MOPO Honda GL 1500 F 6

härvelihullu

New member
Onko kukaan saanut olla tekemisissä ko mopon kanssa.
Kiinnostuksella huomasin moisen tuolla Saksan maalla olevan myynnissä. Siis ei Gold vaan customi.
Ny tekee mieli
inlove.gif
bawling.gif



062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
 
Eikös tuo ole sama vehje kuin Honda Valkyrie? Jenkeissä tuo oli ainakin suosittu vehje.
Ainoa mopo joka kuulostaa Porschelta.
tounge.gif
 
Juuri näin varmaankin on. minkämoinen oli näitkö ja kuulitko luonnossa. Älä pihtaa, kerro vaan GTracer
062802moto_prv.gif
 
Duunikaveri toi tommosen kosovon keikalta. On kovasti kehunut pyörää. Pyörä on todella massiivinen. Iso joka suuntaan.
 
tunnetaan myös mallimerkinnällä Honda f6c valkyrie... ei kokemusta mutta mahtavan kokoinen ja kuulema melkoiset äänet.. + suorituskyky on melkoinen.. motoraumalla on yks myynnissä, hintaa n. 18 000,-
bawling.gif


saksassa taitaa pyöriä n. 8000 - 10000,- hinnoissa, eli ei se sielläkään halpa pyörä ole..

3d7f1653b1609.jpg
 
eli tässä vähän juttua pyörästä:

Näyttävä custom-moottoripyörä joka on yli kaksi ja puoli metriä pitkä, painaa yli kolmesataa kiloa, kiihtyy kuitenkin nollasta sataan kilometriin tunnissa runsaassa kolmessa sekunnissa ja varttimailin kahdessatoista sekunnissa?

Honda F6C täyttää edellämainitut arvot. Tämä todella suurikokoinen custompyörä todellakin omaa mahtavat, sporttipyörien luokkaa olevat suoritusarvot sekä todella hyvät ajo-ominaisuudet! Custom-tyylistä se silti tingitä millään tavalla, päinvastoin: muodot ovat muhkeat ja kromi kiiltää, ehkä enemmän kuin missään muussa markkinoilla olevassa cruiserissa.

Tämä laite ole todellakaan mikään "pappamalli". Nopeiden sporttipyörien ajajat voivat saada pahan kolauksen itsetunnolleen, jos lähtevät liikennevaloissa kilpasille F6C:n kanssa eivätkä pidä varaansa. Mahtavan väännön ansiosta pyörä lähtee paikaltaan todella ripeästi, ja toisin kuin V-Twin -moottorisissa pyörissä voimaa tulee rajusti lisää kun kierrokset kohoavat! Kaasun käyttöä saakin varoa ellei halua käydä rengaskaupassa kovin usein :)

Moottori onkin yksi tämän pyörän ehdottomista kohokohdista ja tekee siitä erilaisen verrattuna muihin custom -pyöriin: kuusi sylinteriä ja puolitoista litraa! Gold Wingistä "lainattua" 1520 kuutiosenttimetrin moottoria on piristetty muutamin osin alkuperäiseen verrattuna.

GW:n kahden 36mm kaasuttimen sijasta F6C:ssä on 6 kpl 28mm kaasuttimia. Lisäksi mm. nokka-akselin ajoituksia on muutettu ja käytössä on vapaammin virtaava pakosarja. Kone kiertääkin 1000 kierrosta korkeammalle kuin GW:ssä. Tehoa ja vääntöä on mahtavasti tarjolla tyhjäkäynnistä lähtien, vaikkakin paras tehoalue on 3500:sta 7500:aan kierrokseen, jossa rajoitin tulee mukaan.

Vaikka F6C on todella ison kokoinen ja painava pyörä, sen hallinta on itse asiassa todella helppoa. Kunhan pyörä vain on liikkeessä, tuntuu että ajaisi paljon kevyempää pyörää. Ajettavuus maantiellä on todella tasaista, mutta myös kallistelu mutkateillä suuremmissa nopeuksissa sujuu luontevasti. Osaltaan tähän vaikuttaa moottorin mallin vaikutuksesta kohtuullisen matalalla oleva painopiste.

