• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottoripyörä Junassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ahonen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ahonen

New member
Taas tulee kesä ja mieli tekee pohjois-norjan mutkia ajelemaan.
Tunnetusti suomen suorat päätiet ei tarjoa kuin puutuneen takapuolen palkkioksi satojen kilometrien "vaivan näöstä", joten tuli mieleen vr:n tarjoama palvelu nimeltään Autojuna.

Onko kenelläkään kokemuksia moottoripyörän kuljettamisesta moisella laitteella, kiinnostaa lähinnä kokemukset pyöränsitomisesta vaunuun, ym. mitä tulee ottaa huomioon?

Hinnat on selvillä ja juuri ja juuri sietokyvyn rajamailla, eli kaikki muu asiaan liittyvä info olis tervetullutta.

Ihmetelkää vaan miksi ihmeessä junalla kun voi ajaakin.

Hieman samansuuntaista on tullut mietittyä, pohjoiseen tekisi mieli eikä minulla ole mitään ajamista vastaan; vaimo ei sen sijaan halua ajella 1000 km yhteen suuntaan vain päästäkseen "uusille" maisemille ja jos lähdemme perheen kaikilla pyörillä, menee bensaa jo lähes amerikanraudan malliin...
sad_orig.gif

Oma ajatus on pakata pari pyörää pakuun ja ajella vaikkapa Rovaniemelle, jättää auto sinne ja jatkaa eteenpäin kaksipyöräisillä. Tuntuu hieman monimutkaiselta, mutta joskus pitää improvisoida...
biggrin.gif

Ei kuulosta huonolta idealta pakukaan, mutta ton junan hinta tampereelta kolariin on n. 290€ kahdelta hengeltä ja kahdelta pyörältä, eli kun aattelee et säästää polttoaineet, kahvit, yhden yön majotuksen yms. ni ei se ihan kauheen hintanen vaihtoehto oo. Helsingistä sama lysti maksaa 351 €.

Kokemuksia kaivataan, kyllä kai joku on sitä käyttänyt?

VR nosti pari vuotta sitten mp-kuljetuksen hintaa samaksi kuin autokuljetuksen! Ennen hinta oli puolet.
Eipä ahneudella ole rajaa, varsinkaan kun puhutaan valtio-omisteisesta monopoliyrityksestä!
mad.gif

Vaihtoehtoinen (ja parempi)tapa on laittaa prätkä menemään rekkakuljetuksena: esim Rovaniemellä rekkaterminaali on vain vajaan 1km:n päässä rautatieasemalta.
Ja rekassa kuskaaminen paaaljon edullisempaa kuin VR:llä.

omg.gif

VR nosti pari vuotta sitten mp-kuljetuksen hintaa samaksi kuin autokuljetuksen! Ennen hinta oli puolet.
Eipä ahneudella ole rajaa, varsinkaan kun puhutaan valtio-omisteisesta monopoliyrityksestä!  
mad.gif

Vaihtoehtoinen (ja parempi)tapa on laittaa prätkä menemään rekkakuljetuksena: esim Rovaniemellä rekkaterminaali on vain vajaan 1km:n päässä rautatieasemalta.
Ja rekassa kuskaaminen paaaljon edullisempaa kuin VR:llä.

omg.gif
Sitten pitää itsekkin päästä sinne rekan konttiin vielä samalla hinnalla, että se kannattaa
confused_orig.gif

"Sitten pitää itsekkin päästä sinne rekan konttiin vielä samalla hinnalla, että se kannattaa."

?
Ainakin mulla ja kamuilla toimi näin: itse mentiin yöjunalla makuupaikoilla Roihin ja prätkät tuli rekalla aamuksi sinne.
Edullisempi oli kuin VR:n kuljetuksella.

Jos sinulla on parempaa tietoa, niin laitatko faktoja. Kiinnostaisi kuulla..

