Mittaristoon erin väriset ledit, cbr 954

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samba2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

samba2

New member
Mittaristoon erin väriset ledit, cbr 954

Tere.

Tuli tilattua punaiset ledit mittaristoon. Mittarin sain purettua ja aloin irroittamaa vanhat ledit irti.
Tällöin huomasin, että uudet ledit ovat vähän erinlaiset kuin alkuperäiset.
Alkuperäiset ovat vasemmalla (PLCC4): Uudet ovat oikealla(PLCC2):
images
images


Yhden yritin juottaa kiinni, ekanakin tuo on penteleen haastavaa hommaa kyllä ja lopulta sainkin sen kiinni siihen.
Se ei kiutenkaan toiminut, kun laitoin mittarin kiinni pyörään ja laitoin virrat päälle.

Onko siis niin, että nuo uudet ledit eivät sovi minun mittaristoon ja tarvitsen uudet, vai enkö vain osaa :D ?
 
Kiroilin itsekin moneen kertaan kuin lähdin ledejä sinisiin vaihtamaan. Jättäisin kyllä tästedes tekemättä. Tiedän kyllä mistä löytyy sopivat. :D
 
Kiroilin itsekin moneen kertaan kuin lähdin ledejä sinisiin vaihtamaan. Jättäisin kyllä tästedes tekemättä. Tiedän kyllä mistä löytyy sopivat. :D

Eli rivien välistä voin lukea, että nämä uudet ledit eivät toimi tässä.
Eli eli, mistä uudet SOPIVAT ledit löytäisin :) ?

Ja kun on juotettu pari lediä jo irti niin samahan se on sitten vaihtaa kaikki :D

Niin ja tuo LCD irroitus ei ole vielä onnistunut, ja tarvis sekin ilmeisesti irroittaa, kun vähän liian ahtaat paikat.
Mites se LCD näyttö lähtee irti, kun ei ainakaan ole mitään juotettavaa siinä mikä pitäisi sen kiinni ?
 
Vaikkapa http://fi.farnell.com ja tuolta etsimään sopivaa... Tuosta kannasta veikkaisin että nuo on kaksivärisiä ledejä... Ja se LCD saattaa olla jopa juotettu paikalleen vaikka siltä ei näyttäisikään...
 
Joo, noi PLCC4 on kaksi värisiä ja toiset eli PLCC2 yksivärisiä.

Jos kovin väriä vaihtaa niin voi joutua vielä vastuksiakin mulvaamaan jotta palaa yhtä kirkkaana kun eri värit käyttää eri jännitteitä.

Riippuen ledistä myös jalka järjestys eroaa. Toisissa on yksi + ja kolme - tuloa ja toisissa 2 + ja 2 - .

ledit pitää myös pistää juuri oikein päin eli sen plussan pitää tulla siihen plussaan, muuten ei pala, eli se ei ole mikään hehkulamppu.

Ja jos finnillä on ledin speksit tiedossa niin kai ne voi ihan kertoakkin sitten eikä vaan v*ttuilla. :hanuria:
 
Joo, noi PLCC4 on kaksi värisiä ja toiset eli PLCC2 yksivärisiä.

Jos kovin väriä vaihtaa niin voi joutua vielä vastuksiakin mulvaamaan jotta palaa yhtä kirkkaana kun eri värit käyttää eri jännitteitä.

Riippuen ledistä myös jalka järjestys eroaa. Toisissa on yksi + ja kolme - tuloa ja toisissa 2 + ja 2 - .

ledit pitää myös pistää juuri oikein päin eli sen plussan pitää tulla siihen plussaan, muuten ei pala, eli se ei ole mikään hehkulamppu.

Ja jos finnillä on ledin speksit tiedossa niin kai ne voi ihan kertoakkin sitten eikä vaan v*ttuilla. :hanuria:

Tää on kyllä tämmöistä kun ei ihan tiedä näistä kaikkea, mutta mutta tässä pari kuvaa mistä näkee tilanteen:
http://imageshack.us/photo/my-images/600/12463873.jpg/
12463873.jpg
68817427.jpg
20157925.jpg


Elikkä kiekkamittari lähti suhkot helposti irti, kun siinä oli nuo piikit mitkä olivat piirilevyn läpi. Ne lähti juottamalla irti.
Tuo LCD näyttö vain ihmetyttää, kun LCD:n levyn kummassakin pitkässä sivussa menee jotkut kumiset soirot millä se on sitten kiinni tuossa piirilevyssä.
Eli onko tuota mahdollista saada irti mitenkään ?

