evahelena
New member
haudi haudi
kyselin aikoinaan viime vuoden lopussa aiheesta: Värinä ja ääni-moottoripyörän vaikutus Parkinsonin tautiin. Sain täällä hyviä vastauksia.
En ymmärrä tekniikasta mitään, joten tekstissä lienee väärikäsitys-virheitä paljonkin mutta se ei ole keskeistä. Se sitävastoin on, ettäaihetta voisi tutkia syvällisemmin. Lupasin koosteen ja tässä se on.
Ystäväni, joka sairastaa Parkinsonintautia on ajanut custom-moottoripyöriä kaksi vuotta, sairastanut viisi vuotta.
HarleyDavidsonia ajaessaan hän huomasi, että jokin sen värinässä, äänessä, molemmissa relaksoi ja vähensi oireita.
Tein tätä allaolevaa kartoitusta marraskuun aikana koska kiinnostuin musiikiperheen emona ilmiöön äänen vaikutuksesta sairauden oireisiin.
Miksi Parkinson potilas, joka ajaa moottoripyörää, on todennut selvän eron oireisiinsa eri pyörillä ajaessa, jopa niin että tietyissä tapauksissa oireet (vapina) vähenevät lähes kokonaan?
Kuulon taajuusvaste ei ole suora. Se aistii samalla paineella toistetut eritaajuuksiset äänet voimakkuudeltaan erilaisiksi vaikka ne eivät sitä todellisuudessa ole. Herkimmin aistitaan 3-5KHz ääniä.
"Olen kawoilla kans huomannut, että matala mörinä ja epätasainen rynkytys vaeltelevalla tyhjäkäynnillä tuntuu kivalta."
"Katoin taannoin jonkun dokkarin tiikereistä (tai oikeestaan jostain ultramatalista äänistä). Siinä väitettiin tiierin pystyvän karjunnallaan lamauttamaan saaliin. Tuo ääni on niin matalaa ettei ihminen sitä varsinaisesti "kuule", mutta aistii...tai jotain. Onkohan tässä samasta asiasta kyse?"
Ystäväni huomasi Harleyllä ajaessaan Parkinson oireiden selvästi vähenevän. Myös matalat, noin 24 hertsin taajuudet, vaikuttavat spastisiin lihasreaktioihin relaksoivasti.
Parkinson potilaiden aivot eivät tuota tärkeää välittäjäainetta, dopamiinia. Hermoston toimintojen hidastuessa on mahdollista, että esimerkiksi moottoripyörän ääni ja värinä vähentävät oireita.
Matalat infraäänet vaikuttavat elimistöön voimakkaasti ja yleensä haitallisesti. Aihetta on tutkittu laajasti jo I:stä maailmansodasta lähtien ja matalalla jytinällä on yritetty myös sodissa lamauttaa vihollista.
"Oon tämän aikaisemminkin jossain yhteydessä sanonut, että aikaisempi pyöräni(ZRX1200) aiheutti sormien kettumaista puutumista kun vähänkään kauemmin ajeli. Ajoasennosta tuo ei ollut kiinni. Kun vaihdoin Harrikkaan "pelkäsin" että HD:n tärinän vuoksi pitäis pitää verryttelytaukoja vielä useemmin. Turhaan pelkäsin. Nykyiset Harrit tärisevät ja vatkaavat paljon vain tyhjäkäynnillä ja kierrosten noustessa käynti tasoittuu oitis. Täriseehän tuo vielä enemmän kuin nelipyttyset, mutta tankoon ja jalkatappeihin johtuva värinä on semmosta selkeesti aistittavaa tutinaa, eikä sellasta turruttavaa surinaa, johon olin japseilla ajaneena tottunut. Harrikka siis sillee mukavasti hieroo lähes koko kehoa..."