Myös pyörän äänipolitiikka on eittämättä kunnossa. Moni odottaa tällaisen pyörän nähdessään kuulevan tutun V-Twinin papatuksen, mutta kyseessä onkin jotain aivan muuta. F6C:hen suunniteltu pakoputkisto tuottaa erehdyttävästi Porschea muistuttavan pakoäänen. Asia ei tietenkään ole sikäli ihmeellinen, onhan molemmissa boxerikuutonen :) Äänet ovat jyhkeitä aina tyhjäkäynnin matalasta murinasta korkeiden kierrosten "ujellukseen". Yksi asia on varma: F6C:n pakoäänet eivät jätä ketään kylmäksi :).

Honda F6C ei olekaan (ainakaan suomen oloissa) millään lailla "ujon miehen" pyörä. Kun se ilmestyy näkö- ja kuuloetäisyydelle, päät alkavat kääntyillä nopeaan tahtiin. Kun pyörän pistää parkkiin, kiinnostuneita riittää varmasti! Tämä koskee useimmiten luonnollisesti ns. pyöräihmisiä että useita sellaisia, jotka eivät muuten harrasta moottoripyöräilyä. Useimmat heistäkin nimittäin huomaavat että tässä on kyseessä jotain vahvasti tavallisuudesta poikkeavaa...

1990-luvun puolivälissä näyttelyissä Hondan osastoilla kiersi prototyyppi, jossa custom -pyörän runkoon oli asennettu tunnetun matkapyörän Honda Gold Wingin 6-sylinterinen moottori. Yhdistelmä oli ennennäkemätön. Yleisö otti proton erittäin hyvin vastaan, mutta sen ajateltiin joka tapauksessa jäävän tälle asteelle, kuten monelle vastaavalle laitteelle on käynyt. Useiden yllätykseksi pyörä laitettiin kuitenkin tuotantoon lähes sellaisenaan! Ja se ei todellakaan pettänyt ennakko-odotuksia! F6C on "Made In USA", se kootaan Maryvillessä Ohiossa muutaman muun Honda -mallin lisäksi.

Honda F6C esiteltiin vuonna 1996, ja ensimmäiset yksilöt tulivat markkinoille seuraavana vuonna eli 1997. Pyörä on ollut Hondan mallistossa tähän vuoteen asti, ja tuona aikana se on kokenut hyvin vähän muutoksia. Muutokset ovat liittyneet lähinnä värivaihtoehtoihin ja pieniin kosmeettisiin uudistuksiin. Teknisiä muutoksia ei vuosien 1997 - 2002 aikana tullut.

Tämän hetken tilanne on se, että nykyisen mallista F6C:tä ei valmisteta. Uusissa Gold Wingeissä on jo jonkin aikaa käytetty 1800cc ruiskumoottoria, eikä vanhaa 1500cc moottoria tehdä enää lainkaan. Marysvillen tehdas tekee vain uusia 1800cc versioita sekä Honda Shadow'n ja uuden VTX:n V-twinejä.

F6C:n tulevaisuudesta on tiedossa toistaiseksi hyvin vähän. Toisaalta arvellaan että koko malli lopetetaan, koska se kilpailee liian suoraan saman tehtaan uuden VTX:n kanssa. Vahvoilla on myös käsitys, että markkinoille tulee pian uudistettu Valkyrie* uuden 1800cc ruisku-kuutosen kanssa. Mikäpä olisikaan sen mukavampaa...

Jälkimmäistä vaihtoehtoa toivovat hyvin monet harrastajat, koska heidän mielestään juuri custom -rungon ja kuutoskoneen yhdistelmä tekee tästä ainutlaatuisen pyörän, sellaisen jonka fiiliksiin ei V-twin -moottorisilla pyörillä pysty...
 
Oikein Iso kiitos Puuha-Pete Laajasta vastauksestasi, kaikki tämä oli mieltä ylentävää, paitsi hintatietoisuus palautti meitin
maanpinnalle, ja eiku duuniin..............
bawling.gif


Mutta haluu kumminkiin
nixweiss.gif
062802moto_prv.gif
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (härvelihullu @ Tammi. 11 2003,22:05)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Oikein Iso kiitos Puuha-Pete Laajasta vastauksestasi, kaikki tämä oli mieltä ylentävää, paitsi hintatietoisuus palautti meitin
maanpinnalle, ja eiku duuniin..............
bawling.gif


Mutta haluu kumminkiin  
nixweiss.gif
 
062802moto_prv.gif
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
no... copy/paste on kova sana.. eli toi teksti on lainattu motorauman sivuilta..
biggrin.gif
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (härvelihullu @ Tammi. 09 2003,22:50)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Juuri näin varmaankin on. minkämoinen oli näitkö ja kuulitko luonnossa. Älä pihtaa, kerro vaan GTracer
     
062802moto_prv.gif
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Hieno vehje se on (...jos tykkää customeista
wink.gif
). Valkyrien moottori on todella miehekkään näköinen ja äänet on todellakin kuin Porsche 911:stä. Jenkeissä Valkyrie on todellakin suosittu pyörä ja niitä näki kyllä liikenteessä hyvin paljon. Katselua ja kuulostelua lähempää tuttavuutta en ole pyörään tehnyt.

