Moottoripyörän kantavuus

suzuki_GS1100G

New member
Tuli hankittua uudempi prätkä.

Rekisteriotekin on jo kotona.

Otetta lukiessa tuli yllätys.

Ovat lisänneet moottoripyörän kokonaispainon papereihin.

Kokonaispainoksi on merkitty 460 kg. Pyörän painoksi on merkitty 270 kg. Kantavuutta papereissa ei ole merkitty.

Kantavuushan on kokonaispaino - pyörän paino eli 190 kg.

No pitäisi lähteä viikon matkalle vaimon kanssa kaksi päällä ajellen. Tavaraakin pitäisi saada mukaan.

Jos noudatetaan lakia, niin pyörän paino on tuo 270 kg, kuskin paino on 115 kg, vaimon paino on 65 kg, ja tavaraa oli viimeksi 2 kertaa 11 kg (paino laukun kanssa) sekä yksi päälli laukku johon laitettiin varmaan saman verran painoa eli 11 kg. No koko summa on nyt 483 kg. Tuosta puuttuu vielä ajovarusteiden paino... Pitäisi jättää noin 25 kg tavaraa pois. Tarkoittaa käytännössä, että ei saada mukaa muuta kuin parit nenäliinat.

Nyyh.... pitääkö ostaa isompi pyörä...

Tämä nykyinen on yamaha FJ-1200 ABS.

Laskeskelin renkaiden kantavuutta.
Edessä on Michelin Pilot Road 2 merkinnällä 58 eli 236 kg.
Takana on macadam joku merkinnällä 71 eli 345 kg.
Renkaiden kantavuus on siis yhteensä 581 kg.

Renkaiden puolesta kantavuus siis riittää loistavasti.

Onko kukaan muu huomannut vastaavaa ongelmaa?

Millä konstilla viranomaiset ovat mahtaneet määrittää tuon kantavuuden?
 
Aikoinaan oli jossain moottoripyörälehdessä tai Teknarissa juttua moottoripyörien kantavuuksista. Yllätys, yllätys ns. isoilla matkapyörillä oli pienin kantavuus. Silloin taisi joku ison bemarin kantavuus olla kuski ja matkustaja ajovarusteissa ja 1 kg tavaraa. Ja mitä pienempi pyörä oli kyseessä niin sen suurempi kantavuus.
Omassa pyörässä näkyy omapaino olevan 196 kg ja kokonaismassa 376 kg eli kantavuus 180 kg.
Eipä tuolla kyllä tulekaan kuin yksin ajeltua. Ja pyörä on ER-6n
 
193/375 olis kiksuttimessa eli kantavuus 182 [miinus] kuski kamat päällä <100kg [miinus] vaimoke kyydissä kamat päällä ~60kg eli tavaroille jää vielä 20-25kg kantavuutta
033102bebe_1_prv.gif


uusi matkalehmä ilmoittautuu suzuki GSXR-1000
tounge.gif


nojoo mutta mites muuten toi 193kg onko se aina ns "märkäpaino" mikä otteessa lukee ku olin joskus kattovinani että mopottimelle oli ilmotettu painoa 168kg
nixweiss.gif
 
193/375 olis kiksuttimessa eli kantavuus 182 [miinus] kuski kamat päällä <100kg [miinus] vaimoke kyydissä kamat päällä ~60kg eli tavaroille jää vielä 20-25kg kantavuutta
033102bebe_1_prv.gif


uusi matkalehmä ilmoittautuu suzuki GSXR-1000
tounge.gif


nojoo mutta mites muuten toi 193kg onko se aina ns "märkäpaino" mikä otteessa lukee ku olin joskus kattovinani että mopottimelle oli ilmotettu painoa 168kg
nixweiss.gif
No kun kuski syö vielä pikkasen eli paino nousee yli 110 niin sitten tavaraa kulkee vähemmän. :-)


Selatessani nettiä tuosta kantavuudesta taisin törmätä jonkinlaiseen tietoon, että tuo rekisteriotteessa oleva pyörän oma paino pitäisi olla paino nesteineen ja normaali varustuksella. Ilmeisesti laukut ei kuulu tuohon painoon.
 
Ratkaisu on simppeli, jätetään se eukko kotia ja tehdään vain A-luokan reissuja.
062802moto_prv.gif
 
Mulla on DL650 Vstromissa kantavuus laskelmieni mukaan noin 204 kiloa, joten vaikka olisi kaksi 90-kiloista päällä niin vielä kulkisi tavaraa mukana kivasti. Pitempiä matkoja silmälläpitäen tämän pyörän ostinkin, vaikka ei ole ns. matkapyörä kumminkaan. Joten hyvä kantavuus ei tullut yllätyksenä eikä lasti niin kovin paljoa ajovakavuuteen tunnu vaikuttavankaan. Ja luultavimmin ajan ilman kyytiläistä.
 
