• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Miten läppäri mukaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toimark
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

toimark

New member
Tällä hetkellä läppäri kulkee mukana perusrepussa. Ongelma on siinä, että ei tule harrastettua niitä "neiti-malleja", vaan koneella on kokoa ja painoa. Perustyömatkan vielä kulkee, mutta keikoilla alkaa painaa liikaakin. Toisaalta myöskään repun sadesuojaus ei ole paras mahdollinen. Voihan repun tietty laittaa verkolla kiinni takaistuimelle, mutta ei jaksais viritellä aina.

Joten: onko kukaan löytänyt esim. sissybar-laukkua, johon raahattavan sais mukaan
062802moto_prv.gif
?

Itsellä on kova perälaukku, johon tuo läppäri juuri ja juuri menee, mutta kokemuksen rintaäänellä EI KANNATA
omg.gif

Elikkäs tuossa on nyt tullut kuskattua varmaan 4-5 erilaista, eri valmistajan konetta ja jokaisesta on joku osa ottanut jossain välissä kyttyrää V2:n tärinästä
sad_orig.gif
Yleisimmin se on ollut kovalevy vaikka kone power off aina kuskattuna onkin ollut, mutta yhdestä meni DVD ja tästä viimesimmästä muistit => koko emo vaihtoon
eek.gif
No omaan lompuukiin noista ei tietty mikään ole kolahtanut kun firman koneita kaikki on ollut, mutta kyrsiihän se kun kowon mukana menee myös paljon sitä omaakin
bawling.gif

En sitten tiedä onko aina koneen korjauksen jälkeen koko p...a vaihtunut kokonaan toiseen ennen kuin vertailevaa tutkimusta repussa vs. perälaukussa kuljettamisesta olisin saanut, mutta aina niin kauan kun olen vai repussa jaksanut konetta kuskata, ei koskaan ole ollut mitään ongelmia. Vaan perälaukkuun kun tungen, on aina alta parin kk ilmaantunut jotain
confused_orig.gif

Itse kanssa olen tuon fläppärin ja mopon pitänyt erillään toisistaan. Mutta jos se nyt vättämättä pitää saasa mukaan niin ehkä kova takalaukku ja sinne joku pehmopatjan tyylinen pohjalle jolloin ei niin kovasti ottaisi tärinää.
nixweiss.gif

Itselläni tulee raahattua konetta repussa. Reppuun vielä varmuuden vuoksi muovipussi, jos vaikka alkaa satmaan, niin on läppäri suojassa vaikka reppu jossainvaiheessa alkaisi vuotamaan. Reppu kannattaa valita huolella, mieluusti sellainen jossa on se alavyö, jotta repun saa kunnolla istumaan selkään, ja toinen helpote on laittaa jotain vahviketta olkahihnoihin jotta reppu ei paina olkapäitä. Hyvää reppua voi pitää vaikka 24h selässä ilman että se häiritsee.

Itse hommasin Haglöfsin InCase 15 repun, jossa on oma "kassi" läppärille repun sisällä. Hjyvä ostos, oon tykänny
062802jumpie_prv.gif

Olen heittänyt kannettavan omassa kantolaukussaan takalaukkuun silloin harvoin kun on tarvinnut kuskata ja hyvin ovat läppärit sen kestäneet.

Sen verran olen tietysti katsonut aina, että laukku on siellä tukevasti eikä pääse hyppimään missään suunnassa pomppujen kohdalla.

Sama vika rahikaisella. Omassa laukussaan taka-boxissa. Kulkenut jo pari kesää n. 60 päivää ja ei mitään ongelmaa.
sport05.gif

Kovinpa ovat läppärit ollet kolleegoilla herkkinä...

