• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottoripyöräilyä Espanjassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja papujees
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

papujees

New member
Moottoripyöräilyä Espanjassa

Moi kaikille .ORG jäsenille ja muille sivujen lukijoille. Lueskelin noita kommentteja kevään ekoista savuista. Haluan laittaa tähän vähän omia kokemuksia ja ehdotuksia.
Laitoin pyörän syksyllä rekkakuljetuksella Espanjaan. Pääsin maaliskuun alussa paikalle ja täytyy sanoa että oli MAHTAVAA, ekan kerran kun pisti kypärän päähän ja lähin vetämään motaria hotellille, tuli sama fiilis kun kotona lämpimänä toukokuun lopun ekoina ajopäivinä. Eli motoristin orgut suhisi kypärän sisällä.
Kilsoja tuli kaikkiaan noin 2000 (10 ajopäivää), joten joka päivä oli päästävä jo aamusta pyörän selkään. Vaimo kun oli mukana, niin piti ajella myös matka-ajoo, mutta eniten viihdyin Andalusian vuoristopätkillä. Aivan mahtavat tiet, erikoisesti kuuluisa Rondan pätkä A-397, jossa paljon motoristilehdetkin käy testaamassa prätkiä. Pätkä on noin 45 km pitkä, upeessa kunnossa oleva mutkapätkä, ei jätä kylmäksi. Pätkän puolessa välissä on motoristikahvila, jossa on paljon paikallisia ”.ORG:in” Pabloja, ja kävin ajeleen heidän PK-ajoja myös, ihan ok porukkaa. Myös englantilaisia ja saksalaisia oli jonkun verran jalon harrastuksen parissa paikalla.
Kaikkiaan reissu oli mielestäni paras lomareissu mitä oon tehny, iso asia oli, että pääsi ajamaan omalla pyörällä ja omilla ajovarusteilla. Olen käyny prätkällä Espanjassa ja Portugalissa useita kertoja, mutta yleensä reissu on tukehtunut pohjois- tai keskiosiin, kilsoja 3000 takana, useita hotelliöitä ja saman verran takaisin. Nyt hyppäsi koneeseen ja 6 tunnin kuluttua virkeänä motarilla ilman täysiä laukkuja.

Ei mulla tästä romaania ole tarkoitus kirjoittaa, mutta koska homma oli tosi onnistunut, heräsi ajatus että miksei tätä voisi vielä kehitellä.

Mulla oli pyörä Kari Tiaisen hallissa talvisäilytyksessä (Kari Tiainen, 7-kertainen enduron maailmanmestari, jos joku ei kaveria tunne). Karilla on isot uudenaikaiset tilat Fuengirolassa, paikalla on tilat useammalle sadalle pyörälle tarvittaessa. Hänellä on myös huoltopiste ja rengaslaitteet. Kari itse pyörittää endurosafaria ja sillä on parikymmentä tuoretta KTM enduropyörää, lisäksi Karilla on Ice1 motocross teamin toiminta samoissa tiloissa. Tästä syystä paikan turvallisuus on kunnolla hoidettu.
Kari myös aloitti tämän talvisäilytys touhun, mutta ajan puutteen takia hänellä ei ole ollut aikaa keskittyä siihen. Kun keskustelin Karin kanssa asiasta, hän antoi minulle vapaat kädet alkaa kehittää touhua.
Nythän homma tulee monelle liian kalliiksi jos lähettää prätkän yksittäin, mutta jos saadaan porukkaa yhteen, lähetettyä täysi rekka niin kulut alkaisi laskea. Paikalla saisi tehtyä huollot edullisemmin kuin Suomessa ja esim. renkaat ovat selvästi edullisempia. Paikalla saa tehtyä merkkihuoltoja tai sitten Karin mekaanikot huoltavat myös ammattitaidolla.
Koska Andalusian alue on niin upee motoristiharrastuksille ja siellä lähistöllä on 3-4 rataa, päätin jutella ideasta myös .Org johdolle ja 10-vuotis juhlissa käytiin asiaa vielä läpi. Homma tuntuu kiinnostavan ja asiaa on tarkoitus kehittää. Tässä on muutama ajatus motoristin aktiviteeteistä: Lähtökohta: isompi porukka lähettää pyörän talveksi säilytykseen, saadaan etuja kuljetukseen, lentoihin, majoituksiin, ratamaksuihin jne.
Järjestetään 2-3 viikon tai reilun viikon matkaa ja ajotapahtumaa paikalla joihin sisältyy esim:
- 3 ratapäivää per visiitti
- paikallista PK-ajoa
- Touring-reisuja, esim Gibraltar (suorin reitti 80 km) saa myös upeen vuoristotie reissun
- käydä katsomassa MotoGP/SBK kisoja omalla pyörällä tai porukalla vuokratulla autolla, tänä vuonna kisat kalenterin mukaan 2 x MotoGP Espanja, SBK Portugali.
- tietenkin on paljon muitakin kuten golf ja perinteiset lomailut jota samalla voi touhuta

