Moottoripyöränostimen korjaaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja harald73
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

harald73

New member
Onko tietoa, voiko tuollaisessa Motonetin moottoripyöränostimessa olevaa pullotunkkia korjata kotikonstein vai meneekö koko nostin uusiksi?

Oireena on, että kun nostimella nostaa, poljin painuu vain vähän kerrallaan ja tunkki laskee sitten itsekseen pikkuhiljaa, kun siinä on pyörä eli painoa päällä. Hydrauliikkanesteet karanneet tms?

Tuossa tunkin toimintaperiaate eli yksinkertainen lienee, mutta kun ei kokemusta, parempi kysyä. Tunkkia säilytettiin useampi vuosi pystyasennossa, mutta joku jopa väitti tämän olevan pahasta pullotunkille. Tiedä sitten?

Kyseessä siis tällainen nostin, jossa pullotunkki.
 
Jos toi nostin on sellainen kötötys jossa se pullotunkki on suht vaaterissa niin siellä voi olla ilmaa. Käännä se sellaiseen asentoon että tunkki on pystyssä ja pumppaile muutaman kerran edestakaisin. Ennen ja oikeastaan myös jälkeen em operaation kandee tarkistaa öljymäärä. Se onnistuu siitä pullon kyljessä noin puolivälissä olevasta ruuvista tai kumitulpasta, öljyä pitäis olla reiän tasalle kun pullotunkki on on pystyssä
 
Muistelen että omaan saa vaihdettua vain sen pullotunkin (jos se on "valmis"), kattoo vaan saman pituisen tilalle.
 
Eikä taida noiden tiivisteet o-renkaita kummempaa tähtitiedettä olla, joten jos intoa riittää niin auki ja rinkulat uusiks. Siis jos vika olisi niissä eikä esim. nesteen vähyydessä.
 
Kiitoksia vastauksista. Jahka loma alkaa tuossa ensiviikolla, voisi ottaa tuon purkaen ja tutkien, pois lukien sen tosiasian, että mun uusi mopo saapuu ensi viikolla ja sittenhän ei paljon tunkit kiinnosta vähään aikaan.

Kai sitä öljyä tms. saa sinne lisättyä siitä reiästä jos on vajausta? Onko se jotain samaa kamaa, mitä automaattivaihteistoissa käytetään?
 
Kiitoksia vastauksista. Jahka loma alkaa tuossa ensiviikolla, voisi ottaa tuon purkaen ja tutkien, pois lukien sen tosiasian, että mun uusi mopo saapuu ensi viikolla ja sittenhän ei paljon tunkit kiinnosta vähään aikaan.

Kai sitä öljyä tms. saa sinne lisättyä siitä reiästä jos on vajausta? Onko se jotain samaa kamaa, mitä automaattivaihteistoissa käytetään?
Kaikki vaseliiinia notkeampi toimii.
 
Pullotunkit on niin halpoja etten ainakaan itse jaksais käydä purkamaan sitä ja o-renkaita vaihtamaan. Eikö tuossa ole sellaista varmuustappia joka estää painumisen ja sitä kautta pyörän kaatumisen? Bilteman saksipukissa on tappi joka kannattaa laittaa koska pullotunkki vajaantuu yön aikana jo ihan uutena. Seurauksena laskee pyörän alas ja pyörä on kohta nurin.
 
Itsellä hajosi Bilteman nostimesta tunkin venttiili. Ostin Biliksestä samankokoisen tunkin, porasin sen pohjaan pultinreiät ja vaihdoin männän siitä alkuperäisestä tunkista. Nyt toimii moitteetta. Unohdin talveksi laittaa sen mekaanisen lukitusvivun, mutta pyörä oli ylhäällä vielä keväälläkin!
 
Vähän off the topic mutta voiko näiden nostimien alastulonopeuttaa säätää? Itsellä on vastaava laite ja se tulee tosi lujaa alas...sen kyljessä on pari-kolme eri kokoista ruuvia..voiko niistä säätää virtausnopeuksia?
 
Back
Ylös