Moottorin pesu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Eli, kyseessä ilmajäähdytteinen 4 pyttynen peli, ja jäähdytysrivat yms paikat pitäs saada puhtaiksi, ilman että maali/lakka lähtee myös.

Lika on palanut/pinttynyt todella hyvin kiinni ripoihin ja koloihin.

Kokemuksia kiitos.
 
Ei tuohon mitään oikotietä ole. Liuotinpesuainetta, painepesuria, tiski-/pulloharjaa.......

ja aikaa & kärsivällisyyttä...
 
Aivan, lähinnä millä aineella olis hyvä liuotella ettei maalit lähde ?
 
Ai ilmajäähdytteisessä, no onhan siinä öljyn jäähdytin
smile_org.gif
 
Polttoöljy alias löpö havaittiin aikoinaan myös toimivaksi liuottimeksi, kun tehtiin arkeologisia kaivauksia jäähdytysripojen väliin.
 
ettei vaan lehahtais tuleen kone, kun lämpiää myöhemmin ja jonkin paikka on jäänyt pesemättä kunnolla
biggrin.gif
 
Ehkä mielummin puutarhaletkulla tai vastaavalla kun painepesurilla noita "koneen" osia..niin ja liuotinta sekä kovaa jyystämistä!
tounge.gif
 
Miksi ei painepesurilla? Meneekö rivat lyttyyn?
tounge.gif
Itse pesen melkein ainoastaan moottorin painepesurilla - muut osat tuolla puutarhaletkulla... Jokainen siis tyylillään...
cool.gif
 
Miksi ei painepesurilla? Meneekö rivat lyttyyn?  
tounge.gif
Itse pesen melkein ainoastaan moottorin painepesurilla - muut osat tuolla puutarhaletkulla... Jokainen siis tyylillään...
cool.gif
Kai siinä ideana lähinnä on se että painepesurilla huolimattomasti pestessä on riski maalin lähtemiseen jos sattuu olemaan maalipinnassa vaurio. Itselläni kävi syksyllä auton pesussa juuri niin. Töissä aika tehokas pesuri ja laiskana vedin vaan pinelinet pintaan ja painepesurilla perään.
Katselin että jokin lika möntti vielä koristelistassa ja suihku viiden sentin päähän listasta. Siinä olikin maali haljennut ja siitä se lähti kuoriutumaan lisää, nyt on sitten sellainen kivan näköinen oven koristelista hopeessa autossa.
 
Perussääntöhän on, että painepesuri on vekotin, jonka käytössä täytyy muistaa pitää järki kädessä ja katsoa aika tarkkaan minne ja miltä etäisyydeltä söhöttää. Taatusti tulee vahinkoa, jos tuolla kritiikittömästi ruiskii parin sentin päästä. Järkeä ja silmiä käyttäen tuo on erinomainen vekotin. Jokainen kuitenkin tyylillään ottaa omat riskinsä.
 
Kevytmetallivanteiden puhdistusaineet tuppaavat olemaan kovia myrkkyjä, mutta oikein käytettyinä ei mulla ole ainakaan vanteiden maalit/lakka kärsineet. Kokeilun arvoista?
 
Mulla on hyviä kokemuksia Bilteman mikrorasvanpoistoaineesta (tai joke semmonen nimi). Ei tunnu vahingoittavan maalia tai kumiosia, mutta silti poistaa rasvaa ihan hyvin.
 
Eiköhän noilla aineilla jollain lähde.

Itse olen todennut että kromipintaisia osia, esim. äänenvaimentimet puhdistuu hyvin ruosteenirroittajalla,
siis semmosta tavallista lirua jota on spraypurkeissa, esim. master.

Tätä ajattelin myös kokeilla tohon moottoriin palaneeseen likaan.

Kiitoksia vastauksista ja ajokelejä.
 
Tämä ketju on 10 vuoden takaa. Onko mp moottorin pesuun tullut mitään uusia oppeja, kun esim. elektroniikka on lisääntynyt, niin ottaako sähköosat helposti itseensä pesussa?

Mikä pesutapa ja pesuaineet on parhaat pinttyneen lian poistoon jäähdyttimistä?
 
Tiedän jopa yhden Harrikan, jonka laiska omistaja pesi aina painepesurilla. Lopputulos se, että ECU sai vettä itseensä ja sehän ei siitä tykännyt.

Minä en painepesurilla pese. Itse asiassa myin koko pesurin pois. Motox tehopesu on kuulemma samaa kuin AS40, joka taas vastaa Pinelinea. Sitten taas on näitä tehorasvanpoisto/moottorinpesuaineita.

Ei mitään uutta taivaan alla.
 
Back
Ylös