• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Monster 620 i.e. tyhjäkäyntiongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rosmiitto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

rosmiitto

New member
Monster 620 i.e. tyhjäkäyntiongelma

Moi,

Mulla on melko hämärä tyhjäkäyntiongelma, joka ei tunnu riippuvan koneen lämmöistä kauheasti. Alkoi viime ison huollon jälkeen parissa viikossa (huolto n. pari kk sitten). Käytännössä tietyn ajomatkan jälkeen rupeaa tyhjäkäynti valoissa tipahtelemaan 1000 -> 500 ja samantien ylös, mutta pysyy melkein aina käynnissä kuitenkin (pari kertaa tosin sammunut - huomasin myös että kun kierrokset dippaa alas niin kaasua vääntämällä kone sammuu silloin).

Viime huollossa laitettiin Motulin öljyä (15-W50), mutta edellinen omistaja varoitteli että käy huonosti muilla kuin Shellin Advancella (jolla mentiin viime kausi ilman ongelmia). Onko jollain tästä samankaltaisia kokemuksia, vai käynkö normaalin tsekkauslistan läpi:

1) Tulppien vaihto (vaihdettu nyt iridium-plugeihin, mutta en vielä ehtinyt testaamaan auttaako (vanhat tosin näytti ihan hyviltä) ),
2) Öljyn vaihto,
3) Bensasuodattimen vaihto,
4) Bensapumpun vaihto,
5) TPS?

Joo TPS ekaksi,... sitten

a) minkä näköset tulpat, onko liian rikkaalla, laihalla tuskin?

b) CO2, rikkaus säätö kohdalleen ainut asia TPS:än lisäksi 620 koneessa jonka voit säätää !

c) mikä bensa, 98 - 99 esim. V-power

d) ilman putsari

e) milloin bensa filtteri vaihdettu ?

Noilla on menty MTS-620 kanssa

Joo TPS ekaksi,... sitten
Pitääkin käydä huomenna kalibroimassa se...

a) minkä näköset tulpat, onko liian rikkaalla, laihalla tuskin?
Pyörälle on tehty alle 2000 km sitten täyshuolto, joten tulpat oli aika uudet. Visuaalisella tarkastuksella näyttivät ihan normaaleilta (ehkä ihan vähän valkoista). Vaihdoin kuitenkin varmuuden vuoksi iridium-tulpat ja ne eivät vaikuttaneet ainakaan suuntaan eikä toiseen.

b) CO2, rikkaus säätö kohdalleen ainut asia TPS:än lisäksi 620 koneessa jonka voit säätää !
Mistä noi säädetään? ECU:sta? Ainakin viime vuoden toimi normi-ECU:lla leovincen slipareiden kanssa ilman ongelmia.

c) mikä bensa, 98 - 99 esim. V-power
V-poweria oon tökkinyt nyt sisään sekä 98:a.

d) ilman putsari
Luulen että tääkin on vaihdettu viime huollossa (pitää tsekata paperista).

e) milloin bensa filtteri vaihdettu ?
Tämä pitää vielä tsekata... pitää vaan jostain käydä hakemassa kannu että saa tankin tyhjäksi :)

Ainakin toi bensaletku näytti normaalilta ja jotenkin olis vaikeaa nähdä että sen edes sais jotenkin mutkalle...

Lyö bensanpainemittari kiinni ja kattele tapahtuuko paineessa muutoksia kun ongelmat ilmenee. 3bar käsittääkseni pitäisi olla. Minulla tuli vähän saman kaltaisia ongelmia kun vaihdoin pumpun tehokkaampaan ja paluulinja alkoi ahdistaa.

Moi,
Viime huollossa laitettiin Motulin öljyä (15-W50), mutta edellinen omistaja varoitteli että käy huonosti muilla kuin Shellin Advancella (jolla mentiin viime kausi ilman ongelmia). Onko jollain tästä samankaltaisia kokemuksia, vai käynkö normaalin tsekkauslistan läpi:

Heh:grin: Polttaako paljonkin öljyä, jos öljymerkki vaikuttaa käyntiin noin paljon?

joo, paljon sulla on kilometrejä ? Iridiumeihin vaihto ei kannata rahan haaskausta.
Hanki haynes kirja tai DESMOTIMES , jos valkoset niin voi olla laihalla, ....

http://boy007.dy.fi löytyy jotain noista ECU ohjelmista, Scan 5X android puhelimelle,
bluetooth ODBII (elm) ja Fiat kaapeli. TPS ja rikkaus säätö löytyy sieltä.

Joissakin noista koneista oli muistaakseni ongelmia ventiili puolella, ovat vaihtaneet
siellä takuuna & takasinkutsuna tavaraa jos tavallista suurempi öljynkulutus.
Motulin öljy toimii mutta kuluu nopeasti loppuun ja imee vettä kuin sieni. Koneelle
on kuitenkin tyypillistä että öljyä kuluu.

Ole varovainen sen sivujalan kanssa jos löystyy niin ota irti, puhdista, lukitetta ja kiristys!

Mulla ois melko sama pyörä myynissä, MTS-620, erin näkönen mutta lähes sama !