Itsellä on (firman) IBM ThinkPadit reissanneet mukana LT:n takalaukussa pakattuna meikäläisen tavalliseen - kylläkin pehmustettuun - työsalkkuun.  Laukku painaa noin 10 kg, joten ei se tietysti ihan valtoimenaan jaksa siellä takalootassa pomppia. Koska mopoiluni on 90% työreissuja, on läppäri siis aina mukana ja hyvin on kestäneet jo 35000 km niin Riikan mukulakivet kuin Via Baltican remonttipätkät (tai niiden kiertotiet). Ei ole kertaakaan ollut pienintäkään ongelmaa läppärin kanssa ja kone on monesti ainoastaan ns. nukkumatilassa.
Edellinen ThinkPad ökähti siihen kun se ei oppinut lentämään kesämökin ullakon puurappusissa. Tai siis ei se toimimasta lakannut vajaan kolme metriä portaita alas kolistuaan (taaskin nukkumatilassa, ei totaalisesti sammutettuna!) vaan kuoret olivat sen verran palasina, että pakko oli puolentoista kuukauden päästä panna kone vaihtoon. Tämänkin ajan kolhittu kone kulki edelleen mopon takalaukussa ja kyllä sen kovalevy kieltämättä välillä piti vinkeää ääntä...

Siis sanoisin, että läppäreissäkin saattaa olla eroja, toiset sietää röykytystä paremmin kuin toiset...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Mulla on Boblbeen Megalopolis, siellä kulkee läppäri ja digikamerat yms. rikkoutuva kama turvallisesti ABS-muovisen kuoren alla. Reppu toimii samalla selkäpanssarina ja istuu selkään paremmin kuin mikään muu kokeilemani reppu. Remmien kanssa ei tarvitse räpeltää. Vain yksi yläremmi riittää ja silti reppu pysyy sivusuunnassa paikallaan myös mutkateillä eikä lähde lentoon moottoritiellä.

Kallishan tuo on, silti hintansa väärti. Kannattaa ainakin kokeilla. Varmuuden vuoksi myös istumalla oman fillarin päälle. Ainakin joissakin customeissa matkustajan jakkara voi törmätä repun alareunaan ja se vie pohjan koko idealta.

Suomessa noita voi sovitella Clobberilla. www.clobber.fi

Tällä hetkellä läppäri kulkee mukana perusrepussa. Ongelma on siinä, että ei tule harrastettua niitä "neiti-malleja", vaan koneella on kokoa ja painoa. Perustyömatkan vielä kulkee, mutta keikoilla alkaa painaa liikaakin.
Painaa liikaa? Mitäs ihmeen helvetinkonetta siellä selässä raahaat
biggrin.gif
? Jos on kunnon reppu niin kyllä semmonen 5 kiloa vielä pitäis mennä ihan huomaamatta pitkätkin matkat.

(Ite joskus pakannut rinkkaan teltan, makuupussin ym. leirivarusteet ja menoks. Ku ei tohon ninjaan noi takalaukut oikein sovi
wink.gif
Siinä kieltämättä oli jo vatsalihakset vähän kovilla...)

Mut siis ihan kunnon retkireppu, ja kone muovipussiin tai sadesuojaan on munkin ehdotus. Tai jos raha ei oo ongelma nii ehkä se Boblbee, saa samalla katu-uskottavuuden kohdilleen
baaa.gif

DELL X1 = 1.1 kg ja 20x30x2cm:D Mahtuu näppärästi bagsterin 8 litraseen tankkilaukkuun laturin, vara-akun, lompakon, kämmenmikron, minidisc-soittimen, aurinkolasikotelon ja varapaidan kanssa
smile_org.gif

Vuosia tuli kannettua repussa Acerin Ferraria, ei vaan oo mopoilijan koneita noi 4 kg painavat halot.

