• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottoripyörän valinnan vaikeus.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Failer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Failer

New member
No perus juttu eli pyöräkärpänen on napannut mut kyytiinsä ja loppua ei näy.
Olen tällänen 193cm pitkä 128kg painoa oleva pikku jannu.

No sporttisempi customi olisi haussa ja vaimo meinas oman pyörän hankkia että se ei aatellu tarakalla notkua eli matkustusominaisuudet ei ole niin tärkeitä.
Ihan ensiksi tekisi mieli kysyä mitä ominaisuuksia yleensä suzukissa, kawasakissa, yamahassa ja hondassa on. Autoissa ainakin on näitä yleistyksiä että sitikassa on ilmajouset, bemarit on takavetosia ja jne.

Ajatuksena on myös hankkia pyörä muutamaksi kesäksi eteenpäin että en ihan pientä kulkupeliä ajatellut ostavani vaan enemmän sellaisen "liian" ison, mutta mielellään helposti hallittavan.
Malleja joita olen kattonut/kuolannut on Yamaha Warrior, VN1500+VN1600+ mean streakit, VTX 1300+VTX 1800, intrudereja 1400-1800 ja älyttömimpänä ehkä MT-01.

Noita VN1500 on melko huokeastikkin saatavilla, mutta onko ne kuin laiskoja pidemmän päälle, aluksi varmasti jokanen pyörä on hyvinkin riittävä.
Painaviahan noi on kaikki, mutta mikä niistä on vähiten hankalasti hallittava. Hinta haitaria on jonkin verran jos näen syytä sitä venuttaa johonkin suuntaan, mutta mielellään sitä ostaisi jonkun about 6ke maksavan näin alkuun.

Noniin heittäydyin susille katsotaan miten äijän käy.

Muokkaus1: Siis olen toki kahlannut tosi paljon nettiä asian tiimoilta, mutta itselle sopivaa tietoa on ollut vähän, jotain yleistyksiä on tarttunut takkiin. Mean streak ja marauderit on pieniä isolle kaverille ja MT-01 pitäisi olla hyvä ajettava myös tämän kokoiselle. Vulcan on kai melko vähän huoltoa vaativa ja jne. Jokaisesta pyörästä löytyy melkeen oma fooruminsa mutta siellä ei oikein saa keskinäisiä eroavaisuuksia irti, kun ovat tietyn mallityypin omia sivuja. Mielummin minä kuulisin että mitä hyviä puolia esim Vulcanissa on tai Intikassa ja jne.
Asun täällä ruuhkasuomessa vielä niin jonkin verran tulee ruuhkassa ja kaupungillakin pyörittyä.

Mielummin minä kuulisin että mitä hyviä puolia esim Vulcanissa on tai Intikassa ja jne.
Vaikea tehtävänanto, kun ei ole yhtään vastausta tullut. Ei sillä, että vastauksilla olisi mitään väliäkään muuten kuin mahdollisten teknisten ongelmien osalta. Muutenhan kannattaa ottaa koeajon perusteella se, mistä tykkää, toisten "kokemuksista" välittämättä.

MT on niistä järkevin. ei järjettömin.

kannattaa pitää mielessä, että jos ei ole kokemusta, niin mainokset luovat ihmisten tarpeet, lonely rider, open highway, kotkat ja kromi on mainosten luomia visioita leppoisasta ajelusta.  totuuspohjaa näissä unelmissa ei juuri ole.

customi on tehoton, painava, huono selälle, vähän kallistusvaraa->vaarallinen.

jos haluaa peruspyörän, niin iso nakupyörä on parempi. parempi kyytsätä. klassikkonäkö, mutta parempi ajaa ja istua. enemmän tehoa, paremmat jarrut, enemmän kallistusvaraa yms. jos haluut silti twinin, niin MT on se valinta.

sanoi:
Mean streak ja marauderit on pieniä isolle kaverille

Kaverin mean streakia olen muutaman kerran testaillut ja kyllähän se aika pikkunen on. Ehkä siirtosarjalla saisi koivet kauemmaksi ettei tarvisi polvet suussa ajella.  
tounge.gif

Muuten ihan hauska peli ajella. Mitänyt tappien maahan raapiminen säikäytti joka mutkassa.
biggrin.gif

Muoks: Aijuu ihan yhtä kääpiö olen kuin sinäkin, muutaman kilon vaan painavampi.

Noista mä ottaisin ilman kahta ajatusta Suzukin M1800R:n......jotenkin se on tuossa osastossa mun silmään eniten miellyttävä ja eräällä tutulla sellainen oli, ja kovasti kehuskeli olevan asia peli tyylilajissaan. Lisäksi aika kohtuu hinnalla uutta ylivuotista näyttäis olevan kaupan...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

M1800R tai MT-01 olis mun valintani - ja koska ensinmainitun olen jo omistanut, niin kallistuisin Yamahaan.

Isosta Intruderista voisin sen verran sanoa, että tehoa on riittävästi, ajo-ominaisuudet ja kallistusvarat kustomiksi aivan hyvällä tasolla ja jarrut kustomiksi jopa hyvät. Ajoasento 184cm pitkälle loistava, mutta oma selkä ei tahdo kestää sen paremmin kyykkyä kuin kustomiakaan. 10cm pidemmällekin luulisin Intikan sopivan, mutta kokeilemallahan se selviää, eikä M1800R ainakaan näyttäisi pieneltä isonkaan miehen ajossa.

