• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottoripyörä isokokoiselle aloittelevalle motoristille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marko1978
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itsellä kokemusta Suzuki GSX 1400:sta ja Honda CB 1300S:stä.
Molemmat ovat tilavia isollekin kuskille ( itte 201cm ja 116kg ).
Näitä on helppo ajaa ja vääntöä löytyy, Suzukista erityisen paljon.
Tällä hetkellä mennään Hondalla.

Älkää nyt puhuko paskaa!😀
Isoa bandiittia alle vaan tuon kokoiselle, todella helppo ajaa ja väännön takia aloittelijallekkin helppo, eikä se nyt vahingossa mihinkään keuli!

Ja saattaa olla isossa vakuutuskin halvempi!

Kyllä toi pienempikin kulkee ei siitä ole pelkoa joutuu vaan kierroksia käyttämään ja tehotkin ovat aika lähellä toisiaan, väännössä sit se ero.

Itse en todellakaan miettisi hetkeäkään pienempää...
Melkein komppaisin tätä.. Kyllähän se pienikin kuljettaa paikasta A to B mutta rehellisesti, onhan se ison kaverin alla melko tylsä pyörä.

Jos ajokausi ennättää mennä tältä vuodelta ohi, niin todellisia varustelöytöjä voit tehdä myös Kamapörssissä. Kamaset ry välittää MP-Messuilla käytettyjä ajovarusteita. Kolmen kerran toimitsijakokemuksella uskallan sanoa, että hinta / laatusuhde on taatusti kohdallaan.
http://www.kamaset.fi/

Pyörävinkkiä sen verran, että ainakin omassa adventuretyyppisessä tuntee tällainen 185 senttinen itsensä jopa hieman lyhyeksi. Joten isommallekin kaverille löytynee tilaa ihan kivasti..
XR on minun ensimmäinen adventure-mp ja se on osoittautunut mieleisimmäksi pyöräksi, mitä minulla on ollut.

Viimeksi muokattu:
Itsellä 190 cm 105kg ja alla iso bandit. Yllättävän hyvä pyörä ajaa, tuli juurikin oltua jähkhällä, 850km päivässä meni kohtuu hyvin molempiin suuntiin.:orgmp: Vakuutukset aika edulliset ja helppo käsitellä myös ensimmäisenä pyöränä. Jos kiinnostaa 1250 naku bandit ABS-jarruilla niin laita viestiä. On hyvässä kunnossa ja hiljattain tehty 24 tkm huolto. Menisi tuohon sun budjettiin suorastaan heittämällä, ja jäisi vähän varusteisiinkin :thumbup:

Kannattaa kipasta istumassa ehkä myös Yammun FJR. Laadukas laite jolla ajelee kohtuumutkat ja matkaa jopa mielellään. Melko iso hytti ja tilaa ison kuskin lisäksi myös tarakkaharakalle. Eikä ole samanlainen koruton Corolla kuin bandut.

t: 198/115

Kannattaa kipasta istumassa ehkä myös Yammun FJR. Laadukas laite jolla ajelee kohtuumutkat ja matkaa jopa mielellään. Melko iso hytti ja tilaa ison kuskin lisäksi myös tarakkaharakalle. Eikä ole samanlainen koruton Corolla kuin bandut.

t: 198/115

Ei ihan huono vinkki. Muutaman kerran tuollaisen kylmätyypännyt ja ok:lta tuntunut. Iso bandu minullakin on ollut ja se on isolle äijälle hyvä.

juti86: laitoin sulle yv:tä pyörääsi liittyen.

Kyllä tuo Bandit taitaa tällä hetkellä eniten kiinnostaa koska olen lukenut sen olevan hyvä yleis pyörä. Tarkistetaan samalla käytettyjen tarvikkeiden tarjonta.

Kiitän jo tässä vaiheessa kun olette auttaneet tähän asiaan liittyen!

Kiinnittäisin huomiota ajoasentoon ja ergonomiaan.
Itse olen vain vajaat 180cm naisihminen, mutta kun koivet ovat kaksimetriset niin joihinkin prätkämalleihin niiden viikkaaminen tuottaa vaikeuksia. Esim. autokoulun ER-6 oli aivan tajuttoman huono ajoasennoltaan. Jos reisi ja pohje ovat liian pitkät, tiukan polvikulman lisäksi jalkaa ei saa tankin suhteen oikeaan paikkaan, ja asento on tosi hutera. 194cm pitkällä täytyy olla vielä tosi pitkä selkä, joten sekin tuo omat kuvionsa.

