• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Momenttiavaimista

Pärinä-Pappa

New member
Lainaus: Pulukka, Helmi. 20 2006,22:34
"Minun puolestani tuon Bilteman avaimen voi varustaa vaikka pilkkiongeksi jos sille ei muuta käyttöä keksi; perseeseenkin sitä voisi yrittää työnnellä jos semmoisesta tykkää."
tounge.gif

Huvittas toi edellinen purkaus muuten, mutta kun olen itse ostanut vasta saman vehkeen. Onko avain tosiaan ihan onneton? Itsellä on vielä pieni mahdollisuus saada avain vaihdettua johonkin muuhun roinaan. Mistä ja minkä merkkinen momenttiavain kannattas hankkia, jotta sillä nuo omat auto- ja moporempat vois hoitaa kohtuudella? Mitä semmoset maksaa? Onkohan näitä vehkeitä testailtu missään?

Ei se niltema-avain minusta vaikuta sen kummemmalta kuin muutkaan halvat avaimet. Kohtuullisen tasaisesti nuo näyttävät, mutta kalibrointi voi vähän heittää.
Jos on pääsy joskus parempaan avaimeen, niin kannattaa vähän vertailla eri alueilla lukemia.

Mulla on tuollaisesta viisarimomentista jäänyt aikoinaan sellainen kuva, että kyllä sillä kiristelee esim. auton sylinterikannen tms. isompaa momenttia vaativan kohteen.
Pienemmissä momenteissa kiristellään sitten melkein arpapelillä.

Onhan Biltemalla sitten se parempikin malli.
http://www.biltema.fi/osteri....3363207

Itse hankin tuollaisen viime keväänä ja se tuntuu kohtuuhyvältä.

Olisko muilla kokemusta tästä kalliimmasta mallista, onko ollut jotain häikkää?

Itse katsellut Wurthilla tjsp momenttiavainta, hinta pyörii noin 100€ hujakoilla.
Joskus koulussa kun noita momenttiavaimia testailtiin siis vuonna kilpi ja peits, niin olihan niissä halvan ja hyvän välillä hirveät erot, tosin moni hyvä avainkin oli usealla käyttäjällä turha, kun ei osattu edes oikein kiristää vain temmottiin nopeita ja lyhyitä liikkeitä.

Mulla on tuollaisesta viisarimomentista jäänyt aikoinaan sellainen kuva, että kyllä sillä kiristelee esim. auton sylinterikannen tms. isompaa momenttia vaativan kohteen.
Pienemmissä momenteissa kiristellään sitten melkein arpapelillä.

Onhan Biltemalla sitten se parempikin malli.
http://www.biltema.fi/osteri....3363207

Itse hankin tuollaisen viime keväänä ja se tuntuu kohtuuhyvältä.

Olisko muilla kokemusta tästä kalliimmasta mallista, onko ollut jotain häikkää?
Mulla on just toi "kalliimpi" versio. Uskallanko aukaista paketin ja sinetöidä omistukseni?
Kun nyt työkaluihin päästiin niin...
Tarttis saada uus hylsäsarja. Vanha on isän perua -70-luvulta
biggrin.gif
.
Pitäs olla milliset, tuumaset ja joku putkihylsy. Olen silmäillyt tällaista sarjaa vaikka se sisältääkin sellaisia avaimia, mm. lenkkiavaimet, joita minulla jo on. Hinta alkaa olla jo aivan maksimi. Muita vaihtoehtoja. Kokemuksia....

Jos ei ole näppituntumaa Biltemalaatuun niin voihan muutaman mutterin kiristämiseen hommata "kunnon" työkalunkin. Hinnat vaan on aivan eri planeetalta vs. Biltema. Onko sekään sitten edullista, on toinen juttu.

KAMASA

Mulla on sekä kallis että bilteman momenttiavain, molemmat näyttää vähäsen väärin. Että ei kai aina ihan hinnastakaan kiinni, aika tasaisia ne muuten on läpi skaalansa.

ainakin itelle ostin tuommosen ~50e momenttiavaimen, eikä siis mitään viisarimallia vaan sellane jossa on se pyöritettävä systeemi, ja ainaki meikäläisen hommissa passannu...

ps. jos kohtuu hintaista avainsarjaa kaipaa niin biltsun ~130e iso satsi on ihan omiaan, löytyy tuumat ja millit, kolme räikkää yms. kivaa, ja hyvin on kestäny, torxi-päilläki tullut taottua kuusiokoloja irti eivätkä miksikään oo menny...

ainakin itelle ostin tuommosen ~50e momenttiavaimen, eikä siis mitään viisarimallia vaan sellane jossa on se pyöritettävä systeemi, ja ainaki meikäläisen hommissa passannu...

ps. jos kohtuu hintaista avainsarjaa kaipaa niin biltsun ~130e iso satsi on ihan omiaan, löytyy tuumat ja millit, kolme räikkää yms. kivaa, ja hyvin on kestäny, torxi-päilläki tullut taottua kuusiokoloja irti eivätkä miksikään oo menny...
OK. Taidan sitte pitää sen moomentti-moomentti avvvaimen
idea3.gif
. Taidan käydä uudestaan katseleen sitä Billiksen hylzäsarjaa. Nyt on rauha sielulla ja voinen vetäytyä yöpuulle vaimon viereen
talktohand.gif
.

