• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

moottoripyöräilyn hinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyk4
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jyk4

New member
.. Tämähän on harrastus jonka kuluja ei lasketa mutta lasketaan nyt kuitenkin.

Yleisesti oletetaan että moottoripyöräily on helvetin kallista. Mutta onko sittenkään? Riippuu niin monesta jutusta mutta omalla kohdallakin autoilu on reilusti kalliimpaa. Autot maksavat pääsääntöisesti enemmän joten pelkästään arvon aleneminen on niin hurjaa, että se tuo suurimman menoerän.

Jos haluaa vähänkään erikoisemman tai paremman auton, maksat siitä uutena 50 000e, ja ajat pari vuotta niin ohhoh arvosta on sulanut 20 000 euroa.

Minä olen ajanut CBR-vanhuksella joka maksoi 4400 euroa -05 keväällä, jos pyörästä saisi nyt 3000e niin eipä ole suuri summa mennyt arvon alenemiseen..
Pyörä vie myös puolet vähemmän (<5L/100km) polttoainetta mitä autoni (10+L). Mopossa ei ole vuosikatsastusta joka sekin maksaa eikä vuosittaista veroa. Mopossa kun on vain osakasko niin vakuutukset ovat saman hintaiset kuin autossa jossa on täyskasko.

edit:
Lisätään vielä että saahan siitä mopoilustakin kallista jos haluaa. Esimerkkinä vaikka perheenisukki joka ehtii ajaa kerran viikossa uutena ostamallaan kyykkypyörällä.
Pyörä uutena 18 000e, myyt 2v päästä 13 000 eurolla. Vakuutuksiin 2000e. Ajokausi 4kk per kesä, hintaa tulee ajokerralle.. yli 200 euroa! Ja tässä pelkästään arvon alenema ja vakuutukset..

Sen verran offtopiccina vielä tuosta että moottoripyöräily on harrastus? Yhtä vähän/paljon auto on mulle ja monelle mulle harrastus kuin moottoripyörä. Kesät ajan motskarilla ja talvet autolla. Harvemmin vaan sanotaan että harrastan autoilua/autoja, mutta moottoripyöräily on automaattisesti harrastus..
Jos sanoo harrastavansa autoja niin heti oletetaan että se on joku vanha jenkki mikä on räjäytetty atomeihin ja lepää tallissa odottamassa kasaamista

Autolla ajelet kesät talvet. Kuljetat lapset, anopin ja sementti-
säkit, mutta tuskin lähdet sillä varta vasten ajelemaan. Pyörällä
lähdet. Siinäpä se ero. Harrastus vai ei?

Riippuu vähän mistä roikkuu...

Itse "joudun" ajamaan autolla 95%työajoista, joten mopoajot on lähes kaikki pelkkää hupiajoa. Ja kun kilometrejä tuli mopon mittariin viime vuonna vain pari tuhatta kilometriä niin ei se ihan halpaa hupia ole. Bensahan ei maksa mitään, mutta vakuutukset jo maksaa jonkin verran. Ja ne kaikki kilkkeet mitä tuli kesän aikana hankittua...

Olen muuten varmaan räplännyt mopoa nyt talven aikana tallissa enemmän kuin mitä kesällä vietin sen selässä tien päällä
biggrin.gif

Autolla ajelet kesät talvet. Kuljetat lapset, anopin ja sementti-
säkit, mutta tuskin lähdet sillä varta vasten ajelemaan. Pyörällä
lähdet. Siinäpä se ero. Harrastus vai ei?
Jep tapauskohtaista. Minun tapauksessa.. ajan autolla vain talvella (kesät seisonnassa). Pyörällä en montaa kertaa kesässä täysin huvin vuoksi ajele, lähinnä radalla tai pidemmällä reissulla sitten ajetaan 'huvikseen'. Yleensä olen johonkin menossa, kuten töihin, kauppaan tai millon minnekkin. Eli mopo on mulle vähintään yhtä paljon kulkuväline kuin harrastus

Kaikki raha tuohon mopoon menee mitä siihen laittaa  
biggrin.gif

Ei oo jääny tilille kummittelemaan pennosia muutenkaan.

