• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopo syö tulppia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vemu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vemu

New member
Olisiko kenelläkään neuvoa, kun ensi 300km ajon jälkeen meni 2. sylinterin tulppa (siihen keraamisen osan juureen oli tullut tumma ruskea rengas). Tulpat olivat uudet, lukuunottamatta muutamaa talvenaikaista lämpimäksikäyttöä.

Vaihdoin kaikki neljä tulppaa uusiin. Nyt taas reilu 300km myöhemmin mopo lähtee käymään vain kolmella. Ilmeisesti taas tulppa mennyt.

Mikä hiivatti noita syö. Ihan
033102ass_1_prv.gif


Mopo on ´97 kaasari GSX-R750 SRAD.
 
En oo varma et moposi syö tulppia, vaan et sulle on sattunu mahdollisesti h..tin huonot tulpat...
Viime kesältä muistuu mieleen muutama tapaus, et uudet tulpat joko ei toiminu ensinkään tai sit heti tupsahtivat ja ihan testing, testing, vanhat tulpat kiinni ja pelittivät OK........
 
Taitaa käydä se yksi pytty jostain syystä rikkaalla. Uimurin venttiili jumii tai shoke jää hieman päälle, tulis ekana mieleen. Ruikkaako ko. pytyn kaasari ylivuotoletkusta bensaa ?
 
Taitaa käydä se yksi pytty jostain syystä rikkaalla. Uimurin venttiili jumii tai shoke jää hieman päälle, tulis ekana mieleen. Ruikkaako ko. pytyn kaasari ylivuotoletkusta bensaa ?
Samaisesta kakkospytystähän se tulppa oli mennyt. Chokea rekuttaessa huomasin ko. pytyn kaasarin pitävän mielenkiintoista ääntelyä. Ääni tuli choken ohjausta hoitavasta sisään/ulos liikkuvasta akselista. Chokea pienennettäessä liikkeessä oli selvästi silmällä havaittavaa vastustusta ja hidastelua. Samalla akseli päästi vinkuvaa ääntä, aivan kuin vastassa olisi ollut jonkin sortin paine. Annoin akselille CRC:tä, jonka jälkeen äänet ja "vastus" hävisivät.

Olisiko tuo aiheuttanut ongelmaa.. taidan ajaa ja odottaa seuraavaan tulppaan asti
nixweiss.gif
 
Kaverilla oli samanlainen vika ja se johtui siitä ettei kansi ollut kunnolla kiinni. Kosteutta ja jopa vettä pääsi pieniä määriä pyttyyn ja eihän se sitten polttanut kunnolla ja rikkoi tulpat lähes joka ajokerran jälkeen.
 
Sökö puola voi aiheuttaa myös tulpan hajoamisen.
 
Mulla oli autossa samaa ongelmaa...aina paloi sama tulppa..Vikana oli katkennut männänrengas..
 
Voisko olla sama vika kuin allekirjoittaneella?
Sen pytyn vierestä (joka aina sytytystulpan sammutti) meni vesiletku, karalla kannen läpi...ja siinä oli huonoksi mennyt o-rengas...joten vettä tihkui pyttyyn.....ja pilasi tulpan....
 
Vika on ilmeisesti kuitenkin pa-puolella, sillä kaikki palaneet tulpat on kärjeltään selvästi "nokeentuneet" kuten liian rikas seos tekee.
Tulpanjohdon resistanssi on ok ja 2 ja 3 pytyt saa sytkän samalta puolalta, joten vika ei ole sielläkään kovin järjellisesti.
Yhtä kaikki, ongelmat ovat aina ilmaantuneet pakkasaamuna ajaessa. Lämpimällä säällä ajaessa yhtään tulppaa ei ole mennyt.
 
mulla meni vanhassa rivi4 kawasaa tulppia kun sytkä oli pikkusen väärässä..tais olla jälessä
 
Kaveri rikkoi tulppans Afrikkalaisesta leikkimällä ryypyn kanssa lämpimällä koneella. Onkos tyhjäkäyntiruuvi hyvin käsillä, että josko sillä nostaisi ne kierrokset?
 
Seoksia epäillään myös täällä. Ainakin moottorikelkkapuolella iso osa tulppavioista johtuu "kylmä kone-rikas seos" yhdistelmästä.
Ei muuta kuin ryyppy pois kyseisestä kaasarista jos mahdollista ja koeajolle tai jotain muuta vastaavaa aiheuttajien eliminointia yksi kerrallaan.
 
Liittyisköhän tähän pitkään ryypyn kanssa ajaminen?
Tavallaan, sillä noin 30km työmatkan loppuosassa on ollut isolta tieltä poistuttaessa pakko nostaa kierroksia ryypyn avulla, kun ajoviiman jähmettämät öljyt hyytävät kytkimen
niin ettei kone jaksa käydä tyhjäkäyntiä kuin vapaalla.

jopas tuli virke..
Hmmm.... mun pyörässä ainakin ehdottomasti kielletään ryypyn kanssa ajaminen!
omg.gif
 
Back
Ylös