Siis sanoisin, että läppäreissäkin saattaa olla eroja, toiset sietää röykytystä paremmin kuin toiset...
Niinpä
confused_orig.gif

Mutta lisättäköön tuohon omaani vielä että läppäri on aina ollut työnantajan tarjoamassa Targus-repussa, omalla paikallaan, tarroihin köytettynä. Noissahan on ne pehmustetut sisäpussit ja tarrakiinnitykset juuri siksi ettei se ottaisi kipeetä ja pysyisi paikoillaan. Myös varsin vedenpitäviä tuntuvat nuo reput olevan
smile_org.gif
Mutta silti tuota omaa Givi E450 -kuljetustani 100% asfaltilla, Kehä I pitkin ei kestä Dell, ei ThinkPad, ei Compaq, eikä HP ja ainoaksi selitykseksi olen keksinyt juuri V2 tutinat jotka tulee noista kaikista pehmikkeistä huolimatta läpi
sad_orig.gif
Selässä ollessaan kuski ei ihan niin paljoa tutise ja säilyy konekin ehjempänä
biggrin.gif

Tiedä sitten joskos mopon vaihtaisi rivikoneeseen tai muutenkin johonkin ei-niin-tärisevään malliin
nixweiss.gif

Mutta silti tuota omaa Givi E450 -kuljetustani 100% asfaltilla, Kehä I pitkin ei kestä Dell, ei ThinkPad, ei Compaq, eikä HP ja ainoaksi selitykseksi olen keksinyt juuri V2 tutinat jotka tulee noista kaikista pehmikkeistä huolimatta läpi

Tiedä sitten joskos mopon vaihtaisi rivikoneeseen tai muutenkin johonkin ei-niin-tärisevään malliin
nixweiss.gif
No juu, se voipi olla sitten tuo moottorin aiheuttama tutina, joka sopivaan taajuisena ja varmaan paikoittaisia mukulakivikatujakin pitkäkestoisempana särkee tietsikan.
tounge.gif

Ei oo vielä metsurin tauti itseesi päässyt iskemään...?  
wink.gif

Ota vanhemmalle iälle ehdittyäsi koneeseen pari pyttyä lisää, niin rupee pysymään paikat ja välineet kunnossa  
033102beer_1_prv.gif

Kaikella ystävyydellä  
smile_org.gif

pozo

062802moto_prv.gif

Ota vanhemmalle iälle ehdittyäsi koneeseen pari pyttyä lisää, niin rupee pysymään paikat ja välineet kunnossa
033102beer_1_prv.gif
No kyllä tuo tärinä on välillä ruvennut itseäkin
veryangry.gif
kun tuppaa sormet puutumaan vähäkään pidemmällä matkalla, ohuilla hanskoilla. Jos kesähanskan sisään sujauttaa vaikkapa polkupyörähanskan, tulee tuota toppinkia kämmenpuolelle just sen verran väliin että jo jaksaa ihan hyvin
sport05.gif

Eli kyllä pitää tunnustaa että nuo 4-mukiset ovat alkaneet kiinnostaneet jo "silläkin silmällä", mutta kun pitäisi olla ei-custom, keppiveto (ei jaksa ketjujen kanssa puuhailla) eikä silti cc nykyistä juurikaan enempää (kalliimmat vak.maksut) niin aika pieniin valikoimat menee
confused_orig.gif

Tällä hetkellä läppäri kulkee mukana perusrepussa. Ongelma on siinä, että ei tule harrastettua niitä "neiti-malleja", vaan koneella on kokoa ja painoa. Perustyömatkan vielä kulkee, mutta keikoilla alkaa painaa liikaakin.
Painaa liikaa? Mitäs ihmeen helvetinkonetta siellä selässä raahaat
biggrin.gif
? Jos on kunnon reppu niin kyllä semmonen 5 kiloa vielä pitäis mennä ihan huomaamatta pitkätkin matkat.

(Ite joskus pakannut rinkkaan teltan, makuupussin ym. leirivarusteet ja menoks. Ku ei tohon ninjaan noi takalaukut oikein sovi
wink.gif
Siinä kieltämättä oli jo vatsalihakset vähän kovilla...)

Mut siis ihan kunnon retkireppu, ja kone muovipussiin tai sadesuojaan on munkin ehdotus. Tai jos raha ei oo ongelma nii ehkä se Boblbee, saa samalla katu-uskottavuuden kohdilleen
baaa.gif
Juu, kyllä se melkonen helvetinkone onkin... kone itsessään ei paina "kuin" vähän yli 4kg (mitä sanoinkaan niistä neitimalleista)
thumbs-up.gif
, mutta onhan siellä sit tietysti laturit, kamera yms. alaan kuuluva mukana...
biggrin.gif

Tietysti hieman helpotusta kuormitukseen saa hyvällä takanojalla ajoasennolla
062802moto_prv.gif
kun reppu ottaa tukee takapenkistä...

