• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottorin maalaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kimis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kimis

New member
Hei,

pitäisi maalata moottori, jossa lohkot ovat olleet olleet maalaamattomat ja ovat aikojen kuluessa hapettuneet ikävästi.

Kuinka pitäisi puhdistaa/hioa, millä maalata, saako hyvän kotikonstein, onko suositella hyvää maalauspaikkaa Helsinki-Kymenlaakso suunnalla etc.

Kaikki kokemus aiheeseen liittyen kiinnostaa.

Kimis
 
Maalaamon kommentti ei tule kestämään, puhdistaminen on niin iso duuni että kellään ei ole aikaa sitä tehdä kunnolla.

Itse meinasin maalauttaa Rocketin koneen suoraan kaupasta mutta maalari sanoi että ei , sillä käyttöpyörässä se ei kannata jos näyttely peli niin sit ok,,
 
Vähän riippuu siitä, miten paljon meinasit nähdä vaivaa.

Jos kone on suunnilleen kasassa, ei oikein ole kuin kemiallinen puhdistus/rasvanpoisto.
Karkeimmat hapettumat ja lika esim messinkiharjalla ripojen väleistä.
Tärkeää olisi saada kaikki öljypa**a pois, ja rasvaton pinta.
Pintaan sitten voi vetää esim. VHT:n värin kannulla.

Vaikeampi/hitaampi tapa on irroittaa maalattavat osat, >osien"pesukoneeseen", >lasikuulapuhallus(jos tarvetta) ja maalamoon.
sanoi:
mutta maalari sanoi että ei , sillä käyttöpyörässä se ei kannata jos näyttely peli niin sit ok,,

Käyttöpyörässä tuntuu vähän turhalta pelkän ulkonäön takia koneen maalaus, mutta jos esim. koneremppa sattuu samaan aikaan, niin se kone sitten onkin jo valmiiksi atomeina.
 
Vähän riippuu siitä, miten paljon meinasit nähdä vaivaa.

Jos kone on suunnilleen kasassa, ei oikein ole kuin kemiallinen puhdistus/rasvanpoisto.
Karkeimmat hapettumat ja lika esim messinkiharjalla ripojen väleistä.
Tärkeää olisi saada kaikki öljypa**a pois, ja rasvaton pinta.
Pintaan sitten voi vetää esim. VHT:n värin kannulla.

Vaikeampi/hitaampi tapa on irroittaa maalattavat osat, >osien"pesukoneeseen", >lasikuulapuhallus(jos tarvetta) ja maalamoon.
sanoi:
mutta maalari sanoi että ei , sillä käyttöpyörässä se ei kannata jos näyttely peli niin sit ok,,

Käyttöpyörässä tuntuu vähän turhalta pelkän ulkonäön takia koneen maalaus, mutta jos esim. koneremppa sattuu samaan aikaan, niin se kone sitten onkin jo valmiiksi atomeina.
Nopeaa rasvan poistoa olen joskus tehnyt höyrypesurilla, en tiedä lähteekö rasva tarpeeksi hyvin maalausta varten mutta vanha maali lähtee usein metalli pinnoista. Tiedä sitten onko käyttökelpoinen ajatus moottorin maalauksen esityöksi mutta varovainen pitää kuitenkin olla kun höyrypesuria käyttää.
 
Veteraanimoottoripyöräpuolella (www.vmpk.fi) on jonkin verran juttua moottorin ulkonäön ehostamisesta. Itse ajattelin talven aikana kokeilla seuraavaa: rasvanpoisto ihan pesemällä, lasikuulapuhallus hapettumien poistamiseksi jonka jälkeen pyyhitään pinnat sinolilla jonka pitäisi estää hapettuminen.
 
Mä menin oikotietä onneen ja kasasin koneen täysin, tinneripesu, tulppasin kaikki arat kohdat ja eiku hiekkapuhaltaan koko motti kerralla kvartsihiekalla.
Heti perään tinneripesu korkeapaineruiskulla ja taas samantien epoksipohja(Happomaali) pintaan.
Sen kuivuttua ihan perus pintamaali ja lopputulos selviää ajan myötä.
Tohon puhdistamiseen käy mainiosti epoksi tai uretaaniohari jos ei välitä reippaanlaisesta kärystä.
 
Back
Ylös