Miten käy seosten vuoristossa...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MadMan
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MadMan

New member
Tervehdys arvon tietäjät!

Nyt olisi hakusessa tietoa siitä miten moottori käyttäytyy vuoristossa. Itse huomasin viime kesänä alpeilla, että se käyttäytyy hyvin huonosti. Nyt olisi tarve tietää, jotta meneekö moottori ohuen ilman ja pienemmän ilmanpaineen johdosta rikkaalle vai laihalle? Ja onko tässä kenties eroa sen suhteen, jotta onko vehkeessä ruisku, joka yrittää säätää seosta itse, vai vain tyhmä kaasari?

Sitkeässä elää "tieto", että moottori menee vuoristossa laihalle, mutta maalaisjärjellä ajatellen tulee itselläni ensin mieleen rikkaalle meno. Jos tiettyä ilmamäärää kohti kaasarista tulee tietty määrä bensaa, niin luulisi, että kun ilman happipitoisuus pienenee, alkaa moottori käydä rikkaalla, koska bensaa edelleen tulee saman verran... vai onko vuoristoilma sittenkin happirikkaampaa, mutta pienempi ilmanpaine vaikeuttaa ihmisten hengittämistä ko. oloissa?

Nyt kaipaan siis tietoa. Rikkaalle vai laihalle?

T: Kohta Alpeille!!!
 
Paksulle menee kaasaripeli korkealla. Ja mitä kuumempi keli sitä enemmän. Jos menee niin pahasti että rykii ihan kunnolla serpamutkista kiihdyttäessä niin voi koittaa vähän hätäkorjata ruuvaamalla tyhjäkäyntiseosta hieman ohuemmalle. Ruiskupyörässähän jokaisella itseään kunnioittavalla alppimotoristilla on luonnollisesti voimakomentaja jonka nappuloista on kätevä tehdä pikakorjaus jos ja kun ruiskun oma lämpötila-/ilmanpainekompensaatio ei kuitenkaan toimi kunnolla.
 
Rikkaallehan sen on pakko mennä
confused_orig.gif

Ilman "ohenee", hapen määrä vähenee? Eikö vain?
withstupid.gif
 
Rikkaalle menee. Ei tarvi lähteä edes Alpeille asti toteamaan tuota, Suomen Lappikin riittää
wink.gif

Yllätyksenä voi ekakertalaiselle tulla se, että tämä vaikuttaa bensan kulutukseen kasvattavasti...
 
Itse ajoin silloisella pyörälläni kaikkein alhaisimman kulutusennätyksen juuri Alpeilla! Hämmästytti itseänikin. Alamäkeen ei tarvitse paljoa kaasutella.
 
Mulla ei ollu ihme kyllä mitään ongelmia kaasaripelillä alpeilla, vaikka oli jo valmiiks suht rikkaalla.. Kyseessä oli R1 jossa oli nää perinteiset tuunaukset, slipari, suutinsarja ja filsu...

Käytiin parhaimmillaan yli 2,5 kilsassa kuitenkin.
 
No niin, samaa mieltähän porukka on mun kanssa. Kai se täytyy sitten uskoa. Viime kesänä Alpeilla ei meinannu tohtori kulkea enää mihinkään, mutta se taitaa olla rikkaalla jo ennestään. täytyypä vähän laihentaa seosta valmiiksi ja ottaa säätövehkeet mukaan, niin pääsee nauttimaan alppiteistä niinkuin kuuluukin. Kiitokset kommenteista!
 
Back
Ylös