Moottorin ikä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMN
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JMN

New member
No niin... tästä se lähtee. Pahoittelen jo etukäteen tyhmiä kysymyksiä...

Olen katselemassa itselleni ensimmäistä pyörää (n. 600 cc nakua) ja myyntipalstoja selaillessa alkoi mietityttämään, että mikä on tuollaisen peruspyörän moottorin arvioitu elinikä? Eli paljonko keskiverto japsinakulla ajelee, ennenkuin alkaa ilmaantua murheita?

Kuinka suuri merkitys on moottorin tyypillä, bokseri vs. v-twin tms.?

Tiedän kyllä, että pyörät on yksilöitä ja merkeilläkin lienee eroa, mutta kun jonkunlaisen ylärajan osaisi asettaa...

Lisäksi, vaikka en ole sellaista ostamassa, kiinnostaa ovatko customit kenties "pitkäikäisempiä" kuin kyykyt / nakut?

Jos joku kokeneempi osaa neuvoa, niin
bowdown.gif
 
Ei rivikoneelle 100tkm ole vielä paljon. Kuussatkulle tietenkin enemmän kuin tonniselle. Mutta laatikko saattaa alkaa reistailemaan kyllä ennen sitä. Riippuu siitä minkälaisessa käytössä ollut ja miten pidetty(öljyjä vaihdettu).
 
Ei ikä kerro kuntoa, vaan ajetut kilometrit ja tehdyt huollot. Itsellä on ollut useampia yli 10 vuotiaita pyöriä, eikä niissä mitään erityistä ole ollut koneissa. BMW K100RS n. 20v, Honda CBR1000F n. 19v, Yamaha XJ600 n. 16v ja BMW 1100RS n. 12v. Joissain kilisi nokkaketju, jne, mutta ei mitään ajoa haittaavaa.

Noissa vanhoksissa menee vaan ulkonäkö ja ominaisuudet jää uutuuksien jalkoihin.
 
Lisäksi, vaikka en ole sellaista ostamassa, kiinnostaa ovatko customit kenties "pitkäikäisempiä" kuin kyykyt / nakut?
Kustomeilla ei yleensä ajeta kovinkaan paljon, lisäksi ajaminen on usein rauhallisempaa kuin toisenlaisilla prätkillä. Myös viritysaste on usein aika mieto.

Ulkonäkö on myös paremmin aikaa kestävä kuin esim. kyykyissä.

Eli vastaus on: aika usein, mutta se riippuu.
smile_org.gif
 
Lontoon lähettipojat ajoi aikanaan K75 beemerillä 500 tkm ja sitten pyörät myytiin etiäpäin. Japanialaisista en tiedä. Yleisesti ottaen ovat huonompia.

Kaupoissa on ihan halvimmassa päässä sellaista paskaa, mikä ennen maksoi 3500 markkaa ja nyt kaupataan jollain 3500 eurolla. Et pahemmin paljasta mitä olet katsellut, mutta jos näköpiirissä on joku 100 tkm ajettu esimerkiksi ymaha xj about 700-1000, voit harkita. Niistäkin tosin alkaa syttyboksit juuri näinä päivinä levitä vanhuuttaan.

Meillä on tallissa 5000 ajettu vm. -02, penkitetty ja säädetty, 600S bandit, josta voisi saada 5500 myydessä. Lähde tosta mitottaan itelles.
 
Poijaal on speed four ja itell vanha bmw.

Vanhas bemus on kyll tunnelmaa ja sitä luotettavuutta, mutta trumpas on tämän päivän ominaisuuksia.

Jos voit ostaa speed fourin, niin siinä on pyörää pitkäksi aikaa. Ei lopu ominaisuudet, ei äänet ja kehtaat mennä nakkarillekkin. Säätömahdollisuuksia on sekä edessä että takana, eikä ole ihan jokaisella vastaantulijalla sellasta.
 