Jos ollut varastoituna pitkään ja saanu paskaa bensaa voisi olla vaikka
hartsitukos polttoaine järjestelmässä tai emulgoitunut,... vosihan tossa
kokeilla vaikka näitä poltoaineeseen sekoitettavia konee/polttoainejärjestelmää
puhdistavia aineita, samaa kamaa kun nää talveksi laitettavat ns. bensan säilöntä
aineet. Taitaa olla kerosiini pohjasta kamaa myytynä reilulla voitolla,...
Tuo puhdistaa palotilaa, ventiilejä ja liottaa polttoaine systeemistä paskaa,...

joo, paljon sulla on kilometrejä ? Iridiumeihin vaihto ei kannata rahan haaskausta.
Hanki haynes kirja tai DESMOTIMES , jos valkoset niin voi olla laihalla, ....
Mulla on Haynesin opas. Sen kuvien mukaan ihan ok ne tulpat oli...

Joissakin noista koneista oli muistaakseni ongelmia ventiili puolella, ovat vaihtaneet
siellä takuuna & takasinkutsuna tavaraa jos tavallista suurempi öljynkulutus. Motulin öljy toimii mutta kuluu nopeasti loppuun ja imee vettä kuin sieni. Koneelle on kuitenkin tyypillistä että öljyä kuluu.
Ei kyllä ollu yhtään vähentynyt öljyn määrä, eikä vaihtokaan Shelliin auttanut.

Tsekkaan seuraavaksi polttoainejärjestelmän.

Öljyn vaihto auttoi sen verran ettei pala niin paljon ja käy nätimmin, uskoisin näin, kuulee korvalla ja
tuntee perseen alla!

Ja kun saat TPS:än / kaasarin läpän oikeaan asentooniin uskon että pelittää,...

Vaikea uskoa että polttoaine sydeemin ois tukossa,...... tietysti jos pyörää on seisotettu eikä kilometrejä oo kertynyt, ducati tykkää että sillä ajetaan ja joku väitti että tykkää vauhdista.

TPS resetti tuntui aluksi auttavan mutta tänään kyllä taas pyki omiaan. Noh, polttoainesuodatin vaihtoon vielä ja katotaan sitten.

En viitsinyt tuota suodatinta vaihtaa kun ei ollutkaan ihan oikeaa varakappaletta.

Sen verran olen huomannut että kylmänä käynnistää "ryypyllä" niin pyörä käy tyhjäkäynnillä lämmittyään niin kauan täysin normaalisti kun se on käynnissä (siis kun ryyppykin on otettu pois päältä). Tämän jälkeen jos sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin todennäköisesti rupeaa pykimään (eli jos se ei rupea pykimään, niin pyörä käy täysin normaalisti niin kauan kuin se on päällä). Voisiko olla joku sensorivika joka vaikuttaa ECU:uun?

Tämä on vaivannut nyt melko pitkän ajan, mutta valoa on näkyvissä. Seokset säädettiin Ducatilla ihan kuntoon ja se auttoi vähän, mutta ei kokonaan. Mutta kun laitoin bensan joukkoon ruiskupuhdistusainetta (LiquiMolyn Jectronia) niin ongelma on käytännössä tuntunut katoavan kokonaan. Taitaa pitää viedä injektorit vielä kunnon ultraäänipesuun...

Hienoa että ratkaisu häämöttää jo. :thumbup:

Otsikko natsaa niin hyvin että kyselisin sen varjolla hieman erilaisesta tyhjäkäyntiasiasta. Mulla on kanssa monster 620 dark (2004 mutta edelliset omistajat on ulkoiluttamisen sijaan varastoineet joten vain 9000 mittarissa). Elämäni eka pyörä ja touhutessa oppii, mutta perusjutuissakin paikattavaa joten nyt ihmettelyn aiheena:

Normaalisti tyhjäkäynti ok mutta kylmä keli + jatkuva sade (juhannus 2014...)→ tyhjäkäynti 5000 rpm. Liikennevaloissa ootellessa ei tiennyt itkeäkö vai nauraa (kyllä, olen naismotoristi :cruising: ).

Seuraavana päivänä kuivalla mutta kylmällä kelillä taas tutumpi 1200 rpm tyhjäkäynnin hyrinä päällä.

Onko tuo ongelma (sähköt tms?) vai ominaisuus (mitkä asiat vaikuttaa?)?

Kaikki info & linkit otetaan innolla vastaan. :)

Polttoaine systeemin puhdistus saattaa auttaa. Ensin vedepoisto etanolilla ja sitten puhdistusainetta ja reipas pitempi veto. Kannattaa kokeilla ja saa hyvan tekosyyn kayda naapuriprovinssissa kahvilla ja vedella samalla kierroksia punarajalle. Suljetulla radalla, of course.

Normaalisti tyhjäkäynti ok mutta kylmä keli + jatkuva sade (juhannus 2014...)→ tyhjäkäynti 5000 rpm. Liikennevaloissa ootellessa ei tiennyt itkeäkö vai nauraa (kyllä, olen naismotoristi :cruising: ).
Käykö pyörä siis oikeasti 5000 rpm vai näyttääkö kierroslukumittari vaan niin? Mulla kävi joskus niin että pyörä kävi selvästi 1100:ssa mutta mittari näytti vaan puolet siitä.
Onko tuo ongelma (sähköt tms?) vai ominaisuus (mitkä asiat vaikuttaa?)?
Tsekkaisin ainakin että kaasuvaijeri toimii ok (oikealla puolella on puoliympyrän näköinen juttu jonka ympäri kaasuvaijeri menee) eikä jumita. Sen alapuolella yhteydessä on pieni metalliosa johon menee toinen vaijeri ("ryyppy"-vipu). Näyttääkö öljyn lämpötila oikealta sateella?

Tuon ikäisessä pyörässä kannattaisi varmaankin käydä ihan kunnon huollossa tsekkaamassa seokset kuntoon.

Back