Ellen ihan väärässä ole, Valkyrie korvattiin viime vuonna jenkeissä VTX1800 mallilla.
 
Jos F6C Hondasta on kiinostunut, kannattaa ottaa yhteyttä Karhulassa toimivaan Crossi-pyörä Oy nimiseen liikkeeseen. Jos ei hyllyssä ole, niin on tietoa em. pelien liikkumisista Suomessa. Kotimaiset hinnat liikkuvat 20 000e tuntumassa. Olen reissannut kaverini ja hänen F6:n kanssa ja kansan kiinnostus on taattu kaikkialla. Suorituskyky on aivan omaa luokkaansa kustomeista. Ja äänistä on jo mainittu, MUTTA NE TÄYTYY KUULLA.
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (GTracer @ Tammi. 12 2003,00:32)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Ellen ihan väärässä ole, Valkyrie korvattiin viime vuonna jenkeissä VTX1800 mallilla.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
ellen väärässä ole niin Jenkeissä on tulossa todellakin tuohon 1800 cc koneen ympärille vieläkin tyylikkäämpi customi. Bikessa ollut juttua siitä. Ainut harmi on se, että malli vain USA:n markkinoille.
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Tossun_alla @ Tammi. 16 2003,12:03)</td></tr><tr><td id="QUOTE">
Ellen ihan väärässä ole, Valkyrie korvattiin viime vuonna jenkeissä VTX1800 mallilla.
<span id='postcolor'>
ellen väärässä ole niin Jenkeissä on tulossa todellakin tuohon 1800 cc koneen ympärille vieläkin tyylikkäämpi customi. Bikessa ollut juttua siitä. Ainut harmi on se, että malli vain USA:n markkinoille.[/quote]
tarkoitatko tätä:

RuneQtrL.jpg


RuneBlueR.jpg




062802moto_prv.gif
 
062802moto_prv.gif
 
062802moto_prv.gif
 
062802moto_prv.gif
 
NO MUTTA, tuohan se on SE MOPO .
Nyt eikun odottamaan euron lisävahvistumista ja keväällä
jenkkilään kuolamaan mopokauppaan.
Ei taidanpa kuitenkin jatkaa F 6 etsimistä täältä vanhalta
mantereelta.  
nixweiss.gif
 
062802moto_prv.gif
 
DO DII !!!!!!
Nyt sitä on käyty monta viikkoa töissä ja mopomessuilla Hikissä
ja tänä iltana menin katsomaan talliin olisko jo ilmestynyt uusi mopo, mutta mitä ihmettä eihän siellä ollut ku entiset ja saatararallaa vapaalla mopopaikalla ruohonleikkuri, kyll ne noi
tytöt on vitsitkäitä sanop
bawling.gif

nixweiss.gif
             
062802moto_prv.gif

                 
062802moto_prv.gif
                           
062802moto_prv.gif
 
Moro.

Lättäkutosesta on olemassa 3 eri versiota, eli: valkyrie, tourer ja interstate.
Eurooppaan on tuotu pääsääntöisesti "karvalakkimallia" = valkyrie eli F6C, Flat Six Custom.
Suomessa, muistaakseni toisena maahantuontivuonna tuli lätän mukaan "vakiovarusteluna" alkuperäinen pleksi ja nahkalaukut telineineen. Jolloin siitä tuli kätevästi tourer -malli  
wink.gif

Interstate onkin sitten jo "toinen" pyörä... Ehkäpä suurimmat muutokset ovat: Isot katteet, kovat taka- ja sivulaukut ja myöskin tankki on suurempi.
Näitä ei taida euroopassa juuri olla.. ehkäpä paskamahaiselle jenkille tollainen "hom*sohva" -matkamalli käy oikein hyvin...
BIK LÄND juu nou ;)
Alla olevassa linkissä on heti etusivulla eri mallit.

