• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopo opiskelijalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Oka

New member
Tilanne on itseni kohdalla tällä hetkellä seuraavanlainen: Syksyllä armeijan harmaisiin, sieltä (toivottavasti) puolen vuoden päästä pois. Sitten n. puoleksi vuodeksi duuniin, jonka jälkeen pitäisi suunnitelmien mukaan aloittaa opiskelu Helsingin/Turun/Tampereen ammattikorkeakoulussassa. Kysymys kuuluukin seuraavasti:

Puolen vuoden työrupeaman, sekä isäpapan myötämielisen laina-avun ansiosta saattaisin onnistua hankkimaan itselleni ensi kesäksi pärrän (kortti löytyy jo). Onko käytännössä mahdollista saada kaikkien mahdollisten opintotukien yms. avustusten, sekä jonkinlaisen työpaikan avulla tarpeeksi rahaa kasaan Etelä-Suomessa/pääkaupunkiseudulla sijaitsevan vuokrakämpän ja rinnanalusmurujen lisäksi moottoripyörän ylläpitämiseen (pitkä lause  
withstupid.gif
)?

Kaikki nykyiset ja entiset opiskelijapärräilijät, kokemuksia kaivataan. Kaikkien vuosien haaveilun jälkeen veri vetää koko ajan enemmän pyörän päälle  
baaa.gif
!

Syksyllä armeijan harmaisiin, sieltä (toivottavasti) puolen vuoden päästä pois.

Syksyllä?? Tarkotat varmaan heinäkuussa...!?  
tounge.gif
Eikös noista kolmen sisäänastumiserän leikeistä luovuttu tossa vuosituhannen vaihteessa?

Littera käteen ja varmista asia.

Opintotuella + asumislisällä ei kyllä paljoo juhlita, vaikka asunto oiskin ~200e/kk. Siihen bensat + vakuutukset + muu irtohöyhen.. rahaa palaa ja paljon. Meet ilta/viikonlopputöihin, niin eiköhän se talous siitä tokene.

Tai sit lainaat faijalta lisää valuuttaa. Pappa betalar och det som pappa inte betalar, betalar mamma... Eller hur?  
biggrin.gif

Sillon kun itse opiskelin niin mulla oli pyörä, nyt olen töissä ja EO!

Sanotaanko näin, että pyörä on kyllä varsinainen rahareikä...etenkin vakuutusten osalta.

Ja vuokrakämpät PK -seudulla aika hinnoissaan.

Laskeppa, että opintotukea saat asuntolisän kanssa hieman yli 400€/kk. Sitten jos olet töissä niin joudut nekin maksamaan takaisin, tai ainakin osan.

Vuokraa joudut helposti maksamaan minimissäänkin 300€ jostain Hoas:n solukämpästä.

Teet tarpeeksi töitä ja mielellään viriksiä(rehellinen työnteko ei tosiaan kannata opiskelijalle) niin sitten pärjäilet kohtalaisesti ja voit pitää prätkää.

Mun mielestäni tollasen asian takia ei ainakaan kannata itseään velkahelvetti hommata.

Mä opiskelen ja käyn töissä. kotona on vaimoke ja pikkuinen. on auto ja pyörä eikä rahaa tuu hirveesti mut kyllä sitä pärjää. Se on ihan siitä kiinni miten rahansa käyttää.

Kyllähän kesäduunista pystyy sen verran rahaa tekemään, että maksaa pyörän kulut, ja varmaan jää vielä sukanvarteen muutama lanttikin. Opintotuella ei kylla muuta kämpän, ruuan ja opiskelutarpeiden lisäks makseta. Itsestähän tuo kiinni on miten käyttää rahansa ja pystyykö säästämään. Passaa vaa tuo ensimmäisen vuoden opiskelut olemaan
033102beer_1_prv.gif
-tapahtumia täynnä, jonne ainakin allekirjottaneen "ylimääräiset" rahat uppos.
Työtä jos on opiskelujen ohella, saa varmasti tienattua bensarahat.

Tilanne on itseni kohdalla tällä hetkellä seuraavanlainen: Syksyllä armeijan harmaisiin, sieltä (toivottavasti) puolen vuoden päästä pois. Sitten n. puoleksi vuodeksi duuniin, jonka jälkeen pitäisi suunnitelmien mukaan aloittaa opiskelu Helsingin/Turun/Tampereen ammattikorkeakoulussassa.
Meet nyt duuniin ja skippaat sen intin (vapautus), sitten saat ostettua mopon!

