Monipuolisempi varustevalikoima haussa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaff
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kaff

New member
Uusi pyörä tulossa ja edelliskausista opittuna aikaisempien ajokausien pituus olisi kasvanut huomattavasti, mikäli ajokamppeet olisivat vastanneet paremmin Suomen syys- ja kevätsäitä. Mulla on kolme moottoripyöräkautta takana, jotka olen ajellut 80-luvun projekti café racerilla. Tälle kaudelle olen tilannut uuden nakupyörän (MT-07) (joka toivottavasti myös saadaan toimitettua ennen kauden päättymistä), ja olisi toiveena saada enemmän kilometreja ja ajokuukausia aikaan aikaisempiin kausiin verrattuna. Ajoni tulee olemaan 60% kaupunkiajoa (sisältäen työmatkat) ja loput mutkapätkiä/kevyttä tourinkia. Suomessa tämä tarkoittaa sateessa sekä hieman nollan yläpuolella olevissa lämpötiloissa ajamista.

Nykyinen varustevalikoimani:
Kypärä: Arai Chaser umpipotta
Takki: Louis.de:stä hankittu nahkainen "café racer"-ajotakki sekä tälle kaudelle ostettu 2nd hand Rukka Armax Goretex-takki
Housut: Halvarssons farkkutyyliset nahkahousut sekä Ruste Protectionilla customoidut ajofarkut
Kengät: Vitesse Hunter nahkaiset pitkävartiset ajosaappaat (ei vedenpitävät)
Hanskat: Halvarssons nahkaiset pitkävartiset ajohanskat (ei vuorikangasta)

Kuten listasta näkyy, kaupunki- ja kesäiseen mutkapätkäajoon varustus soveltuu erinomaisesti (ainoastaan nuo farkkutyyliset nahkahousut voisi vaihta rataisampiin, sillä jokatapauksessa tungen ne lahkeet saappaiden sisään), mutta heti kun tulee kylmä ja/tai märkää, menohalut loppuu. Ostin tuon Rukkan Armax-rotsin jo etukäteen täydentämään varustevalikoimaa ja ilmeisesti se soveltuu huonoimpaankin ajosäähän loistavasti.

Kysymys kuuluukin, millainen varustus kannattaa hommata?
a) Hommaan kokovartalokortsun sateen varalle ja olemassa olevien ajokamppeiden alle sähkölämmitteistä vaatetusta
b) Hommaan Rukkan rotsin kanssa soveltuvat housut ja hanskat ja suojaan kengät kortsuilla sateessa
c) Jonkinlainen yhdistelmä edellisistä

Budjettina 200-500€. Suunnitelmissa ei toistaiseksi siinnä mitään yli viikonlopun mittaisia reissuja, vaan suurimmaksi osaksi pystyn ajoon lähtiessä tsekkaamaan sään ja valitsemaan kamat sitä mukaan. Mielipiteitä?
 
Rukan Armas housut, goretex ajosaappaat ja - käsineet. Alle pitkälahkeinen urheilukerrasto ja kypärän alle windstopper huppu

Pärjäät sateissa ja koleissa keleissä.
 
Rukan Armas housut, goretex ajosaappaat ja - käsineet. Alle pitkälahkeinen urheilukerrasto ja kypärän alle windstopper huppu

Pärjäät sateissa ja koleissa keleissä.

Olisi varmasti paras vaihtoehto, mutta ei ainakaan uutena ostettuna mahdu budjettiin - pelkät housut tulisi maksamaan yli 700€.. Toisaalta, taitaa olla sellainen pitkän ajan investointi nuo Rukan kamppeet, eli kerran se vain kirpaisee :grin:.
 
Noniin, viimein pyörä saapui ja päässyt ajelemaan uusilla kamppeilla:

- Rukka Armax -housut
- Rukka Armax -takki
- Rukka Pluto -hanskat

Gore-kenkiä en vielä ole hankkinut. Onko vinkkejä mitä noiden alle kannattaisi pukea että tarkenee? Ajelin viime viikonloppuna sellasen 400km suuntaansa reissun, lämpötilat siinä +9...+13 celsiusastetta. Nakupyörä alla, eli kaikki tuulet tulee syliin. Mulla oli housuissa niiden mukana tulleet Outlast-vuoret paikallaan ja alla juoksutrikoot. Takissa myös Outlast-vuori kiinni, alla joku Haglöfsin tekninen microfleece ja sen alla puuvillainen t-paita. En ihan jäätynyt, mutta kylmä oli kuitenkin.. Oon kuullut, että noi Rukan kamppeet olis suunniteltu +1...+10 asteessa ajeluun, mutta mun kipuraja tällähetkellä menee aika lähellä tota +10:tä. Pitäiskö vielä investoida alusasuun vai mitä?
 
Ihan ekaksi puuvillapaita pois alta. Myös sukiksi jotkut urheilusukat.

Sen tilalle joku tekninen alusasu, base layer, joka kulettaa kosteuden pois iholta/antaa ihon kuivua. Merkkivalmistajilta löytyy tietty hyviä, mut esim lidlin urheilukerrastot on ihan toimivia.
Merinovilla on myös erittäin hyvä materiaali mut tuppaa olemaan kallis. Finnsvalan verkko asut toimii hyvin myös base layerinä ( ulkonäkö muistutta kinkkurullaa) varsinkin jos välillä liikkuu ja sit on paikallaan, esim mettällä.

Sen päälle sitten tukevampaa kerrastoa tai fleece/villa-asua tarpeen mukaan mid layeriksi, myös jalkoihin.
Ajokamppeet muodostaa sitten top layerin.