Itse olen ajatellut viettää ensisyksynä ja kevättalvella yhteensä pari kuukautta tuolla alueella, olen valmis järjestelemään tätä yhteistä harrastusta. Jotta asia saataisiin etenemään, pyytäisin kiinnostuneita lähettämään yhteystiedot vaikkapa yksityisviestinä ja muuten osoittavan olevansa kiinnostunut niin otan yhteyttä tarkemmin. Pyöriä voitaisiin lähettää syksyllä, syys- lokakuun vaihteessa ja takaisin huhtikuussa keväällä.

Keväisin terveisin
papujees

Toivottavasti Andalusiassa on ainakin lämpimämpää, kuin täällä pohjoisessa. Oon meinaa palellut koko matkan melkeen suomesta tänne pyreneille. Noh, huomenna portugaliin..

Toivottavasti Andalusiassa on ainakin lämpimämpää, kuin täällä pohjoisessa. Oon meinaa palellut koko matkan melkeen suomesta tänne pyreneille. Noh, huomenna portugaliin..

Aika viileetähän se on luvannut tälle viikolle mutta ensiviikko näyttäis paremmalle, josko ylihuomenna lähtis itte tuonne kaakonkulmille Rondaan

Uusimmassa Bikessähän on juttua tästä Kari Tiaisen järjestämästä Endurosafarista ja toisaalta myös katupyörävuokrauksesta Espanjassa. Mielenkiintoinen artikkeli, suosittelen lukemaan :)!

Heti kun vaimokin saa työt lopetettua muutamme kirkonkirjat pysyvästi tuonne .
Sitten kesäreissut suuntautuu tänneppäin ,ehkä :right:

Uusimmassa Bikessähän on juttua tästä Kari Tiaisen järjestämästä Endurosafarista ja toisaalta myös katupyörävuokrauksesta Espanjassa. Mielenkiintoinen artikkeli, suosittelen lukemaan :)!

Kiitos Katja, en tällaista ketjua ollut huomannutkaan :)

Sen verran vielä, että tuo juttu en ensimmäinen kirjoittamani ja kuvaamani juttu ikinä tälle tasolle, joskus olen jotain kerholehtitasoista raapustanut...

Reissu itsessään oli todella mahtava, siitä voisi kirjoittaa yhden ORGin täyteen :grin:

Rondan pätkä ajettu ja kivaa oli, paikalliset mopomiehet piti Marbellassa bileetkin joihin eksyin, ilmaista paellaa ja olutlippu 1,5 €, bändi lavalla ja hjyva meininki.

Helmikuun lopussa pyörä lähtee tuonne, muita menijöitä?

Tuo Rondan pätkä pitänee käydä surauttaas, löytyykö muita pakollisia :orgmp: ?

Helmikuun lopussa pyörä lähtee tuonne, muita menijöitä?

Tuo Rondan pätkä pitänee käydä surauttaas, löytyykö muita pakollisia :orgmp: ?

