Moottoripyörän vetokoukku

Urdu Mörhaër

New member
onko kukaan törmännyt netissä mihinkään tietoon/dokumenttiin missä valotettaisiin mitä vaatimuksia on vetokoukussa moottoripyörään asennettuna? pitääkö olla e-hyväksytty vai voiko olla omavalmiste? tarvitseeko katsastusmiehelle esitellä vai pistetäänkö menemään omalla riskillä?
 
Tämäkö on sitten sen vetomies
tounge.gif


Asiasta en oikeesti juuri mitään tiedä, mutta kaipa se pyörä ainakin pitää olla suunniteltu tuohon käyttöön. Omassa ohjekirjassa ainakin kielletään sivuvaunu ja peräkärry. Vaikka eipä nyt heti olisi tullut mieleenkään kilokyykkyyn kumpaakaan laittaa.
 
noissa isommissa matkalehmissähän (hd/goldwing/yms) näitä on näkynyt ja trikeissa varsinkin. tuli vaan tilaisuus tommoiseen pieneen (about 2 kaljakoria
tounge.gif
) ja sievään kärriin niin siitä se ajatus sitten lähti että josko itsellekkin. lähinnä omavalmiste siksi että noi tehdastekoiset on enempi tai vähempi "kiinteitä" asennuksia ja mielessä olisi suht pienellä vaivalla irtiruuvattava koukku
 
Ei noissa tietääkseni ole mitään erityisvaatimuksia.
Ja pyörän peräkärry on aika kevyt, joten hirveitä lujuusvaatimuksiakaan ei ko. koukulle tarvitse asettaa.
Eli jos teet itse, niin järki käteen ja saat asiallisen ja riittävän kestävän siitä. Vetokuula kannattaa tietenkin ostaa valmiina.

Se riippuu tietysti veturista, miten helposti saat kunnollisen, tukevan ja asianmukaisen kiinnityksen pyörään.

Ja kannattaa muistaa, että renkaanvaihto tulee varmaankin hiukan hankalammaksi. Kannattaa vähän miettiä tätäkin puolta jos päätyy itse tekemään koukkua.

Perustan kommenttini arvauksille, koska pyörän peräkärryäkään ei tarvitse katsastaa.

t. Repa
 
Back
Ylös