Noei, kyl mullekin käytännössä mopolla ajaminen on halvempaa kuin kotilolla. Vakuutukset tuohon mopoon melkein 50% halvemmat kuin kotiloon, bensaa palaa 40% siitä mitä kotilossa, huollot 40% halvempia kun kotiloon vaikka molempiin tein ja teen itse. Ja on se hauskaa  
tounge.gif
Yhdistetty nautinto/harrastus/pakollinen liikkumaväline kun menin ja myin kotilon kokonaan pois.
Nyt kun on päälle puolisen vuotta ajellut tuolla mopolla niin käytännössä mulla palaa kuukaudessa menoveteen, vakuutuksiin, huoltoihin ja kaikkeen pikkusälään about 150e noin pikasesti laskettuna. Kotiloon paloi kolmessa vuodessa keskimäärin 320-350e/kk. Kumpaankaan ei oo laskettu vekottimen hankintahintaa eikä jälleenmyynnistä saatua rahanpaluuta. Eli pelkästään se mitä kuukaudessa palaa omistamiseen/ajamiseen.

Tämän kun laskin niin kattelin jotta kyllä sitä täällä pk-seudulla tarkenee talvellakin ajaa mopolla tohon pelimerkkien säästöön vedoten. Enkä ole tähänmennessä päätöstä katunut  
biggrin.gif

Kesäajamisestakin ehkä nauttii nyt tulevana suvena sen vähän enemmän kun ei ainakaan palele  
biggrin.gif

Jos nyt lukuja haluatte niin:
Kotilo: bensaa ~10litraa/100km 20tkm/vuosi, vakuutus ~800e/vuosi pelkkä liikenne ilman kaskoja, katsastus+verot 200e/vuosi, huollot tarpeen mukaan mutta ei nyt lasketa niitä. Eli 2000litraa menovettä vuodessa, keskimäärin vaikka 1.30e/litra = 2600e/vuosi. Plus muut = 3600e.

Mopo: bensaa ~3.5litraa/100km sama 20tkm/vuosi, vakuutus ~400e/vuosi sama pelkkä liikenne ilman kaskoja, ei katsastusta eikä veroja  
tounge.gif
Eli 700litraa menovettä vuodessa samalla 1.3e/litra = 910e. Plus vakuutus, 1310e/vuosi.

Huolloista vielä sen verran että onhan tuossa mopossa vähemmän osia jotka menis rikki. Ja ainakin Fordin varaosiin verrattuna Hondan varaosat on tuntuneet aika halvoilta tähänmennessä

Kumman itse mielummin maksaisit jos et tarvitsisi sitä autoa mihinkään, mieti molempia kulkuvälineitä ihan vaan kehonliikuttimena paikasta A paikkaan B. 3600e/vuosi vai 1310e/vuosi  
wink.gif

Sitten kun otetaan ne loput seikat mukaan mietintämyssyn alle niin jokainenhan meistä tekevät sen päätöksen sitten omalle kohdalleen. Enkä mollaa ketään, itse vaan olen sen verran reikäpää että tämä talvi piti kokeilla mopolla, katsotaan ens syksyn loppupuolella ostaako parinsadan kotilonromun talvikuljettimeksi vai vedetäänkö taas mopolla. Ei voi tietää vielä  
smile_org.gif
wink.gif

Heh!
Hinta on se minkä olet valmis siitä maksamaan... Klishee tai ei, mut ihan mielipiteenä: motoilu on harrastus joka maksaa suhteellisen paljon, mutta itse toivoisin motoilijoiden olevan hieman vähemmän narsisteja - eli jos omaatuntoa soimaa tai joudut/haluat kyseenalaistaa esim. sosiaalisen/
yhteiskunnallisen statuksesi koska omistat moppelin, kannattaa luopua niinkin "kalliista" harrastuksesta...
thumbs-up.gif
Prätkä on kallis ylläpitää, ainakin vähän tuoreemmat v-mallit joihin ei "kannata" vielä itse tehdä huoltoja (vaikka esim. rengassarjat saa ovelle toimitettuna alle 50% suomen huoltoliikkeiden hinnoista). Ja kamikset pitää olla tietty sävysävyyn, eli 2 v. välein vaihtuu värimaailma...  
pftroest.gif
Etsilleen, nyt pikkupojat nukkumaan et isi pääsee suunnittelemaan ensi kesän reissua, eikä maksa paljoa, kun ei tartte ottaa perhettä mukaan (kärvistelkööt kotona pelaamassa pleikkaa...
033102bebe_1_prv.gif
)
Rock! jakovaaajoamuteiniinkovaaetkorttimenee... -siisautonajokortti...  
033102beer_1_prv.gif

Kevät 2008 pyörä maksoi 24500 euroa. Vanha meni vaihdossa mutta...

