Moottoripyörällä Ukrainaa ja Moldovaan kevät 2014

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jone76
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jone76

New member
Moottoripyörällä Ukrainaa ja Moldovaan kevät 2014

Reissu kevät 2014

15.4.
Duunin jälkeen lento Budapestiin, josta Akac-tanyan omistaja Eero kävi noutamassa mut pyörän luo. Illalla kaljoittelua ja saunomista sekä matkan suunnittelua Ollin kanssa, joka ajoi GS:llään Unkariin.

16.4.
Pyörä tulille ja kohti itää. Romania ei ollut muuttunut parissa vuodessa positiivisempaan suuntaan. Pienemmät tiet todella heikossa kunnossa. Illalla noustiin 1200 metriin. Sää muuttui melko huonoksi; tuulista ja sateista. Vastaan tuli yksi monista Draculan linnoista, joka näytti siistille. Yöpymisen hinta kahdelta 40 € ja pyörät sai ajaa linnan sisäpihalle. Illalla muutama olut ja illallinen ravintolassa.

17.4.
Vesisade oli yöllä muuttunut lumisateeksi. Kävin ennen aamiaista kävelemässä tiellä, joka vaikutti märältä, mutta "kitkaiselta". Tie tulisi myös laskemaan alle 1000 metriin, joten aamiaisen jälkeen matka jatkui. Eiliseltä tuttu tien reikäisyys jatkui ja vettä tihutti. Kulkukoirat tekivät myös hampaat irvessä yllättäviä valehyökkäyksiä.
Ajoimme Moldovan rajalle karttaan merkitylle rajanylityspaikalle, josta rajapoliisit käännyttivät takaisin. Syytä en tiedä. Neuvoivat kuitenkin kartasta lähimmän rajanylityspaikan josta pääsisimme yli. Rajalla perussettiä; passin ja rekkarin tarkastus, vakuutuksen osto ja "economical tax" maksaminen.
Chisinauhun ajoimme pientä, erittäin huonokuntoisista asvalttitietä pitkin. Kaupunkiin päästyämme kyypelit pysäyttivät meidät. Aloimme heti kysellä hotellia. Olli kirjoitti paperille hotellin ja kysymysmerkin. Kuumottavaa keskustelua jatkui muutama minuutti, jonka jälkeen hyö sanoivat ensimmäiset englanninkieliset sanat "lets go" ja ajoivat hotellin luo. Vieläkään ei ole tiedossa, miksi he alun perin pysäyttivät. Chisinau oli ihan ok; riittävän siisti, halpa ja palveluammateissa olevat puhuivat hyvää englantia.

18.4.
Isoa tietä länteen lähimmälle rajanylityspaikalle ja takaisin Romaniaan. Ennakkoluulottomasti päätimme koukata etelän kautta pohjoiromaniaan pieniä teitä välttääksemme. Kilsoja tuli kosolti lisää, mutta ruho ja pyörä kiittivät. Stoppi Bukarestin viereen sateen lannistamana ja "perusillallinen."

19.4.
Auringon paisteessa kohti pohjoista ja Unkaria. Tielle osui mm. pässilauma ja karannut hevonen. Sen verran oli pyörä ottanut rytkytystä, että tankkilaukun kiinnikkeen ruuvit olivat irtoamassa. Huomasin onneksi tankatessa, kun yksi ruuveista irtosi. Rajalla panin ilolla merkille, että Unkarin tullimiehet katsoivat tarkasti mitä Romaniasta heidän puolelleen tulee.

20.4.
Slovakian läpi Puolaan. Slovakian olin halkaissut lännemmästä pari kertaa aikaisemmin. Idän puolella vaikutti olevan enemmän vuoria ja linnoja. Lämpötilakin oli yli 15 astetta, joka on jo meikäläisen mukavuusasteella. Tuota itä Slovakiaa voisi joskus tulevaisuudessa tutkia tarkemmin. Puolassa Krakowaan ja kaupunkiin tutustumista ja illastamista.

21.4.
Auswichiin, josta piti karata 20 minuutin kuluttua kierroksen alusta kuumuuden takia. Motaria kohti itää ja Ukrainan rajalle. Rajalla ei juuri muita ollut meidän lisäksi. Tuima tullityttö Julia repesi kun kerroin, että vierailun tarkoitus on turismi. M11 ajoimme Lviviin. Tulliselvitystä tai maahantulokorttia ei tarvinnut täyttää. Myöskään tieveroa tai vakuutusta ei tarvinnut ostella. M11 oli hyväkuntoinen. Kaupungissa ajoimme sattumalta motoristien suosimalle torille. Sitten rupesi jututtajia olemaan. Ukot ja akat kävivät kyselemässä kuulumisia sekä ottamassa valokuvia ja olisi yksi neiti halunnut päästä ajelullekin. Hotelli oli kuitenkin nyt päämaali.


22.4.
Ylös ulos ja lenkille. Moottoripyöriä yö väijyneen Igorin kanssa juteltiin politiikasta, viinasta, kaljasta, suunnistamisesta, ruoasta, ravintolasta, Lvivistä Ukrainasta ja moottoripyöristä kymmenkunta minuuttia. Igor ei puhunut sanaakaan englantia, eikä minun ryssänkielessäkään ole kehumista. Ajo rajalle ja voimasiirtymä pohjoiseen. Puolalaiset poliisit myivät minulle postikortin ja kyselivät reissusta. Augustowiin yöksi palautumaan.
750 km.

23.4.
Reippaasti Tallinnaan poliisien valvovan silmän alla ja laivaan lähes sukkana sisään.
700 km.


Reissun plussat ja miinukset
+lentäen säästää aikaa ja rahaa
+Unkari .Slovakia, Puola
+halpaa
-Romania
5000 km, 8 vrk, noin 1000 €.
 
Back
Ylös