Turhaan siellä hukkaa 6kk elämästä & budjetista, muutenkin liian lyhyt ja pieni
wink.gif

Duunipaikat on nykyään kiven alla, ei niitä niin helpolla löydy, ellei oo suhteita
sad_orig.gif
Ellei sit mee näihin "tunti päivässä, sillonkun sattuu olee duunia" mestoihin. Jos olis C-kortti, niin ei olis ongelmia duunipaikan suhteen
tounge.gif

Itse sain ensimmäisen kesän tienesteillä ostettua pyörän, ja pikkuisen sai talvella kituuttaa että seuraavaan kesään ja duuniin selvisi. Kyllä pyörän ylläpitoon kesätyörahat riittää ihan hyvin, ja talven yli selviää kanssa. Juhlimiseen ja muuhun tuhlailuun ei kyllä pahemmin ole varaa, ainakaan omalla kohdallani!
wink.gif
Talvella kuljen bussilla ja kiroilen, mutta kyllä se kesä korvaa sen kaiken...
biggrin.gif

Menisin itte kyllä sinne inttiin just... Pikkusenko vituttaa olla intissä "aikuisena" ku 17-vuotias alikessu poistuttaa 24-27 vuotiasta alokasta. Näin niitä omana aikana ja kuulemma tikutti kypällä...
wink.gif

Niin, tarkennus vielä, että vapautusta ei terve kaveri saa, vain lykkäystä... Tai sit istuu linnassa sivarina, oliko se sen 8kk.

" Mopo opiskelijalle? "
Kiinalaisia uusia mopoja saa alle 800:lla, vakuutuskin on aika halpa. Ei kai tuohon enää isin pussilla käyntiä tarvita?
Sitten olisikin eri juttu, jos havittelisit moottoripyörää.

Itsellä tässä viimeinen vuosi koulua edessä ja ellen "papan" luona asustaisi niin kyl ankeeta olis elämä. Mitenkähän sitä pystyy sitten ylläpitää tämän leveän elämäntavan surkealla inssin palkalla sitten kun asuu omassa kopperossa
nixweiss.gif

Menisin itte kyllä sinne inttiin just... Pikkusenko vituttaa olla intissä "aikuisena" ku 17-vuotias alikessu poistuttaa 24-27 vuotiasta alokasta. Näin niitä omana aikana ja kuulemma tikutti kypällä...
wink.gif

Niin, tarkennus vielä, että vapautusta ei terve kaveri saa, vain lykkäystä... Tai sit istuu linnassa sivarina, oliko se sen 8kk.
Nykyään ei vissiin inttiin pääse ilman jotain erikoislupia ennen kuin on 18v?

provo
Valitettavasti sivarit ei linnaan joudu, totaalikieltäytyjät sinne vain paiskataan.
/provo

Mitä itse aiheeseen tulee niin ite pystyn ainakin noi vakuutusmaksut ym. kulut maksamaan kun duunissa käyn samalla. Ja kesällä, jonne ainakin itselläni noi vakuutusmaksut painottuu, niin yleensä on kokopäiväisessä duunissa. Siis itse ainakin olen lähes koko sen ajan kun pyörä on ajossa kokopäiväisesti töissä. Mutta rahaahan tohon vehkeeseen palaa suht reilusti.

Kakelle tarkennuksena, että tarkoitin tässä ihka oikeata moottoripyörää. Pahoittelen jos ilmaisuni aiheutti väärinkäsityksiä suuntaan tai toiseen
lookaround_orig.gif
.

Kiitoksia vaan kommenteista, pahalta näyttää, että pyörän osto siirtyy vielä öbaut neljällä vuodella
bawling.gif
.

Itse olen opiskelija ja pyörä tuli hommattua viime viikolla. Pyöränä CBR 900 RR vm.96. Hintaa tuolle pyörälle tuli kuusi tonnia plus 500e huolto (keulan stefat menee vaihtoon ja iso huolto kun ei ole tietoa milloin on mitäkin vaihdettu). Jos ei kummempia murheita tekniikassa ole, niin tuolla varmaan voi vaan ajaa pari kesää kunhan vaihtaa öljyjä yms. Pari tonnia vuoteen olen näin alustavasti laskeskellut pyörän hinnaksi (vakuutukset 900e/vuosi + huollot yms. kulut muutama sata ja loput bensaan).

Opiskelijathan saa tuet (n.400 riippuen kämpän hinnasta) ja lainaa 300/kk. Kannattaa varautua, että tuo ei riitä edes elämiseen. Lainaraha on melko halpaa ja kannattaa harkita ihan oikeasti jos on todennäköistä, että työllistyt opiskelujen jälkeen (kun tiedät vastavalmistuneiden työllisyystilanteen ja vertaat itseäsi muihin alan opiskelijoihin, niin saat jonkinlaisen arvion tulevasta). Se ala mitä nyt opiskelen, niin vastavalmistuneiden työllisyys hipoo sataa prosenttia, joten luotan siihen.
smile_org.gif

Eihän pyörän ostossa ollut mitään järkeä. Ei minulla ole "oikeasti" varaa siihen. Mutta milloin on? Aina löytyy "järkevämpiä" tapoja käyttää rahojaan..

