Moro.
Lättäkutosesta on olemassa 3 eri versiota, eli: valkyrie, tourer ja interstate.
Eurooppaan on tuotu pääsääntöisesti "karvalakkimallia" = valkyrie eli F6C, Flat Six Custom.
Suomessa, muistaakseni toisena maahantuontivuonna tuli lätän mukaan "vakiovarusteluna" alkuperäinen pleksi ja nahkalaukut telineineen. Jolloin siitä tuli kätevästi tourer -malli
Interstate onkin sitten jo "toinen" pyörä... Ehkäpä suurimmat muutokset ovat: Isot katteet, kovat taka- ja sivulaukut ja myöskin tankki on suurempi.
Näitä ei taida euroopassa juuri olla.. ehkäpä paskamahaiselle jenkille tollainen "hom*sohva" -matkamalli käy oikein hyvin...
BIK LÄND juu nou
Alla olevassa linkissä on heti etusivulla eri mallit.
http://www.valkyrie-owners.com/
Tim Skeltonin sivulla hiukka lisäinfoa mitä eri malleista yhdistämällä saa ihan mukavan näköisen menopelin.. aikas mukavalla maulla duunattu, musta on aina tyylikäs ja ..hmm musta!
http://www.timskelton.com/valkyrie/index.htm
Ja bongon sivuilla sitten lisää infoa..
Ja myöskin, Drill Sgt. Joe's Maintenance Page - Kuinka huolletaan F6-C Assault Bike
Ehkäpä yksi parhaimmista "huolto-ohjeista" mitä on netissä surffatessa eteen osunu.
http://bongo.www8.50megs.com/index.htm
ALOKAS... 20 ETUNOJAPUNNERRUSTA - SAA SUORITTAA!!
ja seuraavat pari linkkiä ovat ehkäpä kahden suurimman lättäkuus -jenkkisivuston luokse... paljon infoa.
http://www.valkyrieriders.com/
http://www.valkyrie-owners.com/
Google löytää mukavasti parilla seuraavalla hakusanayhdistelmällä lisää tavaraa.
honda + valkyrie ja honda + f6c
Tässä hiukka huomioitavaa lättäkutosen omistamisessa.
Eli plussat ja miinukset
+ Mukavasti tehoa ja vääntöä tämän malliseen mopoon. Lähtee liikkeelle tyhjäkäynnillä ja voimaa löytyy alhaalta asti turbiinimaisen tasaisesti ylös punarajan tuntumaan (102hv/6500 ja 130nm/4200, mitattu Bike-lehti 5/1998)
+ Kulkee kustomiksi... jonkun lähteen mukaan mitattu 205km/h
Kakspäällä ja sikana tavaraa mukana otti autobaanalla 200 mittariin, joten saattaa pitää paikkaansa. Ilman pleksiä siis.
+ Iso KONE,
isompi kun mun autossa
+ Ajo-ominaisuudet yhdet parhaista mitä olen custom-mopolla havainnut..
Eli paino tuo vakautta eikö?
+ Kevyt käsitellä = bokseri, matala painopiste.
+ Matka-ajossa pleksillä erittäin mukava.
Ehdottomasti paras alkuperäinen tuulisuoja mihin olen alkuperäisosana törmännyt.
+ Äänet! Kyllä, 911 tulee mieleen.
+ Aikas massiivinen ulkoasu, saa huomiota pyytämättäkin.
+ Harvinainen, ts. ei massamopo.
Euroopassa näin vain 2 samanlaista, parkissa ja autobaanalla. Hehe, tunnistin sen, vaikka tuli vastaan ja oli 4 kaistaa välissä... ei siitä moottorista voinu erehtyä
+ 2 Päällä... ei sitä toista oikeestaan huomaa.
+ Nou hellasärö, takana olevalla tilaa ja mukavat oltavat.
+ Löytyy aikas paljon tingeltangelia ja kromia myös alkuperäisenä ja tarvikkeena... siis jos haluaa kiillotella mopoaan enemmän kuin ajaa
+ Helppo virittää, jos tykkää turbovoimasta
+ MADE IN AMERICA, niinkuin rungossa lukee - Nojaa, mulle oikeasti ihan sama.
Miinukset, valitettavasti kolikolla on kääntöpuolensa.
- Törkeän hintaiset alkuperäistarvikkeet.
pleksi + laukut rautoineen... lähemmäs 1700 euroa. Sopii arvata mitä muut maksaa
- Vakuutusmaksut.
Taitaa oma vakuutusyhtiö verrata sitä goldwingiin, noh keväällä taas tarjouspyyntöä kehiin.
- Bensankulutus, Harvemmin olen päässy alle 8 L/100km, hmm. ehkä kerran tai kaks.
Ennätyskulutus ollut noin 16 L/100, helve***moisessa vastatuulessa, paskalla bensalla ja nopeutta oli... riittävästi. Noh. Kuudelle kaasarille soppa maistuu. :/
- Rengaskulut 180/70/16 huom 16"!.. ei liian yleinen = Hintaa. Pari kumia kesässä... paino syö, n. 320 kg tyhjänä!
- MADE IN AMERICA-suunnittelu!
Voi vee! et kyllä vaihda sitä takarengasta ihan helposti ite...
Pakoputket yhtäpuuta alusta loppuun.
Milläs otat takavanteen pois kun ei mene akseli läpi!
Putket juuresta irti tai perä ilmaan ja takapumput irti!!! Päädyin ekaan vaihtoehtoon, kun ei ollu taljaa...
Lopputulos.
Tuossa hiukka mietteitä yhdeltä omistajalta, pääsääntöisesti olen ERITTÄIN tyytyväinen lättäkutoseen.
Mahtava kone, mahtava alusta maht... hyvät jarrut ja jne. Tässä on mulle mopoa pitkäksi aikaa.
Mutta tästä ilosta saa sitten maksaa ihan riittävästi.
Ja BONUS.
Kyllä!
Sitä voi virittää.
Löytyy valmiina maailmalta mm. neula/suutinsarja, putkisto, nokkakepit, syttypyörä, pidemmät välitykset, uusia kaasareita syttybokseja kierrosrajoittimen nostolla... jne
http://www.twobros.com <--- ääninäyte exhaust-osiolla
Ison meren toiselta puolelta löytyy ihan riittävästi palikkaa.
Yksi suosituimmista virityskeinoista on ahdin.
Ei mikään turbo vaan jenkkityyliin remmiahdin.
Esim. La monster tekee niitä.
http://www.lamonster.com/index.html <--- video ja ääninäyte
Ja sitten se ultimate-viritelmä
Two brothers racing - Project Odin
Tuplaremmiahtimet... 225hv! Ei se teho vaan toteutus
http://www.firstmoto.ch/F6/power/
http://www.twobros.com/TBR_Web....din.htm
Ehkä minullakin joskus...
-Heksa-