• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottoripyörä kahtia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 4tv
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voi vietävä, näitä sattuu liikaa.
Panee miettimään miettimään mikä on vikana suomalaisessa ajo-opetukessa.
Miten ei autokuski näe moottoripyörää, kun itse bongaan sen jo kaukaa ja aina sydämessä sykähtää.
Jos olen autolla liikkeellä.

vika ei oo opetuksessa vaan välinpitämättömyydestä ja kiireestä. ehkä tuohon vois lisätä vielä tyhmyyden....

vika ei oo opetuksessa vaan välinpitämättömyydestä ja kiireestä. ehkä tuohon vois lisätä vielä tyhmyyden....
Samaa mieltä.

Opetuksessa ei ole mitään vikaa, mielestäni pitäis pelotella kurssilla hurjilla tapaturma videoilla ja kuvilla, jos menis edes vähän jakeluun sinne pienen pieneen päänuppiin kuinka vakavasta asiasta on kyse..

Olisi mielenkiintoista tietää minkälainen/merkkinen pyörä oli ja millä tavalla katkesi.
Lehtitoimittajien arviointikykyyn ja kuvaelmaan kun ei todellakaan voi luottaa esim: kahtia= runko katkennut edestä ja haarukka lähtenyt niine hyvineen tai runko katkennut moottorin takapuolelta joka olisi prosentuaalisesti lähempänä puolta. Heidän mielestään on puoialaston, jos on vain alushousut jalassa, mutta puolipukeissa jos on pikkutakki päällä.
eek.gif

On vissiin autoilija osunut paikalliselle optikkoliikkeelle puusilmien alennuspäivänä ja yrittänyt tiirata tissejä moisilla.
biggrin.gif

Miten ei autokuski näe moottoripyörää, kun itse bongaan sen jo kaukaa ja aina sydämessä sykähtää.
Niin, tai miksi moottoripyöräilijä ei näe autoilijaa?
Paljonkohan on ollut vauhtia, kun on pyöräkin puoliintunut?

Saattaisiko olla kaksi onnetonta osunut samaan paikkaan samaan aikaan universumissa. Toinen liikenteessä kortitta autolla ja toinen vähän liian lujaa ajaen..?

Samaa mieltä, ei kortittomalta autoilijalta voi mitään vaatia. Jo pelkkä kortitta ajaminen osoittaa edesvastuuttomuutta ja ennenkaikkea välinpitämättömyyttä muuta liikennettä kohtaan.

Mutta, suurin ongelma on liikenteen lukemisen taito, tai tarkemmin sanoen sen puute. Sitä puutetta osoittaa yhtenä hyvänä esimerkkinä vilkun käyttämättä jättäminen liikenneympyrässä. On jopa varsin huvittavaa nähdä kun samassa ympyrässä ajaa kaksi tai useampi nuorta kuljettajaa jotka eivät käytä vilkkua, koska se on trendikästä. Kaikki pysähtyvät odotamaan mitä tapahtuu ja sitten ryntäävät vanhoilla romuautoillaan johonkin väliin johon luulevat ehtivänsä.

Tätä ennakoimista on katsoa mahdollisen pysähtyneen kääntyjän etupyörien asentoa tai henkilön ilmettä yms. Tässä vain kehittyy sellainen vaisto, että osaa arvata mitä joku tekee, vaikka ei sitä minkään järjen mukaan olisi tekemässäkään.

Sen sijaan jos käytettäisiin vilkkua, ajettaisiin muutenkin ennakoivasti ja muita omasta tekemisestään tiedottaen, olisi liikenne sujuvaa. Tietenkään kokemusta ei saa radalla tai hienojen ajovarusteiden myötä, siihen ei auta muu kuin hankittu kokemus. Jos kuitenkin ajaisi ennakoiden ja huomioisi muut tienkäyttäjät, olisi se paljon helpompaa kaikille.

Itse ajattelen aina, että tuo kääntyy nyt eteen, siksi valitsen ajolinjani niin että varmasti näyn, enkä ole katveessa. Jätän varaa, jos kuitenkin...

