Mitä teette, kun kohtaatte road ragea?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hesekie1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hesekie1

New member
Mielenkiintoista, itse en tiedä pystyisinkö noin maltilliseen toimintaan. Todennäköisesti vetäisin sivuun ja potkisin kiviä kunnes rauhoitun, tai jatkaisin auton edessä ja alkaisin näytellä käsimerkkejä autoilijalle ja pahentaisin tilannetta.
nixweiss.gif


Mutta mitäs autoilija vastasi kun soitit, suhtautuiko asiallisesti?
 
Riippuu vähän tilanteesta ja vastapuolesta. Naisia heittelen kermaleivoksilla ja pienemmät miehet pieksen. No ei sentään :P

Kai sitä on muitakin huolenaiheita joten ei jaksa niin joutavasta asiasta kuin liikenne hermostua...
 
Janick:in ajatus on hieno: "Joskus oon miettinyt, että jos kulkuneuvosta toiseen olisi jonkinmoinen lähialueen puheyhteys, olisi liikenne vähän joustavampaa".

Kele! Mullakin on tunteet!

Autossa (tai kypärän sisässä harvemmin) on helppo olla ns. Euroopan omistaja. Ihmistähän ei tarvitse kohdata, kuten normaalisti ihminen kohdattaisiin ilman kuoria. Ei tarvitse sen kummemmin kokea mitään läheisyyttä tai samankaltaisuuttakaan.

Harvemmin ihmiset kadulla kävellessään alkavat mukauttamaan omaa tahtia kaverin tahtiin tai ryhtyvät estämään ohitusta tai kiilaamaan tai kävelemään päin. Vielä harvemmin kukaan ajattelee jalkakäytävällä, että se on MINULTA pois, MINUN jalkakäytävästäni kun kaveri etenee nopeammin. Moukasti käyttäytynyt kanssaihminen tulee muutamalla ei-aggressiivisella ilmeellä helposti noloksi.

Se puheyhteyden pelko, pelko normaalista kommunikoinnista tekisi melko varmasti ihmisistä sivistyneempiä liikenteessäkin. En usko, että siitä syntyisi juurikaan lisäriitoja.

Miten toteuttaa? Öööh. "Kaikissa autoissa oltava BT-kommunikointivälineet, joista saa kanavan auki toiseen kulkuvälineeseen osoittamalla toista kulkuvälinettä keskisormella..." On siis vaikea toteuttaa, kun liikenteessä on useita osapuolia. Homma kaatuu valitettavasti viimeistään siihen, että häiriköt soittelisivat kaikille kaikkialla.

Kuitenkin esitetty perusidea kommunikoinnin lisäämisestä on hieno. Onkohan sitä kukaan edes Nokialla keksinyt...
 
No jos tuo ketjun aloittajan tilanne olisi jostain syystä päällä niin näyttäisin kotilokuskille merkin että anna palaa Jack tie on vapaa.

Jos mutkapätkillä itellä ilmestyy kotilo eteen niin tulee jäätyä 30-50m:n päähän ja ajeltua siinä jotta tulee huomatuksi, sitten kun paikka tulee niin ohi ja reippaasti pois konteista.
Aina välillä huomaa ettei se kuski ollut kuitenkaan nähnyt mp:tä ennen kuin vasta rinnalla, eipä tunnu mukavalta ne pelästyneet väistöliikkeet.
 
Useimmiten jätän kaverin hikoilemaan ja kiroilemaan corollaansa miksei kotilo kuljekaan vaikka valmistaja lupaa vaikka mitä..
 
Olen ilkeä paha vetokukkakeppi ja katoan yhtä nopeasti kuin ilmestyinkin niin eipä ole kukaan ehtinyt enemmälti hiillostaa
033102bebe_1_prv.gif
.
 
Kyllä sitä useimmiten antaa itse periksi ja vetää vaikka sivuun hetkeksi ja antaa urpon kadota kuin alkaa leikkimään terveydellään, harvemmin kumminkaan on niin kiire mihinkään. Kotilon suojissa on kummiskin helpompi olla m*lkku...

Tuossa viikonloppuna oli omanlaisensa tilanne kun kaveri tunki liittymässä jollain lavahöskällä väkisin eteen, vain kääntyäkseen seuraavassa liittymässä taas pois. Kuittasin tilanteen keskaria näyttäen, eipä siinä muu provosoituminen olisi auttanutkaan.

Kyllähän tuolla joskus kysytään lehmän hermoja, parempi kuitenkin sekin kuin vaihtoehdot joita tuskin tarvitsee alkaa erittelemään.
 