Tiedä momenttiavaimista, mutta jos haluaa hyvää keskihintaista hylsysarjaa, olen tullut siihen tulokseen että Ironside merkkiset työkalut ei ole tuottanut pettymystä.
Puoliammattikäytössä kestäneet vallan hyvin, mitä nyt nivel meni hylsysatsista kun pulttikoneella sitä kiusasin. Siihen sitä tuskin oli tarkoitettu,

hylsy satsi voi olla vähän halvempi mutta nuo yleisemmin
käytetyt kannattaa (6-8-10-12-13-17)hommata yksitellen
ja nimenomaan "voima" hylsy (siis ne mustaarautaa) kyllä
niille jokin nimikin (virallinen) on olemassa mutta kun tuo
muisti taas pätkii,ja nissähän on (toivottavasti) 6-kulmaa
jo valmiina, noilla pärjää jo aika pitkälle eikä ole mahdoton
investointi,itsellä YLLYTYS YLLÄTYS bitleman "voimahylsyt"
ja hyvin ovat pelittäneet, ja nuo "pyöristykset" ja "lipsahdukset"
jääneet minimiin.

minulla on bilteman pienempi (muistaakseni 2-23 Nm) ja isompi (muistaakseni 30> Nm) avain.

ei ole ollut ongelmia. ihmettelen, miten ne nyt muka yhtäkkiä ovat muuttuneet "ihan paskoiksi".

pitää tietty muistaa asiallinen käyttö (vaiheittainen kiristys ja ote varren päästä) ja momentin vapautus käytön jälkeen. eikä kai sen tarvitse ihan nanopiirun tarkkuudella näyttääkään oikein, onhan korjaamomanuaalin kiristysmomenteissakin kautta linjan 10%, jopa 20% toleranssi...

on olemassa hyviä taiwan avaimia, näistä tunnetuimmat esimerkit ovat esim kamasa/biltema
on olemassa huonoja taiwan avaimia, eikä niitä päällisin puolin erota mikään esim bilikan avaimista.
taiwan avaimia voi valmistajalta tilata joko kalibrointitodistuksella, tai ilman. arvaatte varmasti mihin se vaikuttaa. kyllä... aivan oikein, hintaan.
avaimet ovat ns. jousikuormitteisia joten jousen pänniin jättäminen saa takuuvarmasti avaimen näyttämään ja toimimaan väärin. paras keino kotikonstein pitää avain toimintakunnossa on se ettei koskaan ikinä jätä avainta kuormitetuksi kuin vain ruuvin käännön ajaksi.

kaikkein hankalin, ja samalla olennaisin asia momenttiavaimissa on kuitenkin se että kotikonstein avaimen toiminnan tarkastaminen on lähes mahdotonta. ko toimeen tarvitaan momenttiavaimen tarkistuslaite joka joudutaan sekin kalibroimaan kerran vuodessa. mikäli ostaa momenttiavaimen, olisi kauhean hyvä jos voisi ainakin varmistua siitä että uusi avain näyttää oikein. mikäli avainta käyttää oikein (ei avaa koskaan mitään, ja päästää jousen vapaaksi) toimii edullinen avain siinä missä arvokaskin.

jos avain taas ei ole lineaarinen, vaan virhe kasvaa, se kasvaa aina mitta-asteikon molemmista päistä ja nimenomaan pienten momenttien kiristelyssä ongelma lunastuu. paras olisi ottaa mahdollisimman pienellä mitta-asteikolla oleva avain pieniin momentteihin. esim biltema n5-25nm. Facom/bahco avaimet eivät ole hintansa puolesta järkevä vaihtoehto kotikäyttöön.

lentokoneteollisuus ja monet muutkin erityisvalvontakohteet käyttävät avaimensa kerran vuodessa kalibroinnin läpi, sillä ne eivät saa heittää kuin (toleranssista riippuen 1-4%).