"Sitten pitää itsekkin päästä sinne rekan konttiin vielä samalla hinnalla, että se kannattaa."  

?
Ainakin mulla ja kamuilla toimi näin: itse mentiin yöjunalla makuupaikoilla Roihin ja prätkät tuli rekalla aamuksi sinne.
Edullisempi oli kuin VR:n kuljetuksella.

Jos sinulla on parempaa tietoa, niin laitatko faktoja. Kiinnostaisi kuulla..
Ei ole mitään parempia tietoja enkä ole surffannut hintoja. Onko mopon kuljettaminen tosiaan niin kallista junassa, kun mulla on ollut käsitys, että ne on ne makuupaikat, jotka maksaa melko suolaisesti? Työkaveri oli viime kesänä lähdössä poikiensa kanssa kalastelemaan pohjoiseen ja laskeskeli, että taitaisi olla kaikkein edullisinta mennä lentokoneella ja vuokrata auto paikanpäältä. Sanoi, että ne makuupaikat on se kallis juttu. Tosin autolastillinen tenavia ja kuski on kustannuksissa varmaan se hallitsevin osuus. Tästäkään en nähnyt lopullisia laskelmia ja juttu saattoi olla liioittelua. Itse yleensä moottoripyöräilijänä ajan joka paikkaan.

"Itse yleensä moottoripyöräilijänä ajan joka paikkaan."

Miksihän ihmeeessä sitten puutut tähän keskusteluun?

Kannattaa tosin käydä vaikka Rekkaterminaalilta kyselemässä hintoja ja kuljettajia.
Edullinen ja nopeakin vielä jos mopo kulkee vain terminaalista toiseen esim Hki-Roi.
Rekathan ottavat yleensä maksun lavametreittäin: jos pärrä on poikittain lavalla, se ei vie kuin 1m tilan.

Ja ymmärrän täysin sen, että ennemmin yöllä nukkuu kuin ajaa suomea halki.

Tota... sen verran puutun keskusteluun että kyllä yleensä
kuljetusfirmat hinnoittelee lastin kuljetukset kuutioittain.
Eli jos pyörä on jotain 2m pitkä ja korkeus jotain 1.5m niin taitaa olla hinta 4 kuutiolta...
Aika tyyristä jos kuljetusfimoista kysyy. Mut joskus löytyy tilaa noista muuttorekoista varsinki jos hyvällä tuurilla ajavat "tyhjänä" takas esim. Ouluun.
Eli suosittelen kyseleen muutto firmoista.
Oulussa on ainaki yx suuri...
wink.gif

Tasan yhden kerran olen konkreettisesti kokeillu VR:n palvelun.

Olin tulossa Lapista ja nopeus/matkamittarin koneisto hajos. Funtsin sakkojen kokoa ja päätin pistää pyörän junaan.

Se oli vuosi 2003, kesäkuu. Hinnat oli jo samat ku autolla. Oulussa liinat toi VR:n pakkaaja. Se vaati, että pyörä kiinnitetään junan kulkusuuntaan nähden poikittain. Protestoin tätä, koska fillarissa ei keskitukea. Kiinnittäjä-älykkö selitti, että se on must, ku maksaa vaan puolet autosta. Selitin, että just maksoin saman, ku autosta. Ei ollu kuullukkaan. Pyysi tarkistamaan liinat, ku VR ei vastaa mistään

Selitin, että prätkä seisoo sivutuella, ja jalan kytkin ei tykkää hyvää. Ei vaikutusta.

Stadissa sit ekan kerran vetelin kytkimen kontaktia sormin ulos, jotta sain mopon käyntiin. Kyselin VR:ltä, mikä on kiinnityksen virallinen totuus. Ei kiinnostanu ketään vastata. VR on paska laitos, eikä tiedä mopon kuljetuksesta mitään. Kysykää kirjalliset kiinnitysohjeet ja kuljetusvakuutusasiat etukäteen. VR:ään ei voi luottaa.
mad.gif

Back