Mopo talvikuntoon

Mä en koskaan laita pyörää mitenkään talvikuntoon, vaan laitan sen talvella hyvään kesäkuntoon..

Mulla homma menee niin että laitan syksyllä hyvään talvikuntoon ja keväällä hyvään kesäkuntoon.
Toisaalta tolla Beastillä on jo yksi talvi ajettu, niin on jo täysin ruosteessa ja jälleen myyntiarvo nolla, niin mitä sitä enää jännittämään.
 
Mulla homma menee niin että laitan syksyllä hyvään talvikuntoon ja keväällä hyvään kesäkuntoon.
Toisaalta tolla Beastillä on jo yksi talvi ajettu, niin on jo täysin ruosteessa ja jälleen myyntiarvo nolla, niin mitä sitä enää jännittämään.

Kun ajelee Aprillilla, niin ei tarvitse jälleenmyyntiarvoja paljoa jännitellä. Koha ryskää vaan menemään.
 
Mulla homma menee niin että laitan syksyllä hyvään talvikuntoon ja keväällä hyvään kesäkuntoon.
Toisaalta tolla Beastillä on jo yksi talvi ajettu, niin on jo täysin ruosteessa ja jälleen myyntiarvo nolla, niin mitä sitä enää jännittämään.

Meikä vaan ihan mielenkiinnosta purkaa pianoa talvisin :grin:
Vaikkei talviajoa tulekaan niin kai sen käypä arvo on liki nollaa.
 
Kakan jauhannaksi meni tämäkin ketju. Yritetäänpä laittaa vähän asiaakin sekaan.

Pyörän huollan / huollatan joka syksy ihan sen vuoksi, että Bemun huoltoväli on 10 tkm / tai yksi vuosi. Joka vuosi huolto pitäisi siis tehdä ajokilometreistä riippumatta. Miksi ihmeessä jättäisin sen kevääseen..?
Teenkö itse, vai teetänkö riippuu siitä, miten iso huolto on kyseessä. Kuitenkin vähintään öljyt on ollut aina tapana vaihtaa itse. Ei ole iso vaiva, eikä kustannus lisätä samalla bensan sekaan hieman säilöntäainetta. Viime syksynä tankkiin meni tosin pienkonebensat, kun viimeisellä ajelulla eksyin sopivasti Eläintarhan Nesteelle.

Just purin ja putsasin 1,5 v seisseen lumilingon kaasarin ja bensatankin. Viime kesänä sama homma pienelle Evinrudelle, joka oli seissyt pari vuotta. Toissa kesänä piti putsata 20 Mercuryn polttoainejärjestelmä, vaikka se oli seissyt vain yhden talven bensat kaasareissa. Huonosti oli käynyt myös siimaleikkurille.. Näissä ei siis ollut pienkonebensaa, eikä stabilaattoreita. Saati, että olisi käytetty kaasarit tyhjiksi.
On nuo säilöntätoimenpiteet vaan niin paljon helpompia kuin polttoainejärjestelmien putsaukset, ettei niitä kannattasi jättää tekemättä. Tosin nuo edellämainitut olivat pikkujuttuja, jos työmäärää vertaa vaikka nelipyttyisen mp:n kaasarien purkuun ja putsaukseen.

Toisaalta 4 vuotta pienkonebensat tankissa kylmässä ulkovarastossa seissyt aggregaatti käynnistyi toisella nykäyksella ja toimi kuin uutena. Hyvin ovat toimineet myös samassa varastossa pienkonebensalla säilötyt ruohonleikkuri, puutarhajyrsin ja moottorisaha.

Nämä kokemukset siis sisarieni kanssa yhteisomistuksessa olevalla kesämökiltä, jonka veneillä ja koneilla on useampia käyttäjiä. Vaikka 98 bensaa voisi noissa em. laitteissa hyvin käyttäkin, niin seisomaan sillä ei saa jättää ainakaan kylmässä ulkovarastossa säilytettäviä koneita. Murheita tulee näköjään satavarmasti.
Siksi veinkin mökille viime kesänä 40 litraa pienkonebensaa ja kerroin, että tästä lähtien ainoastaan sitä käytetään kaikissa polttomoottorilla toimivissa laitteessa.
 
Tänään meni Tracer talvisäilytykseen. Kylmä talli mutta ainakin kuiva ja pyörä suojassa säältä. 40tkm huolto tehtiin syyskuussa joten on uudet öljyt, jäähdytysnesteet ja paikat voideltuna. Ohjekirjan neuvojen mukaan kaadoin tankin täyteen (98) ja sekaan loraus stabilointiainetta, sen jälkeen 10min vielä käynnissä. Lisäksi otin akun sisään lämpimään ja peitin pakoputken pään kuten ohjekirjassa neuvotaan.

Noiden lisäksi ohjekirja suosittelee vielä sylinterien öljyämistä mutta en ala puolta pyörää purkamaan jotta saisi tulpat irti... Muuten tuli aika hyvin noudatettua Yamahan suosituksia talvisäilöntään.
 
Back
Ylös