Miten käytät ajovaloja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Squirrel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miten käytät ajovaloja - Tilastoa tästä "taisteluaiheesta"

  • Pyrin käyttämään ajovaloja niinkuin laki määrää

    Ääniä: 1 33,3%
  • Ajan aina lyhyillä valoilla

    Ääniä: 2 66,7%
  • Ajan aina pitkillä valoilla

    Ääniä: 0 0,0%
  • Käytän pitkiä valoja jatkuvasti vain kirkkaalla säällä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kirkkaalla säällä en käytä valoja (keski-Eurooppa -meininki)

    Ääniä: 0 0,0%
  • En käytä ajovaloja ollenkaan

    Ääniä: 0 0,0%
  • Pyörässäni on vain lyhyet (ja käytän niitä)

    Ääniä: 0 0,0%
  • Pyörässäni ei ole ajovaloa

    Ääniä: 0 0,0%

  • Ääniä yhteensä
    3

Squirrel

New member
Turvallisuus-osioissa hillitön vääntö tästä asiasta ja nyt kiinnostaa tietää miten mielipiteet / käytännöt jakautuu tästä asiasta.

E: Voi hyvin olla, että asiasta on jo kysely, mutta en tumpelona ainakaan itse löytänyt.
 
Aika lailla sääntöjen mukaan mennään, ja kun enempi tulee ajeltua valoisien kelien aikoihin kesällä (yllätys yllätys) ja ilta-ajot taajamissa niin harvoinpa noita pitkiä tarvitseekaan.
 
Odotetaan kunnes otos suurenee
tounge.gif
 
Pääsääntöisesti lain mukaan, riippuu vähän tilanteesta. Tosin valot on kyllä niin tehottomat, että aika lailla sama olisi ajaa koko ajan pitkillä  
wink.gif
 
Kyllähän se vituttaa kun noita moottoripyöräilijöitä tulee pitkät päällä vastaan keskellä päivää. Vielä kun on laitettu jotkut jälkiasennusxenonit joissa ei edes voida puhua suuntauksesta niin on verkkokalvossa pitkän aikaa valkoinen piste.

Toivon hartaasti että jos jonkun moottoripyöräilijän on törmättävä hirveen tai kaaduttava niin ne ovat näitä jotka ajelevat keskellä päivää pitkät päällä.

kynttila.gif
 
Tästä puuttuu mielestäni (vanhaksi elämistä ajatellen) selkeästi paras vaihtoehto:

"Käytän pitkiä valoja usein hyvässä valaistuksessa maantiellä/maantienopeuksissa, mutta vain silloin, kun ajoneuvojen väliset etäisyydet ovat pitkiä, ja otan ne välittömästi pois päältä, jos on vähänkin syytä epäillä, että voisin niiden käytöllä häikäistä muita".

Jos vastaisin, että käytän pitkiä valoja jatkuvasti kirkkaalla säällä, tämä tarjoaisi jollekin fundamentalistille tilaisuuden väittää, että häikäisen silloin muita (sekä todennäköisesti myös oivallisen syyn lyödä minua päähän - ainakin jos siihen edellisessä threadissä esitettyihin asian ratkaisumalleihin on uskominen!)

Ihmeen hyvin täällä kyllä tunnutaan _tietävän_ se häikäisyasia, ottaen huomioon, kuinka monta muuttujaa asiaan vaikuttaa. Toki, jos ajelee tiheässä kaupunkiruuhkassa pitkät päällä, tai kiharaisella maalaistiellä, on ihan selvä että se voi häikäistä. En olekaan edes väittänyt tekeväni niin. Mutta tietynlainen ehdottomuus, muiden näkökantojen yli käveleminen, sekä väkivallalla uhkaileminenhan on toki toisaalta ihan hersyväkin elementti näissä keskusteluissa!

Saas nähdä, kuinka pahasti naamani on mustelmilla jälleen ensi kaudella, kun lähden taas tuonne ´pitkät päällä muita häikäisemään´....  
smile_org.gif
 
Täällä on muuten varmaan sama jengi selittämässä kuinka paljon keskellä päivää pitkät valot päällä ajaminen parantaa (ainakin omaa) liikenneturvallisuutta jotka sitten toisessa threadissa suu vaahdossa itkevät kuinka tappavan vaarallista on ajaa tyhjällä moottoritiellä 140km/h kun joku pikkulapsi voi juosta puskasta eteen.
 
Suomen puolella ajellaan lain mukaisesti,
Idempänä on välillä pakko pistää pitkät päälle että uskaltaa sekaan tunkea
062802moto_prv.gif
 
Rohkenen olla taas kerran hieman toista mieltä. Kotonahan on nimittäin tilastollisesti kaikista vaarallisinta!

Ja vaikka sitä on moni täällä epäillyt, niin melko mukiinmenevästi olen pärjäillyt noissa ajohommissa, vaikken mielestäni luulekaan liikoja itsestäni (ehkä juuri siksi?) Eikä ajaminen pelota, vaikka tiedän, että henkihän siinä voi mennä. Jopa ulkomaillakin on käyty ihan suht menestyksekkäästi ajamassa, Euroopassa ja pikkuisen jopa hieman sen ulkopuolella, ei tosin maapallon ympäri, mutta melko tarkasti puoleenväliin kuitenkin. Kenties se pallonkiertokin joskus vielä on ohjelmassa, viimeksi kun loppui vaan rahat ja aika kesken.

Ainakin sillä puoliskolla, missä olen käynyt, pitkien harkittu käyttö kirkkaassa päivänvalossa oli yleisesti ottaen erittäinkin hyvä idea, myös liikenne ja "säännöt" olivat toki hieman toisenlaiset kuin meillä - lievästi sanottuna! Mutta pystyn silti näkemään tämän menettelyn hyödyt jopa täällä kotimaassa.

Toki ei saa ketään häikäistä (tämä lause tosin pitäisi vissiin taivuttaa paljon paksummasta ratakiskosta, kun se ei joillekin uppoa, ei sitten yhtään mitenkään).

Matkailkaa, se avartaa näkökulmianne elämään myös täällä kotimaassa, kun näkee aivan omin silmin, miten on asiat meillä vs. muualla. Moottoripyörä on siihen touhuun loistava väline!
 
Pyrinpä käyttämään valoja lain sallimissa puitteissa. 50000km/vuosi kotilolla ajavana mulla on tiedossa miten vastaantulijan pitkät häikäisee vaikka olisi kirkas päivä. Syyllistyn kyllä itse tietyissä olosuhteissa,(aurinko paistaa matalalta suoraan takaa), käyttämään kaukovalovilkkua vastaantulevan auton huomion herättämiseksi. Voi tietty ärsyttää joitakin mutta ovatpahan ainakin huomanneet ja hereillä eivätkä kuitenkaan ole häikäistyneet.
062802moto_prv.gif
 
Lyhyet päällä päivällä ja tarpeen vaatiessa pitkiä ilta/yö aikaan
062802moto_prv.gif

Niin sanotusti lain mukaan
smile_org.gif
 
Pyrin käyttämään niinkuin laki määrää, mutta onko ne lailliset on toinen juttu.
Sitähän ei kyllä kyseltykään  
cool.gif
 
Kahtena edellisenä kesänä en ole muistaakseni kertaakaan käyttäny pitkiä valoja mopossa.

Tulee ajeltua suht aina valosaan aikaan ja tosiaan taajamassa ei pimeellä tee pitkillä mitn.

Et aika lakisääteisesti mennään...
 
Back
Ylös