Itse olin pitkään hankkimassa Bilteman isoa hylsysatsia. Siis sitä jossa on 10 vuoden takuu. Muutaman kerran pyörittelin tuota hylsysatsia käsissä ja mietin ostaako vai ei. Eräänä iltana sitten istuin isäukon tallissa ja katselin kädessäni olevaa Bahcon jakoavainta joka on peräisin 70-luvulta. Ja tuota jakaria on "väärinkäytetty" todella paljon. Välillä on ollut hillitön putki lisävartena ja välillä on käytetty lekaa apuna. Silti avain edelleen toimi ja oli käytössä.

Sen verran usein on tullut sorruttua halpaan työkaluun ja tosipaikan tullen sitten on esim. kiintoavaimesta murtunut leuat että nykyään tulee ostettua vain laatumerkkejä. Tokihan se kerran kirpaisee mutta kun pitää työkaluista huolen eikä kadota niitä säilyy ne sitten käytössä varmaan seuraavat 20 vuotta. Mutta kaikkein tärkeintä että et väännä sitä tärkeää mutteria mopossa pyöreäksi juuri sillä hetkellä kun olet lähdössä puoli vuotta suunnitellulle kuukauden pituiselle "elämäsi" prätkäreissulle ja edellisenä lauantai-iltana teet viimehetken asennuksia. Avain avautuu ja mutteri on paskana. Lautta lähtee aamulla kello 7:00 ja kaikki kaverit on jossain kesälomilla. Kaupat on kiinni.

Isäni laskumetodi on aika pätevä. Hän osti kerran yläjyrsimen ja laski että ikkunanpokien itse tekemisellä säästää laitteen hinnan hetkessä takaisin. Eli muutaman ikkunan tekemisen jälkeen laite on maksanut itsensä ja sen jälkeen kaikki laitteella tehtävä on ns. ilmaista. Jos lasket mitä maksaa esim. kaatumarautojen asennus liikkeessä ja päätät tehdä sen itse niin voit suoraan sijoittaa työn hinnan verran työkaluihin ja urakan jälkeen itsellä on työkalut vielä jäljellä seuraavaa hommaa varten. Joskus taas kannattaa miettiä onko järkevää ostaa hyvin satunnaiseen käyttöön 10 euron vai 80 euron kuumailmapuhallin. Jos taas tiedossa on maalinpoistourakka ovesta ja uudelleenmaalaus ja säästää kalliin termostaattiohjatun laitteen hinnan takaisin itse tekemällä teettämisen sijaan niin sehän kannattaa. Omalle työllehän ei lasketa hintaa ;)

Ostin siis Bahcon hylsysatsin.

Ite oon ainakin pärjänny Bilteman "kalliimmalla" versiolla. Hinta/laatu suhde on ainakin omasta mielestä ihan hyvä.

Olen edelleenkin sitä mieltä että köyhän ei ole varaa ostaa halpaa, kuten TTA totesi niin siinä loppu peleissä säästää rahaa ja ennenkaikkea niin hermoja. Ja me kaikki tiedetään mitä se maksaa.

Ite oon ainakin pärjänny Bilteman "kalliimmalla" versiolla. Hinta/laatu suhde on ainakin omasta mielestä ihan hyvä.
Sama. En sillä mitään kantta tai muita tarkkoja paikkoja kyllä alkaisi kiristää, mutta isommissa pulteissa (30Nm+) kyllä ajanut ihan hyvin asiansa.

Kyllä rannemomentillakin jo huomaa, jos jotain on pielessä kun aloittaa sieltä asteikon alapäästä kiristyshommat. Käsittääkseni suurin vika noissa Bilteman vehkeissä on ollut jumittuminen säilytyksessä eli ei naksu ollenkaan. Löysällä momentilla kun naksuttelee ennen tositoimia niin en ole mitään probleemaa huomannut.

kaikkein hankalin, ja samalla olennaisin asia momenttiavaimissa on kuitenkin se että kotikonstein avaimen toiminnan tarkastaminen on lähes mahdotonta. ko toimeen tarvitaan momenttiavaimen tarkistuslaite joka joudutaan sekin kalibroimaan kerran vuodessa.
Ei pidä paikkaansa. Avaimen toiminnan voi tarkistaa vaikkapa laitteella, jossa on kevyen varren (500 mm)päässä paino, joka jaetaan kahdella. Jos esim mutteri kiristyy tällaisen laitteen jälkeen avaimella vielä huomattavasti, on syytä huolestua.

Kokemukseni mukaan ero esim. Stahlvillen 200 euron avaimen ja Bilteman avaimen välillä ei ole käytännössä merkittävä.

Olenpa tässä minäkin katsellut sitä Bilteman avainta. Lukitusmekanismi hivenen askarrutti, mutta muuten tuote vaikutti laadukkaalta. Kertokaa siis, miksi olen väärässä…
lookaround_orig.gif

Back