jyk4
New member
.. Tämähän on harrastus jonka kuluja ei lasketa mutta lasketaan nyt kuitenkin.
Yleisesti oletetaan että moottoripyöräily on helvetin kallista. Mutta onko sittenkään? Riippuu niin monesta jutusta mutta omalla kohdallakin autoilu on reilusti kalliimpaa. Autot maksavat pääsääntöisesti enemmän joten pelkästään arvon aleneminen on niin hurjaa, että se tuo suurimman menoerän.
Jos haluaa vähänkään erikoisemman tai paremman auton, maksat siitä uutena 50 000e, ja ajat pari vuotta niin ohhoh arvosta on sulanut 20 000 euroa.
Minä olen ajanut CBR-vanhuksella joka maksoi 4400 euroa -05 keväällä, jos pyörästä saisi nyt 3000e niin eipä ole suuri summa mennyt arvon alenemiseen..
Pyörä vie myös puolet vähemmän (<5L/100km) polttoainetta mitä autoni (10+L). Mopossa ei ole vuosikatsastusta joka sekin maksaa eikä vuosittaista veroa. Mopossa kun on vain osakasko niin vakuutukset ovat saman hintaiset kuin autossa jossa on täyskasko.
edit:
Lisätään vielä että saahan siitä mopoilustakin kallista jos haluaa. Esimerkkinä vaikka perheenisukki joka ehtii ajaa kerran viikossa uutena ostamallaan kyykkypyörällä.
Pyörä uutena 18 000e, myyt 2v päästä 13 000 eurolla. Vakuutuksiin 2000e. Ajokausi 4kk per kesä, hintaa tulee ajokerralle.. yli 200 euroa! Ja tässä pelkästään arvon alenema ja vakuutukset..
Sen verran offtopiccina vielä tuosta että moottoripyöräily on harrastus? Yhtä vähän/paljon auto on mulle ja monelle mulle harrastus kuin moottoripyörä. Kesät ajan motskarilla ja talvet autolla. Harvemmin vaan sanotaan että harrastan autoilua/autoja, mutta moottoripyöräily on automaattisesti harrastus..
Jos sanoo harrastavansa autoja niin heti oletetaan että se on joku vanha jenkki mikä on räjäytetty atomeihin ja lepää tallissa odottamassa kasaamista
Yleisesti oletetaan että moottoripyöräily on helvetin kallista. Mutta onko sittenkään? Riippuu niin monesta jutusta mutta omalla kohdallakin autoilu on reilusti kalliimpaa. Autot maksavat pääsääntöisesti enemmän joten pelkästään arvon aleneminen on niin hurjaa, että se tuo suurimman menoerän.
Jos haluaa vähänkään erikoisemman tai paremman auton, maksat siitä uutena 50 000e, ja ajat pari vuotta niin ohhoh arvosta on sulanut 20 000 euroa.
Minä olen ajanut CBR-vanhuksella joka maksoi 4400 euroa -05 keväällä, jos pyörästä saisi nyt 3000e niin eipä ole suuri summa mennyt arvon alenemiseen..
Pyörä vie myös puolet vähemmän (<5L/100km) polttoainetta mitä autoni (10+L). Mopossa ei ole vuosikatsastusta joka sekin maksaa eikä vuosittaista veroa. Mopossa kun on vain osakasko niin vakuutukset ovat saman hintaiset kuin autossa jossa on täyskasko.
edit:
Lisätään vielä että saahan siitä mopoilustakin kallista jos haluaa. Esimerkkinä vaikka perheenisukki joka ehtii ajaa kerran viikossa uutena ostamallaan kyykkypyörällä.
Pyörä uutena 18 000e, myyt 2v päästä 13 000 eurolla. Vakuutuksiin 2000e. Ajokausi 4kk per kesä, hintaa tulee ajokerralle.. yli 200 euroa! Ja tässä pelkästään arvon alenema ja vakuutukset..
Sen verran offtopiccina vielä tuosta että moottoripyöräily on harrastus? Yhtä vähän/paljon auto on mulle ja monelle mulle harrastus kuin moottoripyörä. Kesät ajan motskarilla ja talvet autolla. Harvemmin vaan sanotaan että harrastan autoilua/autoja, mutta moottoripyöräily on automaattisesti harrastus..
Jos sanoo harrastavansa autoja niin heti oletetaan että se on joku vanha jenkki mikä on räjäytetty atomeihin ja lepää tallissa odottamassa kasaamista