• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Momenttiavain

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TinBa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TinBa

New member
Hei!

Ajattelin vihdoinkin hankkia momenttiavaimen (olen kuullut riittävästi kauhukertomuksia jenkojen rikkomisesta), mutta kun rahaa ei ole liikaa, niin en viitsisi kovin montaa momenttiavainta ostaa.

Mikä siis olisi sellainen avain, mikä olisi mahdollisimman käytännöllinen prätkää huoltaessa?

Yhdellä on vaikea pärjätä jos haluaa kaiken momenttiin kiristää.Kaksi pitäisi olla,pienempi n.5Nm-25Nm ja sitten isompi 15Nm-jopa yli 100Nm.Kannattaa tutkia myös että niillä voi kiristää momentit molemman kätisille kierteille.Laadukkaista ominaisuus löytyy luonnollisesti,rahalla saa.Monissa halvemmissa tätä ominaisuutta ei ole vaikka muuten olisivatkin erittäin hyviä ja tarkkoja.
Momenttiavain kuuluu ehdottomasti työkaluhankintoihin.

Jeps, momenttiavain on aika pakollinen jos itse puuhastelee mopon remontit.
Hyvää ja halpaa ei ole samassa tuotteessa.

Itsellä on Stahlwillen liukusäädöllä oleva, Stahlwillen kierrettävä ja Norbar kierrettävä. Kaikki on "ammattilais" vehkeitä. Liukusäätö on kätevä, eikä siinä tapahdu jousen kuoleentumista vaikka jäisi säätö päälle. Kierrettävissä jousi kuoleentuu ajanmittaan, jos pänni jää päälle. Norbarin myyjä kyllä väittää että heidän avaimessa ei tapahdu moista, mutta suhtaudun siihen hiukan skeptisesti. Parempi opetella alusta asti laittamaan säätö nollille käytön jälkeen.

Avaimet on luokkaa 4-20, 20-100, 100-200Nm, eli yhdellä ei oikein pärjää. Hyvä ominaisuus on esim stahlwillessä irroitettava räikkäpää, voi vaihtaa tilalle kiintoavainpään, jos hylsy ei sovi. Muistaakseni siinä käy myös parissa pienemmässä koossa esim 1/4", 3/8" ja 1/2" räikkäpäät samaan varteen.

Toivottavasti tästä jaarittelusta oli jotain apua.

Itse pähkäilin saman asian kanssa ja päädyin bahcon momenttiavaimeen. Alue on 10-100 Nm. Tuolla yhdellä olen pärjännyt tähän asti.
Hinta oli paikallisessa työkälu kaupassa 150 euroa.
Tuotenumero 7451-100.

Silläkin uhalla, että turpaan tulee, niin noin kymmenen viimeistä vuotta olen mopon osat momenttiin vetänyt Bilteman avaimilla.

Tiedän, että nuo eivät välttämättä ole parhaita, mutta tiedän myös että isommat virheet saa jo aikaan kiristystavalla - paremmillakin avaimilla.

Itse noudatan seuraavia sääntöjä.

- minulla on kolme eri alueille tehtyä momenttiavainta - eli pyrin aina käyttämään avainta, jonka alueelle momentti parhaiten osuu
- testaan aina avaimen laukaisun/naksahduksen ruuvipenkissä ennen käyttöä
- löysään avaimen jousen heti käytön jälkeen

Tällaisessa amatöörikäytössä ovat palvelleet paremmin kuin hyvin - kuten sanoin yli 10 vuotta. Uskon, että parempia avaimia varmasti on olemassa. Jos tekisin näitä hommia ammatikseni, niin varmaan jopa hankkisinkin moiset. Meikäläisen käytössä nuokin ovat toimineet mainiosti. Ei ole kierteet korkanneet, tai mutterit tielle pudonneet - siitähän loppujen lopuksi on kyse.

Silläkin uhalla, että turpaan tulee, niin noin kymmenen viimeistä vuotta olen mopon osat momenttiin vetänyt Bilteman avaimilla.

Tiedän, että nuo eivät välttämättä ole parhaita, mutta tiedän myös että isommat virheet saa jo aikaan kiristystavalla - paremmillakin avaimilla.