Kiitoksia vaan kommenteista, pahalta näyttää, että pyörän osto siirtyy vielä öbaut neljällä vuodella
bawling.gif
.
En huomannut, kerroitko onko auto lisänä. Ainakin omista opiskelukavereistani suurimmalla osalla oli auto, kuten itselläkin. Ei ole mahdottomuus pitää prätkää siinä lisänäkään, ainakaan jos kotiväki yhtään avustaa tai on säästöjä. Eikä ole itselle edes läheskään kallein harrastus moottoripyöräily. Eikä mitään töitä kesällä, kesä on lomaa varten...

Itse oon opiskelija ja pyörä tuli hommattua vuosi sitten keväällä. Lainaa otin 7 kiloeuroa. Rahat on riittänyt juuri ja juuri vuokrakämppään Helsingin keskustassa ja muihin menoihin. Koko opiskeluajalta oon oottanut täydet opintolainat ja koko opiskeluajan ollu osa-aika töissä. Lainat ei sinänsä huoleta pätkääkään kun omalla alalla työllistyminen on käytännössä varma ja palkatkin riittävät...

Pähkäilin pitkään pyörän hankkimisen kanssa ja lopulta noudatin isäni neuvoa: osta ensin se pyörä ja mieti sen jälkeen riittääkö rahat kaikkeen vähemmän oleelliseen, kuten ruokaan, eukkoon ja asumiseen.

Päivääkään en ole päätöstäni katunut.

Pähkäilin pitkään pyörän hankkimisen kanssa ja lopulta noudatin isäni neuvoa: osta ensin se pyörä ja mieti sen jälkeen riittääkö rahat kaikkeen vähemmän oleelliseen, kuten ruokaan, eukkoon ja asumiseen.

Päivääkään en ole päätöstäni katunut.
Joo, jotain tohon tyyliin... Itse tein päätökseni viime syksynä ja ostin prätkän. Se kannattaa tehdä todellakin ENNEN, ku tulee noita muita menoja, kuten asuntolaina, muksu(t), auto, asuminen ja muu pakollinen elämiseen kuuluva oheismateriaali.

Luulempa, et tänävuonna ei ostosta olisi enää tullu mitään, mut ONNEKSI tein päätöksen aikasemmin vaikka se muutaman päivän mökötyksen vaatikin
tounge.gif

Sitä vaan kummasti osaa laittaa ne rahat sit oleelliseen ja kaikki tarpeeton krääsä jää ostamatta.

Rahaa se pyörä kuitenkin imee pesusienen tyyliin, et kannattaa varmistaa tulot sillä menoja riittää hankinnan jälkeen.

Onnistuu se mopon ja auton pitäminen opiskellessa, mutta vaatii lisärahoitusta lainalla ja/tai työllä.

Ns. opiskelijaelämän saa sitten melkein unohtaa. Ei ihan, mutta melkein.

Mulla menee vuokraan ~340€, ruokaan ja vaatteisiin minimaalisesti. Juhlimiseen ja muuhun häröilyyn joitakin kymppejä kuussa.

"Isolla mopolla" mopoilukuluiks voi laskee sen 2000€/vuosi. Pienemmällä tai tehottomammalla pääsee halvemmalla.

Aina sitä kummasti selviää, jos vaan yhtään harkiten käyttää muita rahojaan. Mun opiskeluaikoina (tai on ne oikeestaan vieläkin osittain kesken...) moni kaveri valitti rahapulaa mut silti kapakkaan ja juhlintaan tai muuhun puutaheinään niillä heilahti viikossakin parhaimmillaan satanen tai jopa pari. Viikko X 100€ on vuodessa 5200.. kyllä sillä nyt jonkinlaista pyörää pitää?

Itse olen ollut opiskelujen ohessa säännöllisesti auton ratissa duunissa. Siinä on vaan se probleema, että vaikka pyörää jotenkuten on varaa pitääkin, niin vuorokaudesta loppuu tunnit eikä enää ehdi ajamaan
biggrin.gif

Nyt onkin sitten vähän enemmän velkaa kämpän takia, niin eipä tarvitse kuin korkeintaan katsella uusien pyörien kuvia. No, ihan kivaa se on kurvailla nykyiselläkin...
lookaround_orig.gif

Kyllä sitä vaan kummasti jotenkin pärjää, vaikka itekki opiskelen ja vähän siinä sivussa töissä. Pyörä on pääosin lainarahoilla hommattu. Auto löytyy puolisolta, jos sitä joskus sattuu tarviimaan.

Vinkkinä semmonen juttu, että järjestä vakuutusmaksuerät kesälle, jolloi tod.näk. olet kesätöissä. Mulla homma menee näin ja hyvin tuntuu toimivan. Talvisin ei sit tarvi maksaa kuukausittain ku bussikortti ja pieni lainanlyhennyserä.

Back