MM kulta Suomeen sivuvaunuluokassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Havis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Havis

New member
Pekka teki sen mitä odotettiinkin. 2010 MM kulta sivuvaunuluokassa on takaisin Suomessa vuoden tauon jälkeen.

Paljon onnea!!!
062802jumpie_prv.gif
bowdown.gif


http://www.mpmaailma.fi/index.php?news=2&news_id=3499

Pekka Päivärinta ja hänen sveitsiläinen matkustajansa Adolf Hänni ovat voittaneet ratamoottoripyörien sivuvaunuluokan maailmanmestaruuden 2010.
Mestaruus varmistui lauantaina Ranskan Magny Coursissa ajetussa kauden viimeisessä MM-osakilpailussa, jossa Päivärinta ja Hänni olivat neljänsiä. Mestaruuteen olisi riittänyt jopa 11. sija.

39-vuotiaalle Päivärinnalle maailmanmestaruus oli toinen, Ensimmäiseen mestaruuteen hän ajoi Timo Karttialan kanssa 2008.

Pitkän uran sivuvaunumatkustajana tehneelle 55-vuotiaalle Hännille mestaruus oli ensimmäinen. Päivärinnan menestystä täydentävät kaksi MM-hopeaa vuosilta 2006 ja 2009.

Magny Coursin kilpailu oli rikkinäinen. Toisella kierroksella kaksi
ajoparia kolaroi ja kilpailu keskeytettiin. Päivärinta ja Hänni olivat
tuossa vaiheessa viidensiä.

Toista lähtöä ehdittiin ajaa kolme kierrosta, kun tapahtui ulosajo ja
taas kilpailu keskeytettiin punaisella lipulla. Päivärinnan ja Hännin
sijoitus oli taas viides.

Kolmatta lähtöä ajettiin viisi kierrosta. Lähdön voittivat MM-hopean
saavuttaneet britit Tim Reeves ja Gregory Cluze. Sveitsin Marcus Schlosser ja Thomas Hofer olivat ruutulipulla toisia ja MM-pronssille kivunneet viime vuoden maailmanmestarit Ben ja Tom Birchall kolmansia. Päivärinta ja Hänni
hävisivät näille niukasti.

Vuodesta 2005 MM-ratoja kiertänyt Pekka Päivärinta oli onnellinen
mestaruudesta.

Kausi on pitänyt sisällään niin onnistumisia kuin
pettymyksiäkin


 
Onneksi olkoon ihan perkeleesti!!!!
 
062802jumpie_prv.gif
bowdown.gif
062802jumpie_prv.gif
bowdown.gif

Äijä repii selkä ruvella itse keräten budjetin kasaan, ja tekee vielä tulosta!!!! Perkeleen hieno mies... Adolffia unohtamatta, vaikka se onkin vaan matkustaja.  
wink.gif
 
Kuinkahan moni muu tupla maailmanmestari saa pääansionsa rakennusalalla ammattimiehenä
confused_orig.gif
Mies ansaitsisi kyllä ehdottomasti jonkinlaisen stipendin tms. (vrt. vaikka Hemohes-Kuituseen, epolla onneen ja tukirahoilla reenaamaan...kyllä on vittu urheilijoissa EROA!!!)
 
Hieno suoritus!!!! kerrassaan mainiota!!!!
Sivuvaunut lähellä sydäntä ja tällainen suuri menestys todella hienoa!  
062802jumpie_prv.gif
 
Ihan presidenttitasollakin arvostettiin tätä saavutusta, kun linnanjuhliin tuli kutsu itsenäisyyspäivänä
thumbs-up.gif
 
Kuinkahan moni muu tupla maailmanmestari saa pääansionsa rakennusalalla ammattimiehenä
confused_orig.gif
Mies ansaitsisi kyllä ehdottomasti jonkinlaisen stipendin tms. (vrt. vaikka Hemohes-Kuituseen, epolla onneen ja tukirahoilla reenaamaan...kyllä on vittu urheilijoissa EROA!!!)
Noo, on niissä lajeissakin. Jossain puulaakijääkiekkoseurassa pystyy kituutellen elämään ilman työssäkäyntiä, mutta mahtaako olympiahopeaa curlingissa saavuttaneet treenailla tukirahojen turvin tai mikä mahtaa olla ampumalajien maailmanmestareiden taloustilanne.

