Moottoripyöräilyn tulevaisuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samson
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Samson

New member
Tuossa eilen huomasin tv:n tekstiuutisista, että
öljyvarat riittävät arviolta 40 vuodeksi

Jotenkin sitä vaan on elellyt siinä uskossa, että pärinää ja pauketta saa kuulla vielä vanhana paappana, mutta tämä yllä oleva uutinen pisti mietteliääksi. Äkkisältään ajateltuna 40 vuotta on varsin lyhyt aika ja puhumattakaan mitä polttoainehinnoille ja saatavuudelle tulee reilusti sitä ennen tapahtumaan.

Mitäs luulette: kuinka pitkään näillä nykyisillä moottoripyörillä vielä päristellään? Ja milläs sen jälkeen mennään?

Viimeistäkö viedään?
Kyseleepi Sami

Metanolia kehiin!

Tai sitten suristellaan sähkömopoilla. Kovimmat tuunaajat laittavat niihin sitten "v-twin-sound-generaattorit".

Mä olen 40 vuoden jälkeen jo niin vanha että oon puolikuuro joten nou hätä... rollaattorin kromaan.

Tuo asiahan on ollut periaatteessa tapetilla jo joitakin vuosia. Kylmä totuushan kyllä on että luonnonvarat loppuu jossain vaiheessa.

Itse henkilökohtaisesti uskon että jotkut viisaat tiedemiehet keksii korvaavia systeemeitä. Ja onhan niitäkin jo, sähköautot, vetyviritykset, lehmän*askalla kulkevat Volvot  
biggrin.gif
, ynnämuita.

Jossain vaiheessa kyllä nykyiset vempeleet siirtyy historiaan ja silloin tällöin niillä enää päristellään.

Mutta aika näyttää mitä tapahtuu.

Bensiinihän lienee hiilivetycocktail. Eli sen pääaineet ovat hiili ja vety. Molemmat jumalattoman yleisiä alkuaineita maapallolla. Metanoli kelpaa mulle, (siinä kuin etanolikin...
biggrin.gif
) mutta kun miettii mitä kaikkea syötävää, juotavaa, parantavaa, ulkoisesti käytettävää tarpeellista/tarpeetonta alkujaan luonnosta löytyvää valmistetaan synteettisesti, niin miksei tulevaisuus voisi olla synteettisen bensiinin kulta-aikaa?

Tjaa...Tuosta öljyn riittävyydestähän on puhuttu jo ainakin niin kauan ku olen ollu tässä maailmassa. Ikuinen puheen aihe...

Joku oli Englannissa muuten laskenu että yksi ihminen kuluttaa junalla kulkiessaan enemmän energiaa kuin jos ajaisi yksin autolla. Tämä siis myös siinä tapauksessa että juna olisi täynnä ihmisiä!!! Aika uskomatonta kyllä, piipertäjät varmaan tykkää...
tounge.gif

Samainen tyyppi oli laskenu että jos miehellä (miksei nykyään naisellakin?) olisi viikset, paino about 2g. Niin jos se ajelee vuoden Nissan Micralla, nousee polttoainekulut 5 puntaa vuodessa. Hehheh...En muista paljonko oli kilometrimäärä vuodessa. Kaikkea ne viittiikin pohtia...
crazy.gif

Ei muuta kun keksimään vetykoneen, niin ei tarvi miettiä raha-asioita enään sen jälkeen
biggrin.gif
Desi vettä tankkiin, ja ajat italiaan ja takaisin ilman tankkaamista
buttrock.gif

sanoi:
Mitäs luulette: kuinka pitkään näillä nykyisillä moottoripyörillä vielä päristellään? Ja milläs sen jälkeen mennään?

2040-2050 -luvulla varmaan kävellään, hevostellaan ja fillaroidaan, jne, ja joku onnekas tai muuten harvalukuinen väestönosa voi ehkä ajaa jollain konevoimallakin.

Sitä ennen tietty soditaan ahkerasti ja ympäri maailman, ensin öljystä (kuten jo nyt) ja vaikutusvallasta, sitten ruuasta, puhtaasta vedestä jne. Ne jotka hengissä, vapaina ja terveinä säilyvät, kulkevat kukin siten kuin kykenevät, useimmiten varmaan enemmän lihasvoimalla kuin nykyään, ainakin tavallinen rahvas. Aikansa kutakin, sano joku ajattelija.