http://www.valkyrie-owners.com/

Tim Skeltonin sivulla hiukka lisäinfoa mitä eri malleista yhdistämällä saa ihan mukavan näköisen menopelin.. aikas mukavalla maulla duunattu, musta on aina tyylikäs ja ..hmm musta!

http://www.timskelton.com/valkyrie/index.htm

Ja bongon sivuilla sitten lisää infoa..
Ja myöskin, Drill Sgt. Joe's Maintenance Page - Kuinka huolletaan F6-C Assault Bike
Ehkäpä yksi parhaimmista "huolto-ohjeista" mitä on netissä surffatessa eteen osunu.

http://bongo.www8.50megs.com/index.htm

ALOKAS... 20 ETUNOJAPUNNERRUSTA - SAA SUORITTAA!!

ja seuraavat pari linkkiä ovat ehkäpä kahden suurimman lättäkuus -jenkkisivuston luokse... paljon infoa.

http://www.valkyrieriders.com/
http://www.valkyrie-owners.com/

Google löytää mukavasti parilla seuraavalla hakusanayhdistelmällä lisää tavaraa.
honda + valkyrie ja honda + f6c

Tässä hiukka huomioitavaa lättäkutosen omistamisessa.
Eli plussat ja miinukset

+ Mukavasti tehoa ja vääntöä tämän malliseen mopoon. Lähtee liikkeelle tyhjäkäynnillä ja voimaa löytyy alhaalta asti turbiinimaisen tasaisesti ylös punarajan tuntumaan (102hv/6500 ja 130nm/4200, mitattu Bike-lehti 5/1998)
+ Kulkee kustomiksi... jonkun lähteen mukaan mitattu 205km/h
Kakspäällä ja sikana tavaraa mukana otti autobaanalla 200 mittariin, joten saattaa pitää paikkaansa. Ilman pleksiä siis.
+ Iso KONE,
isompi kun mun autossa
sad_orig.gif

+ Ajo-ominaisuudet yhdet parhaista mitä olen custom-mopolla havainnut..
Eli paino tuo vakautta eikö?
+ Kevyt käsitellä = bokseri, matala painopiste.
+ Matka-ajossa pleksillä erittäin mukava.
Ehdottomasti paras alkuperäinen tuulisuoja mihin olen alkuperäisosana törmännyt.
+ Äänet! Kyllä, 911 tulee mieleen.
+ Aikas massiivinen ulkoasu, saa huomiota pyytämättäkin.
+ Harvinainen, ts. ei massamopo.
Euroopassa näin vain 2 samanlaista, parkissa ja autobaanalla. Hehe, tunnistin sen, vaikka tuli vastaan ja oli 4 kaistaa välissä... ei siitä moottorista voinu erehtyä
biggrin.gif

+ 2 Päällä... ei sitä toista oikeestaan huomaa.
+ Nou hellasärö, takana olevalla tilaa ja mukavat oltavat.
+ Löytyy aikas paljon tingeltangelia ja kromia myös alkuperäisenä ja tarvikkeena... siis jos haluaa kiillotella mopoaan enemmän kuin ajaa
+ Helppo virittää, jos tykkää turbovoimasta
+ MADE IN AMERICA, niinkuin rungossa lukee - Nojaa, mulle oikeasti ihan sama.

Miinukset, valitettavasti kolikolla on kääntöpuolensa.

- Törkeän hintaiset alkuperäistarvikkeet.
pleksi + laukut rautoineen... lähemmäs 1700 euroa. Sopii arvata mitä muut maksaa
sad_orig.gif

- Vakuutusmaksut.
Taitaa oma vakuutusyhtiö verrata sitä goldwingiin, noh keväällä taas tarjouspyyntöä kehiin.
- Bensankulutus, Harvemmin olen päässy alle 8 L/100km, hmm. ehkä kerran tai kaks.
Ennätyskulutus ollut noin 16 L/100, helve***moisessa vastatuulessa, paskalla bensalla ja nopeutta oli... riittävästi. Noh. Kuudelle kaasarille soppa maistuu. :/  
- Rengaskulut 180/70/16 huom 16"!.. ei liian yleinen = Hintaa. Pari kumia kesässä... paino syö, n. 320 kg tyhjänä!
- MADE IN AMERICA-suunnittelu!
Voi vee! et kyllä vaihda sitä takarengasta ihan helposti ite...
Pakoputket yhtäpuuta alusta loppuun.
Milläs otat takavanteen pois kun ei mene akseli läpi!
Putket juuresta irti tai perä ilmaan ja takapumput irti!!! Päädyin ekaan vaihtoehtoon, kun ei ollu taljaa...