Itse noudatan seuraavia sääntöjä.

- minulla on kolme eri alueille tehtyä momenttiavainta - eli pyrin aina käyttämään avainta, jonka alueelle momentti parhaiten osuu
- testaan aina avaimen laukaisun/naksahduksen ruuvipenkissä ennen käyttöä
- löysään avaimen jousen heti käytön jälkeen

Tällaisessa amatöörikäytössä ovat palvelleet paremmin kuin hyvin - kuten sanoin yli 10 vuotta. Uskon, että parempia avaimia varmasti on olemassa. Jos tekisin näitä hommia ammatikseni, niin varmaan jopa hankkisinkin moiset. Meikäläisen käytössä nuokin ovat toimineet mainiosti. Ei ole kierteet korkanneet, tai mutterit tielle pudonneet - siitähän loppujen lopuksi on kyse.
Amen.

Itse pohtinut samaa asiaa ja lukenut "kaikki" täältä ja muualta aiheeseen liittyvät viestit ja jutellut asioista kavereiden kanssa. Lopputuloksena on sama kuin C-A-D jo totesi, on hyvä olla ainakin pari eri avainta. Itse aion ostaa Motonetista omat aivaimeni (Biltemasta ei enää saa kaikkia..muistaakseni vain 1/2" isolla momentilla olevia löytyy).

Tässä Motonetistä löytyvät...molemmat paketit kattaa suurimman osan MP:n momenteistä.

Vaihtoehto 1:
Momenttiavain 6-30Nm 1/4"PRO  76-5006 49.90
Momenttiavain 19-110Nm 3/8"PRO 76-5007 49.90
Momenttiavain 40-210Nm 1/2"PRO 76-5004 54.90
                                        yhteensä n. 150
tai sitten
Momenttiavain 6-30Nm 1/4"PRO  76-5006 49.90
Momenttiavain 20-200Nm Rahsol  76-5002 129.00
                                            yhteesä 180EUR.
Toi Rahsol käsittääkseni jo keskitason avain.

Olen lueskellut myös Saksan ja Englannin puolelta (ebay jne.) mutta viikon tutkailun jälkeen olen päätynyt jompaan kumpaan pakettiin.

Yksi hyvä pointti on myös se, että noi momenttiavaimen perkuleet ei aina meinaa millään mahtua niihin paikkoihin, missä joku pultti pitäs tiettyyn momenttiin kiristää. Itsellä tuli syksyllä eteen esim. Kawan ysin kohdalla se, että mun pienempikokoinen m.avain ei mahtunut milllään (kun kone paikoillaan) kohdilleen nokkaketjun kiristimen suhteen. Sillon oli pakko mennä vaan mutulla -> ennemmin vähän löysälle, kuin hampaat irvessä.

Jos ihan atomeiksi purkaa mopon hommia varten, niin vastaavaa ongelmaa ei tule kovin helposti. Ite tein syksyn/talven huollot kone rungossa kiinni ja tuommoisia ongelmia pukkasi. Myös venakopan kannen laitimmaiset pultit tuotti ongelmia.

Eli pointtina se, että se "pienen momentin" avain tulisi myös olla mahdollisimman pienikokoinen, että mahtuu vääntämään osia paikoilleen.

- P

itsellä on isompi IKH:n avain jossa 28-120?nm ja pienempi on GeeTee:n avain 6-30nm. Isomman hintaa en muista mutta pienempi ei ollu ku jotain 30-40eur luokkaa ja hyvin on asiansa ajanut. Taitaa tärkeintä olla se mielen rauha ja usko siitä että nyt ne on momentissa vaikka todellisuudessa vaivat heittää jonki verran. Ei se silti niin tarkka ole pyöräkään momentista että kannattaa ostaa 150eur avainta näin harraste käyttöön.

Olen kalibroinut jonnin verran noita momenttiavaimia, ja kyllä uusissakin avaimissa on jopa 5% heittoja

laadukkaimpia mielestäni on Facom, Snap-on, Norbar/Wurth

Britool, Toptul & Stahlwille on ehkä semmoisia, missä on ollut paljon viritystarvetta...

Tottakai vaikuttaa, et millaisessa käytössä on avaimet ollut ja onko avaimien momentti purettu käytön jälkeen.

