• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottoripyörän vuokraus Australiassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Micky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Micky

Ratavastaava
Onko kenelläkään kokemuksia moottoripyörän vuokrauksesta Australiassa?
Vuokraamoista saa varmaan myös varusteet, onko tietoa hintatasosta?
Miten vakuutus asiat menee?
Onnistuuko pyörän palautus eri kaupunkiin kuin nouto?
Onko normaali Suomalainen ajokortti pätevä?
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
Mikä on yleinen nopeusrajoitus Ausseissa?

Missä päin Australiaa meinasit, ja kuinka pitkäksi aikaa?

Ja sorry, ei ole infoa vuokraamisesta, olin siellä omalla suomenkilpisellä pyörällä. Varmaan vuokraaminenkin onnistuu siellä, mutta tuskin kovin halpaa koska ns. länsimaa kyseessä.

Vakuutukset järjestyi suomipyörään, joten varmaan ne vuokrapeliinkin sitten. Varmaan kannattaisi Autoliitosta hommata kansainvälinen ajokortti (ja ne tietää siellä, mikä niistä on Australian hyväksymä versio). Rajoitukset on highwaylla yleensä 110, ja joissain osavaltioissa, mm. Victoriassa, valvovat myös tarkasti.

Melbourne - Wagga Wagga - Sydney -akselilla olisi tarkoitus liikkua. Pyörällä ajelisin ehkä 5-7 päivää.

600 Hornetin sais n.650aud viikoksi. Tämä on siis pelkän pyörän vuokra, siihen sitten päälle vakuutukset (?), ajovarusteet jne..

http://www.bikeroundoz.com/default.asp
Tuolta ainakin löytyy ja sisältää vaatteet ja kypärän yms.

Itse ajelin siellä ainakin ihan suomi kortilla, mut se on sitten ihan kuun asennosta kiinni et tarvitko sen kansainvälisen kortin.

Se ei selviä tarkasti edes aussien liikenneministeriön sivuilta.
nixweiss.gif

Liikennevakuutus siellä on kuten meillä pakollinen. Voipi olla, että vuokraamo edellyttää myös kaskoa, tai sitten jotain takuusummaa esim. luottokortiltasi. Isoista kaupungeista löytyy varmasti myös ajovarusteita, muttei välttämättä ole kovin halpaa. Paha sanoa, minkä tasoista kampetta vuokraamoilta mahdollisesti löytyy, itse yrittäisin ainakin kypärän raahata kotoa mukaan, koska ei kiinnosta jotain haisevaa muovisankoa pitää päässä.

Aika helppoa siellä oli ajaa, jopa ihan Sydneyn keskustassa tuli pyörittyä, eikä ollut mitään pahoja ruuhkia tms. Maaseudulla on vähänlaisesti liikennettä, mutta tosiaan noita nopeuksia ainakin pääteillä valvottiin jopa melko fanaattisesti. Tuo Sydneyn-Melbournen kulmahan tosin on koko maan tiheimmin asuttua aluetta, mantereen sisäosissahan ei asu käytännöllisesti katsoen juuri ketään.

Ja pimeällä ajamisesta muuten varoittelivat ihan kaikki, koska kengurut ja muut mitä moninaisimmat elukat lähtee silloin liikkeelle. Turistin ei varmaankaan kannata ajaa kuin valoisalla.

Vuokrauksessa en osaa auttaa, mutta pari viikkoa sitten tuli autolla ajettua Melbournesta Warrambooliin Great Ocean Roadia pitkin ja olipahan mahtava pätkä. Välillä oikein harmitti, että olin autolla liikenteessä, mutta kyllä silläkin ajamisesta nautti.

Ei ehkä yhtä hurjia korkeusvaihteluja kuin Alpeilla, mutta todella hienoja mutkia ja yllättävänkin mäkistä maastoa. Eikä maisemissakaan rannikon vieressä ajellessä ollut moittimista. Parissa kohtaa oli kalliosta tippunut kiviä tielle ja oksia puista, mutta muuten oli asfaltti hyvässä kunnossa ja liikennettäkään ei ollut kauheasti. Nopeusrajoituksista en ottanut oikein selvää sillä mutkiin oli erilliset keltaiset nopeusrajoitukset ja oletin niiden olevan vain suosituksia eli lomakuvia odotellessa
biggrin.gif
.

Suomi-kortilla saa ajaa, näin ainakin minulle sanottiin paikallisessa virastossa joka niistä päättää (vuonna2000), tämä siis niin kauan kun olet turistina. Olen vähän eri mieltä Pechan kanssa varusteiden hinnasta, olen ostanut Sydneystä muutaman ajotakin, useamman kypärän jne. ja mielestäni ne oli edullisia ainakin Suomen hintoihin verrattuna. Nopeusvalvonta oli mielestäni aika asiallista, siellä poliisi joutuu varoittamaan tutkista, eli tien sivussa on kyltti ennen tutkaa joka siitä varoittaa, tämä siis koskee partioiden virittämää liikkuvaa tutkaa ainakin NSW alueella. Sakot sain kerran 3,5 vuoden aikana jotka siellä asuin, nopeutta 92 kilsaa 60 kympin alueella, maksettavaa muistaakseni 140 taalaa ja kolme pistettä kortista pois. Noiden kenguruiden ja vompattien kanssa kannattaa olla varovainen illan tullessa, niitä on joissain paikoissa aika paljonkin. Yksi asia mikä saattaa tulla yllätyksenä on sateiden rajuus, silloin kun siellä sataa niin sitä vettä saattaa oikeasti tulla paljon. Tulva-alueilla kannattaa tarkkailla tulvakeppejä, paikalla on yleensä varoitus "flash flood". Vesi voi nousta puoli metriä hyvinkin nopeasti.

