Mitä pyörään saa takuun aikana tehdä ITSE?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juike1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juike1

New member
Tersehdys kaikki motorcyclopedistit, ja muutkin kanssamotoristit!
033102beer_1_prv.gif

Eli kertokaas enempi asiaan perehtyneet
bowdown.gif
minkälaista huoltelua yms. saa takuun aikana pyörään tehdä itse, siis ilman että herra Takuu ottaa itseensä? (Juu, tiedän kyllä että ketjut saa rasvata ihan ominpäin, mut vaikkapa kampiakselin laakerien vaihtoon tartteis varmaan jo konsultoida merkkiliikettä...
kaboom.gif
)

Saako pieniäkään huoltoja (esim. öljyn + suodattimen vaihto) mennä ite tekemään, vai olisko kaikki teetettävä liikkeessä? No niissä ennalta määrättyjen km-määrien määräaikaishuolloissahan on tietty käytettävä liikkeessä (niissä kun taitaavat tehä aina vähän muutakin kun vain öljyn kans lotrata), mut meinaan että jos haluaa vaikkapa talveks laittaa tuoreet öljyt sisään, ja seuraavaan määräaikaishuoltoon olis vielä tuhansia kilsoja jäljellä? Eli voiko tuollasia pienempiä "extrahuoltoja" tehä ite? Ja jos voi, niin missä menee noin niinku kutakuinkin raja?

No tietty, mikäli ei sais edes öljyjä vaihtaa ite, niin tyhmähän niistä alkaa liikkeessä asioidessa ääneen huutelemaan...
033102bebe_1_prv.gif

Mites osien vaihto? Esim. onko mulla nyt pyörästä takuu rauennut, kun pyörään on asennettu slipari + vapari + commanderi? Epäilen että tuskinpa on rauennut, mut kysynpähän kuitenkin...

Itelläni taitaa just sopivasti ajokauden päätteeks tulla pyörään 12tkm:n huolto tehtäväksi, että sikäli ei tänä vuonna tartte esim. puhtaita öljyjä alkaa erikseen talveks vaihtamaan, mut mielenkiinnosta kuitenkin kyselen. Niin, ja vastaisuuden varalle kans "hyvä tietää"-pohjalta, pyörässä kuitenkin takuu umpeutuu vasta keväällä 2009
062802jumpie_prv.gif

Kun käytät orkkissuodatinta ei kukaan edes tiedä, että olet öljyt vaihtanut välissä.

Vielä takuun raukeamisesta: sehän raukeaa vain siltä osin kuin itse tehdyt muutokset vaikuttavat. Eli jos vaihtaa sliparin ja mäntään palaa reikä (laihoista seoksista), voivat tarttua caseen, mutta mikäli esim. etujarrulevyt kieroutuvat, ei sliparilla voi olla tekemistä tuon asian kanssa.

Virallinen kanta varmaan noille kaikille kolmelle muutokselle on, että takuu raukeaa, mutta käytäntö on varmaan joustavampi.
nixweiss.gif

Kai sen takuuehdoista voi jotenkin tulkita. Oman Kawan takuuehdoissa ei kielletä tekemästä mitään huoltotoimenpiteitä itse, mutta kaikki korjaukset pitää tehdä valtuutetulla pajalla ja alkuperäisosilla.

brandtilta tätä kyselin noin vuosi sitten ja näin se menee, että itte saa tuunata.. jos kilahtaa niin katotaan kusiko huollon vuoksi vai ei. Se kai on kiellettyä pakottaa ihmeiset käyttämään merkkihuoltoja takuun saamiseksi..

[clip] Se kai on kiellettyä pakottaa ihmeiset käyttämään merkkihuoltoja takuun saamiseksi..
Juuri näin. Autopuolellahan tuosta vuosia sitten kinasteltiin kovasti. Jossain vaiheessa oli muistaakseni tilanne jossa ei-merkkihuoltamoon ei saanut tehtaalta käteiselläkään analysaattoria jolloin de facto huollot piti tehdä merkkiliikkeessä. Tuon kaiketi kuluttajaviranomainen torppasi, mikäli oikein muistelen.