Moottorin rakenne selittää äänen ja värinän
"Normaalissa 4-tahti moottorissa työtahti on joka toisella kierroksella per sylinteri. Eli 1-sylinterisessä työtahti on joka toisella kierroksella, 2-sylinterisessä kerran kierroksella, 4-sylinterisessä 2 kertaa kierroksella ja niin edespäin."''
Harley Davidsonin pyörissä on 2-sylinterinen kone ja se tuo 1200 työtahtia minuutissa mikä tarkoittaa 1200rpm.
Isot pyörät läpäisevät huonommin melumittauksia, vaikka ne KUULLOSTAA hiljaisemmilta. 4500-5000 rpm:ssä suuri osa moottorin tuottamasta äänestä on noin 20 Hz, jonka mittari lukee mutta ihmiskorva tuskin kuulee.
Sama pätee äänentoistolaitteissa. Silloin kun kaikuttimien bassotoisto ulottuu riittävän alas ja syötettävä signaali on riittävän matalaa, niin tuloksen paremminkin tuntee kuin kuulee.
"vibraatio saa aivoissa ja kehossa aikaan erilaisia vaikutuksia
riippuen siitä, halutaanko käyttää hyväksi niin kutsuttua toonista vibraatiorefleksiä vai ei. Kyseinen refleksi
käynnistyy, kun lihas-jännekompleksiin kohdistetaan 100 - 150 hertsin taajuinen ja 30 sekunnin tai noin
kahden minuutin kestoinen tärinä. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää noin 30 hertsin luokaa olevaa vibraatiota.
Tärinä aktivoi lihassukkuloiden paksut primaariset tuntopäätteet ja aikaansaa joko paikallisia tai kehoa pitkin
eteneviä lyhyitä supistusaaltoja. Mekanismin taustalla on ainakin lihassukkula-afferenttien tuottama
liikehermosolujen syttyminen, afferenttitoiminnan keskushermostollisen eston väheneminen sekä
monisynaptisen tien kautta tapahtuva uusien motoristen yksikköjen värvääminen mukaan lihassupistukseen.
Mikäli käytetään koko kehon vibraatiota, anabolisten lihaksia kasvattavienhormonien kuten kasvuhormonin ja
miessukuhormonin eritys lisääntyy (3).
Jos taas tooninen vibraatio refleksi halutaan sammuttaa ja rentouttaa vaikka spastinen lihas, niin uuvutetaan
lihassukkula-afferenttien välittäjäainetuotto esimerkiksi 30 minuutin pituisella ja 30 hertsin taajuisella tärinällä "
HooReessa on 2-sylinterinen kone, tuo 1200 työtahtia minuutissa tarkoittaa 1200rpm. 4800rpm vastaa siis jo 80Hz.
Värinähoitoa on kokeiltu ja annettu m m cp vammaisille nimenomaan 60-100 hz taajuudella.Pitkällä aikavälillä kehotietoisuuden lisääntyminen näkyi kykynä mukauttaa liikkeitä erilaisiin toimintatilanteisiin. Samalla
paranivat tasapaino ja asennon hallinta.
Moottori
HD:n moottorin rakenne on tärinöiden kannalta haasteellinen ja poikkeava. 1. ja 2. kertaluvun massavoimia ei kumpiakaan saada kumottua ilman tasapainoakseleita. Vähintäänkin valmistuksen epätarkkuuksista johtuen jotain värinää on aina joskaan kaikki eivät sitä tunne.