Yllätys, yllätys ns. isoilla matkapyörillä oli pienin kantavuus. Silloin taisi joku ison bemarin kantavuus olla kuski ja matkustaja ajovarusteissa ja 1 kg tavaraa.
Olen puolestani ollut siinä käsityksessä, että bemarilla kantavuus riittää toisin kuin joillain muilla...
Pari poimintaa kantavuuksista (maahantuojan sivuiltaa):
boksereista R 1200 RT 236 kg, 1200 GS 211 kg, GS adv. 216 kg ja rivikoneista K 1200 GT 238 kg ja 1200S 202 kg.
 
Heh. sivuvaunun kanssa lofooteille...

Siitähän riemu syntyisi....

ja sivuvaunu yamah fj1200 pyörään... Mistäs sen saisi...

buttrock.gif


No joo leikki leikkinä ..... ja totuus totena...

biggrin.gif


Itse asiassa aion luottaa tuohon, että virkavalta ei puutu asiallisesti lastattuun mopoon. Tiedän, että tehot riittää kyllä.
 
Yllätys, yllätys ns. isoilla matkapyörillä oli pienin kantavuus. Silloin taisi joku ison bemarin kantavuus olla kuski ja matkustaja ajovarusteissa ja 1 kg tavaraa.
Olen puolestani ollut siinä käsityksessä, että bemarilla kantavuus riittää toisin kuin joillain muilla...
Pari poimintaa kantavuuksista (maahantuojan sivuiltaa):
boksereista R 1200 RT 236 kg, 1200 GS 211 kg, GS adv. 216 kg ja rivikoneista K 1200 GT 238 kg ja 1200S 202 kg.
Kantavuus 238 kg bemarissa alkaa olla kohdallaan. Meidän tapauksessa painoa tulee 213 kg ja ajovarusteet päälle.

Aika vähän sekin silti vielä on. Siis tuo bemarin kantavuus.
biggrin.gif


Luultavasti noissa määräyksissä on huomioitu jonkinlainen kerroin tuohon turvallisuuteenkin.

Luulisi noiden akselien kestävän pienen (noin 30kg) ylikuormankin.

En tiedä mikä muu siellä rakenteessa voisi sitten hajota liiasta kuormasta. Ajettavuus tietysti kärsii mitä enemmän painoa on. Jarrutus ja kallistusominaisuudet taitavat hävitä ensimmäisenä.
 
Tuli hankittua uudempi prätkä.

Rekisteriotekin on jo kotona.

Otetta lukiessa tuli yllätys.

Ovat lisänneet moottoripyörän kokonaispainon papereihin.

Kokonaispainoksi on merkitty 460 kg. Pyörän painoksi on merkitty 270 kg. Kantavuutta papereissa ei ole merkitty.

Kantavuushan on kokonaispaino - pyörän paino eli 190 kg.

No pitäisi lähteä viikon matkalle vaimon kanssa kaksi päällä ajellen. Tavaraakin pitäisi saada mukaan.

Jos noudatetaan lakia, niin pyörän paino on tuo 270 kg, kuskin paino on 115 kg, vaimon paino on 65 kg, ja tavaraa oli viimeksi 2 kertaa 11 kg (paino laukun kanssa) sekä yksi päälli laukku johon laitettiin varmaan saman verran painoa eli 11 kg. No koko summa on nyt 483 kg. Tuosta puuttuu vielä ajovarusteiden paino... Pitäisi jättää noin 25 kg tavaraa pois. Tarkoittaa käytännössä, että ei saada  mukaa muuta kuin parit nenäliinat.

Nyyh.... pitääkö ostaa isompi pyörä...

Tämä nykyinen on yamaha FJ-1200 ABS.

Laskeskelin renkaiden kantavuutta.
Edessä on Michelin Pilot Road 2 merkinnällä 58 eli 236 kg.
Takana on macadam joku merkinnällä 71 eli 345 kg.
Renkaiden kantavuus on siis yhteensä 581 kg.

Renkaiden puolesta kantavuus siis riittää loistavasti.

Onko kukaan muu huomannut vastaavaa ongelmaa?

Millä konstilla viranomaiset ovat mahtaneet määrittää tuon kantavuuden?
Meillä vaimon kanssa todella tarkkaan samat painot (pyörä+tavarat+henkilöt) kuin sulla.
033102beer_1_prv.gif

Ollaan parivuotta vedetty: suurin sallittu kok.massa, ja siihen päälle 50-100kg tilanteesta riippuen, no proplemos, hanaa vaan...
sport05.gif
 
Tuli hankittua uudempi prätkä.

