Jyri
New member
Tulipa vaan mieleen, että nyt olisi ajankohtaista kerätä saman aiheen alle vinkkejä/kokemuksia/ohjeita moottoripyörän rakentelusta ratakäyttöön sopivammaksi. Ainakin minua kiinnostaa, miten on toteutettu varmistuslankojen laitto, letkujen säiliöt, rungon suojaus, lasikuitukatteiden asennus, yms tekniset aiheet liittyen rata-ajoon.
Tässä hieman omia kokemuksiani nyt aluksi clip-onien asennuksesta:
- Alkuperäisten clip-onien korvaaminen tarvikeosilla.
Honda CBR600F4i:ssä olevat ohjaustangot ovat suhteellisen korkealla ja eivät sinänsä ole asennoltaan ainakaan kaltaiselleni kuskille sopivat, joten päätin korvata ne viime talvena Gillestooling GP-Light 430 clip-oneilla. Nämä clip-onit ovat erittäin hienosti toteutetut osat. Inklinaatiokulma on 6 astetta, ja ne painavat vain 220 grammaa, ja valmistaja ilmoittaakin niiden olevan markkinoiden keveimpiä. Haarukkaputken halkaisija on 43 mm, joten nämä sopivat muihinkin merkkeihin. Valmistajan web-sivusto on tässä.
Kokemuksia asennuksesta:
Asensin "cliparit" pyörään, jolla ajetaan myös kadulla, siitä syystä mukaan piti saada kaikki alkuperäiset sähkökytkimet yms.
Poistin kahvakumit paineilmalla, purin sähköosat ja kahvat pois. Irroitin alkuperäiset clip-onit kokonaan pois.
Otin uudet gillesin cliparit paketista ja mallasin niitä paikoilleen. Pieniä eroja oli, sillä alkuperäiset ohjaustangot olivat 10 asteen inklinaatiolla ja uudet vain kuuden. Gillesin clip-onit tulevat huomattavasti lähemmäs, n. 20 mm, ja myös alemmas , n. 20 mm, verrattuna alkuperäisiin "touring"-sarviin. Sähköosien yms sovittaminen on todella tarkkaa, jotta ne eivät osu tankin sivuilla oleviin paneeleihin ääriasennoissa.
Uusissa clip-oneissa ei ollut ollenkaan sähköosien kiinnittämiseen tarvittavia reikiä, ilmeisesti kilpureissa ei ole niille tarvetta, joten ne piti koneistaa. Kokosin sähköosat ja kahvat kaikkineen paikoilleen site, että näin jokaisen osan sopivan kohdalleen. Tietenkään sähköosia, kiinnitysnastoista johtuen, ei saa kasattua, mutta näin pystyin määrittämään kiinnitysnastojen reikien paikat.
Gillesin clip-oneista saa putken irti kiinnityskappaleesta, joten reikä on ainoastaan tärkeää saada putken pituussuunnassa kohdalleen. Kiinnitin putket pylväsporakoneeseen ja koneistin kumpaankin putkeen oikeaan kohtaan sähköosien kiinnitysnastojen reiät.
Sitten asentamaan.
Kokosin Clip-onit haarukkaputkeen kiinni, liitin sähköosat ja kahvat paikoilleen. Kiristin kaikki pultit vain sormikireyteen ja mallasin osien paikkaa verraten ajoasentoa alkuperäiseen. Tässä kohtaa voi olla hyödyllistä pitää toisella puolella alkuperäinen clip-on, jotta saa kulman mahdollisimman samankaltaiseksi alkuperäisen kanssa.
Kun molemmat clip-onit olivat kiinni, mittasin niiden kulman työntömitalla verraten sopivaan kiinteään pisteeseen. Tässä kohtaa joutuu monesti improvisoimaan ja monta mittausta on parempi kuin yksi.
Lopuksi kiristin MOMENTTIAVAIMELLA kaikki muut pultit, paitsi clip-onin putken kiinnityspultin, johon tulee Gillesiltä oma erikoistyökalu. Kummallista sinänsä, clip-onille määrätään momentti, mutta sitä on vaikea saada kohdalleen, silllä momenttiavaimella ei pysty helposti kiristämään putkea. Tiukkaan laitoin.
Muistettavia asioita:
- Sovittakaa osat tarkoin ennen reikien tms poraamista
- Kiristäkää kaikki momenttiavaimella
- Kannattaa olla hellä osille
- Kiristäkää kaikki vielä kerran ennen ajoon lähtöä
Huomioita keveiden clip-onien käytöstä katupyörässä:
Plussia+++
- Gillesin clip-onit tekivät ajoasennosta yhdessä Gillesin jalkatappisarjan kanssa erinomaisen. Etenkin luottamus pyörään kasvoi, johtuen hieman leveämmästä ja matalammasta ajoasennosta. Säädettävyys on iso etu, etenkin rata-ajoa ajatellen.
- Paino pienenee
- Ulkonäkö on todella hieno
Miinuksia---
- Säätäminen on vaikeaa, asennosta olisi saatava sellainen, että mikään paikka ei puudu. Jossain vaiheessa kahvat osuivat ääriasennossa jonnekin tai asento oli aivan väärä, lopulta hirveän hienosäädön jälkeen löytyi kyllä oikea kahvojen asento.
- erittäin kevyet clip-onit tärisevät aika paljon huolimatta pienistä päätypainoista. Tärinä on matka-ajossa rasittavaa korkeataajuista. Tätä tosin eivät kaikki huomaa.
