisestä aukiolohetkestä.
ehkä sylinterin peittävä vaikutus myös riippuu vähän seeteistä, koska yksi tasainen vakioseeti suuntaa virtauksen melko 45asteen kulmassa venttiilin varteen nähden sylinteriin, joten sylinterin seinämät ja naapuriventtiilin virtaukset osuvat virtaukseen. Useammalla kulmalla oleva seetipinta venttiilissä ja virtaus pääsee 'taipumaan' venttiilin ohitse.
Virtauspenkkikritiikkini kohdistui juuri siihen, että venttiili täysin auki tilanne on koko imutahdin kannalta melko pieni hetki. virtauspenkkihän ei osaa simuloida venttiilin aukaisua ja sulkeutumista ja männän liikkeitä(imu /puristus). kuitenkin se antaa huippuvirtauksesta kuvaa.
mielenkiintoisia juttuja.
Lisätään tuohon vielä että kannen tiivisteen paksuudella otetaan sitten ne viimeiset millinosat pois tai huonommassa tapauksessa lisätään ne puuttuvat millinosat.Kaiken ton jälkeen viette kannen koneistamolle että ajavat siitä sen millin verran pois (saa sitä puristusta)