ei vain HD:
"Monenlaisilla olen ajanut. Noin syvällisesti en ole syytä pohtinut, miksi jostain saa huonot, jostain hyvät ja jostain vielä paremmat fibat. Olen vain kokenut. Kolme pyörää olen omistanut, paljon useampia kokeillut. Ensimmäiseni oli virago 535, joka kehräsi ihan kivasti, mutta ei antanut mitään isompia värinöitä. Sitten oli Harley sportsteri 1200 kuutioinen ja siinä oli kyllä mahtava fiilis. Seuraava ja nykyinen pyöräni on Yamaha Midnight Star hurjalla 1900 kuutioisella moottorilla ja sen selässä on niin hyvä olla, että hymy korvilla ajaa aina vaan. Sen ison V2 moottorin matala jytkytys, ihanan viidakkorumpumainen tyhjäkäynti ja mukava värinä selässä vaan jotenkin uppoo sieluun niin, että mieli rauhoittuu hetkessä ja hyvä olo valtaa sielun. Tää on mun unelmapyörä, varsinkin sen jälkeen, kun tallin pojat vaihtoi mulle uudet putket, jotka hommattiin Saksasta asti ja päälle vielä säätivät pelin. Mielenkiinnolla olen lukenut sun kysymyksiä ja tutkimusta sekä vastauksia, vähän kuin analyysinä sille asialle, jonka olen sielu- ja takapuolituntumalla kokenut. Joitain tallikavereiden muita isoja customeita olen saanut kokeilla, mutta tämä on vienyt sielun ja sydämen, siinä vain on hyvä eniten."
Hyvä musiikin bassotoisto aiheuttaa usein alitajuista nautintoa, joka johtunee tästä matalataajuisen ilmanpainevaihtelun oikeanlaisesta hierovasta vaikutuksesta.
Tästä samasta stimuloivasta vaikutuksesta on kyse HD:ssa ja isossa V8:ssa.
Kovan räjähdysäänen aiheuttamassa isossa ilmanpainevaihtelussa voi keuhkoista lähteä ns. ilmat pihalle, jolloin hapen otto saattaa hetkeksi kokonaankin lamaantua. Erittäin voimakas moottorin ääni voi tehdä lähes saman ilmiön.
Keuhkojen resononti, äänen vaikutuksesta, heijastuu myös sydämeen, hermostoon ja muihinkin sisäelimiin.
Kartoitus jatkuu asiantuntijataholla...
Kiitos kaikille haastatteluun osallistuneille tosimotoristeille
Niin ja antakaa palautetta, että osaan korjata virheet jotka johtuvat teknisestä osaamattomuudestani <3
kyselin aikoinaan viime vuoden lopussa aiheesta: Värinä ja ääni-moottoripyörän vaikutus Parkinsonin tautiin. Sain täällä hyviä vastauksia.
En ymmärrä tekniikasta mitään, joten tekstissä lienee väärikäsitys-virheitä paljonkin mutta se ei ole keskeistä. Se sitävastoin on, ettäaihetta voisi tutkia syvällisemmin. Lupasin koosteen ja tässä se on.
Ystäväni, joka sairastaa Parkinsonintautia on ajanut custom-moottoripyöriä kaksi vuotta, sairastanut viisi vuotta.
HarleyDavidsonia ajaessaan hän huomasi, että jokin sen värinässä, äänessä, molemmissa relaksoi ja vähensi oireita.
Tein tätä allaolevaa kartoitusta marraskuun aikana koska kiinnostuin musiikiperheen emona ilmiöön äänen vaikutuksesta sairauden oireisiin.
Miksi Parkinson potilas, joka ajaa moottoripyörää, on todennut selvän eron oireisiinsa eri pyörillä ajaessa, jopa niin että tietyissä tapauksissa oireet (vapina) vähenevät lähes kokonaan?
Kuulon taajuusvaste ei ole suora. Se aistii samalla paineella toistetut eritaajuuksiset äänet voimakkuudeltaan erilaisiksi vaikka ne eivät sitä todellisuudessa ole. Herkimmin aistitaan 3-5KHz ääniä.
"Olen kawoilla kans huomannut, että matala mörinä ja epätasainen rynkytys vaeltelevalla tyhjäkäynnillä tuntuu kivalta."
"Katoin taannoin jonkun dokkarin tiikereistä (tai oikeestaan jostain ultramatalista äänistä). Siinä väitettiin tiierin pystyvän karjunnallaan lamauttamaan saaliin. Tuo ääni on niin matalaa ettei ihminen sitä varsinaisesti "kuule", mutta aistii...tai jotain. Onkohan tässä samasta asiasta kyse?"
