Moottoripyörän myynnistä..........

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Boxeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Boxeri

New member
Moottoripyörän myynnistä..........

No heips vaan!

Pohjustan tässä alussa, ettei tarkoitukseni ole loukata ketään sukupuoleen yms. viitaten. Mutta miten Te koette, jos myyntiilmoituksessa lukee ollut naisen käytössä. Antaako se kenties jotain erikoista myytävästä kohteesta .........koska kuitenkin suurin osa myynnissä olevista on miesten omistuksessa. Eikä niissä yleensäkään lue, ollut miehen käytössä.
Antakaas mielipiteitä asiapohjalla tietenkin:)
Toki itsellänkin on näkemyksiä ko. aiheesta. Mutta ottakaas Siskot ja Veljet kantaa aiheeseen......:jpstyle:

Itse henkilökohtaisest en näe naisen käytöllä ainakaan mitään positiivista kaikua kaupanteon pohjaksi.
Haluamatta loukata ketään, on useinmiten kuitenkin havaittavissa että miesten luontainen kiinnostus tekniikkaan ja sitä myötää sen huoltamiseen ja ylläpitoon näkyy myös myytävän tuotteen teknisessä kunnossa.

Aikanaan kun ajoin motocrossia, oli tavanomaista että crossipyöriä mainostettiin ilmoissa määreellä "ei kilpailtu". Yleensä se tiesi selvästi huonommin huollettua ja halvemilla osilla ylläpidettyä laitetta kuin kisakuskilta ostettu vastaava.

Aihepiiri on arka ja vaikea koska se mielletään usein toista sukupuolta loukkaavaksi. Siksi pyydänkin anteeksi jo tässä vaiheessa jos joku mieltää kirjoitukseni sellaiseksi, sillä se ei ole todellakaan tarkoitukseni. Edellämainittu ei toki ole automaatio eikä itsestäänselvyys. Moni naiskuski teettää kaiken ammattilaisilla joka taas voi olla myös selvä etu. Eli ei yhtä totuutta tässäkään.

Myyntipuheet on myyntipuheita. Ostajallakin saa olla omasta takaa joku suodatin. Mitä olet ostamassa? Orvokin hajua vai moottoripyörää?

Hehee.. sama täällä kuin edellisillä, kannatan tasa-arvoa ja toivoin, että kukaan ei ammu minua viestini vuoksi.

Yleisesti tuolla "Ollut naisen käytössä" kommentilla yritetään viestiä, että pyörällä on ajettu nätisti ja ei ole keulittu Helsingistä Hämeenlinnaan. Toisaalta poikkeus vahvistaa säännön.

Myös tuo edellä mainittu juttu on totta, että naisilla on ehkä vähän suurempi taipumus teettää huollot liikeessä, mikä on ehdottomasti positiivista. Tosin joillain jää huollot kokonaan tekemättä, mutta niin jää miehilläkin, mutta keskimäärin naisen käytössä olleessa pyörässä on vähemmän niitä purkkavirityksiä. Itse olen myös huomannut, että niistä naisista moni joka on itse aloittanut harrastuksen ns. omasta tahdostaan, niin pyöriä pidetään todella hyvin. Ne jotka mies on pakottanut mukaan, niin pyörän pito on aikalailla miehen harteilla. Tämä perustui siis omaan kokemukseen ja sitä ei voi yleistää kaikille.

On myös muistettava, että kun tämä homma on tällaista fiilistelyä, niin tuon "Ollut naisen käytössä" tekstin jälkeen tietty (pieni) prosentti ajattelee, että onko tää nyt sitte joku naisten fillari, en mä tollasta halua.