Kypärän alle vaikka finsvalan huppu http://www.finnsvala.fi/kauppa/product_catalog.php?c=8 racing on ohuempi, power aika lämmin, molemmat tuulen pitäviä alaosastaan ja siten vähentävät lämmönhukkaa huomattavasti.

Ajoon lähtiessä sit pitää huolehtia että kaikki luukut ja raot on kiinni ettei ilma kierrä turhaan.

Sit semmonen että tauolla aina takki heti auki, mielummin kokonaan pois päältä kun menee sisälle tai muuten tarkenee, pääsee kosteus poistumaan kamppeista ja lämpö palaamaan kehoon jos on kylmettynyt.
Samoin kypärä ja hanskat niin että tuulettuu.

Kengistä taas jos ei oo läpituuletetut racing kengät saa kyllästeaineilla kohtuullisen vedenpitävät, tosin riipuen aineista ja tavoitellusta vedenpitävyys asteesta voi tulla hiostavat.
 
Olikos ne kahvagrillit, eli lämpökahvat hankittuna? Ovat etopelit meikäläisissä oloissa!
 
Ihan ekaksi puuvillapaita pois alta. Myös sukiksi jotkut urheilusukat.

Sen tilalle joku tekninen alusasu, base layer, joka kulettaa kosteuden pois iholta/antaa ihon kuivua. Merkkivalmistajilta löytyy tietty hyviä, mut esim lidlin urheilukerrastot on ihan toimivia.
Merinovilla on myös erittäin hyvä materiaali mut tuppaa olemaan kallis. Finnsvalan verkko asut toimii hyvin myös base layerinä ( ulkonäkö muistutta kinkkurullaa) varsinkin jos välillä liikkuu ja sit on paikallaan, esim mettällä.

Sen päälle sitten tukevampaa kerrastoa tai fleece/villa-asua tarpeen mukaan mid layeriksi, myös jalkoihin.
Ajokamppeet muodostaa sitten top layerin.

Kypärän alle vaikka finsvalan huppu http://www.finnsvala.fi/kauppa/product_catalog.php?c=8 racing on ohuempi, power aika lämmin, molemmat tuulen pitäviä alaosastaan ja siten vähentävät lämmönhukkaa huomattavasti.

Ajoon lähtiessä sit pitää huolehtia että kaikki luukut ja raot on kiinni ettei ilma kierrä turhaan.

Sit semmonen että tauolla aina takki heti auki, mielummin kokonaan pois päältä kun menee sisälle tai muuten tarkenee, pääsee kosteus poistumaan kamppeista ja lämpö palaamaan kehoon jos on kylmettynyt.
Samoin kypärä ja hanskat niin että tuulettuu.

Kengistä taas jos ei oo läpituuletetut racing kengät saa kyllästeaineilla kohtuullisen vedenpitävät, tosin riipuen aineista ja tavoitellusta vedenpitävyys asteesta voi tulla hiostavat.


Siinä tuli sellaiset ohjeet, että ei lisättävää tai vähennettävää.
 
Ihan ekaksi puuvillapaita pois alta. Myös sukiksi jotkut urheilusukat.

Sen tilalle joku tekninen alusasu, base layer, joka kulettaa kosteuden pois iholta/antaa ihon kuivua. Merkkivalmistajilta löytyy tietty hyviä, mut esim lidlin urheilukerrastot on ihan toimivia.
Merinovilla on myös erittäin hyvä materiaali mut tuppaa olemaan kallis. Finnsvalan verkko asut toimii hyvin myös base layerinä ( ulkonäkö muistutta kinkkurullaa) varsinkin jos välillä liikkuu ja sit on paikallaan, esim mettällä.

Urheilusukkien sijasta itse suosin niitä tennissukkaa päälliosaltaan muistuttavia villapohjasukkia.

Merinovillasta on itsellä se kokemus, että kovin moni tuote kutittaa, mutta minulla Dewold Expedition toimii myös suoraan ihoa vasten ilman kutinaa. Kallishan tuo tuote on, siitä ei pääse mihinkään.
 
Kiitos hyvistä vinkeistä!

Sellaset Ullmaxin merinovillasekoitesukat löytyy jo ja sit merinovillakerrasto on jo pitkään ollut ostoslistalla. Tuo välikerros pitäisi vielä löytää. Villaa vai fleeceä?
 
Molemmat hyviä. Ja kummallekin löytyy kannattajansa.

Villa toimii jo ties monettako tuhatta vuotta, lämmin myös kosteana (enempi ehkä eräelämässä hyötyä), helppohoitoinen- tuuletus yleensä riittää pitkälle. Saattaa olla kutittava. En oo viimeaikoina seurannu et millasta tarjonta on

Fleecen etuna keveys, kuivumisen nopeus(sitoo vain vähän vettä) ja ehkä saatavuus- löytyy useita malleja ja paksuuksia ja melkein mille kukkarolle vaan. Keinokuituisena hajut tarttuu herkemmin, toisaalta kuivuu pesusta joutuin.

Ja mikäänhän ei estä ottamasta vaikka molempia materiaaleja, jos sattuu sopivat kohalle. :thumbup:
 
Miksi sadepuku? Armas (ja ArmaX) on 100% vedenpitävä GoreTex asu?

Kun ajelee lähellä nollaa ja tulee sellaista veden ja loskan sekoitusta niin pitää kuskin mukavan lämpimänä. Vaikka puvussa onkin se gore lähellä pintaa, niin kun puku kastuu sisälämpötila putoaa aika tramaattisesti. Jo 10 asteen lämmössä huomaa eron kun ajaa sateessa. Mulla on toi Armasin puku ja siihen yksi osainen sadehaalari päälle. Suosittelen

Tietenkin jos tulee vain jokin kuuro niin ei kannata sateisia päälle repiä, kuivuu niin äkkiä viimassa toi Armas.
 
Back
Ylös