. Siitähän autoilija hermostuu ja alkaa hiillostaa kiinni takarenkaassa. Mitä teet?
Oikean käden ranneliikkeellä ripeästi etäisyyttä ~1km niin vaiva on poistettu. En yleensä jää seurailemaan mitä törppö siellä takarenkaassa aikoo hommailla, mielummin otan ylinopeussakko riskin kuin reilun tonnin metallia selkääni.

Jotenkin sitä tuntuu että kun itsellä on se valta mitä tekee, eli tässätapauksessa karkaa häiritsijältä, niin ei omalle kohdalle edes tieraivoa ehdi tulemaan. Risteykset on sitten omalukunsa, niissä olen melko vainoharhainen, aina.

edit: typo
 
Road rageen, kuten niin moneen muuhunkin ongelmaan löytyy ratkaisu nyrkistä, nimittäin nyrkin sisältä. Siellä olevasta kahvasta vääntämällä sopivasti vaihteita käyttämällä voi suorittaa turvallisen ohituksen käyttämällä noin 100 km/h nopeuseroa, jolloin mahdollisen rage-potilaan edesottamukset eivät oleellisesti vaikuta ohituksen kestoon. Kun vielä ohituksen jälkeen muistaa mahdollisimman ripeästi laittaa 5-8 km turvavälin kuntoon, on varsin epätodennäköistä, että ongelmia kyseisen autoilijan kanssa syntyy.
 
Road rageen, kuten niin moneen muuhunkin ongelmaan löytyy ratkaisu nyrkistä, nimittäin nyrkin sisältä. Siellä olevasta kahvasta vääntämällä sopivasti vaihteita käyttämällä voi suorittaa turvallisen ohituksen käyttämällä noin 100 km/h nopeuseroa, jolloin mahdollisen rage-potilaan edesottamukset eivät oleellisesti vaikuta ohituksen kestoon. Kun vielä ohituksen jälkeen muistaa mahdollisimman ripeästi laittaa 5-8 km turvavälin kuntoon, on varsin epätodennäköistä, että ongelmia kyseisen autoilijan kanssa syntyy.
biggrin.gif


Kyllähän se näin on.
 
sanoi:
Itselle kävi näin vähän aikaa sitten. Loppujen lopuksi vedin tien sivuun ja otin rekisterin ylös. Kun olin vähän rauhoittunut, soitin sille kaverille, että ensinnäkin olin pahoillani, jos ohitus aiheutti pahaa mieltä ja toivottavasti hän ei jatkossa vastaavasti provosoidu. Ohituksen syyksi sanoin, että nopeusrajoitus +10 kmh mittarissa- nopeudella saavutin hänet ja auton perässä on hiton epämiellyttävää ajaa turbulenssissa. Ohitus oli siis ainoa järkevä ratkaisu. Toivoin ettei muut motoristit joudu kokemaan samaa takapyörän hivontaa. En tiedä miten vaikutti, tuskin mitenkään. Otti tiukille puhua normaalisti, kun oli niin raivo pinnassa. Se asia on kuitenkin loppuun käsitelty.

Ohhoh! Olihan esimerkillisesti toimittu, itsellä ei ehkä kyllä pinna riittäisi noin rauhalliseen toimintaan.
 
Ketjun aloittaja on selkeesti herrasmiehiä.
smile_org.gif
Itse yritän olla provosoitumatta. Vaikeaahan se joskus on ja useasti perseeseen tulleen auton vinkkaan ohittamaan ajamalla ihan oikeaan laitaan ja annan vasurilla vielä merkkiä. En sitä Kansainvälistä.
tounge.gif
Itse kuitenkin tiedän ja luulempa moisen perseessä ajavan autokuskinkin tietävän, että mun mopolle mikään Suomen teillä ajava vakioauto ei pärjäisi kuitenkaan, jos.....
biggrin.gif
 
Aika usein autoilijan (etenkin jos takaluukusta pilkistää jotain V6 tms. mystisiä kotilo-uskovaisten symboleja) provosoimiseen riittää, etenkin kaupunkiliikenteessä, ihan vaan se että sattuu ajamaan jonossa hänen perässään. Johan alkaa katuhornulassa kumi vinkumaan liikennevaloista "lähetettäessä". [Edellinen lainausmerkeissä lähinnä siksi että motolla tätä huikeaa voimien tunnossa ponnistelua voi seurata periaatteessa pintakaasulla kruisailemalla].