No, saunomisen MM-kisoissa pärjänneille tulee sentään rakkoja muuallekin kuin käsiin...

Eiköhän tuossa päde se raaka matematiikka, että se mikä suurta yleisöä kiinnostaa, siinä on kovin taso ja kovin palkka. Hankala sitä on tasapäistämään lähteä.

Sen enempää muiden lajeja ja luokkia arvostelematta herää kysymys luokan vaativuudesta jossa 50 -vuotias kaveri voi voittaa MM-kultaa. Äkkiseltään ei tule montaa lajia mieleen, ellei shakkia urheiluksi lasketa. Olisin aika huuli ymmyrkäisenä jos +50v jantteri ajaisi F1:ssä tai MM super bikessä voittoon.

Hieno suoritus kuitenkin ja hienoa että kutsuttiin Linnanjuhlille. Jälkimmäisen arvostusta himmentää kuitenkin väkivaltaisen rasistin päästäminen juhliin.

Jukka
 
Sen enempää muiden lajeja ja luokkia arvostelematta herää kysymys luokan vaativuudesta jossa 50 -vuotias kaveri voi voittaa MM-kultaa. Äkkiseltään ei tule montaa lajia mieleen, ellei shakkia urheiluksi lasketa. Olisin aika huuli ymmyrkäisenä jos +50v jantteri ajaisi F1:ssä tai MM super bikessä voittoon.
Ei se ikä mikään este taida moottoriurheilussakaan olla. Hyvänänä esimerkkinä Pertti Kuismanen, joka ajaa FIA GT1 Maailmanmestaruussarjaa 67-vuotiaana. Mika Salo ajaa samaa luokkaa ja nopeus taitaa olla aika lailla samaa Kuismasen kansssa
smile_org.gif


http://www.kuismanencompetition.com/
 
Ei se ikä mikään este taida moottoriurheilussakaan olla. Hyvänänä esimerkkinä Pertti Kuismanen, joka ajaa FIA GT1 Maailmanmestaruussarjaa 67-vuotiaana. Mika Salo ajaa samaa luokkaa ja nopeus taitaa olla aika lailla samaa Kuismasen kansssa
smile_org.gif


http://www.kuismanencompetition.com/
Haluan kuitenkin vielä nähdä sen päivän kun edes 50 -vuotias ajaa voitosta voittoon MotoGP -luokassa tai F1:ssä.

Itselläni ei ole kuin muutaman päivän kokemus mikroautoista ja muutaman päivän kokemus koppiautoilla kilpailemisesta, moottoripyöristä vähän enemmän, mutta tältäkin pohjalta uskaltaisin väittää koppiautoilla ajamisen olevan pikkaisen eri vaativuusasteella fysiikan puolelta kuin vaikkapa siipivehkeillä tai RR-pyörillä. Kokemusta ei ole myöskään Päijänteeltä, mutta jos pääluokan vai mikä lieneekään, voittaisi 67 -vuotias ukko, niin olisin kyllä huuli lerpallani. Alle 40 -vuotiaanakin alkaa olemaan kohtuullisia haasteita palautua vammoista sekä treenaamisesta, joten aika ihmemies kyllä on sellainen joka melkein seitsemänkymppisenä takoisi tasapäisesti nuorempiensa seassa.

Suomalaisista RR-kuljettajista, jotka ovat joskus ihan oikeastikin menestyneet ja ajaneet silti yllämainitun ikäisinä, tiedän vain Aimo Heinosen (taisi ajella GP250 -luokassa viimeksi) ja Teuvo Länsivuoren. Hyviä kuskeja nykymittapuunkin mukaan, mutta aika kaukana kansallisesta kärjestä, MM-kärjestä puhumattakaan.