Mutta tärkein kysymys, löysin tämmöisen sivun missä olis kolme eri vaihtoehtoa punaisille ledeille:
(Pystyykö nuitten ledien tiedoista "arpomaan" mikä kävisi tähän?)
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=75-304-48&toc=0&q=plcc4+punainen
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=75-311-84&toc=0&q=plcc4+punainen
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=75-104-80&toc=0&q=plcc4+punainen

Alkuperäinen ledi on n. 4X3X2mm kokoinen jos silläkin olisi jotain väliä:
ledi1.jpg
ledi3.jpg
 
No sä voit laittaa mittarin pyörään ja yleismittarilla katsoa mitä jännitettä se tarjoaa ja mihin nastoihin (+ / -). Siitä aika pitkälti sitten näkeekin mitä siihen voi laittaa ilman isompaa modausta. Koolla ei ole välia kunhan mahtuu koteloon, nastathan saa kiinni tavalla tai toisella, vaikka pienellä hypärillä. Katodi (-) on yleensä merkitty lediin viisteellä tai pisteellä jotta menee sitten oikein päin paikoilleen.

Jos laittaa ledin jonka kynnysjännite on alhaisempi kuin sun syöttö, se palaa kirkkaasti mutta kestää vähemmän, mitä isompi ero sitä radikaalimpi on kesto ja kirkkaus. Toisin päin taas palaa himmeästi ja kestää niin kauan ku pyöräkin. 3.1V versus 2.5V on iso ero joten ihan randomilla sä et oikein voi noista linkittämistäsi ledeistä valita.

Minkä väriset nuo orkkis ledit on?

Miksi tuo LCD pitää irroittaa? Nuo sen valaisevat ledit ainakin voi vaihtaa ilman irroitusta.
 
Viimeksi muokattu:
No sä voit laittaa mittarin pyörään ja yleismittarilla katsoa mitä jännitettä se tarjoaa ja mihin nastoihin (+ / -). Siitä aika pitkälti sitten näkeekin mitä siihen voi laittaa ilman isompaa modausta. Koolla ei ole välia kunhan mahtuu koteloon, nastathan saa kiinni tavalla tai toisella, vaikka pienellä hypärillä. Katodi (-) on yleensä merkitty lediin viisteellä tai pisteellä jotta menee sitten oikein päin paikoilleen.

Jos laittaa ledin jonka kynnysjännite on alhaisempi kuin sun syöttö, se palaa kirkkaasti mutta kestää vähemmän, mitä isompi ero sitä radikaalimpi on kesto ja kirkkaus. Toisin päin taas palaa himmeästi ja kestää niin kauan ku pyöräkin. 3.1V versus 2.5V on iso ero joten ihan randomilla sä et oikein voi noista linkittämistäsi ledeistä valita.

Minkä väriset nuo orkkis ledit on?

Miksi tuo LCD pitää irroittaa? Nuo sen valaisevat ledit ainakin voi vaihtaa ilman irroitusta.

Okay, pittääpi tännään hääräillä ja katella jos sais jännitteen mitattua, sais kerralla oikeat jotka myös kestäisi :D
Alkuperäiset ovat oranssit ja tarkoitus olisi vaihtaa punaisiin nuo ledit.

Ja tuon LCD:n ottaisin sen takia irti, koska sen reunojen kohdalla on yhteensä 4 kappaletta nuita ledejä. Ja kattelin, että saisi varmaan vaihdettua ilman irroitusta, mutta aina se olis helpompaa, jos tuo ei olisi tiellä.
Eli pittää kokkeilla jos sitten ilman tuon irroitusta sais nuo vaihdettua.

Kiitän vinkeistä ja tuumasta toimeen !
 
Ledien tyyppi: SMD-LED 3528

Kiinnostaako samalla asentaa mittariston sisään vaihdenäyttö?