MP-kortin ajoin itse joskus vuonna -80, ajamalla, ja sanoisin että tärkeintä on liikenteen ennakoiminen ja kokemuksen kautta hankittu varmuus. Radalla en ole koskaan ajanut, varmaan pitäisi käydä. En mittaa renkaista chicken stripsejä, vai mitä ne ovat, mutta tarvittaessa ja johtuen pitkästä kokemuksesta osaan reagoida tilanteisiin ennakoivasti, joten aikaa jää enemmän eikä tilanteet tule yllätyksenä.

Tämä ei ihan liity tähän aiheeseen, mutta kommentoin lähinnä asenteita ja välinpitämättömyyttä liikenteessä.

Hyvä että ei käynyt pahemmin ja toipumisia mp-kuskille!

Samaa mieltä, ei kortittomalta autoilijalta voi mitään vaatia. Jo pelkkä kortitta ajaminen osoittaa edesvastuuttomuutta ja ennenkaikkea välinpitämättömyyttä muuta liikennettä kohtaan.
Samaa mieltä, mutta tätä forumia kun lukee, niin se vaikuttaa olevan mitä ihannoitavinta touhua.

sanoi:
Cute Lähetetty Elo. 15 2009,15:37Voi vietävä, näitä sattuu liikaa.

Tuon olen itsekin huomannut mopon hankkimisen jälkeen;huomattavasti "helpommin" havaitsee pyörät kuin ennen.
Mutta niinhän se on, että kun ostaa vaikkapa Ladan, niin sen jälkeen niitä näyttää olevan paljon enemmän liikkeellä.

Samaa mieltä, mutta tätä forumia kun lukee, niin se vaikuttaa olevan mitä ihannoitavinta touhua.
Tässä ilmeisesti kyseessä nyt kortiton kuski eikä ajokiellossa oleva. Kaksi eri asiaa nusnus
wink.gif

Ihan vain tiedoksi pyörä menee helposti kahtia myös n. 50 - 60 km / h vauhdista. Ko. tapauksessa salettiin lähtenyt vain etuhaarukka irti keulaan kohdistuneen törmäyksen takia. Siihen ei vauhtia tarvi välttämättä ees sitä 50 km / h.. ja kyllä olen nähnyt kolarin jossa pyörät ovat menneet kahtia ja vauhtia alle 60 km / h.. ja molemmat uusia pyöriä.

Ihan vain tiedoksi pyörä menee helposti kahtia myös n. 50 - 60 km / h vauhdista. Ko. tapauksessa salettiin lähtenyt vain etuhaarukka irti keulaan kohdistuneen törmäyksen takia. Siihen ei vauhtia tarvi välttämättä ees sitä 50 km / h.. ja kyllä olen nähnyt kolarin jossa pyörät ovat menneet kahtia ja vauhtia alle 60 km /  h.. ja molemmat uusia pyöriä.
Etupää kestänee irtoamatta max 5-10G hidastuvuuden (vääntyy kyllä jo pienemmälläkin voimalla). Kukkahattukin voisi laskea, jos osaisi, kuinka valtava alkunopeus vaaditaan, että tuollaisiin hidastuvuuksiin pääsee esimerkiksi silloin, jos mp pysähtyy 30 cm matkalla. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä vaihtoehtoa, että nopeutta on ollut esimerkiksi 450 km/h, mutta on naurettavaa väittää, että pyörän etupään vaurioituminen kertoisi kovasta vauhdista.

Ihan vain tiedoksi pyörä menee helposti kahtia myös n. 50 - 60 km / h vauhdista. Ko. tapauksessa salettiin lähtenyt vain etuhaarukka irti keulaan kohdistuneen törmäyksen takia. Siihen ei vauhtia tarvi välttämättä ees sitä 50 km / h.. ja kyllä olen nähnyt kolarin jossa pyörät ovat menneet kahtia ja vauhtia alle 60 km / h.. ja molemmat uusia pyöriä.
Etupää kestänee irtoamatta max 5-10G hidastuvuuden (vääntyy kyllä jo pienemmälläkin voimalla).
Ja mistähän tämä on tempaistu, karvahatustako? Ihme kun hävittäjälentäjät kestää tajuissaakin 7G kiihtyvyyksiä ja ihminen hengissa parikymmentä G:tä, mutta pyörän etupää menee palasiksi jo alle kymmenessä?