Yhdellä on vaikea pärjätä jos haluaa kaiken momenttiin kiristää.Kaksi pitäisi olla,pienempi n.5Nm-25Nm ja sitten isompi 15Nm-jopa yli 100Nm.Kannattaa tutkia myös että niillä voi kiristää momentit molemman kätisille kierteille.Laadukkaista ominaisuus löytyy luonnollisesti,rahalla saa.Monissa halvemmissa tätä ominaisuutta ei ole vaikka muuten olisivatkin erittäin hyviä ja tarkkoja.
Momenttiavain kuuluu ehdottomasti työkaluhankintoihin.
Oppirahat maksaneena olen samaa mieltä. Ehdottomasti kahta eri kokoa. Itse en tee enää ilman momenttiavainta pyöräremppaa.

Ei se silti niin tarkka ole pyöräkään momentista että kannattaa ostaa 150eur avainta näin harraste käyttöön.
Pyörä harrastukseen laitetaan tuhansia euroa. Itse korjataan ja huolletaan pyörää ja sitten säästetään työkaluissa?

Kyllä se varmaan bilteman avaimillakin onnistuu, mutta pitkällä aika välillä itse ainakin ostan kunnon työkaluja ja pidän ne kunnossa niin niistä on hyötyä vielä pitkään.

Ja onko se 150 euroa nyt paljon? Paljonko maksaa yhden rikkoituneen kierteen korjaus ja se menetetty ajoaika siinä samalla.

Kukin taplaa tyylillään!

Tuolla 150 eurolla saat vasta yhden merkkimomenttiavaimen, joka on liian iso mahtuakseen joka paikkaan ja jossa momenttialuekin on kompromissi (kokemusta on). Kotikorjaajan tarpeisiin riittää varmasti halvemmatkin avaimet.
Rikkoutuneilla kierteillä pelottelijoista suurin osa tuskin on edes hajottanut kierteitä momenttiavaimella.
Ehdotan että hankit jostain, esim. louisilta pienen ja ison huokean momenttiavaimen. Louisin avain vaikuttaa hyvältä hintaansa nähden (olen kokeillut). Itse olen joutunut vetämään osan pulteista kuitenkin käsimomenttiin, kun ei tuo rahsolin 10-100nm avain (110e saksasta tilattuna) oikein ahtaampiin paikkoihin mahdu.
Kaikki kohteet eivät ole oikeastaan edes kovin tarkkoja momentista, jos osaa itse vähän arvioida. Kannattaa ennemmin panostaa niihin pienempiin 5-20nm momentteihin, niissä tulee helpommin rikottua jotain.

edit: ne kierteet ei rikkoudu jollain 5 tai 10% virheellä, vaan silloin kun vedetään ilman mitään hajua oikeasta momentista aivan liian tiukalle.

Biltemasta ostin kaksi kesää sitten ison momenttiavaimen. Mukana tuli kalibrointitodistus ja 10 vuoden takuu. Hintaa ehkä joku 70 (?) euroa, mutta yksi elämäni kannattavimmista ostoksista. Tänä keväänä pitä vielä ostaa pienempi, kun tuo "iso" on vähän turhan järeä pienten momenttien vääntämiseen.

tämmöisen siis. Ja hintaa 59 euroa tällä hetkellä.

Momenttiavain, kylläkin sellainen vanha "viisari"-mallinen keksintö löytyy työkaluarsenaalista. Harvoin tuota kyllä jaksaa ihan perusjuttuja tehdessä kaivaa esille. Se on sitten eri asia jos ruvetaan jotain koneremppaa tms. tekemään, niin sitten tarvitsisi jo hommata varmasti pari kunnollista, että saa sen koneen joskus kasaankin ja laulamaan.

Sellaista nyrkkisääntöä noiden momenttien kanssa, että pitää työkalut sopivan kokoisina työkohteeseen nähden. Esim. jos pyörässä on paljon kuusiokoloja, niin sitten vääntää sellaisilla "tavallisilla" kuusiokoloavaimilla paljain käsin ja pitää vielä järjen mukana siinä voimankäytössä.