Rekisteriotekin on jo kotona.

Otetta lukiessa tuli yllätys.

Ovat lisänneet moottoripyörän kokonaispainon papereihin.

Kokonaispainoksi on merkitty 460 kg. Pyörän painoksi on merkitty 270 kg. Kantavuutta papereissa ei ole merkitty.

Kantavuushan on kokonaispaino - pyörän paino eli 190 kg.

No pitäisi lähteä viikon matkalle vaimon kanssa kaksi päällä ajellen. Tavaraakin pitäisi saada mukaan.

Jos noudatetaan lakia, niin pyörän paino on tuo 270 kg, kuskin paino on 115 kg, vaimon paino on 65 kg, ja tavaraa oli viimeksi 2 kertaa 11 kg (paino laukun kanssa) sekä yksi päälli laukku johon laitettiin varmaan saman verran painoa eli 11 kg. No koko summa on nyt 483 kg. Tuosta puuttuu vielä ajovarusteiden paino... Pitäisi jättää noin 25 kg tavaraa pois. Tarkoittaa käytännössä, että ei saada mukaa muuta kuin parit nenäliinat.

Nyyh.... pitääkö ostaa isompi pyörä...

Tämä nykyinen on yamaha FJ-1200 ABS.

Laskeskelin renkaiden kantavuutta.
Edessä on Michelin Pilot Road 2 merkinnällä 58 eli 236 kg.
Takana on macadam joku merkinnällä 71 eli 345 kg.
Renkaiden kantavuus on siis yhteensä 581 kg.

Renkaiden puolesta kantavuus siis riittää loistavasti.

Onko kukaan muu huomannut vastaavaa ongelmaa?

Millä konstilla viranomaiset ovat mahtaneet määrittää tuon kantavuuden?
Meillä vaimon kanssa todella tarkkaan samat painot (pyörä+tavarat+henkilöt) kuin sulla.
033102beer_1_prv.gif

Ollaan parivuotta vedetty: suurin sallittu kok.massa, ja siihen päälle 50-100kg tilanteesta riippuen, no proplemos, hanaa vaan...
sport05.gif
Arvelinkin, että joku on jo kokeillut.
062802jumpie_prv.gif


Taitaa tämä kantavuus olla jonkinlainen valtion keksimä "turvallisuus" ajatus.

Itse asiassa olen juuri tällä hetkellä (26.6.2008 klo 13:02) laatimassa matkasuunnitelmaa.

buttrock.gif


Kolme viikkoa lähtöön.
 
Kokonaispainoksi on merkitty 460 kg. Pyörän painoksi on merkitty 270 kg. Kantavuutta papereissa ei ole merkitty.

Kantavuushan on kokonaispaino - pyörän paino eli 190 kg.
Näihin otteen merkintöihin tuli hiukka tutustuttua noiden piilofarku-säännösten kohdalla ja kävi ilmi että auton omapaino on ns. ajokuntoisena = nesteineen + kuljettaja 70kg. Eritoten noissa 5hlö pakuissa tähän matikkaan joutui ryhtymään riittääkö kantavuus kun kuitenkin yli 50% piti olla vielä tavaroillekin jäljellä jotta sai pakuksi - tai sitten piti tyytyä vain 4hlö pakuun = yksi takaistuinpaikka olisi pitänyt poistaa
ghostface.gif


Eli samaa sääntöä noudattaen pyörä itse 200kg + matemaattinen kuski 70kg = otteen omapaino 270kg. Tällöin siis 100kg kuski onkin vain 30kg pois kokonaispainosta
biggrin.gif


Päteekö sama matikka pyöriin?
nixweiss.gif
 
Eipä tuo kantavuus normi kotiloissakaan paljoa isompi ole. 4 tosimiestä kyytiin, niin kantavuuden raja on jo saavutettu. Siihen sitten 8 koria kaljaa, ruuat, ym mökkivermeet niin on ylitetty kantavuus 1½ kertaisesti... ts. kyllä ne vehkeet jaksaa viedä kuormaa...
biggrin.gif
 
Eipä tuosta suurempaa haittaa ole ollut vaikka painot yli menevätkin, just viikonloppuna tultiin reissusta ja hyvin Ducati kuljetti niin baanalla kuin umpikiharaisilla pikkuteilläkin. Sen kun muistaa kattoa ettei aivan suurimpiin monttuihin varomattomasti aja, voipi takapää pohjata, eikä huolimattomasti käännä kahvaa kun kuitenkin takana on aikaslailla painoa, herkänlaisesti lastin kanssa nostaa "nenää".
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
 
Back
Ylös