No jokapaikassa tuolla on sileää mutkaa kun et vaan autoviaa painele jos kerta veät ton San Pedro - Ronda välin niin tämäkin sitten...:rakastunut:

Ja sitten jos esim 360" roundit x 2 kiinnostaa ja muutenkin vastaohjaus on tuttu niin A-7000 :thumbup:

Mut nää samat turinat on kyllä kerrottu jo moneen kertaa tuolla Matkailuosiossa...että jos hieman omatoimisesti sieltä:thumbup:

Mut nää samat turinat on kyllä kerrottu jo moneen kertaa tuolla Matkailuosiossa...että jos hieman omatoimisesti sieltä

On luettu :thumbup: mut ei ehkä ihan kaikkea kuitenkaan :grin: ja aina voi löytyä lisää...

Ja hieman kun zoomailee karttaa pienemmäksi niin köytää vaikka tällaisen reitin mikä tuli viime kesänä ajettua.

Tuolla on aivan järjetön määrä noita pieniä mutkapätkiä ajettavaksi.

Olen lähdössä talvilomailemaan Malagan seudulle maaliskuun puolessavälin. Aluksi arvoin kiinteän majoituksen ja päivittäin vaihtuvan kesken. Nyt on ainakin alustavasti varannut hotellin Fuengirolasta, josta sitten päiväretkiä sinne ja tänne. Tuossa yllä on kovasti vinkkejä reiteistä.

Entä onko vastaavia vinkkejä nähtävyyksistä joissa kannattaa vierailla? Pikaiseen löysin Malagasta Picasson museon ja paikallisen automuseon, Gibraltar on myös ajomatkan päässä. Lisäksi saatan yrittää suoriutua katsomaan la Ligan peliä.

Lisäksi kiinnostaisi hyvät kahvilat ja ruokapaikat joko tarjonnan tai maisemien puolesta. Tai oikeastaan kaikkea saa ehdotella, eihän kaikissa ehdotetuissa paikoissa ole pakko käydä.

Edullista majoitusta Costa Blancan alueella.
http://www.lomaespanjassa.net/fi/vuokrattavat-asunnot/el-mirador

Itse olen lähdössä Alicanteen helmikuun alussa viikoksi.
Prätkän vuokrausta mietin mutta se on aika kallista autoon verrattuna.
Kolmen hengen porukka ja vuokra-auto (Focus) Alicantesta maksaa 48 euroa/viikko.

jos mopoa meinaat vuokrata alicantessa sellanen kun motor center levante,bmw liike
myy mopoja vuokraa myös niillä heikko valikoima bmw 1200 oli 40e pv keeway 124 (mopo
melken kuin ois skootterilla ajellu) 25w pv huomioitava vaatii takuu rahan
bmw oli 1800e keeway 1000e,jos ottaa mopon 16,00 silti veloittaa koko päivän
eli kantsii hakee 10 ja palauttaa 20,30.turhan kallista vuokrata keewayllä menee
kyllä keskustassa mutta motarilla tai vuoristossa sillä ei tee mitään,alicantessa ois
sellanen toinenkin moto vuokraamo joku rent and go,keskustassa

Tämä ei liity mitenkään aiempaan jauhantaan, mutta laitetaan jatkoksi kun koskee samaa maata. Olen perjantaina lähdössä Malagaan viikoksi ajelemaan. Olen mietiskellyt missä kaikkialla sitä kävisi ja tuli mieleen Jerezin rata. Katselin niiden kotisivulta, että 19-21.3 olisi MotoGP harjoitukset. Yritin omatoimisesti etsiä vastausta, mutta kun ensimmäinen kuukkelihaku ei kertonut kokeilen täältä.

Pääseekö sinne katsomaan ajoja ja paljonkohan liput maksaa? Ja kuinkahan kiivasta toiminta on ennen kisakautta? Meinaan jos sitä varaa eväät kahdeksi tunniksi niin näkeekö sinä aikana enemmän kuin kolme ohiajoa. Jos ja kun varikolle tuskin pääsee niin katsomosta käsin ruuvaamisen katselu on melko pitkäveteistä.

Back