Ei ikä kerro kuntoa, vaan ajetut kilometrit ja tehdyt huollot.
Näin varmasti on ja juuri noita kilometrejä tässä pohdinkin.
Joo, jäipä viesti hieman puolitiehen. Kilometrejä noilla on ollut mittareissa n. 80-110tkm. Edelleen olen sitä mieltä, etteivät vuodet tai edes kohtuulliset (60-80tkm 600:lle?) kilometrit ole koneelle myrkkyä, vaan se huoltamattomuus. Vaihteiston saa potkittua hajalle jo muutamassa tuhannessa, kun kovasti yrittää. Kytkimen saa varmaankin piloille muutamilla kovilla luistatuksilla, jne, jne. Jos vehkeestä on pidetty edes alkeellisesti huolta, ei vanhuskaan ole (välttämättä) pommi. Jos hysteerisesti pelkää ostavansa huonokuntoisen pyörän, pitää sitten vaan ostaa aivan uusi.
 
Tästä voinee nyt tulkita, että esim. 40 000 km ei ole vielä ollenkaan paha määrä kilometrejä kuussataseen. Olettaen tietysti, että pyörällä on ajettu suht normaalisti ja huollettu ajallaan.
 
Ei ole eikä se Motomarketkaan taida ihan niitä pahimpia huijareita olla. Siitä vaan, kun mieles tekee, turha siihen on mitään "kiilapyöriä" väliin ostaa.

edit: eiks ne kuitenkin ole aika eri pyörät: Speed four ja Street mikäsenyton vaimitensenyton?
 
äkkipoika luulis et tollasella peruspyörällä ajetaan sen verran nätisti ja hyvässä tapauksessa huolletaankin ajallaan ettei joku 5 kymppiäkään taida mitään olla nykyvehkeille.Ittellä on kristuksen aikanen kawa vm-90.(1900-luvulta)elikkäs justiin noilta kammottavimmilta kawan koneen kestävyys/kestämättömyys vuosilta.Ja hyvin skulaa kun huollot tekee.Kaikkihan pas2 saa,jopa hondankin.
 
Lisäksi, vaikka en ole sellaista ostamassa, kiinnostaa ovatko customit kenties "pitkäikäisempiä" kuin kyykyt / nakut?
Kustomeilla ei yleensä ajeta kovinkaan paljon, lisäksi ajaminen on usein rauhallisempaa kuin toisenlaisilla prätkillä. Myös viritysaste on usein aika mieto.

Ulkonäkö on myös paremmin aikaa kestävä kuin esim. kyykyissä.

Eli vastaus on: aika usein, mutta se riippuu.
smile_org.gif
Olipa hyvä luonnehdinta
062802jumpie_prv.gif


Kun on vanhaa ostamassa, niin perustekniikan luotettavuuden rinnalle aivan yhtä tärkeäksi nousee käyttö- ja huoltohistoria.

Ja siitä seuraa, että rauhallisesti ajettu kustomi on helpompi löytää käytettynä kuin oman aikansa tehokkain muoviluoti.
 
Nykypäivänä tuo 50 tkm ei ole vielä mitään, oletusarvo suht normaalikäytössä on 100 tkm. Tosin hinta tuossa vaiheessa on laskenut jo aika alas, mutta kestää silti. Ennen vanhaan 70-luvulla ilmajäähdytteiset ja sen ajana öljyillä viiden kympin jälkeen usein lähdettiin jo vaihtelemaan sisäkaluja. Ajat on siitä muuttuneet: öljyt parempia, moottorien materiaalit parempia ja päälle vielä nestejäähdytyksen myötä tasalämpöisempi moottori.
sport05.gif
 
no duoda... katseltu on seuraavia pyöriä
Honda Hornet 600
Kawa Z 750
Suzuki Bandit 600
Triumph Speed Four
Yamaha FZ6-N

Jostain syystä toi Trumppa kiehtoo älyttömästi vaikka "järki" puhuu Hornetin puolesta. Lienee peruja viimekesän Street Triple koeajosta
biggrin.gif
inlove.gif
Osta multa helvetin hieno hornetti. Toista samanlaista ei tule taatusti ihan heti vastaan. Myynti-ilmo löytyy tuolta myytävänä-osastolta.
wink.gif
 
speed four on nelikko, kun taas oikeat triumphit on kolmosia
tounge.gif


kuitenkin speed four on mielestäni kohtuuhintainen verrattuna monesti kilometreihin ja ikään. eikä ole kuitenkaan mikään kuttaperkkapyörä.
 
Back
Ylös