Lopputulos.

Tuossa hiukka mietteitä yhdeltä omistajalta, pääsääntöisesti olen ERITTÄIN tyytyväinen lättäkutoseen.
Mahtava kone, mahtava alusta maht... hyvät jarrut ja jne. Tässä on mulle mopoa pitkäksi aikaa.
Mutta tästä ilosta saa sitten maksaa ihan riittävästi.




Ja BONUS.

Kyllä!
Sitä voi virittää.

Löytyy valmiina maailmalta mm. neula/suutinsarja, putkisto, nokkakepit, syttypyörä, pidemmät välitykset, uusia kaasareita syttybokseja kierrosrajoittimen nostolla... jne

http://www.twobros.com <--- ääninäyte exhaust-osiolla

Ison meren toiselta puolelta löytyy ihan riittävästi palikkaa.

Yksi suosituimmista virityskeinoista on ahdin.
Ei mikään turbo vaan jenkkityyliin remmiahdin.
Esim. La monster tekee niitä.

http://www.lamonster.com/index.html  <--- video ja ääninäyte

Ja sitten se ultimate-viritelmä
Two brothers racing - Project Odin
Tuplaremmiahtimet... 225hv! Ei se teho vaan toteutus
biggrin.gif


http://www.firstmoto.ch/F6/power/
http://www.twobros.com/TBR_Web....din.htm

Ehkä minullakin joskus...

-Heksa-
 
Moro Heksa !

Mikäli oikein ymmärsin niiiiiiiiin Sinulla on jo se, mikä meitillä hakusessa. Mikä on renkaiden kulutussuhde, 2 takasta 1 etunen vai ? Mitä hintaa on ollut takanen ja oootko nautiskellut jo useamman kauden !
Vastaile jos jaksat .
täällä sitä jo odotetaan kärsimättömänä tietoo
062802moto_prv.gif
nixweiss.gif
 
Löytyy, musta sellainen vuosimallia 2001.
Tällä hetkellä mittarissa taitaa vajaa 14000 tkm.
Ostin Leidin syksyllä 2001, joten takana on vain 1 kokonainen ajokausi.

Nyt alla on toinen takarengas jonka vaihdoin noin 1000 km sitten... muistaakseni?
Vaikka kerroinkin aikaisemmassa viestissä, että rengaskulut ovat korkeat, niin se ei täysin pidä paikkaansa.
Kyllähän tää rengas on aikas kestävä, varsinkin jos vertaa johonkin 17" 50 sarjalaiseen jonka kyljessä lukee racing tms ja hintalapussa +250€.
Tietty kumia polttamalla saa renkaan kuin renkaan kulumaan alta aikayksikön ;)
Hinnoista sen verran, että viime kesänä ei osunut silmään kuin allrightin katalookin siltakiven custom malli... hintaa viileät 286 euroa... päädyin ostamaan (nyt jo lopettaneesta) motokulmasta avonit alle. Yhteishinta etu- ja takarenkaalle jäi alle siltakiven takiksen
Juuri sopivasti ennen mopomessuja Duell lähetti luettelon, josta nopeasti katsottuna: Mezeler ME880 224€ ja Pirelli route 66 rear 199€ - onkohan hinnat laskeneet vai..?
Joten, alle taitaa mennä ens kerralla jompi kumpi em. renkaista.
Avon on ihan hemmetin liukas sateella, en ikinä ole pelänny sateella ajamista, mutta nyt avonien ollessa alla hiukka pelottaa... Saattaa yht`äkkiä ruveta sutimaan vaihteesta ja vauhdista riippumatta, pienellä kaasun hipaisulla.
Entä mitä tapahtuu sitten, kun laitan eteen avonin, jonka olen jo ostanut... hrrr
Juu, ja kulumis-suhteeksi näyttäis tulevan 1 etunen ja 1.5 takarengasta.

T. Heksa
 
Mun täytyy vaatimattomana sanoa että on se mahtava peli. Ostin F6C:een pari vuotta sitten enkä olo katunut päivääkään. Vääntö ja saunti ovat todella mahtavia!
biggrin.gif
 
Back
Ylös