Kesällä 10000 kilometriä, vakuutus 650 euroa ja bensat liki 1000 euroa. Kulutus 7 litraa sadalla. Lisävarusteita hälytin, mittatilauspenkki, xenon ajovalot, navigaattori, uusi kypärä, muutama muu pikkuosa ja jäsenmaksu tänne ja iron butt osastoon, kaikki yhteensä vähän yli kaksituhattaneljäsataa. Eli yhteensä 3400 plus jonkinlainen arvonalennus joka näyttäisi olevan noin seitsemän tuhatta. Yhteensä siis vähän yli kymmenen tuhatta tai noin suurinpiirtein euron kilometri.

Tosi halpaa siihen nähden mitä sai.
inlove.gif
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
sport05.gif
biggrin.gif

Pari kautta takana ja varmaan joku 25000e mennyt tähän harrastukseen siinä ajassa, niin eipä ainakaan kovin halvalta tunnu. Mutta ei tämän halpaa pidä ollakaan vaan hauskaa  
biggrin.gif

Mulla auto ja mp vertailu käyttökuluissa menee kyllä auton hyväksi. Auto diesel noin 5.5l/100km, mp bensaa noin 6.5l/100km. Auto renkaat noin 20tkm, mp renkaat samaan aikaan noin 2x etu- ja 3x takarengas. Auton huollot 30tkm välein, mp:llä 6tkm välein. Auton vakuutus noin 550e ja mp noin 1400e. Hyvin karkeesti laskettuna 20tkm/v autolla 2500e ja mp:llä 4300e. Arvon aleneminen ja lainan lyhennykset onkin sitten jo toinen juttu...

Tälläsen pikasen arvion mukaan kustannuksia tulee ~~330e/kk, yhteensä parisen tonnia.
jos ajatellaan ajokauden olevan 6kk pitkä.
Ja laskettuna on siis bensat,vakuutukset ja pientä osaa.

Mä oon myynnyt kaikki voitolla pois mitä olen myynnyt autot ja moottori pyörät jos työlle ei laske hintaa rassaaminen on harrastusta yhtä lailla kuin ajaminen
vanhojen brittien harrikoiden ja mersujen hinta ei laske vaan nousee koko ajan
Esim ajoin vuoden 1975 mersulla 7 vuodessa 280000km ja myin sen kalliimmalla kuin ostin ja kunto oli paljon huonompi myytäessä

Laskeskelin, että vuodessa tulee kuluja mopoilusta yhteensä about 2000€. Tonni vakuutuksiin, bensaan n. 600€, setti renkaita 200€; huolto-osia, öljyä, sekalaista tarviketta jne. n. 200€.

Jos ajokamoja tulee uusittua niin niihinkin menee jokunen satku, tietty sitten vielä pyörän arvonalentuminen... Ainiin, ratamaksut vielä.

kaboom.gif

Laskelin tossa et jos jättäisin päivittäisen colapullon ostamatta, maksaisin sillä kauden bensat.
baaa.gif

Kuluista tuo oma mopo tulee kyllä halvemmaksi omistaa kuin kumpikaan talon autoista. Tosin jos sitten vertausta hakeekin vuotuista ajosuoritetta vasten, kippaakin vaaka jo ihan toiseen suuntaan
biggrin.gif

Hankinta: Molemmat autot on taloon tullut brännäreinä ja nykyinen mopo 6v käytettynä, joten tämä vertailu ei ehkä ihan reilu ole

Vakuutukset: Mopossa ei vielä ole edes täysiä bonareita ja silti siinä on täyskaskoineen kaikkineen edullisemmat vuosimaksut kuin kummassakaan autossa, n. 550e/vuosi

Kulutus: Mopo kulkee n. 5 sadalle, auton vaatiessa n. 7 sadalle, joten tältäkin osin mopo voittaa

Fun Factor: Työmatkoista kesäisin niin paljon kuin vain mahdollista, hoidetaan mopolla. Ja tuleehan tuolla mopolla lähdettyä joskus ihan huvikseenkin lenkille. Autolla kaikki ajo on aina ja joka kerta välttämätöntä, vaikka näin talvisin eipä noita vaihtoehtoja juuri ole

Niin kauan kun meidän kissat syö purkkiruokaa 2 eur päivässä ja paskantaa kahenkympin ultrafine kissanhiekat roskiin kahesti kuukauessa EI moottoripyöräilyssä ole mitään kallista.