[clip] Se kai on kiellettyä pakottaa ihmeiset käyttämään merkkihuoltoja takuun saamiseksi..
Juuri näin. Autopuolellahan tuosta vuosia sitten kinasteltiin kovasti. Jossain vaiheessa oli muistaakseni tilanne jossa ei-merkkihuoltamoon ei saanut tehtaalta käteiselläkään analysaattoria jolloin de facto huollot piti tehdä merkkiliikkeessä. Tuon kaiketi kuluttajaviranomainen torppasi, mikäli oikein muistelen.
Inhottava ja pahapaha EU taisi torpata

Mikäli pyörä käsitellään samoin kuin auto (kokemukseni useammalta merkiltä), menee tulkinta siten ettei takuun edellytyksenä ole merkkihuollon käyttö. Laite voidaan huoltaa missä tahansa ja jos takuun myöntäjä katsoo takuun joltain osin rauenneen, tulee hänen se toteen näyttää. Takuu on siten myöntäjälleen vapaaehtoinen, virhevastuuta täydentävä suoja, joka ei poista eikä rajoita kuluttajan oikeutta normaaliin virhevastuuseen.

Mutuna sanoisin että myös kaikki määräaikaishuollot voi tehdä itse, ilman että takuu raukeaa. Mutta jos voidaan näyttää että jotain menee rikki huonosti tehdyn huollon takia, esim et muista kiristää suodatinta ja öljyt tulee pihalle -> kone leipoo kiinni ;)

Jos mulla olisi takuut voimassa niin nykytaidoilla tekisin muut huollot itse paitsi venttiilien välyksien tarkistus/säätö. Ehkä senkin vielä joskus opettelen
smile_org.gif

näin on.
"säännnöt" muuttuivat joitakin vuosia sitten ja huollot saa tehdä periaatteessa kuka tahansa kunhan joku smurffileimasin siinä huoltolapussa on. takuu säilyy silti.
se onkin sitten eri asia jos ostaa mopon lukematta mihin nimmarinsa laittaa. eräs liike joka kyykkyjä esim halvemmalla myy kuin muut ilmoittaa selvästi että huollot on tehtävä heillä eikä muualla kun pyöräsä on takuu voimassa. mutta "virallinen" maahantuojahan ei muutenkaan anna takuuta kuin omille fillareilleen joten...

Kertokaas nyt sitten ne joilla tietoa on, että mitenkäs sliparin kanssa? eli ymmärtääkseni sliparin laiton ei pitäis vaikuttaa takuuseen, mutta miten on sliparin laiton yhteydessä tehtävän sitten ruiskun säätöjen tms. kanssa? Voiko maahantuoja/pyöräliike ruveta napisemaan että on pitkin v***uja säädetty jos joku kilahtaa?

Kertokaas nyt sitten ne joilla tietoa on, että mitenkäs sliparin kanssa? eli ymmärtääkseni sliparin laiton ei pitäis vaikuttaa takuuseen, mutta miten on sliparin laiton yhteydessä tehtävän sitten ruiskun säätöjen tms. kanssa? Voiko maahantuoja/pyöräliike ruveta napisemaan että on pitkin v***uja säädetty jos joku kilahtaa?
Banditia ostaessa 1998 liike tarjosi itse Yoshimuran vaimennninta ja sanoi, että ei vaikutusta takuuseen. Samoin Trumppaan myyjä esitteli viripönttöjä pyörää hakiessa.

Periaatteessa pyörän saa kyllä rikki ruiskua rukkaamalla tai kaasareihin kajoamalla. Omaksi kipeäksi melko varmasti menee, jos on ihan tolloilun takia lauennut. Säätötyötä tekevistä liikkeistä tuskin moisia koheltajia kuitenkaan löytyy.

Itse olen uutena ostetutkin pyörät huoltanut, eikä kukaan ole takuuasioissakaan minkään huoltoleimojen perään kysellyt.

Back