Kyllä RR vaatii ihan toisenlaista kuntoa ja fysiikkaa kuin penkkiin liimattuna ratin kääntely. Uskoisin näin vaikken MM-tason kilpa-autolla olekaan ajanut. Voin käydä ajamassa jos joku siihen tarjoaa mahdollisuuden. Ja ei, ei tarvitse olla edes kansallisen tason F1 MM-koppiauto eikä peileihin tarvitse laittaa 40 kg painoja roikkumaan. Pidon rajoja en tunne, mutta en usko sen muodostuvan esteeksi, spinnaillaan kun spinnaillaan.

Purkkiorjaksi en kuitenkaan lähtisi. En usko sen vaativan aivan samanlaista fysiikkaa MM-tasolla kuin soolopyörän ajaminen, mutta aika hullu saa olla. Kokeilen ennemmin kenttäratsastusta tai karaokea. Propsit siis luonteesta. Nimim. lennellyttä purkkiorjaa väistellyt toimitsija.

Jukka
 
Aika vahvaa mielipidettä, sanoisin...

Itse tunne Pekan suht hyvin sekä muutaman muun RR sivarilla ajavan. Kovia kavereita kaikki ja pitää nostaa hattua jokaiselle.

Jukka, pitäisikös meidän järkätä sulle koeajo, niin pääset kokemukseen perustuen kertomaan kuinka kovasta lajista on oikeasti kyse?

Asiaahan voisi hiukan leikkimielisesti höystää pienen haasteen muodossa, esimerkiksi siten että ensin ajat kaksipyöräisellä radan ympäri ja yrität päästä sivuvaunulla sanotaanko vaikka 20s sisään.

Tuo Pekan saavuttama MM kulta on _TODELLA_ kova saavutus varsinkin kun tietää taustoja.
 
Aika vahvaa mielipidettä, sanoisin...

Itse tunne Pekan suht hyvin sekä muutaman muun RR sivarilla ajavan. Kovia kavereita kaikki ja pitää nostaa hattua jokaiselle.

Jukka, pitäisikös meidän järkätä sulle koeajo, niin pääset kokemukseen perustuen kertomaan kuinka kovasta lajista on oikeasti kyse?

Asiaahan voisi hiukan leikkimielisesti höystää pienen haasteen muodossa, esimerkiksi siten että ensin ajat kaksipyöräisellä radan ympäri ja yrität päästä sivuvaunulla sanotaanko vaikka 20s sisään.

Tuo Pekan saavuttama MM kulta on _TODELLA_ kova saavutus varsinkin kun tietää taustoja.
Saavutus on hieno, mutta edelleenkään en jaksa uskoa, että MM-titteli napsahtaa soolopyörällä ratamoottoripyöräilyä ajavalle kaverille jolla ikää on +50 vuotta tai joka harrastaa lajia päivätyönsä ohessa.

En myöskään jaksa uskoa, että jääkiekossa olympiahopeaa tulee voittamaan päivätöissä käyvä äijäporukka, mutta curlingissa sellaistakin on tapahtunut ja porukkaan kuuluneen kanssa muutamia kertoja tässä lähiaikoinakin olutta on juotu.

Mikäli joku kanssakaljoittelijoistani, säännöllisessä päivätyössä oleva mieshenkilö käy hakemassa edes olympiapronssia seuraavista talviolympialaista jääkiekosta tai vaikkapa maastohiihdosta ja isäni ikäinen kaveri tai pitkää päivää töissä puurtava itseäni vanhempi heppu käy soolopyörällä ratapuolelta hakemassa MM-kultaa, niin olen valmis perumaan puheeni, myös kirjoitukseni.

Sivuvaunuilla hitaimman parin kierrosajat ovat näissä meidän kisoissa olleet luokkaa hitaimman jokkiskuskin luokkaa ja nopeimman ollut parhaimmillaan alle soolopyörien rataennätyksen, joten aika suuri on kyllä tasoero ja herää monta kysymystä.

