• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Monsterin sisäänajo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ontrack
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ontrack

New member
Tervehdys

Olen huomenna (?) menossa hakemaan uudenkarheaa Monsteria (S4R) kaupasta.
062802moto_prv.gif
Kysymysmerkki siksi, että olen eteläisessä Italiassa, joten kaikki ei toimi ihan ennakoidulla tavalla. Ratkesin ostamaan liikkeen demopyörän omasta mielestäni kohtalaiseen hintaan. Asun sadan metrin päässä paikallisesta Ducatikaupasta. Pyörät huutelivat aidan takaa niin kutsuvasti etten voinut vastustaa. Pyörällä on ajettu 1500km.

Väittävät tietenkin kaiken olevan kunnossa. Huolellisen tarkastelun (renkaanpotkimista, nenänkaivuuta, kylmiä tyyppejä etc.) sekä ajon jälkeen kaikki tosiaan vaikuttaa olevan kunnossa. Kuinka tärkeää on mielestänne sisäänajo valmistajan ohjeiden mukaan ?
Todennäköisesti joku tyypit ottanut on kierrättänyt suosituksia korkeammalle.

Muistuuko mieleen mitään hyviä vinkkejä/suosituksia mihin kannattaisi kiinnittää huomiota ensimmäisten (tuhansien) kilometrien aikana.

Tuskin on sisäänajettu, miksi koeajopyörä olisikaan?

Pian alkaa helvetinmoinen vääntö sisäänajosta...

Pian alkaa helvetinmoinen vääntö sisäänajosta...
confused_orig.gif
mitä
confused_orig.gif

Eiköhän se nyt ole niin, että paremman tiedon puutteessa sisäänajo kannattaa tehdä vain_ja_ainoastaan tehtaan ohjeiden mukaan. Silloin ei ainakaan tee mitään vahinkoa koneelle.

Toisaalta...

Kyllä malmi kestää, vaikka ei sisäänajoa olisi ajettukaan aivan niin rauhallisesti. Esim. SS-cupin kilpureilla ajetaan täysillä suoraan laatikosta, ja hyvin kestää.

SS cupin kilpurit ovat täysin samoja pyöriä kuin kaupassa olevat?
No ovat juu. Tiedän noita laitteita ja siellä on sellaisiakin, joita on ajettu sisään tasan kaksi kierrosta ja sitten kaikki mitä "talo_tarjoaa". Ja näin on tehty vanhalla Räyskälän radalla, jossa kaasu auki ajetaan suurin osa ajasta. Ja hyvin toimii sekä kestää.

Mitä tulee itse tuohon S4R:n sisäänajoon niin epäilen vahvasti että onkohan 100 km pidemmälle kukaan jaksanut ajaa nätisti. Ja kun puntarissa on jo 1500 km niin oikeastaan enään ei sillä ole väliä. Et mitään muuta saa aikaiseksi kun oman hermosi palamisen hissuksiin junnaamalla sillä. Kaikki se mitä olisi pitänyt (jos olisi) niin on jo tehty ja mitään et itse enää voi kummemmin tehdä, kuin pyytää että vaihtavat ennen luovutusta puhtaat öljyt sekä suodattimet siihen (näin itse tekisin).

Ja mitä tulee sisäänajoon niin aihe on jo useaan kertaan läpikäyty ja mielipiteitä on niin monia kuin on ajajiakin. Itse olen ajanut kaikki laitteet sisään siten että ajan sen ensimmäisellä kerralla käyntilämpöön vaihtelevilla kierroksilla ja vaihteilla sekä rauhallisilla kierroksilla. Annan laitteen jäähtyä kylmäksi ja teen saman uudelleen, hiukan reippaammilla kierroksilla. Tämän toistan kolme tai neljä kertaa. Sen jälkeen normaalia ajoa. Rajoittajaa en ole kokeillut ennen kuin laitteessa on likemmäs 1000 km alla.