Tuota Boblbee'ta olen kyllä katsellut, mutta ei ehkä anna katu-uskottavuutta kustomilla....
nixweiss.gif

Repun toinen ongelma on sitten se, että joskus emäntä sattuu menemään samaan aikaan töihin... ja eihän kahdella kulkuneuvolla kannata mennä samaan suuntaan... Eikä sissybarin kanssa matkustaja oikein reppua pysty käyttään... Ja jos joku meinaa ehdottaa kotiloa........
kaboom.gif

Edit: niin, ja nimenomaan tuo koneen koko aiheutti alkuperäisen kymysyksen... en nimittäin ole löytänyt tarpeeksi suurella, yhtenäisellä tilalla varustettua laukkua etsinnöistä huolimatta...

Mulla on Heldin Denver sivulaukut ja niissä läppäri kulkee hyvin mukana. Kyllähän noita sissybar laukkuja on olemassa ja Allrightin kuvastosta löytyy ainakin yksi malli, johon läppäri voi si sopia.
Held. Tietysti näitä laukkuja löytyy muiltakin valmistajilta.

Edellinen läppäri sai vähän siipeensä, kun se oli kolarissa mukana toisessa sivulaukussa. Vanhat laukut repesivät kiinnikkeistään irti ja laukku lensi kymmenkunta metriä tielle. Dell toimi kyllä vielä tämän jälkeen, vaikka sen runko taipuikin vähän U -malliseksi. Dockarin liitin oli ainoa joka koneessa ei toiminut kolarin jälkeen.

Tuota Boblbee'ta olen kyllä katsellut, mutta ei ehkä anna katu-uskottavuutta kustomilla....
nixweiss.gif
Pura Boble osiksi, maalaa ja kiillota metalliosat vastaan tyyliä. Vielä parempi, kromauta koko kapsäkki:

http://www.customcoating.net/chrome/index.phtml

Mahdollisuudet kustomoida on aika rajattomat verrattuna kangaspussukoihin. Heti kun kuuppa on valmis niin alan työstää reppua.

Toisaalta mitä sitä läppäriä roudaamaan mukana, rakentaa kompuutterin suoraan reppuun:

http://www.thebestcasescenario.com/index.p....s&fid=8

Mulla on Heldin Denver sivulaukut ja niissä läppäri kulkee hyvin mukana. Kyllähän noita sissybar laukkuja on olemassa ja Allrightin kuvastosta löytyy ainakin yksi malli, johon läppäri voi si sopia.
Held. Tietysti näitä laukkuja löytyy muiltakin valmistajilta.
Jeps, itsellä on Heldin Rancherit sivulaukkuina, niihin ei mun kone mahdu. Mutta tuo ISO selkänojalaukku näyttäisi täyttävän vaatimukset, saattaa kone jopa mahtua pehmustetussa kassissa sinne, nippa nappa. Hintakin on onneksi vain 10% koneen hinnasta...

On tullut jotenkin sivuutettua tuo, johtunee siittä, että olen katsonut tuon ei-niin-kauniin tavararullan kuuluvan kiinteänä mukaan. Mutta sepä maksaakin extraa (onneksi)
tounge.gif

Taitaa olla tilauksen paikka, onhan noita lomarahoja vielä sen verran tallella... Vai mitenköhän tuon saisi firman maksettavaksi
idea3.gif

IXS:llä on myös kankaisia laukkuja. Siellä on ainakin Eich perälaukku, jossa on myös sadesuoja mukana. Eihän toi nahkaa ole mutta saattasi sopia läppärin kuskaamiseen.
Duell IXS

On siellä Myös Bagger ja Tramp sissybarlaukut.

Back