Tervehdys arvon tietäjät!
Nyt olisi hakusessa tietoa siitä miten moottori käyttäytyy vuoristossa. Itse huomasin viime kesänä alpeilla, että se käyttäytyy hyvin huonosti. Nyt olisi tarve tietää, jotta meneekö moottori ohuen ilman ja pienemmän ilmanpaineen johdosta rikkaalle vai laihalle? Ja onko tässä kenties eroa sen suhteen, jotta onko vehkeessä ruisku, joka yrittää säätää seosta itse, vai vain tyhmä kaasari?
Sitkeässä elää "tieto", että moottori menee vuoristossa laihalle, mutta maalaisjärjellä ajatellen tulee itselläni ensin mieleen rikkaalle meno. Jos tiettyä ilmamäärää kohti kaasarista tulee tietty määrä bensaa, niin luulisi, että kun ilman happipitoisuus pienenee, alkaa moottori käydä rikkaalla, koska bensaa edelleen tulee saman verran... vai onko vuoristoilma sittenkin happirikkaampaa, mutta pienempi ilmanpaine vaikeuttaa ihmisten hengittämistä ko. oloissa?
Nyt kaipaan siis tietoa. Rikkaalle vai laihalle?
T: Kohta Alpeille!!!
Nyt olisi hakusessa tietoa siitä miten moottori käyttäytyy vuoristossa. Itse huomasin viime kesänä alpeilla, että se käyttäytyy hyvin huonosti. Nyt olisi tarve tietää, jotta meneekö moottori ohuen ilman ja pienemmän ilmanpaineen johdosta rikkaalle vai laihalle? Ja onko tässä kenties eroa sen suhteen, jotta onko vehkeessä ruisku, joka yrittää säätää seosta itse, vai vain tyhmä kaasari?
Sitkeässä elää "tieto", että moottori menee vuoristossa laihalle, mutta maalaisjärjellä ajatellen tulee itselläni ensin mieleen rikkaalle meno. Jos tiettyä ilmamäärää kohti kaasarista tulee tietty määrä bensaa, niin luulisi, että kun ilman happipitoisuus pienenee, alkaa moottori käydä rikkaalla, koska bensaa edelleen tulee saman verran... vai onko vuoristoilma sittenkin happirikkaampaa, mutta pienempi ilmanpaine vaikeuttaa ihmisten hengittämistä ko. oloissa?
Nyt kaipaan siis tietoa. Rikkaalle vai laihalle?
T: Kohta Alpeille!!!