Yksikään laite ei ole sanonut kertaakaan huonoa, eikä ole ollut havaittavissa normaalia isompaa kulumista missään osissa. Joissain jopa päinvastoin!

748:ni kohdalla maahantuojalla silloinen huoltaja jopa tuumasi että laitteeni oli siihen mennessä parhaiten kaasuun vastaava ja toimivin laite jota hän oli ajanut. Ja kuitenkin ko. henkilöllä noita ajettuja laitteita oli ollut jo useampia, joten kokemuksia noista oli.

Näin olen toiminut ja näin toimin jatkossakin. Maahantuojalla varmaan sanovat että sisäänajo huoltokirjan mukaan, mutta...
smile_org.gif

Oisko se ollu 1000 km max 5000rpm ku ohjeistettiin ainaski mulle 749 iin, ja sitte 6-7000 2500km , taisin ajaa tonnin about noilla kiekoilla , oli pitkä tauko katupyöristä , sekin ehkä autto noudattaan noita rajoja , mut kyllä se tosi vaikeeta on "pidätellä" pyörää pitkään pakoputkenpäät märkänä, ne on luotu laulamaan
buttrock.gif

Jostain täältä foorumilta muistelen lukeneeni, että joku oli kysellyt asiaa suoraan ducatin tehtailta saakka. Olivat vastanneet, että koneet ovat tehtaalta lähtiessään sellaisessa kunnossa, ettei "sisäänajolla" pysty konetta enää pilamaan.

Toki suurempitoleranssiset öljy/ilmakoneet saattvat sisäänajosta jotain hyötyäkin, mutta itse arvelisin vesikoneiden olevan varsin immuuneja sisäänajolle.

Vaan konetekniikan asiantuntija en ole minä, vaan keskityn apinoimaan luotettavan oloisilta ihmisiltä saamiani vastauksia.

Jos asia tosiaan vaivaa, niin ei sitä pyörää kannattane ostaa. Kawa päätyi toissa talvena kieroon, kun ei hermot kestäneet kawalle ominaisia kilinöitä ja kalinoita
biggrin.gif

Tämän päivän prätkät kyllä pelittää vaikka tuon sisäänajon aikana laitteen kierrokset nousevatkin yli "sallitun". Ja alkuun sitä tietysti stressaa uudesta silmäterästään ihan liikaa rajoitin vaan iloisesti pärpättämään jos on jo ton verran mittarissa. Hui hai tuskin ostit elämäsi viimeisen moottoripyörän.
biggrin.gif

Älä huoli sisäänajosta, kunhan et pidä pyörää kovin pitkään.
Sisäänajo on tärkeä moottorin iän ja kestävyyden kannalta.

Jos myyt pyörän 40000 km ajettuna ? ei huolta mutta jos ajat pitempään alkaa menee öljyä? savuttaa? ym. muita ongelmia.

Itse ostin kerran (tietoisesti ja halvalla) 1100 kavan, ajettu 600 km endurance kisaa. Rankaat, ketjut loppu. Pakoputket rojutettu lyttyyn, jalkatapit kuluneet puoleen väliin.

Se oli sisäänajettu ja kunnolla  
biggrin.gif

Reiska_SB

Nyt on pyörä haettu ja ekat parisataa kilometria ajettu.
Huiman kielimuurin takia olin itse käsittänyt homman väärin.
withstupid.gif
Kyseessä ei ollut demopyörä vaan yhden liikkeen työntekijän entinen. Vakuutteli tietysti ajaneensa maltillisilla varveilla. Pitäähän Napolilaista kauppiasta uskoa
wink.gif

Hyvältä tuntuu ja se lienee pääasia. Edellinen vinkkelikoneeni oli amerikkalaista tuotantoa, joten ensimetreillä ilahdutti kierrosherkkyys. Ja ne äänet
033102beer_1_prv.gif

Kiitoksia asiallisista(?) vastauksista. Täällä alkaa olla ajokelit kohdallaan +26 ja aurinkoa. Hyviä ajokelejä pohjolaan.

Back