Olen tietenkin valmis kokeiluun. Tiedän jo kohtuullisen hyvin mikä on tasoni soolopyörällä, joten vertailuaikaa ei tarvitse pohjalle vetää. Keväällä tulen pääsemään soolopyörällä ensimmäisellä treenikerralla Alastarolla sinne 1:35 pintaan ja Kemoralla 1:21-1:23 väliin, keskikesällä ruosteen kadottua vajaat 10 sek noista ajoista pois, joten jos joku kaluston ja osaavan purkkiorjan (purkkiorjaksi en ryhdy, se on ihan selvä, kanttia ei ole kuljetettavaksi sen enempää purkissa kuin soolopyörässäkään) hommaa, niin eiköhän kokeilla. Ensikertalaiselle Alastarolla tavoite 1:55 ja Kemora ja Botniaring sellainen 1:41-1:43. Jos hitaammin menen (oletetaan, että kalusto nyt sellainen kilpailukykyinen jolla edes siellä puolivälin paikkeilla Suomen kisoissa), niin tarjoan oluen jollekin, siiderin ehkä jollekin toiselle.

Itse olen siis toistaiseksi kaikista sympatioistani huolimatta sitä mieltä, että sivuvaunujen MM-kulta ei ole verrattavissa MotoGP-luokassa tai MM super bikessa ajettuun kultaan eikä kuorma-autojen MM-titteli samalla viivalla F1- tai rallikullan kanssa.

Ilmoituksia vaan tulemaan kun on tietoa milloin vehjettä voi päästä kokeilemaan. Mieluiten meidän ratapäivien/kisojen yhteydessä. Tarvittaessa voin vaikka kisaan osallistua jos siltä näyttää, on sitä autollakin ajettu kisaa ja montaa tyhmempääkin juttua kokeiltu. Ja ei, tässäkään ei tarvitse olla kansallista GP-tallia eikä vastustajilla painoja nilkoissa eikä saapumiseeni vaikuta se, onko lossirannassa jäitä.

Jukka
 
Itse olen siis toistaiseksi kaikista sympatioistani huolimatta sitä mieltä, että sivuvaunujen MM-kulta ei ole verrattavissa MotoGP-luokassa tai MM super bikessa ajettuun kultaan eikä kuorma-autojen MM-titteli samalla viivalla F1- tai rallikullan kanssa.

Ilmoituksia vaan tulemaan kun on tietoa milloin vehjettä voi päästä kokeilemaan. Mieluiten meidän ratapäivien/kisojen yhteydessä. Tarvittaessa voin vaikka kisaan osallistua jos siltä näyttää, on sitä autollakin ajettu kisaa ja montaa tyhmempääkin juttua kokeiltu. Ja ei, tässäkään ei tarvitse olla kansallista GP-tallia eikä vastustajilla painoja nilkoissa eikä saapumiseeni vaikuta se, onko lossirannassa jäitä.

Jukka
Mielestäni lajeja ei pidä vertailla keskenään, kuten ei oikeuslaitoksen rangaistuksiakaan. Lajit keskenään on kumminkin sen verran erilaisia.

Mutta, joo katsotaan josko onnistuttaisiin saamaan pieni koeajo järkättyä. Mielessä on jo pyörä jolla tuon voisi yrittää järkätä ja voin sanoa että sillä pyörällä on oltu siellä nopeimmassa päässä, joten kalustosta ei ainakaan pitäisi jäädä kiinni. Sitä en takaa uskaltaako kyseisen kulkineen purkkiorja lähteä sinun kyytiin...

Hienon sivuvaunuista tekee se, että noilla voi harrastaa hiukan varttuneempikin henkilö ja kuten SM tasolta on nähty voi sitä harrastaa vailla alakroppa olisi halvaantunut.