Ystäväni huomasi Harleyllä ajaessaan Parkinson oireiden selvästi vähenevän. Myös matalat, noin 24 hertsin taajuudet, vaikuttavat spastisiin lihasreaktioihin relaksoivasti.
Parkinson potilaiden aivot eivät tuota tärkeää välittäjäainetta, dopamiinia. Hermoston toimintojen hidastuessa on mahdollista, että esimerkiksi moottoripyörän ääni ja värinä vähentävät oireita.
Matalat infraäänet vaikuttavat elimistöön voimakkaasti ja yleensä haitallisesti. Aihetta on tutkittu laajasti jo I:stä maailmansodasta lähtien ja matalalla jytinällä on yritetty myös sodissa lamauttaa vihollista.
"Oon tämän aikaisemminkin jossain yhteydessä sanonut, että aikaisempi pyöräni(ZRX1200) aiheutti sormien kettumaista puutumista kun vähänkään kauemmin ajeli. Ajoasennosta tuo ei ollut kiinni. Kun vaihdoin Harrikkaan "pelkäsin" että HD:n tärinän vuoksi pitäis pitää verryttelytaukoja vielä useemmin. Turhaan pelkäsin. Nykyiset Harrit tärisevät ja vatkaavat paljon vain tyhjäkäynnillä ja kierrosten noustessa käynti tasoittuu oitis. Täriseehän tuo vielä enemmän kuin nelipyttyset, mutta tankoon ja jalkatappeihin johtuva värinä on semmosta selkeesti aistittavaa tutinaa, eikä sellasta turruttavaa surinaa, johon olin japseilla ajaneena tottunut. Harrikka siis sillee mukavasti hieroo lähes koko kehoa..."
Moottorin rakenne selittää äänen ja värinän
"Normaalissa 4-tahti moottorissa työtahti on joka toisella kierroksella per sylinteri. Eli 1-sylinterisessä työtahti on joka toisella kierroksella, 2-sylinterisessä kerran kierroksella, 4-sylinterisessä 2 kertaa kierroksella ja niin edespäin."''
Harley Davidsonin pyörissä on 2-sylinterinen kone ja se tuo 1200 työtahtia minuutissa mikä tarkoittaa 1200rpm.
Isot pyörät läpäisevät huonommin melumittauksia, vaikka ne KUULLOSTAA hiljaisemmilta. 4500-5000 rpm:ssä suuri osa moottorin tuottamasta äänestä on noin 20 Hz, jonka mittari lukee mutta ihmiskorva tuskin kuulee.
Sama pätee äänentoistolaitteissa. Silloin kun kaikuttimien bassotoisto ulottuu riittävän alas ja syötettävä signaali on riittävän matalaa, niin tuloksen paremminkin tuntee kuin kuulee.
"vibraatio saa aivoissa ja kehossa aikaan erilaisia vaikutuksia
riippuen siitä, halutaanko käyttää hyväksi niin kutsuttua toonista vibraatiorefleksiä vai ei. Kyseinen refleksi
käynnistyy, kun lihas-jännekompleksiin kohdistetaan 100 - 150 hertsin taajuinen ja 30 sekunnin tai noin
kahden minuutin kestoinen tärinä. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää noin 30 hertsin luokaa olevaa vibraatiota.
Tärinä aktivoi lihassukkuloiden paksut primaariset tuntopäätteet ja aikaansaa joko paikallisia tai kehoa pitkin
eteneviä lyhyitä supistusaaltoja. Mekanismin taustalla on ainakin lihassukkula-afferenttien tuottama
liikehermosolujen syttyminen, afferenttitoiminnan keskushermostollisen eston väheneminen sekä
monisynaptisen tien kautta tapahtuva uusien motoristen yksikköjen värvääminen mukaan lihassupistukseen.