Kaiken kaikkiaan, itselle ei mitään merkitystä. Enemmän vaikuttaa ilmoituksen yleisasu.
-Vain pari lausetta ilmoituksessa => myyjä ei ole oikeasti myymässä
-Kulutusosat vaihdettu hiljan => ilman tarkempaa ajankohtaa ihan sanahelinää, tällöin ne on vaihettu 2 kesää sit
-Kaikista tehdyistä muutoksista kannattaa mainita ja myös tuleeko alkuperäiset osat mukaan
-Nykyään monelle ostajalle plussaa jos mukaan tulee alkuperäiset tai tyyppihyväksytyt vaimentimet
-Kuvat on syytä ottaa kameralla, ei kamerakännykällä
-Ilmoitus jossa on kuvia vain yhdeltä puolelta pyörää herättää välittömästi kysymyksen, mitä siellä toisella puolella on piilossa
-Lisäksi puutteista kannattaa kertoa etukäteen, näin ihan liikeessä työskennelleenä voin sanoa, että kaupat meni melkein siinä jos pyörästä alkaa ilmetä puutteita mitä ei ilmoituksessa mainittu (asiakkaalle tulee olo, että toi viilaa linssiin ja mitäköhän kaikkee muuta täältä löytyy)
-Tietysti on hyvä mainita jos puutteet on huomioitu hinnassa

Helvetin hyvä aihe, mutta tosi arka. Ainakin tuntuu siltä.

Nyt minut varmaan kuohitaan, mutta tästä lähtee...

Mitenkään suuremmasti ajateltuna kun noita ilmoituksia on tullut vastaan niin yleiskäsitys on tosiaankin että vehjettä ei ole revitty, huudatettu tai "viritetty". Tämä siis täysin spontaani ajatus lauseesta "Ollut naisen käytössä".

Nyt sitten aloin pohtimaan asiaa niin aika helkatin sovinistiset ajatukset pulpahteli mieleen. = Ei tytöt ossaa ajaa, niillä on kaaduttu ainaki se sataviissataakertaa ja vehkeestä ei ole piitattu pätkääkään. Syynä varmasti on se, että muistot syventyi niin pitkälle, että tuli mopoajat mieleen. Siihen aikaan ei ollut noita skoottereita ja ne harvat tytöt jotka mopoja joskus kännipäissään kokeili ajaa sai ne jotenkin ihmeessä talutettua puuhun, ojaan tai jostain läpi. Eikä minulla oikeastaan ole koskaan ollut lähituttavapiirissä ketään motoristinaista (jep).

Mutta mitä se oikeasti meinaa? Varmaan perimmäinen viesti tuossa lauseessa on se, että vehkeellä on ajettu sievästi ja se on mainittava noin. Spekulointiahan tämä ja oikeaa vastausta ei ole.

Kuuluu samaan sarjaan kuin autoilmoitukset "Edellinen omistaja saaressa asuva sokea luonnonsuojellija."
Eli en huomioi.

Enpä ole ite asiaa joutunut hirveämmin pohtimaan vielä oikeasti mutta kyllä omalla kohdalla toi olisi varmaan pientä plussaa, olettamuksesta että on nätisti ajeltu. Sama se jos on paikaltaan sitten kippailtu jos ei ole jälkiä tai sitten on huomioitu hinnassa. Miinuksena sitten kaikki madallusviritykset ja jossei alkuperäsiä osia mukaan niin eipä tulisi kauppoja tehtyä.

Mutta en mä tollaseen sokeasti luottais... ja eipä se kyl valintaa lopulta varmaan hetkauttaisi suuntaan eikä toiseen, ellei sitten miinuksena ole noita madalluksia.

Itse ostin naisen käytössä olleen pyörän, mutta käytännössä myyntiä hoiti mies. Perheessä toinenkin baijerilainen maatalous wäline ja molemmat oli kyllä niin tiptop kunnossa ja kun perheen mies vielä oli teknisten laitteiden parissa leipänsä ansaitseva ja todella osaava mekaanikko, niin hyvillä mielin ostin.