Sama sitten kiintoavaimien ja hylsysarjojen kanssa, eli ei aina sitä isointa räikkää joka pikku 6 millistä pulttia kiristämään.

Tuolla 150 eurolla saat vasta yhden merkkimomenttiavaimen, joka on liian iso mahtuakseen joka paikkaan ja jossa momenttialuekin on kompromissi (kokemusta on). Kotikorjaajan tarpeisiin riittää varmasti halvemmatkin avaimet.
Rikkoutuneilla kierteillä pelottelijoista suurin osa tuskin on edes hajottanut kierteitä momenttiavaimella.
Ehdotan että hankit jostain, esim. louisilta pienen ja ison huokean momenttiavaimen. Louisin avain vaikuttaa hyvältä hintaansa nähden (olen kokeillut). Itse olen joutunut vetämään osan pulteista kuitenkin käsimomenttiin, kun ei tuo rahsolin 10-100nm avain (110e saksasta tilattuna) oikein ahtaampiin paikkoihin mahdu.
Kaikki kohteet eivät ole oikeastaan edes kovin tarkkoja momentista, jos osaa itse vähän arvioida. Kannattaa ennemmin panostaa niihin pienempiin 5-20nm momentteihin, niissä tulee helpommin rikottua jotain.

edit: ne kierteet ei rikkoudu jollain 5 tai 10% virheellä, vaan silloin kun vedetään ilman mitään hajua oikeasta momentista aivan liian tiukalle.
Tai sitten ne hajoitetaan sillä, että sitä kallista momenttiavainta ei osata käyttää. Vääntötapa aiheuttaa jo momenttiin ehkä isomman heiton kuin ero kalliin ja keskihintaisen avaimen välillä.

Oikeasti - ei se pelkkä momenttiavain autuaaksi tee. Tuota pitää osata myös käyttää varsinkin kun puhutaan tommosista alle 20 Nm:n momenteista. Pahimpia ovat nuo alle kympin momentilla kasatut.

Pyörä harrastukseen laitetaan tuhansia euroa. Itse korjataan ja huolletaan pyörää ja sitten säästetään työkaluissa?

Kyllä se varmaan bilteman avaimillakin onnistuu, mutta pitkällä aika välillä itse ainakin ostan kunnon työkaluja ja pidän ne kunnossa niin niistä on hyötyä vielä pitkään.

Ja onko se 150 euroa nyt paljon? Paljonko maksaa yhden rikkoituneen kierteen korjaus ja se menetetty ajoaika siinä samalla.

Kukin taplaa tyylillään!
Johan tuota kommenttia odottelinkin. Tää sama nousee esiin kaikessa MP-keskusteluissa. Puhutaan öljyistä, työkaluista, varusteista - aivan mistä hyvänsä. Vilpitön usko siihen, että vain kallein on kullalle kyllin hyvää ja raha ratkaisee.... Kun kerran mopo maksaa, niin kaiken muunkin pitää maksaa...

Kyllä se nyt on niin, että työkalujen hinta- ja laatuero tulee parhaiten esiin kovassa, jatkuvassa käytössä. Eli esim. korjaamolla. Jos tavan motoristi tarttee tuota momenttiavainta pari kertaa (tai minkä hyvänsä olennaisesti pienemmän määrän kaudessa, kuin korjaamo päivässä) niin ehkä se ei tartte olla aivan yhtä huippulaatuinen. Tietty - kuten itse totesit - jokainen taaplaa tyylillään ja pistää rahansa aivan mihin haluaa. Itse olen Bilhelveten avaimilla pärjännyt mainiosti ja (kop, kop) kertaakaan eivät ole kierteet korkanneet tai mutterit varisseet avaimen vuoksi.

Tottakai jos rahaa olis oikein kunnolla en miettis yhtään vaan ostasin niin uutta pyörää ettei tarvi edes tietää mikä on momentti avain. Mutta jokainen hankkii työkalut taloudellisen tilanteen ja tarpeen mukaan. En itsekkään käytä momentti avainta muussa kun moottorin kasaamisessa eikä siinä 10% heitto meinaa mitään. Kamasan avain maksoi paljon enemmän jos sen otti tarkistettuna, eli halvempi versio on niilläki liukuhihna tavaraa ja heitot voi olla ties mitä.

Back