Mikäli käytetään koko kehon vibraatiota, anabolisten lihaksia kasvattavienhormonien kuten kasvuhormonin ja
miessukuhormonin eritys lisääntyy (3).
Jos taas tooninen vibraatio refleksi halutaan sammuttaa ja rentouttaa vaikka spastinen lihas, niin uuvutetaan
lihassukkula-afferenttien välittäjäainetuotto esimerkiksi 30 minuutin pituisella ja 30 hertsin taajuisella tärinällä "
HooReessa on 2-sylinterinen kone, tuo 1200 työtahtia minuutissa tarkoittaa 1200rpm. 4800rpm vastaa siis jo 80Hz.
Värinähoitoa on kokeiltu ja annettu m m cp vammaisille nimenomaan 60-100 hz taajuudella.Pitkällä aikavälillä kehotietoisuuden lisääntyminen näkyi kykynä mukauttaa liikkeitä erilaisiin toimintatilanteisiin. Samalla
paranivat tasapaino ja asennon hallinta.
Moottori
HD:n moottorin rakenne on tärinöiden kannalta haasteellinen ja poikkeava. 1. ja 2. kertaluvun massavoimia ei kumpiakaan saada kumottua ilman tasapainoakseleita. Vähintäänkin valmistuksen epätarkkuuksista johtuen jotain värinää on aina joskaan kaikki eivät sitä tunne.
ei vain HD:
"Monenlaisilla olen ajanut. Noin syvällisesti en ole syytä pohtinut, miksi jostain saa huonot, jostain hyvät ja jostain vielä paremmat fibat. Olen vain kokenut. Kolme pyörää olen omistanut, paljon useampia kokeillut. Ensimmäiseni oli virago 535, joka kehräsi ihan kivasti, mutta ei antanut mitään isompia värinöitä. Sitten oli Harley sportsteri 1200 kuutioinen ja siinä oli kyllä mahtava fiilis. Seuraava ja nykyinen pyöräni on Yamaha Midnight Star hurjalla 1900 kuutioisella moottorilla ja sen selässä on niin hyvä olla, että hymy korvilla ajaa aina vaan. Sen ison V2 moottorin matala jytkytys, ihanan viidakkorumpumainen tyhjäkäynti ja mukava värinä selässä vaan jotenkin uppoo sieluun niin, että mieli rauhoittuu hetkessä ja hyvä olo valtaa sielun. Tää on mun unelmapyörä, varsinkin sen jälkeen, kun tallin pojat vaihtoi mulle uudet putket, jotka hommattiin Saksasta asti ja päälle vielä säätivät pelin. Mielenkiinnolla olen lukenut sun kysymyksiä ja tutkimusta sekä vastauksia, vähän kuin analyysinä sille asialle, jonka olen sielu- ja takapuolituntumalla kokenut. Joitain tallikavereiden muita isoja customeita olen saanut kokeilla, mutta tämä on vienyt sielun ja sydämen, siinä vain on hyvä eniten."
Hyvä musiikin bassotoisto aiheuttaa usein alitajuista nautintoa, joka johtunee tästä matalataajuisen ilmanpainevaihtelun oikeanlaisesta hierovasta vaikutuksesta.
Tästä samasta stimuloivasta vaikutuksesta on kyse HD:ssa ja isossa V8:ssa.
Kovan räjähdysäänen aiheuttamassa isossa ilmanpainevaihtelussa voi keuhkoista lähteä ns. ilmat pihalle, jolloin hapen otto saattaa hetkeksi kokonaankin lamaantua. Erittäin voimakas moottorin ääni voi tehdä lähes saman ilmiön.
Keuhkojen resononti, äänen vaikutuksesta, heijastuu myös sydämeen, hermostoon ja muihinkin sisäelimiin.
Kartoitus jatkuu asiantuntijataholla...
Kiitos kaikille haastatteluun osallistuneille tosimotoristeille
Niin ja antakaa palautetta, että osaan korjata virheet jotka johtuvat teknisestä osaamattomuudestani <3