Toinen mikä tekee lajin hienoksi on kuskin ja purkkiorjan yhteistyö. Karkeasti voidaan sanoa, että kuski määrää vauhdin ja purkkiorja suunnan ja jos heidän yhteistyö ei toimi saumattomasti löydetään kulkine hiekalta.

Sitäpaitsi onhan toi sivuvaunutouhu makeemman näköistä kun kaksipyöräiset
biggrin.gif


Kisalähtö voi olla vaikeampi järjestää tai no pyörä kyllä voisi löytyä mutta sitten ei enään puhuta ihan yhtä hyvästä laitteesta kuin mitä ajattelin kokeiluun.

Tässä on pitkä talvi aikaa sumplia josko koeajon saisi järjestettyä.
 
Mielestäni lajeja ei pidä vertailla keskenään, kuten ei oikeuslaitoksen rangaistuksiakaan. Lajit keskenään on kumminkin sen verran erilaisia.

Mutta, joo katsotaan josko onnistuttaisiin saamaan pieni koeajo järkättyä. Mielessä on jo pyörä jolla tuon voisi yrittää järkätä ja voin sanoa että sillä pyörällä on oltu siellä nopeimmassa päässä, joten kalustosta ei ainakaan pitäisi jäädä kiinni. Sitä en takaa uskaltaako kyseisen kulkineen purkkiorja lähteä sinun kyytiin...

Hienon sivuvaunuista tekee se, että noilla voi harrastaa hiukan varttuneempikin henkilö ja kuten SM tasolta on nähty voi sitä harrastaa vailla alakroppa olisi halvaantunut.

Toinen mikä tekee lajin hienoksi on kuskin ja purkkiorjan yhteistyö. Karkeasti voidaan sanoa, että kuski määrää vauhdin ja purkkiorja suunnan ja jos heidän yhteistyö ei toimi saumattomasti löydetään kulkine hiekalta.

Sitäpaitsi onhan toi sivuvaunutouhu makeemman näköistä kun kaksipyöräiset
biggrin.gif


Kisalähtö voi olla vaikeampi järjestää tai no pyörä kyllä voisi löytyä mutta sitten ei enään puhuta ihan yhtä hyvästä laitteesta kuin mitä ajattelin kokeiluun.

Tässä on pitkä talvi aikaa sumplia josko koeajon saisi järjestettyä.
Kyllä lajeja voi vertailla keskenään ja moisista vertailuista on syntynyt uusia lajeja, kuten kamppailulajipuolella vapaaottelu ja pyöräpuolella supermoto, joten ei siitä suurta haittaa liene. Tiedä vaikka näidenkin keskustelujen tiimoilta syntyisi joku moottoriurheilun kymmenottelu jossa ajetaan veneestä kelkkaan. Ja rangaistusten määrää sitä vasta mitataan, niin ammattilaisten ja maallikoiden toimesta. Mikä onkaan yleisempi klisee kuin se, että raiskaaja (tai lapsiinsekaantuja) saa pienemmän tuomion kuin ylinopeutta vähän ajellut henkilö.

Mutta asiaan. Mukana kokeilussa ollaan ja tarvittaessa vaikkapa kisassakin. Joko lajissa on älyttömät tasoerot kuljettajien (ja purkkiorjien) kesken tai sitten laite-erot ovat hirvittävät. Ero nopeimman ja hitaimman välillä Suomessa näet on suurempi kuin superbiken suomen mestarin ja jokkiksen häntäpään kuskin ero. Elämäni ensimmäisessä koppiautokisassa jäin kolmanneksi viimeiseksi, joten totta ihmeessä kiinnostaisi kokeilla olisinko jollakin sivuvaunulla kuinka hidas. Toki siinä vaikuttaa tuon purkkiorjankin osuus kun taas soolopyörällä ja autolla tekijöinä on vain laite ja kuski, joten sinällään vertailu on vähän hankalampi.

Ilmoituksia vaan tulemaan. Sopiihan tuo vaikka viiihdeluontoiseksi näytösajoksi.

Jukka
 
Back
Ylös