0,3 m matkalla 20km/h->0 tulee jo yli 5G:tä.

Ihan vain tiedoksi pyörä menee helposti kahtia myös n. 50 - 60 km / h vauhdista. Ko. tapauksessa salettiin lähtenyt vain etuhaarukka irti keulaan kohdistuneen törmäyksen takia. Siihen ei vauhtia tarvi välttämättä ees sitä 50 km / h.. ja kyllä olen nähnyt kolarin jossa pyörät ovat menneet kahtia ja vauhtia alle 60 km /  h.. ja molemmat uusia pyöriä.
Etupää kestänee irtoamatta max 5-10G hidastuvuuden (vääntyy kyllä jo pienemmälläkin voimalla).
Ja mistähän tämä on tempaistu, karvahatustako? Ihme kun hävittäjälentäjät kestää tajuissaakin 7G kiihtyvyyksiä ja ihminen hengissa parikymmentä G:tä, mutta pyörän etupää menee palasiksi jo alle kymmenessä?

Jos olet sitä mieltä, että oma pyöräsi kestää ongelmitta enemmän, laita fillari nokalleen etupyörän varaan ja ala lastata kamaa päälle. Kuskin kanssa mp:n 10G vastaa jo paria henkilöautoa. Voit raportoida tuloksia, mieluiten kuvien kera tälle palstalle.

Kylla, jos ajaa bikella. Viela jos kortti on lahtenyt jostain pikkurikkeesta a la 105@50, saa sankarin sadekehan ja option omaan patsaaseen supersankarien teemapuistoon.

Jos olet sitä mieltä, että oma pyöräsi kestää ongelmitta enemmän, laita fillari nokalleen etupyörän varaan ja ala lastata kamaa päälle. Kuskin kanssa mp:n 10G vastaa jo paria henkilöautoa. Voit raportoida tuloksia, mieluiten kuvien kera tälle palstalle.
no tässä on varmaan se 20km/h--->0km/h 0.3m matkalla, tosin ilman kuljettajaa, mutta eipä tuo pyörä nyt kamalan säpäleiksi mene--->KLIKS

Näissä taitaa olla usein jonkinlaisena syynä se, että autolla ajavat tuijottavat sitä kohtaa tiessä, joka juuri näkyy konepellin reunan yli. Sen pidemmälle ei parane katsoa, koska silloin ei varmaankaan näe minne menee. Siihen ehtii varmaan joku hirvi tai muu pieneliö väliin!

Tämän tyyppistä toimintaa näen lähes päivittäin katutyömailla. Kun tien linjausta muutetaan ja laitetaan uudet merkit niin ehkä luokkaa joka 4. auton kuljettaja huomaa muuttuneet järjestelyt ja toimii niiden mukaan. Muut ajavat sokkona vanhaa reittiä suljetulle pätkälle ja pahimmat vielä työkoneen eteen! Ja minun järjen mukaan, kun liikenteessä jotain muutetaan, siitä ilmoitetaan.... yllätys yllätys, liikennemerkillä! Lätkällä, jonka jokaisen liikenteessä liikkuvan pitäisi nähdä ja ymmärtää. Mutta näin ei vain käy, miksi??? Ei tarvitse paljon sen jälkeen miettiä, että miksi kolisee?

Saattaisiko olla kaksi onnetonta osunut samaan paikkaan samaan aikaan universumissa. Toinen liikenteessä kortitta autolla ja toinen vähän liian lujaa ajaen..?
Epäilemättä.
Vaikkei ylinopeudesta mitään puhutakaan on sen täytynyt olla kuitenkin joku vetomies kerran ajoi pahki autoon. Selvä tapaus.

Ps. Ei olisi kuvia tapahtumapaikalta niin voisi liittää esille ja muistuttaa samalla kaikkia kuinka sai taas joku ääliö mitä tilasi.

Niin, tai miksi moottoripyöräilijä ei näe autoilijaa?
Paljonkohan on ollut vauhtia, kun on pyöräkin puoliintunut?
No ei siihen etuhaarukan irtoamiseen rungosta tarvita kuin 40-50 km/h.

Tuskin tuo pärrä mistään muusta kohdasta on voinut katketa, koska muuten kuski olisi nyt mullan alla.

Back