954-vaihdenaytto.jpg



Vaihdenäytön osat. Karvat liitetään mittariston nastoihin. Kalibroini helppo tehdä.

vaihdevnaytto-piirilevy.jpg


Vaihdenäytön kytkentä:

954-vaihdenaytto-kytkenta.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Prkl, kun on näpsäkkään näköinen. Ei taida minun "insinööri" taidot ihan tuohon riittää.
Löytyy tuo Gipron vaihdenäyttö niin totta sillä pärjää :D

No minäpä tillailen ledit ja ilmottelen mites homma on edennyt sitten.
 
Rohkeesti vaan, jos kerran ledit vaihtuu, niin kyllä tuo vaihdenäyttökin sinne saadaan.:
Itse vaihdoin Gipron tähän!
 
Viimeksi muokattu:
Okay, pittääpi tännään hääräillä ja katella jos sais jännitteen mitattua, sais kerralla oikeat jotka myös kestäisi :D
Alkuperäiset ovat oranssit ja tarkoitus olisi vaihtaa punaisiin nuo ledit.

Ja tuon LCD:n ottaisin sen takia irti, koska sen reunojen kohdalla on yhteensä 4 kappaletta nuita ledejä. Ja kattelin, että saisi varmaan vaihdettua ilman irroitusta, mutta aina se olis helpompaa, jos tuo ei olisi tiellä.
Eli pittää kokkeilla jos sitten ilman tuon irroitusta sais nuo vaihdettua.

Kiitän vinkeistä ja tuumasta toimeen !

Pahasti näyttäis että tuo LCD ei kyllä kolvilla irtoa... Irti sen kyllä saa mutta uutta ei sitten kotikonstein paikalleen saakkaan... Ja jos sen kotikonstein irrottaa niin millään keinoin ei uutta sitten saa tilalle...
 
Rohkeesti vaan, jos kerran ledit vaihtuu, niin kyllä tuo vaihdenäyttökin sinne saadaan.:
Itse vaihdoin Gipron tähän!

Hmmm, tuleeko kyseinen vaihdenäyttö ihan tuommoisena pakettina, jossa on kaikki piirilevyt ja muut tarvittavat kiinni ?
Vai pitääkös ite koota ihan atomeista lähtien :D ?

Pahasti näyttäis että tuo LCD ei kyllä kolvilla irtoa... Irti sen kyllä saa mutta uutta ei sitten kotikonstein paikalleen saakkaan... Ja jos sen kotikonstein irrottaa niin millään keinoin ei uutta sitten saa tilalle...

Tämä selvä, ei tarvi kuluttaa tähänkään energiaa.
Mutta mielenkiinnosta kysyisin, millä tuo on sitten kiinni ja lähtiskö tuo ihan repimällä irti ?
 
Valmis paketti piirilevyineen. Näytölle paikka ja johtojen juottaminen. Ledien vaihto huomattavasti haastavampi homma. Koko homman, ledien vaihto jne. voi myös teettää muutamalla kympillä.

Tosin homman tein 1000een rrään ite.
 
Valmis paketti piirilevyineen. Näytölle paikka ja johtojen juottaminen. Ledien vaihto huomattavasti haastavampi homma. Koko homman, ledien vaihto jne. voi myös teettää muutamalla kympillä.

Tosin homman tein 1000een rrään ite.

Mahtaisiko tuollaista samanlaista vaihdenäyttöpakettia olla saatavana -98 VFR:ään?
 
Valmis paketti piirilevyineen. Näytölle paikka ja johtojen juottaminen. Ledien vaihto huomattavasti haastavampi homma. Koko homman, ledien vaihto jne. voi myös teettää muutamalla kympillä.

Tosin homman tein 1000een rrään ite.

Mitäs tuo vaihdenäyttösatsi kustantaisi 1000rr:aan sinisenä?
 
Valmis paketti piirilevyineen. Näytölle paikka ja johtojen juottaminen. Ledien vaihto huomattavasti haastavampi homma. Koko homman, ledien vaihto jne. voi myös teettää muutamalla kympillä.

Tosin homman tein 1000een rrään ite.

Juuh, kerro vaan mistäs nuita saa tilattua, kuulostaa kyllä melko simppeliltä !
 
fck.. tupla mutta kun ei voi poistaa niin kommentoidaan nyt tähän:

Taitaa olla Acumenin vaihdenäyttö joka on tungettu tuonne sisään.
 
Back
Ylös