Mulle jäi Suzukista erinomaisen hyvät muistot yhteisestä n. 10tkm matkastamme. Oikeastaan jos haluaisin ajaa kustomilla en oikein tiedä mikä voisi olla parempi kokonaisuus.

Jotenkin tuo "hyvä" hallittavuus ja customi ei rimmaa, mutta mutuna tuo MT-01 vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta enemmänkin nakupyöränä. No kai noilla kaikilla leppoisa kaveri pärjää ihan hyvin, mutta koita isompia katuenduroita mieluummin. Sulla kun on tuota eroottista pinta-alaa normaalia enemmän, niin ei ihan liian pientä lussua kannata tietenkään alleen yrittää.

No tulihan tänne paljonkin vastauksia. Tiedän että nämä aloittelijat kysyy threadit on pidemmän päälle kyllästyttäviä ja en odottanutkaan mitään yleisöryntäystä.

Hyvä hallittavuus ja custom ei tietenkään kuulu samaan lauseeseen enemmän hainkin että custom pyörä ja parempi hallittavuus. Siinä voi varmaan kyllä käyttää ihan maalaisjärkeäkin että jos on pitkä keula ja kovin matala pyörä niin ne todennäköisesti heikentää kääntymistä ja jne. Painopisteethän noissa kaikissa on melko alhaalla olettaisin.

Tuo MT-01 oli siinä mielessä älyttömin koska se on aivan erillainen pyörä kuin nuo muut. Kyselin ison customin perään ja heitin joukkoon vielä ison nakun. Pyöränähän se varmasti miellyttää osaa paljon enemmän kuin nuo customit, mutta en tässä halunnut tehdä mitään customit vs muut threadia.

No nyt on "hieman" taas tutkittu internettiä ja pyörämalleja. Oon siirtyny ny tutkailemaan noita japski nakuja lähinnä tuon MT-01 innoittamana ja laskenu myös hieman hintahaarukkaa alemmas jotta saa sitten hankittua kunnon ajokamat.
Malleina on nyt ollut
Yamaha XJR 1300
Suzuki GSX 1400
ja Honda CB 1300

Jostain luin että Hondassa on vähän vähemmän tilaa istua kuin Yamahassa. Suzukista en ole kuullut mitään pahaa paitsi että se on hintahaarukassa vähän ylempänä.

Mitä muita mainittavia eroja noissa. Vääntökäyrät on ainakin sellaiset kuin toivoin ja jne.

Tuo istumatila hommahan selviää ku ottais jalan alle ja menis istuun pyörän päälle, mutta ei ainakaan montaa liikettä ole jossa olisi pari noista pyöristä.

Nuo on kaikki ihan kelpo pelejä. Ei muuta, ku koejaolle ja semmonen ostaa mistä tykkää eniten / saa parhaan tarjouksen. Uudemmissa XJRrissä pystyy iskareita säätään aika hyvin, joten siitä plussa sille.

Nuo peruspyörät on siitä hyviä, että niillä voi tehdä kohtuullisesti kaikkea. Voi ajaa matkaa, pyöristysajoa ja kallistusvarojakin löytyy kohtuullisesti jos haluaa hiukan sporttisemmin edetä ja tilaakin on ihan mukavasti.

Jos haluut mieleisen pelin, mee ny vittu kiertää liikkeitä äläkä istuu jöpötä vaan netin ääressä, höh!
033102ass_1_prv.gif

Ei laiska mitään löydä, kiertele ja kokeile, istu ja käy ajamassa, sieltä se omakin sitten löytyy. Netti on täynnä kaiken maailman asiantuntijoita ja "osta tää kun mullakin on"....mutta ittelleshän haet niin käy itse kokeilemassakin.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Jos haluut mieleisen pelin, mee ny vittu kiertää liikkeitä äläkä istuu jöpötä vaan netin ääressä, höh!
033102ass_1_prv.gif

Ei laiska mitään löydä, kiertele ja kokeile, istu ja käy ajamassa, sieltä se omakin sitten löytyy. Netti on täynnä kaiken maailman asiantuntijoita ja "osta tää kun mullakin on"....mutta ittelleshän haet niin käy itse kokeilemassakin.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
Jos enää kolme "vaihtoehtoa", niin äkkiä ajamaan/kokeilemaan liikkeeseen.

Hop, Hop!
062802moto_prv.gif

Tämä keskustelu käytiin jo toisena päivänä kun netti keksittiin ja noin
miljardi kertaa sen jälkeen.
Mutta vielä kerran aloittelijan pyörä.
Busa,joka käy delvacilla ja koristeena tissin kuvat tankissa.

Ehdottomasti tällainen trumppa. Ei voisi mopo juuri hienompi olla...
Minulle tulee heti tuollainen talliin kun pystyy useampaa mopoa pitämään, eikä ole tarvista kyykkäillä muuta kuin kilvettömällä radalla...

img_0005.jpg

Eka pyörä, eka auto, eka "mikätahansa"... Osta se mikä miellyttää Sinua. Jos se sattuu vieläpä toimimaan niin olet varmasti tyytyväinen. Mulla oli eka pärränä bandit, en katunut. Vaihdoin viime kesänä Z:taan enkä kadu sitäkään... Molemmat toimineet moitteitta.
062802moto_prv.gif

Back