Eri prätkien ajoasentoja omalla pituudella ja jalanpituudella voi vertailla täällä: http://cycle-ergo.com/
Kokeileminenhan se vasta toki kertoo mikä tuntuu hyvältä, mutta ihan hauskaa katsella, varsinkin silloin jos sattuu löytymään joku mopo jossa ajomukavuus on hyvä. Tuolta voi vähän visuaalisesti sitten arvailla miksi on näin.

juti86: laitoin sulle yv:tä pyörääsi liittyen.

Kyllä tuo Bandit taitaa tällä hetkellä eniten kiinnostaa koska olen lukenut sen olevan hyvä yleis pyörä. Tarkistetaan samalla käytettyjen tarvikkeiden tarjonta.

Mainittakoon nyt tässä vielä, että Bandit ja GSX-F ovat katteita ja pientä ajoasennon eroa lukuun ottamatta teknisesti sama pyörä. Muistaakseni banditin tangon kiinnikkeet on hieman korkeammat, ja jalkatappien kiinnikkeissä saattoi olla pieni ero, samoin penkeissä.

Eli noiden välillä valinta on jokseenkin puhtaasti makuasia haluaako pyörästä hieman enemmän täyskatetun katupyörämäisen vaiko riisutumman enemmän nakupyörään vivahtavan version.

Kuljettaja + matkustaja=120kg -yhdistelmän 600 sportilla kokeneena suosittelisin ilmammuuta yli 100 heppaista konetta ja isoa iskutilavuutta.

250kg kokonaismassaa jaksaa 100 heppaa vielä kuljettaa varsin lennokkaasti. Mutta ap:n tapauksessa isolla bandulla lähennellään jo 400kiloa.
Fz1:stä olen kuullut positiivista palautetta isommaltakin kuljettajalta. Kuulemma:dunno: ajettavuus on vielä 150kg kuljettajallekin hyvä ja kulkupuolikin riittää. Taitaa kolkutella jo budjetin ylärajoja...

Cbr1100xx ? Jousitus lienee pehmeähkö? Mutta kulkupuolen pitäisi olla kuunnossa ja ajoasennon melko tilava.

Kannattaa katsoa popilta vakuutusta tehokkaampiin pyöriin. Budjettiisi sopivien kilokyykkyjenkään hinnat eivät siellä karkaa nelinumeroisiksi.

Heitetään britti vaihtoehto: Triumph Trophy 1200
Kaverilla (noin 185cm/120kg) on sellainen ja kehuu ajoasentoa hyväksi kookkaallekin miehelle. Tehoja ja vääntöä "riittävästi"

Heitänpä tähän omat kommentit, kun tietyt parametrit osuu lähelle. Elikkä itsellä 191cm ja 135kg. Olen ajanut aika monilla pyörillä ja tällä hetkellä omistan Hondat CBR1000F -01 ja Africa twin XRV 750 -90. CBR ollut itsellä yli 10 vuotta ja siinä mahtuu hyvin ajamaan. Kyytiläinen ja kamatkin kulkee mukana. Ei ole ihan niin kyykky kuin uudempi XX.
Muutamana vuonna ajettu alpeilla vuokrapyörillä ja ensimmäisten kokeilujen jälkeen on vuokrattu vain matkaenduroita. Ajoasento on miellyttävä ja huono asfaltti tai hiekkatiet ei haittaa menoa yhtään.

Tuo CBR lienee ikiliikkuja ja sellaista uskaltaa suositella isolle miehelle. Lienee makuasia verrattuna Bandittiin.
Makuasia myös se että haluaako täysin asfaltille vai kokeileeko myös tuollaista matkaenduroa. Ajo on hieman erilaista. Jaksaa mennä tuo XRV 750 ihan riittävästi vaikka heposia vajaa 60 (ja CBR:ssä 135). Tämän kesän ajellut vain tuolla XRV:llä

jussi

Kiitos kaikille vastanneille. Päädyin nyt pieneen bandittiin kun oli sopivasti tarjolla. Katsotaan sitten taas jossain vaiheessa myöhemmin että mitä sitten seuraavaksi😄

Back