Suomi-kortilla saa ajaa, näin ainakin minulle sanottiin paikallisessa virastossa joka niistä päättää (vuonna2000), tämä siis niin kauan kun olet turistina. Olen vähän eri mieltä Pechan kanssa varusteiden hinnasta, olen ostanut Sydneystä muutaman ajotakin, useamman kypärän jne. ja mielestäni ne oli edullisia ainakin Suomen hintoihin verrattuna.
9 vuotta vanha info ei välttämäti ole enää kuranttia. Australia on meidänkin reissumme (joka päättyi 04/2008) jälkeen muuttanut mm. turistien ajoneuvojen carnet-säädöksiä.

Ajovarusteita en kovin paljon ollut vaille, ja ne vähäisetkin ostelin ´kalliista´ mp-liikkeistä, paikallisissa krääsäfirmoissa ei juuri tullut edes käytyä, joten voinen kyllä olla väärässäkin tuosta hintatasosta. Ja tulimme sinne Intian, Thaimaan, Malesian ja Indonesian kautta, noissa maissa ei oikeastaan mikään maksanut juuri mitään, joten senkin takia Australia saattoi silloin tuntua verrattain kalliilta.

Marraskuussa ajelin (vaimo takapenkillä) kolme viikkoa vuokra-Gessulla Melbournesta Perthiin, 5600 km.  Pyörän vuokrasin Bike Round Oz:n kautta, ja vuokraukseen liittyvät asiat toimivat erittäin hyvin, voin suositella.  Bike Round Oz on agentti, jolla on useita vuokraamoja yhteistyökumppaneina.  Vakuutukset hoituvat vuokraamon kanssa, niitä ei itse tarvitse selvitellä.  Vakuutuksiin liittyy erikoinen ehto:  Ne eivät ole voimassa pimeässä!  Luottokorttitililtä otetaan 3000 AUSD:n suuruinen vakuussumma kuitille, joka toivottavasti voidaan repiä ja mitätöidä pyörää palautettaessa.  Ajokorttikysymys jäi minullekin epäselväksi, ennen matkaa Bike Round Ozin edustaja vakuutti, että suomalainen kortti riittää, koska siinä on englanninkielinen teksti.  Vuokraamon tiedossa oli kuitenkin tapauksia, joissa poliisi ei hyväksynyt eurooppalaista korttia.  Minun ei tarvinnut esittää korttiani kenellekään vuokraamon jälkeen, joten asia ei varmistunut puoleen tai toiseen.  Kohdealueen sääolot kannattaa selvittää mahdollisimman tarkasti etukäteen.  Me ajoimme useamman päivän yli 40 asteen kelissä, mutta viileimmillään noin + 10 asteessa.  Pientä sadetta oli vain vähän, mutta tien tulvapainanteiden 2 metriin ulottuvat mittakepit mietityttivät.  Sateen sattuessa olimme kuivalla autiomaa-alueella, joten sateen alettua kengurut tulivat juomaan asvaltin rakosten lätäköistä ja niitä elukoita oli paljon!  Bensa-asemia saattaa olla harvassa, joten tankkaamisesta pitää huolehtia tarkemmin, kuin vaikkapa Suomessa ajellessa.  Suoraa, ajamisen kannalta tylsää tietä on paljon, ajoimme mm. Australian pisimmän suoran, 145 km, mutta luonnossa riittää mielenkiintoista nähtävää.  Ihmisinä aussit ovat maineensa veroista mutkatonta ja mukavaa porukkaa. No worries!

Tuo vakuutuksen voimassaolo ilmoitettiin meille eri tavalla, meillä oli useasti vuokravehkeitä(autoja) eri puolilla maata, ainakin Victoriassa ja NSW:ssä sai ajaa auringon laskun jälkeenkin, NT:ssä taas vakuutus lakkasi toimimasta auringonlaskun jälkeen, toisaalta siellä niitä ötököitä olikin aika paljon. En nyt muista miten WA:ssa homma toimi, siellä niitä kenguruita ja kameleita kuitenkin oli tosi paljon verrattuna muihin paikkoihin. Niinkuin Pecha jo tuossa ilmoitti niin lait on saattanut muuttua paljonkin senjälkeen kun muutin Suomeen takaisin. Alkuperäiseen kysymykseen kortista löytyi seuraava vastaus Sydney tourist info-sivuilta.
"To be able to drive in Australia, it is neccesary to have a driving license with you when driving. If you can show you are a tourist in the country from overseas and your license is in English, you will not need to get any special permits. If your license is not in English, you will need a translation of your license with you when driving." Nykyisessä ajokortissahan lukee myös englanniksi "driving license" mikä helpottaa asioita aika paljon, itse kun hain Aussi ajokorttia niin tuli aika jumppa hakea valtuutetulta notaarilta käännös suomalaisesta ajokortista, varsinkin kun iso osa asioista on ilmoitettu kuvasymboleilla. Jos haluaa vielä varmistuksen varmistuksen niin yhteys RTA:han (roads and traffic authority)
Tuossa linkki RTA:lle http://www.rta.nsw.gov.au/rulesre....ng.html

Kiitos vastauksista. Olen ollut yhteydessä Bike Round Oz:iin ja sieltä havitellut pyörää. Kirjoittelen tänne keväämmällä, mikäli reissu onnistuu suunnitelmien mukaan.

Virallisesti pitää olla kansainvälinen ajokortti, mutta kun ajelin siellä vuokra-autolla, eivät halunneet sitä edes vuokraamossa nähdä. Suomi-korttia täti tavasi tai oikeastaan pisti minut tavaamaan. Tämä tapahtui heinäkuussa 2008.
nixweiss.gif

Back