Suora lainaus:
Moottoripyörin vakuutukset muuttuvat keväällä. Tähän saakka vakuutus on maksanut sitä enemmän, mitä suurempi moottori pyörässä on ollut.
Jatkossa kalliimpia ovat nopeimmat pyörät.
"Tämä kuulostaa turvallisuuden suhteen hyvältä", ylitarkastaja Maria Rautavirta liikenneministeriöstä kiittelee.
Suomen 150 000 moottoripyörän omistajat miettivät nyt vakuutuksensa vaihtoa. Uusi vakuutus on edullinen esimerkiksi raskaille Harley Davidsoneille, custom-pyörille ja matkapyörille. "Saattaa tämä liikehdintää aiheuttaa", Tapiolan kehityspalvelun päällikkö Mari Romberg myöntää.
Vakuutus maksaa jatkossa eniten kevyille ja tehokkaille katupyörille. Ne ovat nopeita, minkä vuoksi ne joutuvat onnettomuuksiin muita helpommin. Uusien vakuutusten hintaan vaikuttaa eniten juuri nopeuden ja painon suhde: mitä tehokkaampi ja kevyempi, sitä kalliimpi.
Vakuutusyhtiöistä Pohjola alkoi hinnoitella vakuutuksia pyörien nopeuden mukaan marraskuussa. Tapiola alkaa myydä samantyyppistä vakuutustaan huhtikuun alussa. If muuttaa huhtikuussa moottoripyörien kaskon maksuperusteet, mutta liikennevakuutus uudistuu myöhemmin. Fennia lupaa uuden vakuutuksen kesäksi.
Suomen vakuutusyhtiöt aikovat uudistaa vakuutuksensa kuin yhdessä rintamassa. Ruotsissa moottorin suuruuteen perustuva hinnoittelu on hylätty jo aikoja sitten.
"Pelkkä kuutiotilavuus ei kuvaa onnettomuuden riskiä riittävästi", tuotekehityspäällikkö Asko Mäkinen Pohjolasta sanoo.
"Tämä tuo oikeudenmukaisuutta", Mari Romberg Tapiolasta muistuttaa.
"Muutoksen järkevyys riippuu tietysti, minkälaisella pyörällä ajaa. Esimerkiksi Harley Davidsonit ovat raskaita tehoihin nähden", johtaja Pekka Pulli Fenniasta huomauttaa.
"Jos pyörä painaa vähän, varkausriskikin on suurempi", vakuutusjohtaja Timo Ahvonen If:ltä toteaa. If aikoo jakaa moottoripyöräilijät eri riskiryhmiin, joiden mukaan vakuutuksen hinta määräytyy.
Vakuutusyhtiöt voivat itse ratkaista melko vapaasti vakuutusten hinnat. Sosiaali- ja terveysministeriön bonusasetus vaatii ympäripyöreästi vain, että maksun täytyy vastata riskiä.
Vielä ennen EU:n jäsenyyttä vakuutuksista päätti Liikennevakuutuskeskus. Kun bonusjärjestelmäkin vapautui 2002, yhtiöt alkoivat kehittää uusia vakuutuksia. "Niiden valmistelussa on mennyt muutama vuosi", yksikönjohtaja Janne Jumppanen Liikennevakuutuskeskuksesta arvioi.
Viime vuonna moottoripyörät lisääntyivät yhä 10 prosentilla.
Linkki kalevan juttuun: Kaleva
Muutama kohtuu hupaisa kommentti yllä olevassa tekstissä
Moottoripyörin vakuutukset muuttuvat keväällä. Tähän saakka vakuutus on maksanut sitä enemmän, mitä suurempi moottori pyörässä on ollut.
Jatkossa kalliimpia ovat nopeimmat pyörät.
"Tämä kuulostaa turvallisuuden suhteen hyvältä", ylitarkastaja Maria Rautavirta liikenneministeriöstä kiittelee.
Suomen 150 000 moottoripyörän omistajat miettivät nyt vakuutuksensa vaihtoa. Uusi vakuutus on edullinen esimerkiksi raskaille Harley Davidsoneille, custom-pyörille ja matkapyörille. "Saattaa tämä liikehdintää aiheuttaa", Tapiolan kehityspalvelun päällikkö Mari Romberg myöntää.
Vakuutus maksaa jatkossa eniten kevyille ja tehokkaille katupyörille. Ne ovat nopeita, minkä vuoksi ne joutuvat onnettomuuksiin muita helpommin. Uusien vakuutusten hintaan vaikuttaa eniten juuri nopeuden ja painon suhde: mitä tehokkaampi ja kevyempi, sitä kalliimpi.
Vakuutusyhtiöistä Pohjola alkoi hinnoitella vakuutuksia pyörien nopeuden mukaan marraskuussa. Tapiola alkaa myydä samantyyppistä vakuutustaan huhtikuun alussa. If muuttaa huhtikuussa moottoripyörien kaskon maksuperusteet, mutta liikennevakuutus uudistuu myöhemmin. Fennia lupaa uuden vakuutuksen kesäksi.
Suomen vakuutusyhtiöt aikovat uudistaa vakuutuksensa kuin yhdessä rintamassa. Ruotsissa moottorin suuruuteen perustuva hinnoittelu on hylätty jo aikoja sitten.
"Pelkkä kuutiotilavuus ei kuvaa onnettomuuden riskiä riittävästi", tuotekehityspäällikkö Asko Mäkinen Pohjolasta sanoo.
"Tämä tuo oikeudenmukaisuutta", Mari Romberg Tapiolasta muistuttaa.
"Muutoksen järkevyys riippuu tietysti, minkälaisella pyörällä ajaa. Esimerkiksi Harley Davidsonit ovat raskaita tehoihin nähden", johtaja Pekka Pulli Fenniasta huomauttaa.
"Jos pyörä painaa vähän, varkausriskikin on suurempi", vakuutusjohtaja Timo Ahvonen If:ltä toteaa. If aikoo jakaa moottoripyöräilijät eri riskiryhmiin, joiden mukaan vakuutuksen hinta määräytyy.
Vakuutusyhtiöt voivat itse ratkaista melko vapaasti vakuutusten hinnat. Sosiaali- ja terveysministeriön bonusasetus vaatii ympäripyöreästi vain, että maksun täytyy vastata riskiä.
Vielä ennen EU:n jäsenyyttä vakuutuksista päätti Liikennevakuutuskeskus. Kun bonusjärjestelmäkin vapautui 2002, yhtiöt alkoivat kehittää uusia vakuutuksia. "Niiden valmistelussa on mennyt muutama vuosi", yksikönjohtaja Janne Jumppanen Liikennevakuutuskeskuksesta arvioi.
Viime vuonna moottoripyörät lisääntyivät yhä 10 prosentilla.
Linkki kalevan juttuun: Kaleva
Muutama kohtuu hupaisa kommentti yllä olevassa tekstissä