Ja miten moiseen reagoin? Jättämällä pari moottoripyörän mittaa väliä ja nauttimalla esityksestä tietenkin!
033102beer_1_prv.gif
 
Kun provosoidaan, niin ei pidä provosoitua.
biggrin.gif


Ihan kaikki hullut ja humalaiset kannattaa pitää edessä - ei niitä
kannata ohitella. Kun ne ajavat perässä, niin ajavat vielä päälle.
Joku "viisas" väittää nyt, että kannattaa kääntää kahvasta niin
paljon, että perässä ei ole ketään. Minä sanon, että ei kannata.
Pelkkä runsas muu liikenne estää jatkuvan karkuunajamisen.
Ylinopeutta voi ajaa joskus hirvittävän kauan jäämättä kiinni,
mutta pystyn kyllä lupaamaan, että ihan taatusti ei loputtomiin.
Hullut ja humalaiset on siis parempi pitää itsensä edessä, niin
pystyy tarkkailemaan niiden puuhia eikä itse ota mitään riskejä.
Tiukentuneiden toleranssikäytäntöjen myötä tuo rajoitus+10
antaa huomautuksia tai rikesakkoja. Jos rahaa ja harrastuneisuutta
piisaa niin siitä vaan - ei ole minulta pois.
smile_org.gif

Välillä kovasti ihmettelen kuinka tyhmiä ihmiset oikeasti ovat.
Rautatieaseman (Helsinki) ympärille on laitettu peltipoliisit. Lehtiin
laitettiin kissan kokoisilla kirjaimilla tietoa, että ajakaa nyt maltilla
tai lappuja tulee. Vähän väliä julkaistaan tilastoja kuinka jo monet
tuhannet (varmaan jo reilusti yli 10.000) on saanut siellä lapun.
Ja kaiken aikaa silti jää lisää ja lisää kiinni. Ihan sama minulle mitä
ihmiset rahoillaan tekevät. Jotenkin vain vaikuttaa typerälle ja
sitähän se onkin.
Vaan hällä väliä - elämä jatkuupi ..  
tounge.gif
 
Kyllä itse käytän samaa keinoa kuin snagarijonossakin, eli lähden kiitämään. Noita provosoitujia voi verrata humalaisiin.

Joka siististä ohituksesta provosoituu, ei useinkaan ymmärrä järkipuhetta saati omaa liikennesilmää. Saisi olla tien sivussa aina soittelemassa eikä matka edistyisi ollenkaan jos kaikkia alkaisi kouluttamaan. Tässähän oli kysymys mitä teet, kun kakki on jo housussa, eli on menty astumaan jonkun herkkähipiän varpaille ohittamalla hänet.

Nostan silti hattua ketjun aloittajalle, itse en viitsisi alkaa numeroita kyselemään.

Sellainen keltapunainen pingismaila mustalla tekstillä pitäis olla katteiden välissä, jolloin voisi sohia perskärpäselle vähän turvaväliä..
tounge.gif
 
Ajelen joka aamu Turun motaria Tuomarilasta Nihtisiltaan, paitsi jos huomaan että motari seisoo, sillo Granin kautta. Motarilla tuntee itsensä välillä kovin pieneksi ihmiseksi, sellasia ajosuorituksia siellä on, oikeeta eloonjäämistaistelua. Takapyörässä kiinni millon rekkaa, bussia, kotiloa, ja ties mitä. Ja kun ei oikeen karkuukaan pääse, välillä vituttaa, mut kaipa siihen menoon on pikkuhiljaa tottunut, ei välttämättä hyvä sekään. Mut ohan siellä sellasii raivopäitä välillä et jumankekka. Mutta pakko vaan yrittää mennä
sport05.gif
Niin ja turvaväli, jos sen jättää niin satavarmaan siihen tunkee kotiloita yhessä jonossa, ja sataa. Ja jos sataa silloin jää khyl motari väliin, jaz reitti Granin kautta kutsuu. Tai kotilolla, mutta ei nyt vielä, ku ei oo luntakaan
biggrin.gif
 
Sellaiset kotona tossun alle liiskaantuneet, mutta aina ratin taakse päästyään itsestään kovasti liikoja luulevat pikku mitättömyydet on pahimpia euroopanomistajia ja raivopäitä tuolla tien päällä.

Ei kannata vajota samalle tasolle, piste. Joskus se vaatii helvetin pitkää pinnaa, että ei provosoidu. Pidän vaikka tupakkitauon, vaikka en edes polta, ja annan pikkumulkeron painua matkoihinsa.
Hyvää harjoitusta maltin kehittämiseenhän tuo kyllä monesti on...
biggrin.gif
 
Back
Ylös