Itsellä prätkä on halvempi pitopeli kuin käytössä oleva vm.95 Transit. Kumpikin on hankittu suunnilleen samaan aikaan 7 vuotta sitten käytettynä; Sevenfifty maksoi veroineen vajaa 5000€ ja paku tuplasti sen. Tällä hetkellä kummankin arvo lienee kutakuinkin sama eli arviolta ehkä 2000-2500€, mutta pyörä ei tuosta paljon enää putoa. Vakuutukset samaa luokkaa, autolla lisäksi ajoneuvovero. Transit hörppää 8-10 l/100 km dieseliä, Honda 5 litraa bensaa. Autoa joutuu vuosittain remppaamaan vaihtelevasti katsastusmiehen merkintöjen mukaan, viime syksynä mm. peltityötä/maalausta ym. tuli 2500€ edestä... Sevenfiftyllä olen päässyt pääasiassa kulutusosien uusimisella, renkaita toki kuluu enemmän kuin autolla. Ajovarusteita olen tietenkin hankkinut, mutta kohtuudella.
Autolla ajan pääasiassa työmatkat ( 72 km/päivä ), mutta kesäkaudella sekin menee prätkällä.

Kummallakin kulkuneuvolla ajan mielestäni kohtuullisen edellisesti, koska pääomakulut ovat pienet. Jos olisin vaihtanut kummankin edes kerran tämän seitsemän vuoden aikana niin tilanne olisi toinen. Mielestäni kaluston jatkuva vaihto on kallista, ei sen käyttäminen.

En lukenut kaikkia kohtia, laitan siitä huolimatta ajatuksen tähän.

Moottoripyöräilyn aloittaminen tyhjästä on arvokasta, ensin ostat moottoripyörän 7000 - 9000 € tai enemmänkin.

Sitten ostat ajovarusteet eli takin, housut, kengät ja hanskat 500 - 1500 €.
Sitten kypärä 300 - 700 €.

Ajovarusteet menee vaihtoon 3 - 5 vuoden välein, jos ei onnettomuuksia tapahdu.

Sitten vuosittaista ylläpitoa jonkun verran.
Mopoon vakuutus sanotaan vaikka 300 - 2000 € /vuosi, riippuen bonuksista ja vapaaehtoisen vakuutuksen hinnasta.
Joka kesä renkaat, eteen 110 - 200 € ja taakse 150 - 300 € kpl.
Sitten öljyt, suodattimet, tulpat, ilmanputsari joka vuosi about 200 € riippuen, että käyttääkö delvakkia
smile_org.gif
vai oikeita öljyjä.

Sitten tietysti normaali polttoaineen kulutus.

Ai niin, jos pitää tuunata mopon ulkoasua, niin se on sitten jo ihan toinen juttu.

Ja jos jotain hajoaa niin sekin on sitten ihan eri juttu. Jos onnettomuudessa on mukana muita osapuolia, tulee tietysti ensin se tunnenpuoli mukaan, sen hintaahan ei voi laskea. Mutta sitten saattaa tulla muille korvattavaa välineistä, kehon osista, yms. pitkäksikin aikaa, riippuen kuka onnettomuuteen oli syyllinen.

Heh, huh, oho, auts....

smile_org.gif

Itse asiassa en pidä moottoripyöräharastusta kalliina, mutta sen aloittaminen on kallista. Sen takia en aio lopettaa harastusta, kun sen kuitenkin muutaman vuoden päästä aloitan kalliimmalla.

Ja kun talven painat pimeässä kelissä, räntäsateen alla niin kesällä on pakko päästä tuulettumaan ja katselemaan Suomen(tai muun maailman) kaunista luontoa ja kauniita teitä.

Kun kalusto ja varusteet on olemassa, niin ei "kannata" harrastusta keskeyttää.

062802jumpie_prv.gif

Ja kyllä se semmonen homma on, että harrastus saa maksaa mitä vaan, en sitä silti lopeta.

Niinhän se on, että jos harrastukseen ei saa kaikki rahojaan kulumaan on harrastus väärä.

Olen jo päättänyt, että siinä vaiheessa kun ikä ei salli mopon päälle nousua, ostan trekkerin ja ajelen sitten sillä.

062802jumpie_prv.gif

Kaveri, joka polttaa askin päivässä tupakkaa ja käy pari kertaa kuukaudessa baarissa, maksaa sisäänpääsyt ym, niin kuluttaa vuodessa rahaa n.3000 euroa. Sillä rahalla maksan auton, pyörän vakuutusmaksut vuodessa + molempiin vekottimeen bensat myös koko vuodeksi.

Niin, onko moottoripyöräily kallista, minusta ei!

Back