• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä vauhti tekee

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ripee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ripee

New member
On kylläkin autoilla,mutta ei se nopeus tiedä millä pelillä mennään
wink.gif

http://www.automerkit.fi/uutiset....aa.html
 
On kylläkin autoilla,mutta ei se nopeus tiedä millä pelillä mennään
wink.gif

http://www.automerkit.fi/uutiset....aa.html
Aika klassinen veto taas: 65 mph "kaahaaminen" avaa helvetin portit, kun taas 60 mph on täysin vaaratonta.
Kaikki voivat tuosta vetää omat johtopäätöksensä
wink.gif

Matikkaa tuo vaan on,mutta kyllä se taajamassa pitäisi "hyvien"kuskienkin huomioida noi nopeuden kasvattamisen riskit
wink.gif

Niin ja kyllä puusilmäkin näkee aukeeko tuossa kyseisessä tapauksessa "helvetinportit" vai ei!
Ehkä itse olisin ennemmin tuossa 60mph kyydissä mukana.
 
On kylläkin autoilla,mutta ei se nopeus tiedä millä pelillä mennään
wink.gif

http://www.automerkit.fi/uutiset....aa.html
Aika klassinen veto taas: 65 mph "kaahaaminen" avaa helvetin portit, kun taas 60 mph on täysin vaaratonta.
Kaikki voivat tuosta vetää omat johtopäätöksensä
wink.gif

Matikkaa tuo vaan on,mutta kyllä se taajamassa pitäisi "hyvien"kuskienkin huomioida noi nopeuden kasvattamisen riskit
wink.gif
Yhtä järkevää on tehdä vertailu vaikka siten, että toinen auto on parkissa ja toinen ajaa 5 mph. Tai siten, että toinen ajaa 5 mph ja toinen 10 mph. Itse asiassa riskien, tai ainakin törmäyksen seurauksien kasvu on huomattavasti suurempaa tällä nopeusalueella.
 
Aussit käyttää km/h...ei mph... kun pienistä lukemista on kyse, niin tämäkin seikka kannattaa ottaa huomioon..
wink.gif
 
Kyseessähän ei ole törmäysnopeuksien ero vaan ero nopeuksissa, josta lähdetään jarruttamaan. Kun otetaan huomioon normaaleilla ihmisille esiintyvän reaktioajan, niin yllättäen ero törmäysnopeuksissa on suurempi kuin lähtönopeuksissa.

Ihan mielenkiintoinen oli joku jarrutusmatkavertailu, jossa alemmasta nopeudesta ehti pysäyttämään kokonaan ennen estettä ja toisessa hädin tuskin ehti hipastakaan jarrua ennen törmäystä esteeseen. Hyvä tätä pysäytyspuoltakin on pitää esillä.
062802moto_prv.gif
 
Joskus jopa metrin ero jarrutusmatkassa voi olla ratkaiseva - toisella selviää ehkä jopa osumatta, toisen yrittäessä painaa vielä sen lisämetrin verran pidemmälle, törmäten kohteeseen
lookaround_orig.gif
 
Nopeushan on siitä jännä että kun liike-energiaa lasketaan on sen vaikutus yhtälössä eksponentiaalinen, nopeuden nosto 80kmh:sta 100kmh:ssa kasvattaa liike-energiaa 56%...
tuossa videossa pienempi nopeusero aiheutti vain 17%:n eron liike-energiassa ja senkin vaikutus lopputulokseen oli aika iso.

Noh, onneksi nopeammin ajettaessa reaktiot ovat myös nopeammat vaimitenseoikeinoli
biggrin.gif
 
Jarrutettaessa kovemmasta vauhdista jarrutusmatka kasvaa: eipä ole tuollekaan turhaan myönnetty professori-statusta.
 
Ihan uskomatonta paskaa... Noin siis ihmisten sumuttamis mielessä...

Tuo on jo lähellä kunnianloukkausta ihmiskuntaa kohtaan...


bawling.gif
 
Jaa, se vauhtiko sittenkin tappaa ja vielä sitä herkemmin, mitä enemmän sitä on törmäyshetkellä jäljellä.
 
Mulle tää video todisti vaan sen, että autolla kannattaa törmätä siihen peräkärryn pyörien kohdalle, eikä takakulmaan. Sen kyllä tiesin jo entuudestaankin, niin kuin senkin että se kärryn kulma tulee tosta pilarista aika julmasti sisään.

Ihan en tiedä millanen johtopäätös nyt sitten pitäis tehdä. Pitäiskö ajaa keskemmällä tietä vaiko ihan vastaantulijoiden kaistalla? Entä jos se yhdistelmä tuleekin toisesta suunnasta? Tai jos se ei jarrutakkaan keskelle risteystä? Vaikeeksi menee...
withstupid.gif
 
Vauhti ei tapa vaan ajovirhe. Ei sitä jarrutusta ja väistöä turhaan autokoulussa harjotella, tossakaan videossa ei ois ollu mitään nähtävää jos tää toinen kuljettaja ois väistäny sitä rekkaa eikä ajanu suoraan päin.
 
Juu ei... eihän vuorikiipeilijöitäkään kuulemma pudotus tapa, vaan se äkkipysäys
wink.gif
 
esim motareilla joissa risteäviä teitä ei ole, niin suurempi merkitys on turvavälillä. nyt kun katsoo, niin peilijäisellä motarilla ihmiset ajaa sitä turvallista satasta, viis autoa , ja väleihin just mahtus auto jokaiseen, koska siitä on joku saanut sakon tai edes huomatuksen, mutta kun tyhjällä tiellä tuuppaa 3km ylinopeutta kameraan, niin voi jeesus taivaan portit auki,
 
Juu ei... eihän vuorikiipeilijöitäkään kuulemma pudotus tapa, vaan se äkkipysäys  
wink.gif
Joo. Kuitenkin vuorikiipeilijöillä ja moottoripyöräilijöillä tärkeintä on tunnistaa vaarat ja olla joutumatt noihin fataaleihin tilanteisiin. Siihen eli aktiiviseen turvallisuuteen kannattaa jokaisen panostaa. Ja sen jälkeen myös siihen paasiiviseen turvallisuuteen!
 
Noh, onneksi nopeammin ajettaessa reaktiot ovat myös nopeammat vaimitenseoikeinoli  
biggrin.gif
F1-kuskien reaktioajat kilpailussa ovat luokkaa 0.1-0.15s, joka on yli kymmenen kertaa nopeampi kuin tuolla liikenteessä. Siten pidän järkevänä olettaa, että reaktioajat nopeutuvat vauhdin kasvaessa, kun tietääkseni niiden ei tunneta harrastavan kavantti-hyppyä, vai mikäsenytoli...  
biggrin.gif


Kaksi viimeistä omaa läheltäpiti-tilannetta (motarilla 100km/h) on sattunut miniläppärillä tätä palstaa lukiessa, jolloin reaktioajat ovat olleet ehkä jotain 3-5 sekunnin luokkaa. Onneksi mitään ei kuitenkaan sattunut ja yritän surffata jatkossa vähemmän.
 
Back
Ylös