Renkaista kyllä huomasi, että ollut naisella käytössä, eli takanakki keskeltä sileä ja reunoilla paljon pintaa :) no ne pinnat reunoilta lähti sitten radalla :)

edit: typo

Mutta miten Te koette, jos myyntiilmoituksessa lukee ollut naisen käytössä.
Kakspiippuinen juttu. Turpiin tulee sanoo sitten mitä vaan.
+ Ehkäpä pyörällä on ajettu nätimmin ja tuskin revitelty ihan kamalasti
+/- huolettu mp-huollossa, mutta mp-huoltojen laatu ei imartele, naisasiakkaitakäsitellään omalla tavalla
- naiset ei ehkä huomaa kaikkia teknisiä asioita mitä pitäisi

Esimerkki elävästä elämästä:
Eräs tuntemanin motoristi (fiksu likka) ihmetteli ketjujen kulumista, pariin vuoteen ei kertaakaan rasvattu
renkaanvaihdossa ei puhettakaan venttiilinvaihdosta

Naismotoristin pyörässä voi tulla erikoisia ylläreitä, mutta yleistäisin että pyörällä on ajettu nätimmin.
Onko tarkistettu öljyä, vaihdettu nesteitä jne. Mutta vähemmän omia erikoisvirityksiä

Voi olla ihan huuhaata, mutta mitä tulee ensimmäisenä mieleen: moottori umpikarstassa, kun ei ole ikinä "availtu".

Itse ostin naisen käytössä olleen pyörän, mutta käytännössä myyntiä hoiti mies.

Jotenkin muuten tunnottaa, että taitaa olla myyntiä hoitamassa mies (ei pahalla) jokaisessa tällaisessa ilmoituksessa jossa erikseen mainitaan, että "akka ajo". Vai miten on? Te kauniimman osapuolen edustajat jotka olette myyneet pyöränne, mainitsitteko erikseen moisen asian?

Juuri pyörän hankkineena tuli nettimotoa selailtua aika ahkeraan ja ainoankaan naisen ilmoituksessa en nähnyt mainintaa "naisen käytöstä", enkä myöskään "miehen käytöstä". Oletusarvoisesti ajattelin myyjän olevan pyörän omistaja ja käyttäjä, eli naisten myymät pyörät olisivat naisen käytöstä. Mitään merkitystä tällä ei ostopäätökseen ollut, vaikkakin kauppoja hieroin yhden miehen ja kahden naisen kanssa.
Naisen käytöstä sitten pyörän ostin, seosrenkaatkin laidoilta ihan kuluneet kun on rataa ajettu. Toivon vaan että itse pääsisin pyörällä yhtä lujaa radalla :) Ilmoitus oli seikkaperäinen ja kuvia oli useita, pienistä kauneusvirheistä kerrottiin tarkasti kuten myös pyörän historiasta. Huoltokirjasta löytyi leimat huolloista ja kuitit niistä, sekä maininnat itse vaihdetuista öljyistä. Itse en ole koskaan jaksanut niin huolellisesti öljynvaihtoja kirjailla ylös, nyt koitan ottaa tavaksi kun niitä tulee kuitenkin huomattavasti huolto-ohjelmaa tiheämmin vaihdeltua.

Yleisesti ottaen mun tuttavapiirin motoristi naiset tuntuu olevan jopa tarkempia laitteistaan kuin miehet.

Aivan sama, ei nainen ole sen huonompi motoristi kuin mieskään. Äskettäin uuden (käytetyn) pyörän ostaneena eli Nettimotoa selanneena, en minäkään kiinnittänyt huomiota siihen, onko myyjä nainen vai mies. Nyt vain sattui käymään, että ostin laitteen mieheltä, mutta en sen takia.

Riippuu jokaisen omasta historiasta mitä tulee mieleen sanoista nainen ja moottoripyörä miten tuon asian ymmärtää.

Oikeasti tuolla tosiaan tarkoitetaan sitä, että mopoa ei ole rääkätty räyheellä ajotavalla ja siitä on pidetty huolta eri ajatuksella kuin miehet. Tarkoitan, että me naiset nyt vaan pohditaan juttuja välillä toisesta näkökulmasta (esimerkkinä vaikka se, että ite en halua tripleä huudattaa radan suorilla kun en muutenkaan kyykyille pärjää ja keskityn mutkiin).

Huollot teettää sukupuolesta riippumatta ihminen missä tahtoo ja lopputuloksen vastuu on huollon eikä omistajan.

:jpstyle:

Back