edit: krijoitusvihre

Öljyn loppumisella on uhkailtu jo 60 luvulta lähtien. Vuonna 1965 ns. Rooman Klubi ennusti että öljyä riittää 30 vuodeksi. Vuonna 1975 öljyn ennustettiin loppuvan 38 vuodessa sen hetkisellä kulutuksella, vuonna 1980 ennuste putosi 30 vuoteen ja nousi sitten v. 1995-1998 tasolle 45 vuotta. Nyt BP kertoo että todistetut öljyvarat riittävät 40 vuodeksi.
Öljyä ei kannata etsiä "varastoon", koska voitot uusista esiintymistä jokatapauksessa konkretisoituvat vasta vuosikymmenten päästä.
Öljyn etsintä ja tuotanto on kehittynyt huimasti viime vuosikymmeninä ja nämä "tunnetut öljyvarat" luultavasti tulevat pysymään melko vakiona (30-40 vuotta sen hetkisellä kulutuksella) seuraavat pari sataa vuotta. Hinta toki tulee nousemaan.
sport05.gif

Mä olen 40 vuoden jälkeen jo niin vanha että oon puolikuuro joten nou hätä... rollaattorin kromaan.
Kai sitä nyt seittemänkymppiin saakka vielä päristelee...onneks riittää bensat siihen saakka...
biggrin.gif

biggrin.gif

biggrin.gif

sport05.gif
Toki päristelee, mut sit voi painella sähkövoimalla käyvällä pyörälläkin; kun on puolikuuro ei koneäänien puute enää haittaa  
wink.gif
Jaa-a, kun itelleni on tarkkaa vielä sekin, että minkälainen polttomoottori pitää olla, niin itse en kyllä tule sähkövehkeillä ajelemaan.
Täytyy vaan toivoa että nuo perheautot siirtyvät mahdollisimman nopeasti sähköön yms. voimanlähteeseen, niin mopoihin riittää paremmin pensaa.
Ainoo vaan, että sitten tietysti lätkästään joku kauhea haittavero bensavehkeille
veryangry.gif

Harrastustoimintaa kun ei ainakaan suomessa voida sen vertaa ymmärtää. Eihän sitä muutama mopoilija luulisi niin kauheasti enää ympäristöä rassaavan, jos muualla saastutus vähenee oleellisesti.

Eiköhän se ole polttokennovehjes
nixweiss.gif
Vaikuttaa ainakin tällä hetkellä lupaavimmalta välivaiheen tekniikalta matkalla kohti vety-taloutta. Ja noista kennoistakin varmasti ne reformula-versiot ovet ne jotka tulevat ajoneuvoihinkin käyttöön. Tankkiin metanolia ja vehjes itse erottaa siitä polttokennoon syötettävän vedyn. Näin itse tankkausprosessia ja jakeluverkkoa ei tarvitse juurikaan nykyisestä bensa-jakelusta muuttaa
thumbs-up.gif
Tietty metanolihuurut ovat aika petolista kamaa, mutta ei ne bensahuurutkaan terveellisiä ole. Tässä haihtumisen hanskaamisessa lieneekin ne pahimmat käytännön ongelmat kun ajatellaan vaikka huoltoaseman työntekijöitä jotka joutuvat vuodesta toiseen noille huuruille enempi-vähempi altistumaan. "Tervetuloa meille töihin! Pitää kyllä varoittaa jo etukäteen että 3v päästä saattaa näkökyky hieman huonontua, mutta..."
crazy.gif

Nou hätä. Jostain luin että jonkun ajan päästä tulee semmosia sähkömoottoreita josta irtoo aivan hirmuset väännöt ja tehot. Kunhan vaan paino saadaan kohdalleen akuissa niin mikä ettei. Mutta mistä ne äänet, ei tekis mieli "vanhana" pappana kuúnnella hiustenkuivaajaa.  
omg.gif

Kuulemma nyt jo jää ferrarit sähköautolle, sähköautossa joka pyörässä 500nm vääntöö.  
eek.gif

En allekirjoita huomenna mitä oon kirjoittanu, mutta jostain muistan lukeneeni.
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

Ihan sama millä se kone käy - vaikka haloilla.
Pentsiini ei ole välttämättä se juttu siinä.
smile_org.gif

No jos luonnonvarat riittävät 40 vuodeksi tarkoittaa sitä että tavallinen "pulliainen" tuskin saa näitä aineita viimeiseen 20 vuoteen eli jos mopoillanne aiotte ajella niin AJAKAA KUN VIIMEISTÄ PÄIVÄÄ
biggrin.gif

Epäilen todella suuresti että mitään täysin korvaavaa tullaan keksimään tai sitten se on jo keksitty, mutta ajetaan markkinoille sitten kun öljyä ei enää ole saatavilla, jotta ei maailmanmarkkinat heilahda liikaa:;):

Back