Tässä oli erittäin subjektiivinen kokemus Gillestooling GP-L430 clip-onien asennuksesta Honda CBR600F4i-moottoripyörään.
Tässä hieman omia kokemuksiani nyt aluksi clip-onien asennuksesta:
- Alkuperäisten clip-onien korvaaminen tarvikeosilla.
Honda CBR600F4i:ssä olevat ohjaustangot ovat suhteellisen korkealla ja eivät sinänsä ole asennoltaan ainakaan kaltaiselleni kuskille sopivat, joten päätin korvata ne viime talvena Gillestooling GP-Light 430 clip-oneilla. Nämä clip-onit ovat erittäin hienosti toteutetut osat. Inklinaatiokulma on 6 astetta, ja ne painavat vain 220 grammaa, ja valmistaja ilmoittaakin niiden olevan markkinoiden keveimpiä. Haarukkaputken halkaisija on 43 mm, joten nämä sopivat muihinkin merkkeihin. Valmistajan web-sivusto on tässä.
Kokemuksia asennuksesta:
Asensin "cliparit" pyörään, jolla ajetaan myös kadulla, siitä syystä mukaan piti saada kaikki alkuperäiset sähkökytkimet yms.
Poistin kahvakumit paineilmalla, purin sähköosat ja kahvat pois. Irroitin alkuperäiset clip-onit kokonaan pois.
Otin uudet gillesin cliparit paketista ja mallasin niitä paikoilleen. Pieniä eroja oli, sillä alkuperäiset ohjaustangot olivat 10 asteen inklinaatiolla ja uudet vain kuuden. Gillesin clip-onit tulevat huomattavasti lähemmäs, n. 20 mm, ja myös alemmas , n. 20 mm, verrattuna alkuperäisiin "touring"-sarviin. Sähköosien yms sovittaminen on todella tarkkaa, jotta ne eivät osu tankin sivuilla oleviin paneeleihin ääriasennoissa.
Uusissa clip-oneissa ei ollut ollenkaan sähköosien kiinnittämiseen tarvittavia reikiä, ilmeisesti kilpureissa ei ole niille tarvetta, joten ne piti koneistaa. Kokosin sähköosat ja kahvat kaikkineen paikoilleen site, että näin jokaisen osan sopivan kohdalleen. Tietenkään sähköosia, kiinnitysnastoista johtuen, ei saa kasattua, mutta näin pystyin määrittämään kiinnitysnastojen reikien paikat.
Gillesin clip-oneista saa putken irti kiinnityskappaleesta, joten reikä on ainoastaan tärkeää saada putken pituussuunnassa kohdalleen. Kiinnitin putket pylväsporakoneeseen ja koneistin kumpaankin putkeen oikeaan kohtaan sähköosien kiinnitysnastojen reiät.
Sitten asentamaan.
Kokosin Clip-onit haarukkaputkeen kiinni, liitin sähköosat ja kahvat paikoilleen. Kiristin kaikki pultit vain sormikireyteen ja mallasin osien paikkaa verraten ajoasentoa alkuperäiseen. Tässä kohtaa voi olla hyödyllistä pitää toisella puolella alkuperäinen clip-on, jotta saa kulman mahdollisimman samankaltaiseksi alkuperäisen kanssa.
Kun molemmat clip-onit olivat kiinni, mittasin niiden kulman työntömitalla verraten sopivaan kiinteään pisteeseen. Tässä kohtaa joutuu monesti improvisoimaan ja monta mittausta on parempi kuin yksi.
Lopuksi kiristin MOMENTTIAVAIMELLA kaikki muut pultit, paitsi clip-onin putken kiinnityspultin, johon tulee Gillesiltä oma erikoistyökalu. Kummallista sinänsä, clip-onille määrätään momentti, mutta sitä on vaikea saada kohdalleen, silllä momenttiavaimella ei pysty helposti kiristämään putkea. Tiukkaan laitoin.
Muistettavia asioita:
- Sovittakaa osat tarkoin ennen reikien tms poraamista
- Kiristäkää kaikki momenttiavaimella
- Kannattaa olla hellä osille
- Kiristäkää kaikki vielä kerran ennen ajoon lähtöä
Huomioita keveiden clip-onien käytöstä katupyörässä:
Plussia+++
- Gillesin clip-onit tekivät ajoasennosta yhdessä Gillesin jalkatappisarjan kanssa erinomaisen. Etenkin luottamus pyörään kasvoi, johtuen hieman leveämmästä ja matalammasta ajoasennosta. Säädettävyys on iso etu, etenkin rata-ajoa ajatellen.
- Paino pienenee
- Ulkonäkö on todella hieno
Miinuksia---
- Säätäminen on vaikeaa, asennosta olisi saatava sellainen, että mikään paikka ei puudu. Jossain vaiheessa kahvat osuivat ääriasennossa jonnekin tai asento oli aivan väärä, lopulta hirveän hienosäädön jälkeen löytyi kyllä oikea kahvojen asento.
- erittäin kevyet clip-onit tärisevät aika paljon huolimatta pienistä päätypainoista. Tärinä on matka-ajossa rasittavaa korkeataajuista. Tätä tosin eivät kaikki huomaa.
Tässä oli erittäin subjektiivinen kokemus Gillestooling GP-L430 clip-onien asennuksesta Honda CBR600F4i-moottoripyörään.